HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 NEO8, notch filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/20 :  23:14:55  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Behåll öronhöjden för mitt på NEO8:n och minska gärna baffelhöjden så mycket som du kan. Det gör inget om baffelytan breder sig ut horisontellt inom rimliga gränser, men kanske ser konstigt ut?

Björn

Gignos
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/20 :  23:40:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kanske kan minska höjden med några cm, men tror du att det gör så mkt på ljudet? Det blir betydligt snyggare om baffeln är 550x550mm, sen behöver väl seas elementen lite baffel så att de inte kortsluter(tror jag det heter) för högt upp i frekvens, hade tänkt dela dem mot basen vid 100-150hz.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/20 :  23:52:49  Show Profile Send linnar a Private Message
Det var mycket teori här!

Tyvärr ligger den på för hög nivå för vanliga DIY'are.
Eller rättare sagt, orden ligger på fel nivå för att
förstås av deltagarna.
Jag tror inte heller det behövs så mycket teori för att
tala om var elementen skall placeras mm då teorin oftast
måste rätta sig efter verkligheten.

Jag har under många år läst teorin kring ljudalstrare
men skyfflat det mesta åt sidan då det ofta handlar om
saker som inte kan uppfattas av en normalt hörande eller
egentligen behövs för att framställa högtalare.
Jag tyckerden djupaste delen av teorin ofta är till för
upphovsmännen själva.

Nog om det.

mayday:
"Har ingen aning vad ett notchfilter är, men om jag uppfattat saken rätt så ska det ta hand om peaken runt 15Khz"

Helt rätt!



"Mills non-inductive trådlindande motstånd borde kanske sitta som en smäck där, men de kostar...."

Man kan också använmda vanliga 0,5 watts metallfilmsmotstånd ihopkopplade
så att dom tål högre effekter.


"En fråga till...var hittar man en kvalitets drossel med så lågt värde som 0,01mH?"

Linda själv!! Är görsköj!


"Påverkar notchfiltret på något sätt känslighet, effekttålighet osv?"

Filtret skall inte påverka känsligheten på övriga fekvenser före
och efter filtrets arbetsområde. Effekttåligheten bör vara samma på Neo8'an.


"Är det bättre att köra metallfilm än icke induktiva trådlindade motstånd,"

Ja det är bättre när man närmar sig högre frekvenser. Jag tror dock att man
skall använda sig av "försiktighetsprincipen" och alltid att använda metallfilm
eller liknande.


"Ska som sagt var testa utan och är jag nöjd med ljudet då så låter jag det vara så."

Bättre än all vetenskap i världen! Är man nöjd så är man! Låt det gälla placeringen
av elementen åxå.


Enligt de bilder du lagt ut skulle jag välja nr3 men elementen placerade lite vid
sidan om centrumlinjen. Om du skall sitta nära och lyssna skulle nog nr 2 vara bäst
men då placerade lite högre upp.

Jag tycker också att baffeln är för liten. 555mm x 670mm ger en kortsluningsfrekvens
på runt 500hz. Det är den frekvensen då ljudvågen från framsidan möter den från
baksidan. Prcis där blir det en mycket spetsig pik neråt. Djupet bestäms av var
elementen är placerade, den blir minst djup om elementen inte sitter på mitten i
någon ledd. Efter kortslutningsfrekvensen fortsätter kurvan en omkring oktav till
neråt i frekvens till ca 250hz för att sedan börja falla i nivå. Man kan få en
höjning av frekvenskurvan vid elementets resonansfrekvens. Höjningen beror på
elementets Qts-värde och lite annat.
Jag misstänker att du skall använda en subb av något slag. Då är det viktigt att
dipolen kan jobba längre ner än 250hz. Det kan lätt fixas med lite vingar på
baffeln så att baffeln ser ut som ett U eller V. Vingarna kan vara 10 till 20cm. man bör
då också placera lite dämpmaterial på vingarnas insida så att inga stående vågor
kan uppstå.

EDIT:
Det kom vist in lite inlägg medans jag skrev ovanstående.

"Ok, risken finns bara att de hamnar över öronhöjd om jag skjuter dem uppåt.
Sätter jag dem enligt alt. 2 så behöver ju baffeln inte vara så hög(670mm), utan kan kanske göras helt fyrkantig, dvs 550x550mm. Baffelns underkant hamnar ca 550-600mm från golvet, med tanke på att dipolbas ska få plats under."

Du skall under inga som helst omständigheter göra baffeln fyrkantig.

Läsre också att Dahlberg redan svarat på det som jag också svarat på.
Såg inte det första gången.

Edited by - linnar on 2005/07/20 23:56:15
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/21 :  01:15:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ok, så jag bör behålla baffelmåttet: 550x670mm.
Sen tänkte jag mig sidorna som ska fästas vid baffeln och även fungera som stativ åt den(gjorda i 2x22mm MDF + 1mm Dämplim) ska se ut som nedan. Eftersom baffeln fästs kant i kant framtill på sidostyckena och är 45mm tjock så blir det en form av U-baffel där vingarna sticker ut som minst 155mm.




Edit: Bör jag ha ett "lock" mellan sidostyckena så att det även upptill sticker ut 155mm bakåt från baffeln?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/07/21 01:28:34
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/21 :  01:16:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vill verkligen tacka alla er som tar er tid att hjälpa mig optimera slutresultatet och även öka mitt kunnande enormt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/21 :  01:36:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Helt ärligt så upplever jag det lite förvirrande, jag vet att det inte finns EN absolut sanning när det gäller högtalardesign, men jag önskar nästan det. Det kommer många råd vilket är bra, men vissa pekar åt olika håll.... Det är väl alltid så.
Rent estetiskt är jag mest tilltalad av baffel nr3 på bilden, och sidostyckena som kommer gå ned till golvet på var sida om en 15" i H-baffel, så att det ser ut som en enhet(likt orion till viss del). Men frågan är ju om detta kommer funka ljudmässigt? Baffeln blir ju minst 15cm bredare per sida tack vare sidostyckena, var hamnar kortslutningsfrekvensen då(baffel som minst:670x860mm om man räknar från "insidan" U:et)?

Bilderna igen:


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/07/21 01:38:09
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/21 :  01:45:58  Show Profile Send linnar a Private Message

Nu ser det mycket bättre ut!
Baffelns höjd är totalt då 1220mm.
Kortslutningsfrekvensen blir då ca 280 hz.
Du bör få en någorlunda rak frekvenskurva ner till
140hz. Vingarna kommer att fixa så att du
kommer ner till runt 100hz, därefter faller kurvan med 6db/oktav.
100hz är en bra gissning. Om vingarna är parrarella måste dom
dämpas. Det vita dämpmaterialet som finns på Biltema duger
gått.

Förtydligande:
Kortslutningsfrekvensen sker där baffeln är som längst.
Eftersom de flesta bafflar står på golvet måste diagonalen
räknas. Om baffeln har vingar skall dom vikas upp plant
mot baffeln och därefter mäts diagonalen.
I ovanstående fall blir diagonalen 1,68m.
Ljudhastigheten 340m/s delas med 1,68 = 202hz.
Kortslutningsfrekvensen blir då 202hz. Frekvenskurvan tuffar på
ner till en oktav under 202hz vilket blir 101hz. Därefter
faller kurvan med 6db/oktav.

Detta är en teoretisk modell. Teoretiska modeller kan skilja sig
från verkligheten pga omständigheter som inte är kända just nu.
Menjag tror på goda grunder att baffelns f3 ligger runt 100hz.
Delningen bör ej ligga under 90-100hz.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/21 :  01:52:48  Show Profile Send linnar a Private Message
"Rent estetiskt är jag mest tilltalad av baffel nr3..."

Då tycker jag att du skall välja den!
Sitter man för nära kan man uppleva att ljudet "hoppar" i höjdled.
Men det är lätt fixat, vinkla det övre och undre elementen något mot varandra. Klart.
När jag skriver sitter för nära menar jag inom 2m från högtalarana.
Sitter man längre ifrån tror jag inte det är några som helst problem.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:01:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag sitter ca 2,5-3m från där högtalarna kommer stå. Så den modell jag nu har skissat fram kommer att funka med en delning av basen vid 100-120hz och mellan seas och neo8 vid 1khz, båda med 24db/okt? Baselementet ger vid oändlig baffel f3 vid 23hz om jag inte minns fel. Det kommer alltså att bli två dipoler, men som "sitter ihop" typ orion. Detta borde funka, eller?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:26:22  Show Profile Send linnar a Private Message

Det blir utmärkt, tror jag!
Du kan med gott samvete använda MTM,
dvs mid-tweeter-mid eller bild 3.

Tänk bara på att ellementen inte får sitta i mitten
av vare sig bredden eller höjden. Men när du säger
att subben skall vara direkt under så räknas denna med
i baffelhöjden. Då bör man bara flytta ellementen lite
åt sidan i bild 3, 5-6cm bör räcka.


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:28:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Min tanke när jag såg de olika baffel-alternativen var att 1:an vore bäst..med hänsyn till baffelsteget...elemenen sitte ju mindre symetriskt på baffeln då...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:32:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Det blir utmärkt, tror jag!
Du kan med gott samvete använda MTM,
dvs mid-tweeter-mid eller bild 3.

Tänk bara på att ellementen inte får sitta i mitten
av vare sig bredden eller höjden. Men när du säger
att subben skall vara direkt under så räknas denna med
i baffelhöjden. Då bör man bara flytta ellementen lite
åt sidan i bild 3, 5-6cm bör räcka.




Tackar!
Jag tror att jag kommer att bygga så, sen har jag ju en massa filter och kompensations möjligheter i min behringer dcx2496, det aktiva filtret.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/21 :  02:34:00  Show Profile Send linnar a Private Message

Lycka till!

Som betalning vill vi se bilder!!

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/21 :  11:49:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Linnar: Det kan du vara lugn för att det blir =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/22 :  01:03:07  Show Profile Send linnar a Private Message

Gött!

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/26 :  22:29:10  Show Profile Send edison a Private Message
Är detta projekt på väg bli lyssningsbart 'snart'?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/09/26 :  23:19:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Basarna är klara, men jag saknar fortfarande 2st seas p17rcy till mellanregistret, tänkte ha 2 per sida.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000