HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket är ert mest prisvärda tweak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:45:09  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Effektiv demping/isolering av vibrasjoner, uten "tvekan". Helt "ofattbart" hvilken effekt det hadde; hadde ikke trodd det var mulig.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:46:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Samma här. Vibrationsdämpning.
Dämpkuddar under stenplattor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/07/21 :  21:34:21  Show Profile Send arcam a Private Message
Spikes under högtalarna och SD-fötter under cd´n
samt stat-mat plastskiva som jag hade på min Rega-planet
cdspelare för ett antal år sedan.


Edited by - arcam on 2005/07/21 21:46:28
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/21 :  22:11:23  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Nagaoka Disc Stabilizer, en smart lätt skivtyngd.

men framförallt så är det .3-uppgraderingen av mina Carlsson OA51 som öppnat mina öron till en ny, vidare, vackrare, mysigare, ... (fyll i med egna floskler om ni vill.. ) musikupplevelse!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/21 :  22:27:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Prisvärt - ja, det finns många varianter. Senaste var dämpringar runt rören på CDn, det rensade upp
en hel del i bakgrunden och stramade upp basen. Dämpfötter under CDn gjorde väldigt gott också.
Isolertrafo till all lågnivåelektronik var ett annat prisvärt tweak. Gav tystare bakgrund.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/22 :  00:11:48  Show Profile Send svejk a Private Message
Tempur skumgummi under elektronik gratis
Soundcare gjorde mycket för lite slantar
Bäst Svanå diffusorer o absorbenter ett gäng billigt begagnat


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/22 :  00:21:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Korkade tveak jag gjort
Maringo Dots klisterlappar som jag kletade på apparater och glasrutor . Skillnad? Troligen inget. Men kul!
Enacom någon sorts ringing distorsion filter pryttlar kul det oxå.

Ett öppet sinnelag måste vara det bästa tveaket!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/22 :  01:09:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mitt panel-innertak är helt oslagbart bland mina "tweaks". Att
hitta samma lyft för ca: 2500:- är med mina nuvarande förutsättningar
helt omöjligt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/07/22 :  01:44:24  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
mayro; det måste vara det ultimata tweaket för alla med fru/flickvän!

Jag har inte tweakat så mycket, men SuperSpikes på högtalarna var en höjdare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/22 :  01:55:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Ge era hifiprylar en liten mjuk klapp på kinden någon gång emellanåt. (Ungefär som att klappa en katt). Då blir dom genast glada och låter ännu bättre!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/22 :  02:07:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bästa tweak ?
Det kanske inte räknas som tweak men att förbättra akustiken gav väl endel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/22 :  11:06:00  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
För alla som har gjort större akustikregleringar så måste det utan tvekan ge mest välljud/krona

Eller? Det kostar ju nästan ingenting.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/22 :  11:12:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För alla som har gjort större akustikregleringar så måste det utan tvekan ge mest välljud/krona

Eller? Det kostar ju nästan ingenting.

Absolut! Precis vad många inlägg handlar om också.
Jag fattar det som att du gjort detta m_persson79? Berätta!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/22 :  21:22:40  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Akustik förbättringarna är mitt bästa tweak hitills (senaste uppgraderingen på den fronten var en stor bokhylla)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/07/22 :  22:25:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tyngde ned min nyinköpta cd-spelare med allt som var praktiskt möjligt, undantaget här var fru, katt och diverse hushållsmaskiner, bilens reservdäck samt morfars gamla modelljärnväg.

Enligt råd från den gode Josef Svalander, för övrigt en herres funderingar, tips och råd jag rekommenderar att överväga om man skall fixa och tweaka, eller om man bara har intresse av vad han har att erbjuda, både i kunskap, erfarenhet och produkter.
Man får ta det för vad det är och som vanligt bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker att han har mycket att tillföra vår fiskdamm.

...... Ja, just f-n, hur blev det?

Jo, det blev en betydligt lugnare ljudbild, enligt vad jag uppfattade det som innan. Det "satt" bättre, vad nu man kan tolka det som.
Det blev kort sagt bättre, enligt mina öron, placebo eller ej.
Sen ser det rätt skoj ut också. Eller nåt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/22 :  22:28:06  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Just det, fyllde min Pioneer med bitumenmatta. Vet ej om det låter bättre, men spelaren låter mindre.

Skall i framtiden bygga skärmbur runt switch-trafon och kanske sätta bättre nätbrunn i den. OP-ampar skall kanske få sig ett byte. Får se vad som kan hända.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/07/22 22:31:31
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/23 :  00:54:51  Show Profile Send sampix a Private Message
Helt klart att fixa till akustiken
På andra plats....jo, hockeypuckar under högtalarspikesen. Mycket billigare än så kan det väl inte bli Och bra är det också.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/23 :  01:00:00  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Ett lagom övermöblerat rum, dom hemkörda underläggen till högtalarspikesen.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:29:13  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Definitivt mina hembyggda dämppaneler. När de kom upp på sidoväggarna så stabiliserades ljudbilden och det går nu att höra var instrumenten är placerade. I för sig så gjorde inte det andra paret lika stor skillnad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/23 :  17:49:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
4 Squashbollar på REA 19:-/st
Annar är det nog Hockeypuckarna för en tia styck

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/07/23 :  18:47:35  Show Profile Send urban a Private Message
jag vet inte om byte av högtalarkabel egentligen är att räkna som tweak men om man tillverkar dom själv så kanske det kan räknas till tweak-kategorin? Fast tillverkningen bestod i och för sig inte av mer än av att kapa av 3/16 kopparrör inköpt på Clas Ohlson till lämpliga längder och sedan klä i bomullsstrumpa. Men ljudskillnaden som det gjorde jämfört med dom kablar jag tidigare använt (supra 2.0,supra 3.4s,MIT (billigare sorten, kommer inte ihåg beteckningen)LTS-kabeln plus ett antal andra hemsnickrade varianter) kan inte bara kallas nyansskillnad ! Det var en ENORM skillnad ! Dom så kallade slöjorna skingrades för vinden, jag vill inte med det påstå att min anläggning är helt transparent men jämfört med tidigare så upplevdes det som så ! Jag har som dom flesta på detta forum provat en massa tweaks och det har ibland gjort skillnad, ibland inte,i alla fall inte så att jag med säkerhet kan säga att det verkligen gjorde ett bestående intryck! Men detta är det "tweak" som överlägset gjort den största verkliga skillnaden! I bland har man upplevt stora, ungefär liknande ljudförbättringar ( ibland kanske bara ljudförändringar) men det har då handlat om byte av tex försteg eller slutsteg eller av att man kanske flyttat hela anläggningen till ett annat rum. Prisvärt..? jo det vill jag lova!!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/07/23 :  23:41:09  Show Profile Send ludo a Private Message
Har oxå sneglat på de här kopparrören ett tag...

Håller med om att dom rören är helt perfekta för att bygga högtalarkablar med (lätta att böja, låg skineffekt och mikrofoni, både låg kapacitans och induktans bör kunna uppnås för färdig kabel).
Hur stor tvärsnittsarea kan ett sånt 3/16" rör ha?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/24 :  04:20:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vibrationsdämpning och Soundcare Superspikes.

Bravo
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/07/30 :  21:23:48  Show Profile Send urban a Private Message
Ludo, jag tror tvärsnittsarean ligger på ca 8-10mm2, kommer inte ihåg exakt men det blir ganska duktigt med material!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/31 :  08:30:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Bernt Jansson:

Jo, en del har jag gjort. Har dock "lagt ner" finhifin ett tag, c:a 2 år då jag blev s.k. hifiskadad. Min anläggning kostar idag totalt 2000kr (men låter helt OK! har haft system uppåt 75.000kr).

retro: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39283

Men bokhyllor, "fedekuddar" och allmänt "tänk" har gjort att det blivit ganska bra.


Nu är Denon 2105 + piP på ingång och då blir det en STOR dämpvägg bakom högtalarna. Dvs 150*350cm, 15cm djup.


Edited by - m_persson79 on 2005/07/31 08:35:56
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000