HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klass D för-förstärkare/lågnivådel...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/28 :  18:18:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Egentligen är det konstigt att man inte plockar fram/tillverkar förförstärkare och lågnivåkretsar i klass D då man slipper övergångsdist, får bra drivförmåga och verkligen kan skapa snabba och bra klass D moduler utan allt för hög kapacitans i utgångsteg mm.
Har läst många gånger tester som säger att klass D konstruktioner har "rör"-ljud. Dvs snabbt,klart,detaljerat,dynamiskt,transparant mm bra omdömmen.
Varför är det så??
(Kan det vara en allt för trendkänslig industri som är rädda att komma med nått nytt som inte är godkänt av den audiofila eliten???)

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:49:03  Show Profile Send ART a Private Message
Min gissning är att de flesta kostruktörer tycker att det duger fint med opampar i lågnivåkedjan, och dessutom är vana att arbeta med slika (de som inte istället väljer att arbeta med rör då). Kan det vara så enkelt?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:15:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag kom att tänka på störningar..det borde ju vara ett bekymmer med detta i klass-D kretsar....dessutom så slipper man ju övergångsdistortion på klass-A förstärkare.
Undra om det går att sätta i ett DC-servo i ett klass-A steg?..då kan man ju på så sett minska kapacitansen på utgången?....eller? det kanske medför problem ?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/29 00:15:51
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:19:04  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag tror inte att övergångsdist är ngt att bekymmra sig över - jag har läst så många gåger att klass D saknar övergångsdist, kan vara så, men klass D brottas med andra problem som är flera magnituder större än övergångsdist från en god OP-amp

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/29 :  06:46:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Förutom det brukar ju lågnivådelar sällan ha nån övergångsdist om de är byggda någorlunda bra dvs de är ju normalt single-ended och därmed i Klass A. Såvitt jag förstått det hela.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/29 :  09:08:24  Show Profile Send time a Private Message
Digitalt trams Bästa lösningen vore i så fall att skippa DA och AD omvandlingen och gå direkt till Isbitarna ? Utan att omvandla två gånger ?
Fast vem vill ha hamburgare när det finns oxfilé ?
En triod och en transformator löser saken.
KlassD förstärkare har inte "rörljud" de glömde simulera för känslan att vara på plats men det går nog att lösa med någon microprocessor...
Eller ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/29 :  09:54:47  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Klass D konstruktioner jobbar ju digitalt och ger ett distorsionsspektrum som inte kan jämföras med rörens spektra. Det är stor skillnad, speciellt om du tittar en bit upp i frekvens. Det är svårt för mig att förstå att någon säger att de har ”rör”-ljud.

Att det låter snabbt, klart och detaljerat är en mycket vanlig effekt av ett distorsionsspektrum med framträdande udda övertoner. Det beror alltså inte nödvändigtvis på att signalen är ren och klar.

Vitsen med klass D är väl den väldigt höga verkningsgraden som möjliggör kompakta, svala slutsteg med hög effekt. Är det inte så? En rimlig gissning till att klass D inte används i småsignalsteg kan väl därför vara att det i småsignalsteg knappast finns något att vinna – en eller ett fåtal transistorer är ju så mycket enklare och billigare.

Dessutom skulle det digitala stegets högfrekvensbrus förstärkas i senare steg och ställa till med bekymmer där. De högfrekventa restsignalerna har jämförelsevis hög amplitud. Sen gör det nog skillnad på om du tänker dig att efterföljande steg ska vara analoga eller digitala…

Eller?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:12:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Sen när jobbar Klass D digitalt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:27:33  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Eftersom sluttransistorerna jobbar som switchar är det lätt att betrakta arbetssättet som digitalt. Men det är kanske ett för slarvigt synsätt?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/07/29 10:27:56
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:38:02  Show Profile Send time a Private Message
Ja, av eller på, digitalt eller ?
Det finns väl en AD omvandlare i en dylik tingest ? Alltså två omvandlingar om man spelar Silverskivor. Jag är skeptisk

Lämnat forumet
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/29 :  11:19:25  Show Profile Send zahnn a Private Message
Vad jag vet är det som Lenn Art säger om att det inte finns något att vinna i försteget vad gäller effekten. Det är så små effekter att det inte lönar sig att bygga de komplicerade kretsarna som behövs för klass D, det är enklare att bygga ett bra steg med klass A eftersom det ändå inte blir så stora förluster.

Klass D har en AD och en DA-omvandling, men det är ju inte samma digitala signal som från en CD tex. Det är ju en pulsbreddmodulerad signal, och den får väl betraktas som digital eftersom den endast har två nivåer...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/29 :  11:34:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo. Nog är det analogt alltid.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2005/07/29 :  21:06:50  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag vill påstå att definitionen av digital är att man kan återge två nivåer med diskreta steg och dessa nivåer tolkas sedan i sitt sammanhang som ett analogt värde om man så vill. En klass d förstärkares PWM-tåg innan demoduleringsfiltret är helt analogt eftersom dess medelvärde direkt bildar utignalen.

När det gäller övergångsdistorsion så finns det faktiskt en sådan även i klass d förstärkare. Om man switchar vid 500kHz med +/-40V matning och har 20uH drossel i utgångsfiltret så får man +/-1A i rippelström genom drosseln vid switchfrekvensen. Så länge som signalströmmen är låg i förhållande till denna rippelström så har man s.k. softswitching d.v.s. utgångssteget vänder av sig självt så fort man stänger av en switch. När signalströmmen ut överstiger rippelströmmen så går utgångssteget in i hårdswitchning vilket innebär att det måste övervinna Millerkapacitansen under vändningsfasen. Detta förändrar dödtiden och propagation delay under signalperioden med ökad förvrängning som resultat. När strömmen sedan blir mycket större än rippelströmmen blir detta fenom en liten del av signalströmmen och därmed sjunker distorsionen igen. Detta ses som en puckel i THD vs power plots. Man kan likna det vid övergångsdistorsionen hos en klass-AB förstärkare med 0,5A tomgångsström. När signalströmmen överstiger 1A är det endast en transistor som leder vilket ger en ökad utimpedans. Sedan när signalströmmen blir strre så gör brantheten i transistorn att felet blir negligerbart.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  21:29:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
nja men pwm-signalen kan ju bara ha 2 olika spänningsvärden....det måste väl inte dessutom vara ett tidsdiskret system för att nåt skall kallas digitalt?

Edit: jo så är det kanske...utgångssteget kan ju mata ut en godtycklig spänning på ett sätt som inte går med digitala system..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/29 21:37:51
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/29 :  22:58:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Pabo: Efter en flaska diy-blåbärsvinvin så framstår ditt senaste inlägg närmast som poesi .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/30 :  13:18:12  Show Profile Send Greenbow a Private Message
Hittar inte länken just nu men det funns ju dts och dolby-surround kretsar och så vitt jag kunde förstå så hade dom med största sannorlikhet en PWM-utgång för varje kanal. Det vore väl en smal sak att länka ihop dom direkt med en klass D förstärkare. Med en mikroprocessor kunde man styra volym, bas och en massa annat som jag inte kommer ihåg nu. Det vore väl ett riktigt häftigt DIY-projekt det.

Det var ett väldans prat huruvida klass D är digital eller ej... Så här ser jag på saken: Först sitter det ju en A/D-omvandlare och sedan själva förstärkar kretsen och sist ett D/A filter. Ur min synvinkel är det alltså de digitala signalerna som förstärks. De är inte kodade på samma sätt som en signal från en CD men dom borde likväl vara digitala, eller?

Sedan är det väl sak samma vad tekniken kallas. Den finns ju där och fungerar det borde väl vara det viktigaste.

Vet ni förresten någon bra topic som tar upp ämnet distortion. Pabo hade ju en liten lektion här men jag vill ha MER!!!

// Fredrik
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:06:39  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Greenbow,

Distorsion finns i olika former med siffror som ibland presenteras.
Dessa kan bara tolkas av den som har tillräcklig kunskap att dra
slutsatser map. hörbarhet.Få är skickade att tolka på rätt sätt.

Siffrorna i sig har absolut inget värde om inte sammanhanget
eller förutsättningarna precis definieras med hela den kedja som ingår.

Att hänga upp sig på enstaka lokala distorsions-siffror,den ena mindre
än den andra tillhör bara de minst kunniga nybörjare eller fantaster
som egentligen förstår "nada".

Bara då de sätts in i sitt globala sammanhang, dvs inverkan på en hel
audio-kedja och tolkas mot "blamelessbegrepp" hämtade från psykoakustiken,kan något sägas om vad som är bättre eller sämre.

Några som tillhör de bättre tolkarna av begreppen:

http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

http://world.std.com/~griesngr/intermod.ppt

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/30 :  20:55:27  Show Profile Send Greenbow a Private Message
Suck... varför kan ingen ting vara enkelt

ska läsa och se om jag kan få en liten introdution i ämnet

// Fredrik
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/01 :  10:37:14  Show Profile Send Hasse a Private Message
Inte nog med att classD låter som rör. ClassD ser precis ut som rör också.


Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/02 :  08:31:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu får du förklara!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/04 :  07:41:49  Show Profile Send Hasse a Private Message
se min tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41670

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000