HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Efterbrännare till klass D-stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/28 :  15:13:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kan man bygga en sån? Min T-Amp ger ju trots allt bara ca10watt och det räcker ganska bra men ibland vill man ha lite mer.
Har sett sådana till andra förstärkare så ja...
Det får gärna vara nåt met FET:ar för jag har en hel del såna(IRFP 260).

Tack för hjälpen /Olof

Euroline - T-Amp - DIY

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/28 :  15:54:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
Efterbrännare?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/28 :  16:01:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Verkar vara lite tårta på kaka fogat med bullar. Du menar alltså att du vill bygga ett konventionellt påhängsutgångsteg Klass A eller AB att hänga på ett Klass D-steg? Jag hade nog valt rätt Klass D-förstärkare istället...

Ett uppenbart problem jag ser är att alla Klass D-steg har ganska höga nivåer på höga frekvenser på utgången typ 1-3 Vpp vid 400-900 kHz ungefär. Din efterbrännare skall alltså vara stabil och må bra med denna kraftiga störning...

Mitt svar blir:
Njovars, men varför i hela friden skulle man göra det eftersom det förbikopplar hela syftet med Klass-D-utgångssteget?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/28 :  16:30:00  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
UrSv - Hmm, kan man inte filtrera bort det skräpet?

Vad är syftet med klass-d-utgångssteget?

Ohmega - Ett extra utgångssteg som man hänger på högtalarutgången.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/28 :  16:32:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Syftet med ett Klass-D-steg är ju bland annat är ju att uppnå hög verkningsgrad på förstärkaren

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/28 :  17:26:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
å så slipper man cross-over dist också!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/28 :  18:26:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kan man bygga en sån? Min T-Amp ger ju trots allt bara ca10watt och det räcker ganska bra men ibland vill man ha lite mer.
Har sett sådana till andra förstärkare så ja...
Det får gärna vara nåt met FET:ar för jag har en hel del såna(IRFP 260).

En T-amp skulle väl vara ett utmärkt drivsteg till en ZEUS förstärkares ingångstrafo. På så sätt kan du använda en trafo med liten "utväxling" och få bra med kräm.
4 st IRFP260/IR / halva och en EI-180 kärna quadfilärt lindad med 1,4 mm "tråd" bör kunna sparka ur sig 400 watt i 8 ohm och bör låta riktigt mega-bra.
Zeusen är ju väldigt stabil och ingångstrafon skyddar en hel del mot HF skräp. Den är ju symmetrisk och fin så du slipper jobbiga pseudo-komplimentära kopplingar med dina IRFP260.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000