HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa sub-förstärkaren??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/07/28 :  08:20:54  Show Profile Send mongo a Private Message
Till rimliga pengar...
Finns ju trots allt lite att välja på.
Hypex, bra men dyrt.
Simex.
Zachry.
Rila.

Finns det inga med inbyggd enkel eq för att justera tex. min peak på runt 40 hz...

Ska driva en Peerless XLS 10".

Inte så dum som du tror

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/28 :  08:35:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Skaffa separat EQ. Tex Behringer DEQ-1024:

http://www.behringer.com/DEQ1024/index.cfm?lang=ENG

BK Electronics har Detonationprylar:
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/07/28 :  20:14:34  Show Profile Send ers a Private Message
Borde räcka med 12 filter ? Isf duger ju Behringer 1124P som bara kostar 995:- hos www.musikborsen.se


Mvh Anders

Mvh Anders
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/07/28 :  20:47:09  Show Profile Send Rishna a Private Message
Har haft Zachry DSW400 subbassteg till XLS 12" och det blev aldrig riktigt bra. Ett rent h-lvete att få den att spela tillsammans med frontarna. Upplevde ett ständigt fas-problem oavsett inställning av vare sig fas eller delningsfrekvens. Jag rekommenderar ett vanligt slutsteg t.ex. Nad 214 eller 216 i stereoläge eller bryggat, vilket du vill. Till steget ett Behringer eller om du har en AV-förstärkare; låt den sköta delningen. Kanske inte optimalt men klart bättre än många inbyggnadssteg typ Zachry och Rila eftersom dessa ofta har usla delningsfilter.

/Fredrik
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:09:34  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Alternativt kan du bygga ditt eget steg med en Hypex UcD400 modul som du bygger nätdel till och sen kör med en behringer. Kostar kanske mer än vad du tänkt dig men då får du fina grejjer=)

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/07/29 :  09:51:28  Show Profile Send mongo a Private Message
Kör med denna för tillfället.

Funkar mycket bra, integrerar perfekt med mina frontar.
Upplevs som all bas kommer från dom.
Dessutom är XLS basen det snabbaste jag hört vad gäller sub.
Enda problemet jag har , är att effekten inte riktigt räcker till vid film eller partynivåer....

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:33:18  Show Profile Send mongo a Private Message
Tror jag har hittat precis vad jag behöver....

One of the most technologically advanced subwoofer amplifiers on the market!
This new subwoofer amplifier is based on state-of-the-art Class G circuit topology that combines the proven high power, high fidelity characteristics of a Class AB amplifier with a patented tracking down converter power supply to achieve an operating efficiency up to 86%. You get the efficiency of a Class D amplifier without compromising audio quality and reliability. The class AB output stage provides the clean and low-distortion sound that audiophiles demand, without any instability problems of other high-efficiency amplifier designs. This American designed and engineered amplifier uses patented circuitry that continuously tracks the input signal to modulate or control the voltage available to the output stage. This "tracking" capability delivers the exact amount of power based on demand instead of constantly keeping it in reserve, so the output stage only draws the amount of power that is required at any given time. This means less energy is wasted as heat, and more power is available for the subwoofer driver.

High power class AB output stage
Patented tracking downconverter power supply
Full parametric bass EQ
Phase reversal switch
Advanced soft clip circuitry
Toroidal power supply transformer
Auto On/Off
Power output: 273 watts RMS @ 8 ohms, 540 watts RMS @ 4 ohms
S/N ratio: 98 dB (A weighted)
Crossover: 30 - 200 Hz, 24 dB/octave
Dimensions: 11-15/16" W x 11-15/16" H x 5-1/4" D










http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=300-806

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:46:06  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Mongo: Notera att den endast finns i 110V version.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/29 :  11:06:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
Steglös fas ändring är nog inte helt fel.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Alfredo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/08/19 :  14:26:55  Show Profile  Visit Alfredo's Homepage Send Alfredo a Private Message
Jag har samma fundering till en sub som just har fått första lagret färg.. Har divit den med ett crown PA steg som lämnar 1300W bryggat när jag har provspelat. Men fäktarna vill jag inte ha i mitt vardagsrum, så jag tänkte byta ner mig. Jag har funderat lite på hypex klass D varianter.. Alternativt ett Vincent SP-996 eller nått sånt.. idéer??
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2005/08/21 :  11:34:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
jag bytte ut fläkten i mitt PA-steg mot en tystare, nu är det helt OK.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Alfredo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/08/22 :  01:37:44  Show Profile  Visit Alfredo's Homepage Send Alfredo a Private Message
Jo jag vet att det går att förbättra läget en del, men kan jag ha en fläkt mindre hemma så får det nog bli så.. PA steget har dessutom ett par egna högtalare att driva till vardags.. Men jag måste säga att jag är grymt sugen på vincent slutsteget, så om inget annat hinner dyka upp.. =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000