HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Saint Etienne-Tales From Turnpike House
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/23 :  01:46:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Då och då köper jag en "popskiva"; musik som jag främst lyssnar på när jag pysslar med annat.

Mitt senaste inköp i denna kategori visade sig dock vara något av ett fynd. Jag har sedan tidigare "Tigerbay" men Saint Etiennes senaste skiva är avgjort bättre.´

Saint Etienna har gjort skivor i 15 år nu och det hörs, de kan varenda trick och lånar friskt från alla håll; alltifrån tidig 80-tals pop till körrarrangemang som låter som tagna från "Pet Sounds" återfinns på skivan.
Det ska inte tolkas som att låtarna är bleka kopior, snarare att man fokuserat på att i första hand få det att låta bra och inte brytt sig så mycket om huruvida det är orginellt eller inte.

Låtarna tillhör defintivt popgenren och är ganska lätttillgängliga, men även förutom de två låtar som i mitt tycke borde vara klockkrena radiohits - "Lightning strikes twice" och "A good thing" - så finns det många låtar som tål att lyssnas på flera gånger; inget spår är direkt dåligt och de växer alla vid en andra lyssning.

Två låtar sticker ut: "Relocate" som är ett tonsatt gräl/diskussion mellan en kvinna som vill flytta ut på landet och hennes man som inte alls gillar idën ("I'd miss my mates"). "Teenage winter" lyfts av sin text, enbart de inledande raderna gör det värt att lyssna..

Denna skiva har mer eller mindre gått på repeat i över en vecka nu och jag har fortfarande inte tröttnat på någon låt; det är i det närmaste unikt när det gäller pop.

På en skala från 1 till 5 så får denna skiva en 4.



Gillar man att lyssna på lite pop då och då så är detta en spring-och-köp rekommendation

/Tobias






rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/24 :  16:18:20  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker "Tiger Bay" är höjdpunkten i karriären, men jag har allt Saint Etienne gjort (förutom vissa singlar, EP's och special USA och special Japan utgåvor) och "Tiger Bay" framstår lite som unikum med sina dans-influenser. "Tales from turnpike house" är för mig en samling, eller syntes, av deras tidigare produktion, om än främst doppat i ljudbilden från "Sound of water" med twang-gitarrer från allra första släppet "Foxbase Alpha". En bra skiva, en klassisk Saint Etienne. Fast lyssna gärna på deras övriga skivor också...

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/26 :  02:37:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska nog beställa just "Sound of water"

Jag har lyssnat lite mer på "Tiger Bay" och jag tycker skillnaden mellan skivorna är att låtarnas INNEHÅLL "betyder" mer på "Turnpike House" (det är ju också en tema-skiva).

"Tiger Bay" känns mer som en "vanlig" pop-platta även om den också är bra. Å andra sidan är skivan nästan 10 år gammal nu och det ju rätt imponerande att den trots det inte upplevs som "gammal" med tanke på hur fort pop åldras.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000