HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra cd-spelare med XLR?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/20 :  14:51:09  Show Profile Send knoxville a Private Message
Letar ny cd-spelare och vill ha en med balanserade utgångar till min Primare stärkare.

Har testat SAT Cd-fix och Esound CD-E5 vilka bägge låter mycket bra, men vad finns det för fler allternativ i 10000-kronors klassen? Vill ju testa så många som möjligt innan man slår till så att säga.

De jag kommer på själv är:

Primare D30.2 (CD31 är för dyr...)
Thules spirit modeller (inte hört så bra om den dock...)

Vad kan man mer titta på? Gärna begagnat så att man får lite mer för pengarna...

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:10:39  Show Profile Send mayro a Private Message
varför i hela världen måste du ha XLR för?????

XLR är INGEN som helst fördel på billiga cd spelare där oftast just XLR utgångarna rent av är massa extra skräp i vägen för signalan....

Väldigt få spelare är i dessa prisklasser (om ens nån är det?)helt ballanserade i sina kretsar. Så RCA är den utgången som är oftast den mest "raka" vägen att gå.....

Bara undrar... XLR är långt ifrån en välljudsgaranti ärligt sagt. Samt en ren skär myt att det är BÄST...

Detta gäller ÄVEN många många svindyra spelare..

Bara en tanke o undran.... Har sett tjogtals säga exakt samma som mig här .. så..vågar mig på skriva detta inlägg av ifrågasättande till dig...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/20 15:11:17
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:23:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har testat SAT Cd-fix och Esound CD-E5 vilka bägge låter mycket bra,
Du kan testa vidare, men jag misstänker att E-sounden blir ohyggligt svår att överträffa för dessa pengar, om du inte siktar in dig på beg marknaden istället. Du vet ju att jag hade en Sony SCD XA333ES som jag sålde, gissa vad jag ska köpa istället

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:30:38  Show Profile Send FBK a Private Message
mayro!
XLR eller inte, är mer en fråga beroende på vilken förstärkare/försteg man ska stoppa in kablarna I. I en del apparater som tex Krell 400xi så låter det bäst med balanserat, och i andra så är det tvärtemot. Så generelt så kan man inte säga att XLR är skit.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:44:31  Show Profile Send Mahler a Private Message
Dessutom är väl SAT CDFIX helt balanserad i sin konstruktion och i signalvägarna!!

Bara för att ta bort det argumentet!!

CD-Fix BÖR köras balanserat om möjligt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/20 :  15:45:50  Show Profile Send knoxville a Private Message
Mayro: Anledningen är att min förstärkare låter bättre genom de balanserade ingångarna. Så är det bara. Så för att få ut maximal prestanda hur förstärkaren bör min kommande cd-spelare kopplas via balanserade kablar. Både cdfix och Primares cd-spelare låter vad jag hört bättre genom de balanserade utgångarna. Tror samma sak gäller Esounden, men då ena utgången på det exemplar av CD-E5 som jag lånade av stefanB var defekt, har jag inte testat Esounden ballat.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/20 :  16:17:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
TEAC VRDS25 har jag ägt och den lät bra i synnerhet via ballade kablar in i Advantage Thor (mk I). Hittar du under 10 lök och kanske hittar du rent av en 25x vilket var efterföljaren till 25.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/20 :  16:56:50  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm. jo så kan det vara.. att motagaren gillar xlr.. Men detta kan man med en kabel såsom RCA till XLR ju fixa till så BÅDA går med den bästa vägen ju....

bara beställa sin kabel med denna koppling o utnyttja dom bästa sidorna hos BÅDA grejorna....

Men men.. enbart MINA tankar....

Alla gör ju som dom vill.. Ville bara ge tips om HUR att få det bästa av båda grejorna ju..UTAN att låsa sig vid just XLR såsom krav i valet av cd.. Då ökar ju utbudet stort .
Lycka till...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/07/20 :  17:13:40  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag vill lägga att ord för Thules balanserade spelare, som också har en helt balanserad konstruktion och alltså SKA köras just balanserat. Mycket mer musikaliska än cd-fixen i mina öron....speciellt bra låter de med det nya Digit II-kortet!

Lycka till med cd-sökandet!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/07/20 :  17:26:58  Show Profile Send pewe a Private Message
Mayro: måste ställa en fråga här....Menar du att man kan använda sig av en RCA i ena änden (från cd-spelaren) och en XLR i andra änden (in i förstärkaren)? Anledningen till att jag frågar är att min Thulestärkare definitivt låter bäst om signalen går balanserat. Sen har jag lyssnat på en Arcam spelare som jag klangmässigt tror skulle passa mycket bra ihop med mina grejor. Och den är ju som bekant inte balanserad. Hur gör man då?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:17:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
Mayro> Vilka balanserade komponenter var det du lyssnade på med de tre typerna av kablar: Balanserad, Obalanserad och balanserad i förstärkaränden?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/20 :  19:22:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
Pewe...

Edit: Observera att detta bara gäller från RCA-utgång till XLR-ingång.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/07/21 00:43:28
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/07/20 :  20:39:34  Show Profile Send pewe a Private Message
Tackar för den skissen Bubben! Vet du om detta gör så att man kan utnyttja Thulestärkarens bättre ljud i balanserat läge? Eller är det bara en "fusk"-balanserad koppling?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/20 :  20:51:42  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag anser (har inte testat, men tror) att du inte vinner ett skit på att fuska till det så här, men Mayro har väl testat? Eller uttalar han sig i blindo...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:21:14  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag brukar nog inte utala mig i blindo utan att klar utrycka det....Och denna komentar styrker igen mitt beslut som berättas om senare här.

Och detta sätt att koppla ihop vid behov har jag haft så många ggr så jag kan inte ens minnas i alla kombon det kopplats ihop på så sätt...

Men jag kan däremot berätta att hela mitt nuvarande system drivs på så sätt nu. Elektroniska filtret är med RCA. Slutstegen ballade. O försteg ballat. Så ifrån DVD går RCA till RCA..
Ifrån försteg till filter går XLR till RCA... Ifrån filter till båda slutstegen går det RCA till XLR....

Och som du / ni säkert inser så har jag haft tillgång till BÅDE XLR samt RCA och kunnat utvärdera vad som blir vad då jag INTE haft filteret inkopplat alltid i denna kombon...Och inte alltid haft saker som har aktiva filter.

Så som sagt.. Tomma ord är saker andra får hållas med. Jag utrycker alltid rätt tydligt då det är åsikter jag berättar. Eller hörda uppgiftar...

Detta jag här tipsar om är egenupplevt. Och även just nu spelande HELA mitt system...

OK.. nu lämnar jag kabelsnacket... svarade här då detta skrevs tidigare INNAN jag fick nog... Ville enbart avsluta på OK sätt...

Lycka till.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:07:55  Show Profile Send FBK a Private Message
mayro!
Det du beskriver är inte ALLTID bra, jag har själv frågat om detta och svaret är alltid att man måste pröva själv pga att det brukar bli olika resultat med olika märken. Och när det gäller Thule så vad jag har förstått så låter de alltid klart bättre med balanserad signal in i deras förstärkare. Man tappar massor av dynamik med att köra obalanserat, det är vad jag har hört, sedan om det stämmer får Thule ägare gärna berätta mer om.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/21 :  11:59:39  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag skriver INTE att det ALLTID är bra. Jag skriver det ÖKAR dom möjliga spelare som KAN inköpas i stora mängder..

Och enligt mig så ger en SUPERBRA cd med RCA mot en cd med XLR som INTE är lika bra generellt sett bättre ljud med RCA till XLR anslutningen än en intvingad XLR kombo där den utvalda cd spelaren tillkom enbart för den har XLR...

Skit samma.. Köp vad man vill.. Men jag har delat ut MINA tankar o tips.. Sedan om andra anser dom felaktiga så är det INTE min sak bevisa mig.....utan braddade bara cd utbudet en hel del

Så lycka till...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/07/21 :  12:43:52  Show Profile Send pewe a Private Message
Mayro, Bubben och andra: tack för era synpunkter! Kontentan av det hela blir väl som vanligt att man skall lyssna själv, med egna grejor. Spelaren ifråga som jag är intresserad av är Arcam cd36 med endast RCA, är på semester i Göteborg så det blir ett besök på Ågrens. Får se hur den blir med en Thulestärkare.

Knoxville; ber om ursäkt om tråden spårade ur lite. Ang. din fråga så har väl beg. Classé också XLR? Och Atoll mfl.? Finns säkert fler.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/21 :  12:49:29  Show Profile Send knoxville a Private Message
Tack för alla tips! kul att höra lite vad folk tycker om XLR vs RCA också, men mayro, kan du ge några tips på bra cd-spelare med RCA du som förespråkar dessa (inte DENVER )

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:28:36  Show Profile Send mayro a Private Message

Hmm. Jag skulle slänga ett öra på consonanse 2,2 eller droplett...

Men 2,2 spelar kanon då man enbart byter ut nätbrunnen mot en UTAN EU filtret som dom tvingat dit....med filtret låter min Denver klart bättre.. Utan detta skräpfilter så vinner 2,2 mina öron...

En sådan skulle jag själv vilja ha faktiskt....

Dropletten är en kanonspelare för det pris dom säljs nu..(också ifrån Opera tillverkaren)... Och troligen sitter där en sådan nätbrunn också. En som enkelt går att byta ut.. Den sitter enbart ditpressad med låsklips. Så OM den skulle paja så är den enbart att sätta tillbaks igen så garantin gäller.. Eller be dom leverera UTAN nätbrunnen ditsatt o sätta dit en egen. ( Om det går vill säga)

Droplet har XLR. Och låter bäst via denna XLR också......

Luar är en annan cd med trevligt ljud. Men denna kan Per100 klart mera om. Så sänd PM till honom angående detta...

Så kort...

consonance 2,2 för 10 lapp är förstavalet PGA pris o prestanda per KR..

Två är droplett..Men etta OM dom extra kr den kostar inte spelar roll..
kritik är den superknäppa locklösningen där man får lyfta AV locket. Sedan pucken. O sedan ta ur skivan.. Dom kunde ju satt fast locket på GÅNGJÄRN för böveln... Snacka om skitsak dom missat där..
Helt oförståerligt anser jag.. Man lägger ju då ifrån sig locket. O tar bort pucken. O sedan lyfter man ut skivan.. Då sedan locket läggs på igen släpar man med sig damm o skit in eftersom det ju lätt hamnar under då man lagt ifrån sig det...

Väldigt väldigt klumpig miss får man nog anse.. Hoppas impotören sänder skarp kritik om detta så dom gör ett gångjärn som kan EFTERMONTERAS på redan sålda cd spelare...

Luar är lite wild card. Har hört den UTAN dom bättre rören. Men klart lovade cd spelare får man säga...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/21 19:35:27
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:38:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
Pratar du om 2.2 mk3 nu eller vilken modell?

lyssnat till consonanse 2,2 mk2 dvs, den med både RCA och XLR, men rören är bara på RCA. Väldigt bra ljud var det. Inget snack om den saken.

Tåls att tänkas på.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:47:30  Show Profile Send mayro a Private Message


vet ärligt INTE vilken av dom det ä'r PER g Jeppson har.....

Men klart står faktumet att den förbättring vi fick då vi endast bytte ut denna nätbrunn den hade var rent en chock.....

Per lödde sedan varenda sladd i den direkt med ytterligare förbättringar som resultat..

Det ÄR en verkligt fin spelare med bra förmåga att INTE lira med digitalis.. Och den har värme o pondus. SAMT mellanrreg utan hissande av röster osv...

Och basen blir UTAN denna omtalade nätbrunn AVSEVÄRT bättre.

Den är så pass bra att jag bett en vän med forsell att lägga ett öra på den samt dropplet.. Tror en sådan faktiskt skulle kunna ge forsellen en fin fight..

Om den eller dom vinner vet man inte. Men nära lär dom klart hamna tror jag.. OM till o med dom inte vinner..Det vet man bara efter man provat..

BRA är dom i alla fall...

Tala Med per100. Han kan ge mera info om saken än jag kan...

Och fråga Per G jeppson om vad han tycker efter lätt modd av enbart nätbrunnen...

tyvärr kan jag inte mer i saken än så.. Och vad klumpigt att inte jag vet vilken det är per har...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/21 :  20:00:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Klantigt Tobbe

Det är en mk III, som jag har, endast RCA ut, föregångaren hade både RCA och XLR, men de balanserade utgångarna togs helt enkelt bort, det var inte äkta balanserat.

Vad det gäller ballat vs. oballat, så kunde jag konstatera på min fd.
cd-spelare, en Jungson sacd, med båda alternativen, att där kunde jag
absolut inte märka någon skillnad.

Och de moddningar som har gjorts på Consonancen har definitivt lyft
nivån några steg, nätbrunn utan filter, tagit bort alla kabelsko-
anslutningr och lött istället.

Klart en prisvärd spelare.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/21 :  20:26:48  Show Profile Send knoxville a Private Message
Är ingen fena med lödpennan, så jag vet inte om jag själv vågar modda något...lär ju inte låta bättre med massa kallödningar

Lyssnade till en 2.2 mk2 genom RCA och det lät verkligen sjukt bra. Men det berodde nog till stor del på högtalarna som var QLN Signature reference (Kraftigt uppgraderad version av vanliga signature mk1). Satan vilket luftigt ljud det blev med en Primare I20 förstärkare. Min A30.1 är ju ännu bättre, så man blir ju väldigt sugen på både Opera och QLN

mvh
Erik

edit: stavfel

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2005/07/21 21:39:04
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/21 :  23:19:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Du har tur som skammen.. Kabelskor sitter orginal. Så kan du enbart skruva så är det en baggis...

PMá per G som skrivit här över så kan du nog få mera info om du undrar saker hur osv man gör.. Per är en kanonkille som säkert hjälper dig med tips...

Jag åker till STHLM i morgon så jag kommer inte vara inne här. Per 100 vet nog en del han med om saken...

Önskar dig lycka till.. Och fixar du RCA till XLR så kan du säkert som ammen avnjuta många timmar med go musik via din ev nya cd...

So tidigare skrivits.. Hade jag råd skulla jag själv haft en sådan numera utan tvekan alls....

Måste förvirra dig med en spelare till så här på slutet..

Wolfgang på creative audio har lite nytt kul som han fått in.. Moddarvänligt samt tydligen lovande. Dessutom så hjälper ju wolfgang till med modd OM folk behöver hjälp. Där kan du också titta lite.. "zalve" här på forumet har tydligen skaffat sig en dylig maskin... och "grabbarna bus" kollar som bäst upp saker för förbättrande ingrepp

Känner jag vår chefsmek wolfgang så blir dom säkert väldans trevliga.....

Sen finns det säkert som ammen massor med andra skoj manicer där ute. Dom jag tipsat om är manicer där säljare eller kunniga på forumet redan har eller är på väg att få kunskaper i förbättringar.

Och att jag själv skulle kunna leva med dom. Wolfgangs nya vet jag inte själv tyvärr ännu.. Men snart vet jag mera själv också...

Hoppas du får NÅN hjälp i förvirringen här.... Men till sist. LITA på dina egna öron.... Våra ord är ju endast tips av saker vi hört osv.. Det är till sist du som skall leva med manicen du inköper...Men låt inte just XLR på cdspelaren styra ditt val. KÖP bara en RCA till XLR så kommer du i alla lägen längre då du köper dig en cd som DU anser LÅTER bäst.. Inte vilken som har XLR som låter bäst.....
Lycka till nu i dina val o lyssningar...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Lyssna HiFi o Hemmabio
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/07/21 :  23:28:43  Show Profile  Visit Lyssna HiFi o Hemmabio's Homepage Send Lyssna HiFi o Hemmabio a Private Message
Eftersom det pratas consonance så kan det vara dags för ett litet inlägg..

Opera reference 2.2 mkIII har som sagt inte ballade utgångar. Dock så är det en trevlig och MYCKET prisvärd cd spelare. Den testas i nya hifi chocie och får samma poäng som t ex Primare cd31 (operas spelare är mycket dyrare i england än hos oss).

Dock så är det en ny cd från Opera på väg in, förhoppningsvis i slutet av nästa vecka. Vet dock inte så mycket om den men återkommer när jag fått in den i butiken. Tror det är ballade utgånger på den men är som sagt inte säker.

Annars finns ju Operas cd 120 som har båda oballade och ballade utgångar, inga rör, och betingar ett introduktionspris på 7900kr. Fick mycket bra recension i HifiChocie i förra numret, ligger på deras recommended components lista och i england kostar spelaren 795 pund.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000