HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd av högtalare + förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/26 :  22:00:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
pioneer a-858

fick jag tag på nu är det bara högtalare....

får se va ja får ge me den inkl frakt bara....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  09:30:31  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vad tror ni om XTZ 99 W2MT?

Vilka har lyssnat?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/27 :  11:09:47  Show Profile Send jaejin a Private Message
bra val av förstärkare, ang infinity så tror jag att man kan få bättre för pengarna. sålde bland annat ett par infinity delta 60 för 2500kr.

ang cerwin vega så kan man få dem spela bra Om man förstärker dem rätt så förstärkaren håller i elementen på ett bra sätt.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  11:18:25  Show Profile Send Snoop a Private Message
Mycket möjligt att man kan få cerwin att låta hyffsat, men jag tror det blir svårt att komma ifrån den ettriga diskanten och ett mellanregister som inte spelar så himla fint....



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/27 :  11:40:21  Show Profile Send jaejin a Private Message
det finns betonghögtalare som ska låta bra som finns ute då och då för små pengar. märket är rauna svenska högtalare.
nackdel, måste förstås hämtas.

brukar vara ute beroende på modell runt 1500 och uppåt
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/27 :  11:51:16  Show Profile Send jaejin a Private Message
Vad sägs om bose 501 för 2900kr, säljs av www.repsam.se

Köpte ju bose 401 som fungerar aldeles utmärkt.

Kan nog leverera til dörren med fraktfirma.
Så gick det till när han köpte saker ifrån mig.
Tar inbyten.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/07/27 :  11:54:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag för min del tycker inte att man kan få Cerwin Vega att låta bra oavsett vad man förstärker dem med. De är sällan stagade och ger därav för mycket distorsion eftersom lådorna spelar med och missfärgar ljudet.Men det är ju jag det. Mvh Kristofer som nu äntligen fått tillbaka sitt bredband.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/27 :  12:02:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer i whiskymans åsikter gällande Cerwin. På en av Hifiklubben-butikerna i Malmö hade dom förr ett par stora CV uppställda med NADs Silverline cd, för- och slutsteg, som har mycket bra ström- och effektresurser. Det lät inte särskilt bra. Synd på så pass trevlig elektronik tänkte jag...

Ska man köpa högtalare till en festlokal så okej, men till en schysst hemmaanläggning, njäeee...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/27 :  12:05:45  Show Profile Send jaejin a Private Message
"bra" är relativt men man kan få cerwin vega billigt som låter "bra" för de pengarna man ger. Mycket ljud för pengar som i detta sammanhang är syftet.antar jag

sedan så använder jag ju själv inte cerwin vega , så bra tycker jag de inte är
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  12:10:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Han vill inte ha mycket i form av mycket fyskiskt ljud, utan det ska låta bra hifi mässigt...

men med bra tryck i basen för prisklassen. Cerwin hör inte hit anser jag så jag ber er att vi slopar detta märke då jag anser att det är ren skit...

De där Bose högtalarna är nog inget han skulle vilja hänga i julgrannen , men tack för tipset....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/27 12:15:20
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/27 :  12:29:11  Show Profile Send jaejin a Private Message
"De där Bose högtalarna är nog inget han skulle vilja hänga i julgrannen"

hehe
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/27 :  13:08:24  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro du som har koll på infinity finns det någon bra burk för max 3500


Ja. o nej....

Hur som inget jag orkar debatera på ett forum kan jag säga...

959 pioneer är rätt ok att driva tuffa laster vilket jag även sett på tester på den tiden dom kom. Mätkuberna var rätt ok för sin prisklass. Sedan lät dom rätt ok...

RÄTT OK betyder inte dom är oantastliga... Men med vikt över 20 kg samt drivkrafter nog för att driva svårare högtalare så är den ett bra val...

Och den driver infinitys lite äldre högtalare rätt bra. Har drivit RS 3 B med en pioneer 8585 med gott resultat. Många nya system skulle nog få svettas hårt mot ett rätt ihopssatt dyligt system

M EN det finns mycke saker som säljs beg som låter bra måste markeras.
Men JAG skulle med en äldre välskött infinity samt pioneer 858 nog kunna trixa ihop ett paket 5000-6000 kr som är rent svårslaget för mången systembyggare...

En annan högtalare som brukar kunna ge mycket för lite pengar är gamla Dali 400 som min dotter har...

Jag kan påstå dom med dotterns Marantz o bra kablar får många system att bli pannblöta...

Hon har mindre ljud än jag i mitt rum. Men fan inte sämre... Denver är självklart källan.. Men med en pioneer 858 skulle det bli ännu bättre.. Marantzen är en hemmabiostärkare o inte tvåkanalare....

Men men. Orkar inte debatera så lämnar det där....Det finns som sagt Dali också.... DOM ÄR URBILLIGA som sagt... 6000-10000 kr burkar går att inköpa för 1000-1500 kr numera Och bra drivning ger mycket finljud för dom kronorna....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  13:16:32  Show Profile Send Snoop a Private Message
letat som en tok men hittar inga sådan tyvärr, de var snygga som attan , kollade jämshög tråden....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/27 :  13:17:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
Får vi tag på dessa högisar så får han ju råd med en moddad denver juh

Eller varför inte en liten subba

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/07/28 :  01:03:48  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Följande råd är verkligen basic, och inte särskilt hifi-korrekta kanske -men kanske till hjälp ändå tillsammans med vad andra skriver. Själv har jag inga idéer om exakt vilka märken och modeller som kan passa, för den sammanlagda åldern på mina nuvarande hifi-grejor är kanske 50år!

Mitt enkla förslag är hålla sig till märken med hyggligt rykte att hålla bra. Det blir dyrt om något går sönder.

Lyssna runt och kolla in högtalarna först. (Enligt tesen att man först fixar det som påverkar mest.) Ser brorsan glad ut och tycker det är riktigt kul -och högtalarna lirar ok, kan man:
1) fundera på om högtalarna är lättdrivna eller inte.
2) fundera på om grannar och andra kan ha åsikter.

Eftersom:
1) Det BLIR billigare att spela högt på ett par lättdrivna högtalare! (Och visst är det kul att rocka loss! Man behöver inte spela vansinnigt högt för det.)

2) Om man blir vräkt därför att någon överkänslig dam som "minsann kan hyreslagen" blir vrång, spelar det inte så stor roll hur roligt det var, hur bra det lät, och hur högt man kunde spela... Då hade det varit bättre med ett par hörlurar i väntan på lägenhetsbyte.

Sedan skulle jag leta stärkare. Är högtalarna lättdrivna blir valet enklare. Det är också mycket enklare att låna förstärkare än högtalare. Jag skulle fundera lite över förstärkarens funktioner, för även om finesser är trevliga så kostar de pengar och har en tendens att gå sönder.

Kanske idé att prova stärkare med bas- och diskantkontroll! Det finns de som reglerar basen vid 100hz, inte 50, och då har man chansen att fixa lite extra basdunk vid normalhög lyssningsvolym. Blev det roligare med några dB extra -trots att ljudet egentligen nog inte blev bättre precis? Kanske, kanske inte. Smaken är ju olika.

Visar förstärkaren uteffekt? Faktiskt inte alldeles dumt om man tänker utnyttja all kräm som finns.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000