HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver högtalare till datorn... maxpris 2500.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:14:23  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Håller på och kollar efter ett par högtalare till datorn. Köpte ett par Altec Lansing, vilka brusade utav 17 - även när ingen signal källa var ansluten, dessutom lät de kasst. Kostade visserligen bara 700 spänn men var helt oanvändbara. Upptäckte att jag måste ha bättre doningar för att trivas och höjde prisribban till nånstans 2000-2500 kr.
Jag har en gammal 2-kanalsstärkare som jag tänkte använda. Lånade farsans gamla Philips 591 som faktiskt presterar mycket bättre än den ser ut att göra.

Var inne en sväng hos ljudmakarn idag och de rekommenderade ett par Tannoy Fusion 1 för 1995 kr. Till det skulle jag ha Vibra-nånting mellan skrivbordet och högtalarna så att inte skrivbordet spelar med så mycket. Totalt 2250 kr med högtalare och Vibra-xxxx. De skulle även beställa in Klipsch ProMedia Ultra 2.0 som är aktiva, mer "datorhögtalarinriktade" för 1600. Ska provlyssna dem senare i veckan när de kommit in. Dessa har tydligen fått bra kritik in a di States där de släpptes först om jag fattade det rätt.

Har nån lyssnat på dessa ovanstående högtalare och kan uttala sig om dem? Någon som kan rekommendera andra modeller/märken? Det är ju sjysst om de kan komma ner lite i frekvens, samtidigt som de håller storleken någorlunda nätt vilket brukar vara en svår ekvation.


- It's getting hot in here...

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:29:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag köpte ett Creative Megaworks 5.1 system till datorn. Är faktiskt suveränt bra ljud för att vara datorhögtalare! 150 watts aktiv 8" sub plus 5 stycken sateliter på vardera 60 watt. Rejält bygge invändigt med försätrkare osv. Kostade nytt ca 4-5000 i butik, men begat går det att hitta billigare.

Kolla upp vad Creative har för motsvarande idag. De brukar även ha 2.1 lösningar för vettiga pengar.

Annars vet jag att Logitech har rätt bra datorhögtalare.

Ett annat alternativ kan vara att köpa ett par aktiva monitorer på tex Musikbörsen för runt 2-3000. Mycket välljud för pengarna, men inte mycket daller i basen.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/07/25 :  22:47:51  Show Profile Send nalle a Private Message
Nu vet jag inte vad din stärkare klarar men ett par carlsson od-11 låter sällan fel och de borde ligga i det prisspannet antingen de är renoverade eller om du behöver göra det själv.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:07:53  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Tack för tipsen. Försöker nog i möjligaste mån att undvika Logitech och Creative-liknande grejer. Misstänker att man får mer för pengarna med "riktiga" högtalare. Visst, de är utrymmessnåla, men ljudet brukar vara svårt att få till med en subba under bordet som spelar högt i frekvens samtidigt som satelliterna skjuter en rakt i ansiktet. Blir lätt lite skev ljudbild ...

Sonab od-11. Vet inget om de men de låter gamla . Var hittar man såna?

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:22:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad ska du ha högtalarna till?
Hur mycket utrymme har du?
Och var ska högtalarna stå?

Problemet med datorhögtalare är ju att man ofta vill ha dem på skrivbordet vilket innebär att de måste vara rätt små, en kombination med sub är därför oftast att föredra eftersom man kan ställa den senare på golvet. Ett par högtalare som producerar "acceptabel" mängd bas blir ju per automatik rätt stora (undantaget ex. B&O småttingar men de är ju rätt dyra).

Ett annat problem är att högtalarna helst bör vara designade för närfältslyssning vilket de flesta "normala" högtalare inte är.
Om du har uttrycmme vore därför en variant att kolla på ett par aktiva studiomonitorer.
Jag har dock ingen aning vad man kan få i den vägen för 2500 kr

Till en av datorerna på jobbet skaffade vi ett par Creative I-Trigue som om jag inte minns fel kostade runt en tusenlapp, de ger ett förvånansvärt bra ljud och duger definitvt till bakgrundsmusik medan man jobbar.



Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/25 :  23:30:52  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Högtalarna ska användas till:
Musiklyssning
Spel
Produktion av egen musik (mest för skoj).

Tannoy Fusion 1 är skärmade också nämnde de på Ljudmakarn vilket är bra. Har inte heller nån större koll på aktiva studiomonitorer. Nåt sånt kanske kan ju vara nåt också...

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2005/07/26 :  13:29:32  Show Profile Send bing a Private Message
titta efter ett par Audio pro A4.14 funkar riktigt bra till datorn

alla öron är olika
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/07/26 :  14:18:51  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har haft ett par Swan M200 nu i några år. De har inbyggd förstärkare. Funkar kanon...

http://www.3dsoundsurge.com/reviews/SwanM200/

En kompis lånade dem och kopplade dem till en bärbar dator som musikspelare (körde MP3-filer i datorn) på en 30-årsfest för ngt år sedan. Klarade alltså att ge "diskoljud" i ganska stor hyrd lokal...

Vet dock inte om de fortfarande går att få tag på.../ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/26 :  14:29:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lånar tråden om det är ok. Jag är också ute efter datorhögtalare, max 2000-2500 spänn. Har de där Audio Pro 4.14 inbyggd stärkare? Det är ju ett måste om man ska koppla till datorn...finns fler tips på högtalare med inbyggd stärkare?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/07/26 :  16:51:22  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag skulle definitivt satsa på AE Aego 2. De är aktiva och har fått mycket fina recensioner. De kostar 2295kr inkl frakt på Dustin.

http://www.thecrazycuban.com/aegospeakers.html
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  17:15:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Om burkar från Creative och Logitech är uteslutet så tycker jag att det enda vettiga är att köpa aktiva monitorer. Ska du använda dem till att mixa musik osv finns det egentligen inget vettigt alternatvi för de pengarna (gör mycket musik själv). Märken att kolla på är tex Alesis, Tannoy, Behringer med mera. Du hittar dem alla på www.musikborsen.se och sedan under flik STUDIO och sedan AKTIVA MONITORER. Musikbörsen har även utförlig text om varje produkt vilket gör sållningen lättare.

Har precis eldat upp mina Creative (som faktiskt är bättre än vad många tror) så det kommer nog bli ett par små Alesis eller liknande så småningom! Betydligt mer korrekt ljud och inte alls lika loudnessflörtig och rumlig bas - var ju trots allt ett hemmabiosystem...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/26 :  20:01:27  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Nu börjar det rassla in förslag. Fint, ös på bara . Lyssnade på ett små Audio pro för 1600 bagis på Best Sound. Det lät lite väl klent, kände att lite mer skrivbordsyta kan man ju offra för lite lägre frekvenshantering.

Aktiva monitorer är ju sjysst men om jag nu har en stärkare redan så känns det onödigt att lägga krut på den biten. Man borde ju få mycket mer högtalare för pengarna om de är passiva.

Ja Tannoy Fusion 1 kanske kan va nåt? Nån som kan har nån erfarenhet av Tannoy? Inte mycket om det märket här på forumet va?

AE Aego 2, finns dem att lyssna på i nån butik i Stockholmstrakten? Lite skeptisk som sagt till sub/satellit vid skrivbord (lätt att man missar lägre mellanregistret framför allt). Swan har jag inte hört talas om, vore kul o provlyssna.

Kan tillägga att jag har ett mixerbord anslutet till datorerna som ljudet först passerar för att sen flowa in i förstärkaren och högtalarna.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/26 :  20:20:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Är Tannoy Fusion 1 aktiv? Man måste väl ha en separat förstärkare till den?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  20:47:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Tror nog att du vinner mest i ljudkvalitet på att fimpa din Philips och gå på aktiva monitorer direkt. De stärkarna som sitter i är ju skräddarsydda för högtalarna och lådorna vilket inte din Philips är. Skulle dessutom tro att ljudkvaliteten blir bättre via mixerbordet -> aktiva monitorer, än mixer -> Philips -> högtalare.

Är du ljudkräsen, ska mixa musik och ha bra ljud för 2500:- så tycker jag valet är enkelt.

Dessutom sparar du skrivbordsyta där din Philips skulle stått! Aktiva burkar behöver inte vara stora för att låta stort. Föreslår att du iaf tar en lyssning hos Musikbörsen/valfri musikaffär innan du bestämmer dig!

Har själv använt Behringers större modell med 1" skrika och 8" bas med mycket gott resultat. Finns en lillebror också som passar skrivbordet bättre. Även tidigare föreslagna Alesis har fina prylar!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:02:39  Show Profile Send LieS a Private Message
Harmankardon soundsticks tycker jag låter bra för pengarna, och är dessutom riktigt snygga. 1700 spänn som billigast.
/erik
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:12:14  Show Profile Send hobbes a Private Message
Dessa som jag tror har nämnts tidigare i tråden låter väldigt bra..
http://www.immortal.se/?id=87&fid=-1
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:35:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör dessa Videologic :

Länk: http://www.videologic.com/Products/Product.asp?Product=VL-60353&PageType=Review

Och aktiva Fostex 6301B (med inbyggda slutsteg):



Till några av mina datorer.

Använd Sökfunktionen det finns en del trådar om detta ämne redan.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/30 :  19:42:53  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fostex ska väl vara trevliga. Jag tycker det verkar sunt med närfältsmonitorer, utom för spel då kanske hörlurar är att föredra. Sub kanske är trevligt, men det räcker nog med valfri lågprisvariant.

Kolla in Thomann.de för aktiva högtalare till attraktiva priser:

http://www.thomann.de/thoiw5_index.html

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/08/30 :  21:16:41  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Vi har faktiskt en sån där Fostex på jobbet som lyssning vid nedlänk o dyl, och den låter bra för sin storlek. Även ett par Videologic har vi och de låter faktiskt sjysst för priset vi betalade för några år sen (1500 kr tror jag ungefär). Vem säljer Videologic i Sverige?

Idag rotade jag i ett skåp med prylar som ska säljas och hittade ett par passiva Tannoy M1 Cherry. Nån som har testat och har nåt omdöme? Vi har ingen lös förstärkare på jobbet så jag måste släpa hem de och testa. Verkar som om "farsans gamla Philips" kan få rycka in ändå Påminner om Den Ofrivillige Golfaren och "farbror Olles(?) gamla golfklubbor" .

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2005/08/31 :  01:35:20  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Ni får ursäkta men- varför plötsligt all tal om aktiva monitorer?
Har för min del aldrig varit aktuellt till min hifi anlägning
och jag förstår inte riktigt skillnaden till att köra hifi från datorn? Högtalare lämpade för ett begränsat avstånd är naturligtvis att föredra. Det beror ju lite på hur man har möblerat.
Men- hyfsade små integrerade förstärkare finns det väl gott om.
Ger också förelar med funktioner och möjlighet att byta.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/31 :  06:41:44  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Att göra musik hemma vid PC'n har blivit ett hobby, det finns massor med aktiva små monitorer
att välja mellan, och det till rimliga priser. Dessa högtalare är tänkta för närfälts lyssning.
Jag skall stjälv göra nåt liknande när jag byter dator.
kolla bla på www.jam.se under studiomonitorer och hörlurar, om man scrollar förbi de dyra varianterna så finns det saker i rimligare prisklasser.
Min budget är också 2500-3000:- Jag producerar ingen egen musik, men jag avskyr datorhögtalare särskillt med sk subwoofer & 5 små plutte satteliter

PS är de nån som hört dessa ?
http://www.swedenmidimusic.com/catalog/product_info.php?products_id=260

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000