HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dacen låter!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/29 :  20:40:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag får sälla mig till de övriga om byggets fina utförande och det ser lika bra ut som det du visade på diy träffen och jag tror att det låter lika bra.

/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/27 :  01:13:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha, nu har Cambridgen fått storstryk och jag planerar att bygga en liknande dac.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/27 :  01:32:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OJdå...

Den brukar ju göra ganska bra motstånd mot BRA spelare.
Fast med Kasras Försteg i minnet, så är jag inte förvånad.

Du håller en bra och HÖG klass på dina byggen!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/09/27 :  07:15:16  Show Profile Send classe a Private Message
lite nytt att pyssla med i vinter bernt,kasra den var inte dålig
har en sony som skulle må bra av ny dac, man kanske skulle bygga
en så småning om, trä horn först, hamnar längre ner på listan
som börjar bli lång

18 ska de va.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/09/27 :  13:55:51  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kasra, vad är den ungefärliga kostnaden för projektet. Jag förstår att du har jagat speciella komponenter osv. Men circa/ungefär, med standardkomponenter från Elfa?
I övrigt ett imponerande bygge. Särskilt som Bernts fina spelare får smisk! Den har ju varit en sorts referens för mig.
Dimitri
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/27 :  14:25:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kasra, grattis. Jag förstår kicken, säkert lika stor som när jag fick ljud ur min DAC som dock var en egen konstruktion så det vara lite buggletning också fast kretskortet blev relativt buggfritt trots allt. Det enda som jag inte riktigt fick ihop var mitt "blink och lys" som var ganska omfattande. Dessutom var det ett skrivfel i databladet!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/09/27 14:26:04
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:02:00  Show Profile Send kasra a Private Message
Zalve:
Tack

Dimitri:
Med standardkomponenter och kompromisser kan det bli ganska billigt. kompromisser = man hoppar 1:15 transformatorerna, använda mer lätttillgängliga trioder istället för e810f som sitter i, eller varför inte IC baserad analogdel? Finns fin lösning från Pedja på diyaudio.
Bara själva dacchipet finns i många olika tappningar, allt från 100:- till 800:-
Hittar man trafos osv liggandes så kan man säkert komma undan med ett par tusenlappar MAX!

peranders:
Tack!
Du byggde väl ett 1541a kit från diyaudio, hur lät det egentligen? Några bilder kanske?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:14:08  Show Profile Send kasra a Private Message
Nästa tweak blir väl nån typ av avancerad omklockning... med möjligheter att skicka styrsignal till transport för synkade klockor

Nätdelen är ju förövrigt långt ifrån kompromisslöst... i en ideal värld hade jag väl byggt som i försteget med enbart plastkondingar och flera induktanser, men begränsades i detta fall av den tillgängliga chassins storlek. Känns ju redan överdrivet med en dac som väger åt 15kg hållet...

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/28 :  09:05:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag fick ett kretskortskit från Kina eller Taiwan, svart kort med guldpläterade paddar och 2 mm tjockt, rörbestyckat. Var det det du menade? I vilket fall så är det fortfarande obyggt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/28 :  09:23:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kung Kastra rules !!!!!!!

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/28 :  12:43:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mycket snyggt kasra! Särskilt svag är jag för den cnc-frästa aluplattan. Läckert när inget lämnas åt slumpen.

Jag önskar att jag hade ditt tålamod när jag bygger, men fixar inte att lägga så lång tid på ett projekt. Är alldeles för otålig i min natur. När man ser dina bilder så blir man iofs sugen på att sparka igång ett långtidsprojekt, där alla detaljer är genomtänkta flera gånger om.

Ser fram emot att se den live på nästa diy-träff!

edit: Framförallt HÖRA den live, förstås!

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/09/28 12:44:38
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/28 :  12:56:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Illy, varför inte peta ihop en Brian Bell Gainclone, mest grovsmide.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/28 :  15:41:19  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tack för förslaget peranders, men nej tack. Byggsatser i all ära, men de tillfredställer inte mina kreativa behov. Rev isär min gamla gainclone förra veckan och nu spelar en helt ny. Bara lite smådetaljer på lådan som ska finputsas och sen har jag en ny förstärkare som är snyggare och bättre än den förra på allt. Denna är ju förstås genomtänkt under lång tid, men snabbt byggd.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:11:45  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Oj, oj, ... Ju mer jag ser på bilderna desto mer detaljer ser jag.

Skärmväggar i lådan, med dämpmaterial (det svarta antar jag?).
Skärmad nätkabel in. (Tvinnat kablage innanför skärmen?)
Två trafos vridna 90 grader mot varandra.
Kretskort med jordplan, och skärmburk.

Wow, detta ser mycket seriöst ut.
Nästan för bra för att vara ett hemmabygge!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000