HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Wilson Watt-Puppy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/07/21 :  16:12:08  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har idag ett par Sonus Faber Cremona som jag är iofs nöjd med men allt kan ju som sagt bli bättre.Har blivit lite intresserad av Watt-Puppy mod.6 den ligger ganska bra i pris.Då jag inte har så stor erfarenhet av Wilson högtalare så tänkte jag kolla med experterna på detta forum.För och nackdelar,har kollat upp och de ska passa ypperligt ihop med rör.Övrig utrustning är ARC LS-25 mk1,Rogue M-150 monoblock som är triodkopplade också gillar jag PAD-kablar speciellt Proteus-modellen.Är dom placeringskänsliga?Så ägare av Watt-Puppy och även andra som har lyssnat till dom berätta vad ni tycker.Det kanske blir ett par framåt hösten.
Mvh

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  16:55:48  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså är inte det den wilson modellen som mäter sämst av alla tillverkade talare i historien?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:22:14  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
alltså är inte det den wilson modellen som mäter sämst av alla tillverkade talare i historien?


Hursomhelst är det väl viktigast hur de låter

Jag är oxå nyfiken på Wilson Watt-puppy....så jag ser fram mot inputs

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:24:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
givetvis är det hur det låter som räknas...men låter det inte som det "ska" är det ju inte hifi tyvärr...känns som om man kan få så mycket bättre för dom pengarna exvis 802d


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:34:47  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
givetvis är det hur det låter som räknas...men låter det inte som det "ska" är det ju inte hifi tyvärr...känns som om man kan få så mycket bättre för dom pengarna exvis 802d


Vad upplever du för skillnader ljudmässigt mellan Watt-Puppy mod.6 och Nautilius 802d ? Själv så har jag hört Nautilius 80? lite osäker på modellen då det var ett tag sedan, men inte någon Watt-Puppy.

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/07/21 17:36:44
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:39:54  Show Profile Send hjort a Private Message
Eftersom du har ARC försteg gissar jag att du gillar naturligt ljud, då är kanske Watt Puppy inte grejen för dig.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  17:54:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
har faktiskt aldrig lyssnat på nån wilson modell...men om det nu skulle vara den modellen som mäter så hemskt är det inte heller intressant? för mig är det ofärgat som gäller...blir bäst så i längden...tvivlar dock inte en sekund på att wilson har underhållande ljud iaf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:02:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Många tror att Wilson mest är BIG AMERICAN SOUND.
Det kan berätta att det är det inte enligt mig.

Ta kontakt med Bjorn här på forumet så får du reda på allt som du kan tänka dig om Wilson.
http://www2.hififorum.nu/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=20

Det Haakan skrev komenterar jag inte för husfridens skull


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:10:24  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
har faktiskt aldrig lyssnat på nån wilson modell...men om det nu skulle vara den modellen som mäter så hemskt är det inte heller intressant? för mig är det ofärgat som gäller...blir bäst så i längden...tvivlar dock inte en sekund på att wilson har underhållande ljud iaf


Ok..vi har ju lite olika kriterier och krav när vi sovrar bland produkter...själv har jag ambitionen att lyssna mig fram..

Hoppas på input från någon som lyssnat på Wilsonhögtalare

/Cyber
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:16:56  Show Profile Send Cyber a Private Message
Bra tips Johan

/Cyber
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:23:43  Show Profile Send hjort a Private Message
Cyber självklart har jag lyssnat hur skulle jag annars kunna uttala mig i frågan?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:35:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Wilson tycker jag är högupplösta med mycket god pinpoint. Riktigt mellangärdesbas om man vill och har en förmåga att försvinna i rummet. Men som sagt, skall någon uttala sig så är det ju Björn Wiman...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:39:19  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Cyber självklart har jag lyssnat hur skulle jag annars kunna uttala mig i frågan?


Ibland när man postar får man iväg sin post sent eller missar en post pga att man pysslar med annat samtidigt ..då hinner folk posta emellan så då blir sammanhanget fel och missförstånd uppstår..jag tror säkert att du har lyssnat..

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/07/21 18:56:45
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/21 :  18:52:27  Show Profile Send mayro a Private Message


Hörde Wilson hos "hysterisk hifi" i uppsala för några år sedan. Och anklaga dom för att INTE spela riktigt finner jag rent konstigt...

Men klart. "Hysterisk Hifi" har ju rediga grejor o spela med så fattas annat än det bör bli bra...

Att dom på nåt sätt skulle va "arikanska" i ljudet vet jag inte vad man menar med. Så no coments om det....Eftersom jag inte heller ens vet vad "amrikanskt ljud" är

Jag vet vad ljud är. Men inte speciella ljud ifrån olika länder...

Klart en del har läten för sig som man svårligen förstår. Men menas det kanske att wilson spelar musik med engelska som språk tro.. hmm.. Jaja. det får va hur som helst med det.. BRA lät dom i alla fall

Vill JAG ha dom om jag skulle köpa burkar? Svar nej.. Finns nog grejor där man får mer valuta per kr eftersom jag älskar "bitigare" grejor samt även kan o får ha dom också...(Större menas då)

Men hade mina val utgått ifrån ljud---estetiskt passande små saker så.. Japp då passar dom mig gott o fint...

Och troligen om man har en kompetent stärkare som matar så blir man superglad varje gång en skiva åker in o man trycker på PLAY...

Så hoppas man får läsa mer om detta såvida du går vidare med prova o ev köp...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:05:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
varför inte kommentera johan jag bits inte...du får ha precis vilken åsikt du vill, jag kan inte bry mig mindre

vad jag försöker säga så låter dom säkert högupplösta (dvs hissad diskant) kan lova frekvenskurvan säger allt om hur som "låter" svårare än så är det inte...och jag repeterar för husfridens skull.. jag tror garanterat att dom inte låter illa...säkerligen "högupplösta" och detaljrika...

så länge det är låg dist å lite hissad diskant låter ju en högtalare imponerande...men är det det man är ute efter? då tappar ju hifi sin betydelse?

jag personligen vill att det ska låta som det är tänkt att det ska låta, varken mer eller mindre..

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:10:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
vad jag försöker säga så låter dom säkert högupplösta (dvs hissad diskant)


Ett förtydligande bara, högupplöst är för mig inte en hissad diskant utan ett ljud med högupplöst/transparent ljud... Inte en diskant som är hissad.

Edited by - Pjotre on 2005/07/21 19:12:58
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:12:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
hur kan den va transparant med en sån hemskt frekvensgång? (om det nu är rätt talare jag pratar om?)

folk brukar ha en tendens att säga "högupplöst" och "detaljrik" när det just är höjd mellanbas samt diskant...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:17:04  Show Profile Send mayro a Private Message
hängmattestuket menar du haakan?

Hmm stämmer det du säger där.

Men jag kunde INTE uppfatta att dom LÄT så live oavsett OM dom mätt så.....

Utan dom lät väldigt bra.. Lite smått möjligen. Men bra som sjutton ändå...

Fast kringutrustningen kostade mer än en arbetare tjänar under många många år.

Bara kablarna var åratal i kostnad med fulla löner direkt till kontot på purist.....

DÅ SKA DET LÅTA BRA HELT ENKELT

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:20:17  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Mjo, jag ser att subjektivisterna står i raka led.

Visst kan Watt/Puppy låta mycket "bra", men den är mycket inkorrekt och inte speciellt "högupplöst" om man tittar på en mätning.
Med andra ord, som gossarna i LTS skulle uttrycka sig, den är ganska färgad.

Desutom finns det en ganska rolig historia skriven av Sladd någonstans där gossen jämför QRS Neptunus med ett par Watt/Pupp av okänd upplaga.
Med stor vinst till QRS givetvis. Med noteringen att detta var långt innan Sladd blev QRS nasare.

Say's who!?

Edited by - hali on 2005/07/21 19:24:43
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:30:37  Show Profile Send thli a Private Message
Personligen föredrar jag Sophian före Wattpuppy 6,båda ligger runt 10000$ begagnade i USA.Erkänner att jag inte lyssnat SÅ mycket men det lilla jag hört tyckte jag Sophian lät lite mer homogent och mindre "framåt". Om du gillar dina Cremona kanske du skall försöka hitta ett par beg. SF Amati,blir lite dyrare än Wilson men om du gillar SF så är Amatin ett måste att testa.

//Thomas
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:36:13  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Wilson spiller oppløst og dynamisk. Med oppløst mener jeg artikulert og med stor grad av detaljering (hvor lineær den er i frekvensresponsen vet jeg ikke, da jeg ikke kan komme "ihåg hur frekvensmätningarna" for Wilson Watt Puppy ser ut. I disse parametre er det få høyttalere som kan konkurrere med Wilson. Nyprisen er udiskutabelt "mycket hög", men Wilson er definitivt ikke noe dårlig kjøp "begagnad".

Her er for øvrig et innlegg fra "Wilson, hi-fi entusiast" fra 30. juni 2005 på www.hifisentralen.com under tråden "Ultimate høyttaler?" (PS: Hans referanse-høyttaler er "sladdet" med "NN").

Innlegget er skrevet av en tidligere eier av Wilson Witt. Wilson Witt er en større, tyngre og dyrere Wilson-modell enn Wilson Puppy.

SITAT:

#

Innlegg: 116
Re: Ultimate høyttaler???
« Svar #31 Legg inn: 06/30/05 klokken 08:18:50 » Meld fra til admin | Svar med quote

---------------------------------------------------------------------Du bør teste "NN". Selv har jeg et par "NN". Denne er FRI for kasselyd og uten sammenlikning den mest homogene høyttaler jeg har lyttet til. 4-veis med 7 elementer, allikevel er den fri for fler-veis lyd. Kassen er vanvittig avstivet, (har faktisk bilder fra produksjonen).
De krever som alle topp høyttalere bra elektronikk, men da leverer den alt av musikk med vannvittig bra realisme. Jeg har tidligere eid både Quad esl 63, Martin Logan CLS 2, (begge med aktiv sub) samt JmLab Alcore og Wilson Witt. Har også prøvd JmLab Mezzo Utopia. "NN" er uten tvil den klart beste ! Sjekk ut "NN"

Wilson
Hifi-entusiast

#

SITAT SLUTT

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2005/07/21 19:42:20
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/07/21 :  20:58:28  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har lyssnat en del på 6:orna både på mässa, butik samt hemma hos privatperson under en hel eftermiddag. Kan ju bara hålla med om att mätningen inte ser allt för imponerande ut.. och det hörs mycket riktigt att diskanten inte är 100% homogen med övriga register. Den har alltså en ganska egenartad karaktär. Men den är inte alls obehaglig, utan ganska trevlig i rätt uppsättning tycker jag. Den privatdemo som jag lyssnade på för några år sedan stod sig som min personliga referens ganska länge. Men mina erfarenheter efter det, säger ändå att det skulle vara tämligen lätt att detektera dess problem mot andra bättre konstruerade högtalare ganska lätt. Vid sida vid sida jämförelser kommer sådana "defekter" fram ganska tydligt har jag märkt, speciellt hos högtalare.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:34:26  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ja det blir att lyssna riktigt ordentligt innan köp för det är ju ganska mycket pengar det handlar om,jag ska pm:a B.W och höra hans åsikter också innan ev.ett köp.
Mvh
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:42:38  Show Profile Send arcam a Private Message
Hej Neon Park, om du får ett bra pris så rekommenderar
jag dig att köpa. En av mina största referenser
var när jag lyssnade på dessa tillsammans med
Krell FPB-600, Krell KPS-25 cd/försteg, Transparent
kablage på Arken år 2000, lät kusligt bra, högtalarna
försvann, otrolig ljudbild, det var bara som att
allt stämde. Anläggningen demades av "Sladd" i ett
rum på c:a 150 kvadratm.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:53:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Uj så trist en tråd kan bli fort...

Wilson Watt/Puppy 6.0 är ljusår ifrån stenåldershifi med akademisk mellanplugg Öra/hjärna. (tvättar info efter vetskap om mätkurvor så att rätt hörselresultat uppnås, dvs usch) (Halvt skämt, halvt allvar)

Om någon minns demade jag år 2000 på Arken på ett par 6.0 med Krell elektronik i Audionords rum. Vi körde Ella och Ellington, Cello och andra mer "normala" mässmusikaliska stycken. Vi säljer inte längre Wilson men det gör dem inte till en sämre högtalare. Att titta enbart på elementbestyckning (oj så billiga) samt hur de mäter (usch så kurvigt) är väldigt enögt. På den mässan svängde det kalasbra och med ett Krell 700-steg så fylldes det stora rummet med musik även när besöksantalet översteg 100 personer.

6.0 är en ruskigt bra högtalare. Kanske tycker jag inte den är värd vad den kostar i nypris men den är definitivt värd vad den kostar som begagnad. Som alla högtalare är den en kompromiss. Diskanten faller inte alla i smaken men älskas av en del, mellanregistret är inte mycket att orda om, världsklass utom kanske i sådana grenar där keramiska element excellerar (Coltrane m fl). Basen är en annan sak som inte gillas av alla men det är mil mellan 5.2 (den som jag testade mot QRS Neptunus vilken körde i de berömda bas-åttorna runt den) och den senare 6.0:an.

Den är lättdriven, dynamisk, svårplacerad men släpper sådär vansinnigt tjusigt om man ger projektet någon månad och så är den bara halvsnygg...

Sophia gillar jag inte så jag avstår att tycka om den.

Fundera en stund över vad som är gemensam nämnare i de situationer där ni hört det bästa ljudet. Det är väldigt sällan på mässor, ganska sällan i butik men desto oftare i vanliga hem? Riktigt bra system har ofta en husse som hållt på i flera år och komponerat sin anläggning. Oftast är de väldigt dyra och oftast är högtalarna (oavsett märke) svårplacerade saker som Watt/Puppy, Wilson Max, Sonus Faber Amati, Coltrane, Avanti 3, Martin Logan Prodigy eller varför inte QRS Venus.

Få kan konsten att "få till det". Många kan konsten att racka ned. Det kräver inte så mycket.

Neon Park: De drivs lätt av din elektronik, de är placeringskänsliga (som nästan alla bra högtalare) låter vansinnigt mycket bättre än det du har och de har ett ganska stabilt andrahandsvärde.

Köpvarning om du nu är sugen.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/21 :  22:37:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte om det här tillför nått men jag tycker att Haakan ska få svar på sin fråga.

quote:
varför inte kommentera johan jag bits inte...du får ha precis vilken åsikt du vill, jag kan inte bry mig mindre



Mätningar på högtalare för mig betyder absolut 0. Jag använder det inte som riktlinje överhuvudtaget. Utan det är vad dom presterar som gäller. Jag får känslan ibland att folk har mätresultat som en sorts säkerhet för att det här blir bra.

Jag avstod från att svara pga att det kunde ha startat en debatt som lätt kunde ha ballat ur.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000