HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjarfrågor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/28 :  16:39:39  Show Profile Send Greenbow a Private Message
Sitter här och försöker få till en nätdel och har lite grundläggande frågor.

1. Vad ska den leverera för spänning? Elfa har ju en ringtransformator som är på 800VA, 2*42V. Steget under ligger på 600VA men den finns bara med 2*24V eller 2*110V. De flesta konstruktioner jag har sett har +-60VDC som matning men jag tycker den stora transformatorn verkar lite overkill.

2. Elektrolyter som har en maxspänning på 100V och en maxström på 5,5A,(10000u) Om man kopplar ihop två stycken klarar dom 11A då? Två sådana per spänning ger ju 20000u. Det borde väl räcka eller?

3. Jag behöver också lite spänningar, (-+12V och +5V) till drivelektroniken som jag vill isolera galvaniskt från matningen. Funderade på en kretskortstransformator som elfa hade men får inte klarhet i hur stor utspänningen kommer bli. Den varierar ju med lasten. Jag tänkte använda en spänningsomvandlare för att få fram 5 voltaren och dom har ju ett ganska litet fönster för vad inspänningen får vara.


4. och till sist... vad ska jag dimensionera förstärkaren för för in signalsnivå. Den är väl lite olika hos olika leverantörer av musikspelare.

HJälp mig få lite klarhet i detta så dröjer det nog inte länge innan det kommer ett bildrepotage :)

// Fredrik

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/28 :  17:12:16  Show Profile Send ART a Private Message
1. Vad ska du driva? Drivspänning samt strömbehov är ... ganska bra att känna till vid dimensioneringen.

2. Enheten är inte 'u', detta är ett prefix. Men vid parallellkoppling så, ja. Huruvida det räcker beror på behoven hos den krets som skall drivas.

3. Varierar med lasten? Likriktad och glättad inte särskilt mycket, faktiskt. Även detta nätagregat behöver ju dimensioneras rätt utifrån strömbehov.

4. Lite skiljer det vad jag har förstått. Att dimensionera efter vad du tänkt koppla dit är kanske en god idé?

EDIT: Förtydligande.

Edited by - ART on 2005/07/28 17:14:27
Go to Top of Page

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:51:47  Show Profile Send Greenbow a Private Message
För det första så är det en switchande förstärkare jag ska bygga. Och det är liksom strömbehovet och förhållandet maxström/maxspänning jag är osäker på..

För det andra behöver du inte försöka göra dig märkvärdig bara för att jag döper inlägget till "nybörjarfrågor". Efter 165 högskolepoäng på 3år så vet jag mycket väl att u är ett prefix och att enheten är F. Man tycker ju att ni som är så profsiga på detta forum ska förstå ändå.

Ursäckta att jag blev lite upprörd men att på frågan "vad ska jag dimensionera förstärkaren för för in signalsnivå?" svara "Att dimensionera efter vad du tänkt koppla dit är kanske en god idé?", ser jag som ett rent hån...

// Fredrik
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:12:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag tror nog inte att ART försökte att vara märkvärdig!

Man blir tydligen inte ödmjuk av
quote:
165 högskolepoäng på 3år


På det här forumet är vi alla snälla trevliga och hjälpsamma mot varandra, passar inte det så... finns det andra forum.

Dessutom bör du nog inte förutsätta att alla här vet att du har massa högskolepoäng och kan grundläggande begrepp som kapacitans och enheten µF!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:12:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
ARTs svar var det väl inget fel på? Hur många högskolepoäng du har är väl dessutom tämligen irrelevant såtillvida du inte råkar vara högskoleingenjör med någon elektroinriktning?

Ingen kommer kunna svara på dina frågor om du inte beskriver exakt vad du vill göra, det finns inga "standardnätdelar"; nätdelens design beror helt på vad man ska försörja.

Att tala om att förstärkaren är switchande räcker inte, du måsta också tala om vilket spänning du vill att nätaggregatet ska ge.


Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:38:23  Show Profile Send ART a Private Message
Ska du bygga runt en färdig förstärkarmodul? Isåfall bör det finnas dokumentation att tillgå som kan svara på åtminstone vilken drivspänning den ska ha. Annars är det läge att välja en annan.
Har du konstruerat en egen egen så vet du ju?

Jag utgår för övrigt att det är ett 'traditionellt' nätagregat du vill sätta ihop, inte ett switchat?

Slarvig användning av enheter irriterar mig, det är inte riktat mot dig personligen. Tog du mitt förra meddelande som en förolämpning så beklagar jag, det var inte avsett som en.

Tyvärr, har du inte mer data att gå på så blir det oerhört svårt att dimensionera ett nätagregat.
Känner man inte strömbehov så kan man ju lösa detta genom att kasta pengar på problemet och överdimensionera.
Vet man inte vilken drivspänning man behöver så är det däremot ganska kört direkt med mindre än att man bygger runt en vridtrafo och provar sig fram, vilket väl knappast är vad du vill göra?

Problemet med insignalens nivå är att det är precis som du säger. Utsignalen från musikspelare (mitt antagande när jag hör detta är 'mp3-spelare', vilket ju är ett dåligt namn men du förstår nog vad jag menar...) varierar en hel del. Vet du vad du ska koppla in så kan du ju antingen söka reda på data för den, eller mäta upp den. Vet du inte det så är din gissning lika bra som min (jag hade gissat på runt 2V, men det kan vara helt fel).

Jag kan inte svara åt dig med den information du ger. Du har mina bästa svar. Vilket uppenbarligen inte var vad du ville höra.

Med tanke på att det är tämligen ont om svar i tråden så kan man ju anta att utifrån informationen du har gett i frågorna (eller snarare bristen på den) så har ingen annan här några bättre heller.

EDIT: Här går man och kokar lite kaffe medan man skriver inlägg, och så hinner flera goa pöjkar emellan. Jag gillar det här forumet...

Edited by - ART on 2005/07/28 23:42:14
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:01:00  Show Profile Send ohmega a Private Message
1. Kan detta vara nåt?http://www.trimlog.se/butik/viewproduct.asp?artnr=RTR-500VA/2x38V

Likriktning av 38VAC ger ca 52 Volt likspänning...rätt ok kanske?
Edit: En trafo per kanal!

2. Jag vet inte om du tänkt att last steget med 8 eller 4 ohm....men hyfsad stabilitet fås säkert med 20000uF per matning...alltså per kanal....detta medför sammanlagt kondingar med 80000uF (för stereo). Kolla http://www.svalander.se/shoppen/lytar.htm

3. Ja...likspänningen = rot(2)*växelspänning - 2*0,7

exempel: trafo 12VAC ger > 1,41*12 - 1,4 = ca 15,5 V....sen använder man sig av en spänningsregulator för att få ner det till 12 V...



4. Vet ej

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/07/29 00:30:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:02:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rör det sig om Hypexmoduler?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:24:46  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Tror inte det rör sig om Hypex, men Greenbow vet ju, ingen ide att gissa.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:43:31  Show Profile Send Greenbow a Private Message
Visste att det skulle bli en massa prat om detta. Och varför ska det vara så fult att säga att man är bra på någonting. Vi svenskar borde slå oss för brösted betydligt mer än vad vi gör.

Jag uppskattar förövrigt ditt andra inlägg bättre än ditt första ART. Istället för att vara, så som jag uppfattade det, allt för kort i ditt svar så säger du att jag givit för lite information vilket förmodligen också stämmer.

Ska vi göra ett nytt försök...

Jag ska alltså bygga ett switchande förstärkarsteg inklusive modulerna själv. Låt oss säga att steget ska vara på 2*250W i 4ohm. (har igentligen inte bestämt någonting än, bara funktionen på förstärkaren) Då räcker det väl med 600VA trafon. Frågan är då om jag ska använda 24V matning eller 110V matning??? Ni kanske ändå rekomenderar att använda 800VA-trafon och en sekundärspänning på 42V. Finns det någon fördel med att ha en större/mindre ström ut till lasten???

Mitt problem är att jag läst en massa om elektronik men kan väldigt lite om just audioförstärkare och ljudteknik. Tanken var att ni som kan skulle förklara lite allmänt om det jag frågade. Det är ju svårt att ställa bra och exakta frågor om man inte är jätteinsatt i ämnet.

// Fredrik
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:02:19  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Spänningen på trafon behöver vara så hög att det går att få ut 250W i 4 ohm. Detta innebär säkert över +-60VDC men inte så mkt. Med bryggat steg kan spänningen förståss sänkas till ca hälften. Trafon det kan räcka med ca 500VA och kondingar på ca 22000 - 33000uF.
Ett normalt slutsteg har ca 20ggr förstärkning och 0dB från en CD ligger normalt omkring 2VAC RMS.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:05:24  Show Profile Send ART a Private Message
Börja med att konstruera själva förstärkaren.

Bygg den.

Driv den från labbagregat vid tester, du vill ju säkert ändå ha tillgång till snabb och varierbar strömbegränsning (switchade förstärkare har elakartade tendenser att självsvänga som prototyper).

Nu vet du vad du skall driva och vad som krävs.

Fundera sedan en stund på om det inte är ett switchat nätaggregat du ska bygga, det är trots allt jämförelsevis enkelt i förhållande till en switchad förstärkare samt blir mindre, billigare och effektivare.

Slutligen; Du är medveten om att svårighetsgraden på ditt projekt i DIY-sammanhang är att betrakta som mycket hög?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:08:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
ART.

Det har stått en del om traffos osv, så jag tror inte det är ett switchat nätaggregat som är på tapeten..

(följer med spänning)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:10:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
ok Greenbow..låt oss räkna lite...jag antar att förstärkarens utgång är diffrential..alltså att INTE den ena anslutningen på högtalaren är kopplad till jord...utan att högtalaren är kopplad till en H-brygga...detta är ju viktigt eftersom detta bestämmer ju hur stor spänning man är i behov till.

ok...250W vid 4 ohm...

u^2/R = P.....u = rot(250*4) = 31,62...V (effektiv-värde)

toppvärde : u*rot(2) = 44,72 Volt...sen vill man väl ha "lite" marginal...hmm...52 volt kanske

Detta gällen om steget BARA matas med "plus-spänning och jord"...INTE negativ spänningsmatning alltså....har inte byggt nåt steg själv utan "bara kör på lite teoretiskt"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:20:23  Show Profile Send ART a Private Message
vemsom: Jag inser att det talas om 'konventionell' nätdel här. Vill bara föra fram den switchade som ett alternativ. Kan man kostruera en switchad förstärkare så borde en switchad nätdel vara rena barnleken, nämligen.

skrutten, ohmega: Är ni helt säkra på att man inte kan pumpa spänningen högre på utgången i en switchad förstärkare än spänningen man matar den med?

Jag kan inte se varför det skulle vara så, nämligen. Fast nu har jag ju näppeligen teorin bakom dessa i huvudet, kommer inte ihåg hur de vanligaste kretsarna ser ut... Hmm, lite kondensatorer och dioder. Stegar. Eller en induktans? Pumpa, pumpa... Fast det kanske blir en Tazer då... Samt ganska OT...

Nej, ni har nog rätt. Enklast blir att jobba med ingångsspänningen.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:31:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
ART:
quote:
skrutten, ohmega: Är ni helt säkra på att man inte kan pumpa spänningen högre på utgången i en switchad förstärkare än spänningen man matar den med?


Nja...step-up regulatorer matar ju upp spänningen från ingången...men det är ju DC/DC-omvandlare...å bygga en förstärkare som kan göra samma sak ..det vet i om det går...jag är skeptisk

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/29 :  01:31:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det har du nog rätt i ART.
Dessutom har man väll, mig veterligen, inte sett någon här som gjort någon. Så det vore extra skoj.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/29 :  02:19:38  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Elfas 800va är underbart maffig men samtidigt klumpig och dyr(kolla måtten).Var inne på att köpa såna själv men hittade begagnade istället.

Om du inte hittar en passande transformator i Elfa så finns det ju andra ställen som ohmega är inne på.

www.farnell.com

www.rsonline.se

Om man vill ändra spänningen från tex 40v till 42 så kan man linda på några extra varv på trafon.



Va fasen gör jag uppe vid den här tiden,suck....Gonatt

Edited by - Llönnblom on 2005/07/29 02:21:51
Go to Top of Page

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/29 :  09:53:58  Show Profile Send Greenbow a Private Message
ohmega: Är inne på att använda en halvbrygga. Jo det där låter bekant men det är just den praktiska erfarenheten jag saknar. Jag menar, vad låter bättre 250W i 4ohm eller 250W i 8ohm???

Skrutten: Om steget ska ha 20ggr förstärkning innebär detta att matningen ska minst vara 20ggr högre än insignalen.

ART: Men man slipper väl inte den stora trafon även om man bygger switchat nätaggregat eller??? Har en koppling på en sådan framför mig nu, en Power Factor Corrector koppling eller vad dom heter. Och där behöver du transformera ner spänningen före likriktarbryggan. Eller tänker jag galet som vanligt. Vad finns det för andra kopplingar???

Är förövrigt medveten om svårighetsgraden, men varför ska man göra det enkelt för sig. Är, om jag får säga det själv, insatt i hur själva tekniken fungerar (har diskuterat detta mycket med mina handledare på skolan) men är lite nervös hur det ska gå med mönsterkortstillverkningen som är den kritiska biten om jag förstår det hela rätt. Men visst är det roligt med utmaningar...

Annars är det väl bara att bygga skiten och se vad som inte fungerar.

Har länkat till den här sidan förrut här på forumet men vi kan ta den igen... En projektbeskrivning som gjordes på skolan för några år sedan. Där står ganska mycket matnyttigt för dom som vill introducera sig. Har för mig att det fanns några fel i konstruktionen och i PCB så det är tyvärr inte att kopiera rakt av. Jag har själv lånat en del av konstruktionen men jag tänkte frångå den fasta switchfrekvens som dom använder.

http://www.his.se/upload/10198/classd_2003.pdf

Jo förresten... Jag har läst att klass D förstärkarens karaktär ändras kraftigt med ändrad lastimpendans. Det kommer ju behövas ett LC-filter på utgången och detta kan bara optimeras för en given impendans. Jag har inte sett att ni har pratat om det någonstans på forumet. De färdiga modulerna har kanske en inbyggd smart lösning på detta.

// Fredrik
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:10:30  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Nu vet jag inte om du har läst kursen som utgjorde projektarbetet eller inte, men du kankse vet ändå.
Det fanns ingen referenslista med i rapporten, vet du vilka böcker ungefär som de använde i kursen som helhet?
EDIT: Annars kan kurskod vara intressant.

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2005/07/29 10:14:00
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/29 :  13:13:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Så detta är ett projektarbete eller liknande?
Då kommer nämligen saken i ett lite annat ljus eftersom syftet då främst att bygga en fungerande förstärkare och dokumentera bygget etc.
Inte oviktigt efter steget mellan en fungerande och en välljudande förstärkare verkar vara väldigt stort i klass-D sammanhang.

(Jag måste säga att jag tvivlar på att det ens är möjligt att DIYa ett bra klass D steg bara med diskreta komponenter, man måste åtminstone ha möjlighet att använda flerlagerskort osv så att man har möjlighet att använda ordentliga jordplan. Teorin bakom ICE-stegen finns delvis publicerade som "white papers" och det är MÅNGA sidor reglerteknik)

För några år sedan byggdes ett klass-D steg som exjobb på Chalmers och rapporten finns att låna från Chalmers bibliotek, förstärkaren fungerade men efter vad som stod i texten lät den väl inte jättebra.
Men som exjobb bektraktat så var det nog rätt lyckat.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/29 :  13:16:54  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Har studerat D förstärkaren en stund.På gund av ingångsfiltret,fu 20 Hz och fö 10KHz såg jag då direkt att den kan betecknas som :

1. En mellan-basförstärkare från 20 Hz om bara lågpassfiltrering införes vid max 5,7 kHz och ingen annan definition för lågafrekvenser införs.

2. Mellanregisterförstärkare pga. ingångsfiltret är definierat vid med fu 20 Hz.
Ytterligare högpassfiltrering kan då först utan risk för differentiell fasdistorsion göras tidigast vid ca 400Hz och lågpass som tidigare vid max ca 5,7 kHz.

Subbasförstärkare? Nej,då bör råbandbredden och stömdrivningsförmågan först studeras för steget tex. att ökas på ytterligare med att ingångsfiltret sänks en dekad + en oktav dvs,till ett fu på ca 1 Hz.

Argument : http://users.ece.gatech.edu/~mleach/papers/phasedist.pdf

Först då är man säker att en inkommande signal på 20 Hz inte får ett "fotavtryck" från förstärkaren och om tex. en openbaffelbas med fs vid 20 Hz används adderas ingen onödig("blameless") grupplöptid till vad elementet redan har eller vilken annan bas som helst med lika lågt fc.

Nätdelens upplagrade laddning till denna subbas bör kunna "hålla" matningsspänningen minst en period(eget kriterie) vid lägsta frekvens som skall återges.

Det betyder att spänningen från nätdelen över kondensatorerna inte faller ned för mycket och inte tappar laddning i onödan .

Antag att 100 V max Dc (ung 71-72 (V ) RMS transformatorspänning + helvågslikriktning/filtrering) oreglerad matningspänning används med en bryggad förstärkare med verkningsgrad ca 93 % som (ger ca 96,4 V Dc effektivt tillgänglig för beräkning av effekt över lasten) och 4 Ohms minimum resistans som last.

Maximal effekt som kan fås ut är då 4 x ((96,4)^2)/(8x4) = 1162 W om bara tillräcklig ström finns att få från nätdelen dvs ca 17 A RMS kontinuerligt.

Transformatorn måste då minst vara på 1,2 kVA(17^2 x 4 = 1156 W).

Glättningskondensatorn C = (I x t)/deltaU, delta U = U RMS x sqrt(2) - U RMS , t = 1/20 Hz^-1 ,
C = (17 x 1/20)/29,3 välj C = minst 30000 uF.

Över en period vid 20 Hz och max effektuttag kan då kondensatorn leverera hela stömbehovet.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:01:13  Show Profile Send ART a Private Message
quote:
ART: Men man slipper väl inte den stora trafon även om man bygger switchat nätaggregat eller??? Har en koppling på en sådan framför mig nu, en Power Factor Corrector koppling eller vad dom heter. Och där behöver du transformera ner spänningen före likriktarbryggan. Eller tänker jag galet som vanligt. Vad finns det för andra kopplingar???


Vinsten kommer om man likriktar direkt på nätspänningen och sedan växelriktar vid en högre frekvens innan transformatorn. En gammal goding på detta tema är http://ludens.cl/Electron/PS40/PS40.html -- som visserligen inte alls är vad du behöver, men kanske kul att kika på ändå?

Naturligtvis är det (mer än) lite tveksamt att bygga saker kopplade mot icke galvaniskt avskild nätspänning (och än mer så att råda någon att göra det så det gör jag inte).

Men det är där vinsten ligger.

EDIT: f95toli, har du sett Acmes vackra bygge? En bildtråd, visserligen, men...

Edited by - ART on 2005/07/29 14:03:16
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:22:19  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Läste tråden jag tidigare skrev...fyller på lite till :

Tips för att välja transformator VA (VoltAmper): Börja alltid med något givet, tex vilken effekt som erfordras eller vilken last som skall drivas.

Obs inga förluster i VA behovet är medtagna och primärsidan är säkrad för rätt strömstyrka som omsättningstalet medger som minimum.
Om VA överstiges brinner den av.

Är tex. effekten vald till 400W utan lastangivelse, kan det om man förutsätter att normal last ligger mellan 4 – 8 Ohm resultera till tre olika resultat.

P = R x I^2 ger 1. Att om lasten är 4 Ohm fås 10 A som minsta strömstyrka. Om lasten är 8 Ohm, fås på samma sätt 7,07 A minimum.

Nu vill man att båda lasterna skall kunna drivas utan spänningsklippning, dvs. formeln P = U^2/R måste också gälla för båda fallen.

Vid 4 Ohm fås då U = sqrt(P x R) = 40 V RMS, vid 8 Ohm = 56,6 V RMS.

VA behovet blir då för 4 Ohm:s fallet 40 x 10 = 400 VA, för 8 Ohm också 400 VA men transformatorerna skall vara angivna med 40 V x 10 A resp 56,6 V avrundat till 60V x 7 A .

Vill man att både 4 och 8 Ohm skall kunna drivas med maximal effekt bör transformatorn beskrivas med : 60 V x 10 A = 600 VA konservativt.

Annars får man bara ut 40^2 / 8 = 200 W om man använder en 400VA beräknad för 4 Ohm.

I detta fallet gick det ändå bra , nätdelens orginalsäkringen håller på primärsidan.

Om man nu också använder ”8 Ohm:s transformatorn” för 4 Ohm i stället, risken är den att överhettas och mycket stora förluster kan uppstå om transformators primärsida är ”omsäkrad” med för högt värde.

Det konservativa valet här ovan tar inte hänsyn till att RMS spänningen på sekundärsidan laddar upp glättningskondensatorn till toppspänningen, dvs U^ = sqrt(2) x U RMS.

Momentant ger denna uppladdning upphov till mer möjlig effekt, Att använda denna spänning i stället är ett dåligt val.

Dubbel effekt som detta ger finns bara tillgänglig under den extremt korta tid som kondensatorn har laddats upp till toppvärdet.

Björn



Gignos

Edited by - Gignos on 2005/07/29 15:24:24
Go to Top of Page

Greenbow
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:55:20  Show Profile Send Greenbow a Private Message
tkiuru: Nej jag var inte med och gjorde just detta projekt men jag kommer att gå kursen nu i höst. Om det kommer att handla om audioförstärkare då vet jag inte. information om kursen och länk till kurshemsidan finns på följande länk. Att anmälningstiden gått ut kan du ignorera. Skövde högskola är inte i en position att kunna neka studenter plats
Vad gäller avsaknandet av referenslista så beror nog det på att elarna tillsammans med maskinarna förmodligen är de sämsta på att skriva rapport av alla Skövdes ingenjörer. Vi som läser automation är däremot i världsklass .

http://utbildning.his.se/utbildning/utb_kurstillfalle.asp?ktanmkod=04ETC&kttermin=20052

f95toli: Mitt projelt har ingenting med skolan att göra förutom att jag lär utnyttja skolans resurser lite grann. Målet är först och främst att få en förstärkare att fungera. Sedan kan man jobba därifrån om man känner för det.

Gignos: Tanken med skolans projekt var väl egentligen bara att ha någonting att göra. Ingen av dom på skolan forskar eller arbetar med,(vad jag vet) audio. Så om specifikationen inte alltid är optimal för bästa prestanda så är det nog därför. Differentiell fasdistortion vet jag inte riktigt vad det är eller hur det uppkommer. är även osäker på cross-over distortion. Jag vet att distortion är dåligt men inte så mycket mer. Annars fick jag en ganska bra bild över valet av spänning/ström och trafo. Tackar för det...

// Fredrik

Edited by - Greenbow on 2005/07/29 16:00:30
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/29 :  17:09:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Greenbow:
quote:
ohmega: Är inne på att använda en halvbrygga. Jo det där låter bekant men det är just den praktiska erfarenheten jag saknar. Jag menar, vad låter bättre 250W i 4ohm eller 250W i 8ohm???


OK...Halvbrygga kräver dubbelt så mycket matningsspänning som H-brygga..vet inte om det finns nån uppenbar fördel med nån av varianterna.....

8 eller 4 ohm.....vilket som är bäst...finns inget entydigt svar på vad jag vet.....FAST med tanke på att det hela handlar om klass-d (switschning) så KAN det vara fördelaktigt med 8ohm...störningar från stegets utgång är proportionell till strömmen vid induktiv last.
Vid kapacitiv last därimot så är störningarna då proportionella till spänningen.......om jag minns rätt.

Det är väl att högtalarnas last varierar....du borde alltså kolla upp...vilka högtalare steget skall driva FÖRST...tror jag

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000