HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shakti och Hallograph - whitepapers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/04 :  12:11:48  Show Profile Send markku a Private Message
Morgan,

Var har du fått den där 0.2 sekunders RT-60 i hela frekvensområdet som ideal?

Är du närheten av "Master Handbook of Acoustics" (fjärde upplaga), ville du hitta på sidorna 153-155 om undersökningar beträffande bass och RT-60, bl.a. Spring och Randalls undersökningar.

Det är flera, som accepterar längre RT-60 tider, så som Stereoplay online:



Det vore härlig att använda också Sound Analyzer för att kolla vad slags distortion Hallografen ville åstadkomma!! Fick svar från Italien på frågan om priset: ca 190 Euro var det, om jag inte missminns totalt.


mvh
Markku

< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  13:05:59  Show Profile Send Morgan a Private Message
Gebex: Angående Retorik så rekommenderar jag att du söker efter Peter Cassirers böcker - jag tror att en heter kort och gott "retorik".

Angående induktion och dissupation av effekt i resistiva kretsar: Ett elektromagnetiskt fält innehåller "lagrad energi". Denna energi kan "dra igång" en ström i en helt fristående elektriskt krets (ex. radioantenn, två spolar i en transformator etc) - man säger då att det finns en slags "koppling" mellan dessa båda kretsar (sändare/mottagare, eller primärlindning/sekundärlingdning). KOpplingen kallas för induktiv - av inducera=orsaka. Den induktivt kopplade kretsen "tömmer" energi från det elektromagnetiska fältet - den energi som finns i fältet omvandlas till en uppdämd energi i den kopplade kretsen. Denna uppdämda energi kan fås att utföra ett "arbete", och då utvecklas effekt, säger man.
När ström färdas igenom en ledare med resistans så uppstår "friktion" - och då utvecklas en effekt: det blir varmt. Värmen "dissiperar"=läcker energi från kretsen.

Ungefär så.

(hoppa nu inte på mig och märk ord, någon. Jag var medvetet överdrivet enkel)

Markku: Var har jag fått det här med 0.2 sekunders RT-60 som ideal? Ja, jag vet att det finns lite olika bud om saken. 0.2 sekunder är en siffra som leder till en torr, kort, tight, fast (fyll på själv) klang. Det är en siffra som gör att signal/brus-förhållandet blir bra, med god mikrodynamik och makrodynamik som följd.
Sedan så är ju den individuella smaken något som spelar in. Vissa vill gärna ha lite mer efterklang i toppen. Alla som hör en kort efterklang i basen (mycket svårt att få till i ett rum) upplever att det är en kraftig förbättring i tighthet och attack.
Siffror på 0.2 - 0.4 sekunder är de som vanligen nämns i literaturen. Att jag själv förespråkar 0.2 sekunder eller ännu lägre är en personlig preferens.

Så. Var det svar på din fråga?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/04 :  21:13:32  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Kolla gärna stilful italiensk alternativ, Acustica Applicatas produkter (DAAD, Diffusion Absorption Acoustic Devices). Om dom är bra för folk hos Avalon, burde vi också ha nytta av sådan akustisk lösning.
<snip>



Jag passade på att fråga Art Noxon (TubeTrap:ens "pappa") på en specialdemo får några år sedan om man kunde köpa dessa i Europa (bodde i USA vid tillfället). Han sa att Acustica Applicata köpt loss deras gamla fabrik i Italien och drev den vidare utan någon koppling till ASC, men att det var helt OK prylar.


Henri
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/04 :  21:51:38  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

NUUU, gott folk, har Ben Piazza besvarat mitt mail. Ni minns kanske att jag inledde tråden med att säga att jag skrivit till Shakti Innovations och efterfrågat ett "white paper" om deras nya tweak Hallographen. Jag skrev att jag skulle viderebefordra svaret till detta forum, och så skall jag förstås göra. Först mitt brev till Shakti:
<snip>



Kanske lite OT, men i alla fall:

Personligen tycker jag att trovärdigheten får en ganska rejäl törn när jag läser om applikationen för "motortrimningen" och beläggen för att de har effekt.

Jag har själv jobbat en del med just utveckling av motorstyrning för riktigt extrema tävlingsmotorer. Jag tror att de flesta som mätte skulle få liknande resultat genom att köra fyra tester efter varandra eftersom motorn blir varmare och varmare under testsessionen (dessutom är det ett känt faktum att friktionen blir mindre i resten av bilen eftersom olja och fett värms upp och flyter lättare).

Dock visade jag siten i ren desperation för en av mina kompisar som fortfarande jobbar med motorutveckling åt McLaren/Mercedes F1, men trots deras jakt efter de sista hästkrafterna trodde han inte riktigt att shakti var svaret . Hur skall det gå för McLaren?!?

Henri
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/04 :  22:46:10  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Henrik!

Du har verkligen en poäng. Jag tog upp det där om shaktis bilprylar en gång förut. Den uppmätta skillnaden kan bero på nästan vad som helst.
Tex: lufttemp, motortemp, luftfuktighet osv...

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/05 :  02:38:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ett motorlabb som har en bromsbänk av i denna klass, känner nog till dessa faktorer. Och det var en stund mellan provningarna.
Och så handlar det inte om extrema motorer, där man säkert har löst sådan saker på annat sätt.
Och toppeffekten var inte det som var poängen med testet.
Att få ned tiden med 4 tiondelar 0- 60 mph (0-96 km/t),är inte så lite på en standardbil. Och om ni hade läst vidare, så handlade det också om en jämnare gång i motorerna, vilket kan vara trevligare på gatan än toppeffekten.
Vi kanske skulle starta en ny avdelning om motortjöt

Det handlar på det här forumet om att lyssna sig till vad olika prylar kan ge i en ljudanläggning.
Och allt passar inte alla. Men ifrågasätta dom som har provat med bra resultat, ska du kanske låta bli om du inte vill bryta mot forumets stadgar. Och det finns ett antal här som inte håller med dig.
Peter Belts tejper verkar att ha varit lättare att förstå sig på. Du verkar ju veta vad det är.

Och så får jag be att få tacka dig Morello och LTS som såg till att Shakti, som var relativt okänd i Sverige fick så mycket ppmärksamhet. Som Ben Piazza sa senast när vi diskuterade denna "motståndsrörelse" mot nästan allt.
"Det är alltid samma personer eller grupper, som håller på så här.
Och dom är så låsta i sitt tänkande, att det är ingen ide att ens försöka få dom att förstå. Men samtidigt motarbetar dom sitt eget syfte att försöka stoppa en bra produkt.
Det ger en uppmärksamhet, som väcker en nyfikenhet att prova Shakti. Om man bara får folk att prova, så blir det fler som upptäcker hur bra dom är."


Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/05 03:00:0
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/05 :  09:09:00  Show Profile Send Timbre a Private Message
Shaktis förhållande till bilmotorer diskuteras lämpligen på forum med annan inriktning.
Här slår vi igen motorhuven.

Timbre

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  15:32:00  Show Profile Send Morello a Private Message
"Ett motorlabb som har en bromsbänk av i denna klass, känner nog till dessa faktorer. Och det var en stund mellan provningarna.
Och så handlar det inte om extrema motorer, där man säkert har löst sådan saker på annat sätt."

Utesluter det att man utnyttjat att tex temp. påverkar resultaten?

"Och toppeffekten var inte det som var poängen med testet.
Att få ned tiden med 4 tiondelar 0- 60 mph (0-96 km/t),är inte så lite på en standardbil. Och om ni hade läst vidare, så handlade det också om en jämnare gång i motorerna, vilket kan vara trevligare på gatan än toppeffekten."

Det skrevs om bla toppeffekt.

"Vi kanske skulle starta en ny avdelning om motortjöt "

Nä, det finns ett forum som heter www.zatzy.com eller
så kan man gå in på min gode väns forum: www.bmwm5.com

"Det handlar på det här forumet om att lyssna sig till vad olika prylar kan ge i en ljudanläggning. "

Javisst, men ibland verkar det inte riktigt så.

"Och allt passar inte alla. Men ifrågasätta dom som har provat med bra resultat, ska du kanske låta bli om du inte vill bryta mot forumets stadgar. Och det finns ett antal här som inte håller med dig.
Peter Belts tejper verkar att ha varit lättare att förstå sig på. Du verkar ju veta vad det är. "

Är det riktigt att du avfärdar Belts prylar?
Har du test dom?

"Och så får jag be att få tacka dig Morello och LTS som såg till att Shakti, som var relativt okänd i Sverige fick så mycket ppmärksamhet."

Dem bjuder jag på.

"Som Ben Piazza sa senast när vi diskuterade denna "motståndsrörelse" mot nästan allt.
"Det är alltid samma personer eller grupper, som håller på så här.
Och dom är så låsta i sitt tänkande, att det är ingen ide att ens försöka få dom att förstå."

Ben Piazza är naturligtvis helt opartisk ifrågan?

"Men samtidigt motarbetar dom sitt eget syfte att försöka stoppa en bra produkt. "

Det är inte mitt syfte. Var och en får sälja och köpa vad de vill.

"Det ger en uppmärksamhet, som väcker en nyfikenhet att prova Shakti. Om man bara får folk att prova, så blir det fler som upptäcker hur bra dom är."

hehehe....
Och påstår någon att de inte fungerade i ett sammanhang så ljuger den personen nödvändigtvis?



mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  15:57:26  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Jag har öppnat en tråd på Zatzy.com om Shakti.

http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?s=&threadid=47781

Ska bli spännande att se om någon där har testat onlines på kablarna i bilen.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

edit: fel länk

Edited by - Morello on 2002/07/05 15:59:1
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000