Author |
Topic |
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 13:57:15
|
Hej!
Jag fick häromdagen ett par bra tips på en liten enkel tongenerator som man kunde ladda ner och skapa testtoner med. Jag har velat testa detta på mina hemmabyggda högtalare för att se om det kan hjälpa mig att förbättra dom.
Jag skapade lite olika frekvenssvep och enskilda toner vid olika frekvenser. Jag har tyvärr inte haft någon cd-skiva hemma att bränna upp dom på så jag kopplade datorn till förstärkaren för att se hur det lät.
Jag blev mycket förvånad när jag satte på. Det är lite svårt att beskriva men jag skall försöka ändå. De flesta tonerna pulserade i olika takter och lät väldigt olika högt. Jag trodde att det skulle låta som på ett hörseltest med en massa olika toner men det gör det inte här…
Jag testade att koppla in hörlurarna i datorn för att se hur det lät då. Pulserandet finns där också men inte lika tydligt.
Vad är detta? Är det resonanser som uppstår i högtalarna? Hörlurarna? Rummet Ljudkortet?
Jag skall bränna upp tonerna på en cd-skiva och köra den i min riktiga cd imorgon och se hur det låter.
Tack på förhand!
/Björn
|
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 14:04:34
|
Tja, rummet + högtalarnas frekvenssvar gör att det varierar (främst rummet). Prova en enkel ton och rör huvudet lite fram och tillbaka och åt sidorna så hör du skillnad i nivå. Med hörlurar ska det försvinna, dock kan frekvensvarationer i hörlurna göra att det varierar.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 15:20:58
|
Vilket program använder du?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 08:36:31
|
kolla i tråden testtoner där finns det två program, jag använde det senare av tipsen som lades in. Programmet var mycket smidigt och det gick snabbt att fixa några olika testoner och frekvenssvep...
Om du vill kan du får höra hur det låter när du skall lyssna på proac:arna, men det kan vi ta på icq:n istället...
Sker pulserandet i alla rum och med alla högtalare? Är detta någon som jag borde jobba på att få bort?
Det känns inte så bra att högtalaren inte kan produkcera en "ren" ton, men det kanske inte spelar någon roll när man lyssnar på musik.
/Björn |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 09:01:31
|
Det ska inte pulsera om du använder dig av en frekvens. Om du provar en frekvens och en ton (och en högtalare i taget) och om du sitter still med huvudet, då ska den vara konstant i nivå. Annars är det nåt fel med tongeneratorn.
Vid svep kommer du höra högtalarens och rummets "fel". Det går bara att göra bättre med dämpning av rummet + en bättre högtalare. Men det mesta som görs av rummet SKALL vara där, annars uppfattar man inte att det är naturligt.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
bernu
Member
424 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 10:52:15
|
Jag kommer att testa lite mer ikväll så då skall jag kolla hur det egentligen står till med mina grejer.
Jag komemr att köra både frekvenssvep och toner. Jag skall även testa en högtalare i taget...
Jag återkommer med resultaten från detta imorgon. Jag kommer säkert att behöva lite hjälp att reda ut lite saker då så titta gärna in och hjälp mig om ni har tid
/Björn |
|
|
|
Topic |
|