HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Icewall bygger Orion, lite lyssnings intryck!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/11/14 :  06:53:36  Show Profile Send trango a Private Message

Vad blir det för högtalar kablar då? Själv vet jag inte alls hur jag ska göra, DIY eller köpes, det är frågan?

Signalkablarna blir troligen DIY solid silver isolerade med en bomullsstrumpa.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:17:01  Show Profile Send icewall a Private Message
Nu har äntligen förstärkar bygget kommit igång! Efter en trist period med mycket jobb och lite DIY tog jag helgen till att sätta igång med förstärkaren.

Min plan är att bygga två monoblock om fyra kanaler var i samma låda. Detta eftersom jag redan funderar på vilka förstärkare som det bli senare Då kan det vara bra att kunna såga den mitt i tu för att brygga och göra bassteg av alltihopa. Då kan det också bli separat låda för filtret men den dagen... Nå, så här långt kom jag på en helgs knåpande....



Som ni ser så blir det en allt i ett låda, försöker får till WAF faktorn lite. Eller så är det så att det inte rymms fler lådor i min lgh. Delningsfiltret kommer att bo ovanpå förstärkar modulerna så tomrummet skall också fyllas snart.... Delar av kablaget är inte på långa vägar färdigt så ta det med en nypa salt Ovanpå plexiskivorna kommer det till kondensatorbankar om 10 * 10000uF till varje sida samt +5V moduler eftersom AMP1-B vill ha det med.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:32:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Väldigt intressant bygge, skulle vilja se mer bilder allt eftersom bygget fortskrider!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:44:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ser ju rätt "biffigt" ut det där..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:49:18  Show Profile Send trango a Private Message

Oj, det ser ju faktiskt riktigt bra ut! Inte för att jag väntade mig något annat! Jag som tänkte få med dig ut och klättra is men nu förstår jag att du ändå inte hunnit!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/01/08 :  17:32:49  Show Profile Send icewall a Private Message
Jaha, då har man varit i verkstaden igen...
Som sagt så kom ju tomten (ganska nära då det var FedEx...) med ett efterlängtat paket under mellandagarna. Fick vänta lite väl länge på leverans från Madisound men det var nog mer Peerless fel då man flyttat fabrik och allt vad man nu skyllde på...



Nåja änligen hemma och nu skulle det monteras och så här kommer det att se ut när allt är fastskruvat och alla kablar dragna.



Basarna är bara provisoriskt upphängda och kablaget inte ens i närheten av att vara färdigdraget. Det fanns annat att göra också nämligen 4 st AMP-1 B moduler som skulle lödas

Kan väl inte påstå att jag är någon stjärna på lödning, men det gick över förväntan, har iofs inte testat alla än men den första exploderade då inte vid strömpåslag



Kommer att montera modulerna så i bakkant på lådan och sen delningsfiltret i en skärmad "box" ovanpå det. Nu är det vila och återhämtning som gäller och testning av förstärkare när jag gjort mig en rationell test riggning för att bara kunna byta modul och testa nästa. Kommer att ägna rätt mycket tid åt detta eftersom det är relativt lite jobb kvar men nog tar det några dagar till innan det blir spela av

- never stop exploring -
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:52:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Åh vilka snygga Orion det blir!
Om jag nån gång gör nya "lådor" till mina blir det nog nåt i den här stilen designmässigt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/09 :  09:43:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ruskigt snygga sidopaneler, fronten är ju också väldigt fin, vad har du använt mer specifikt?

J. Ullberg
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/01/09 :  11:59:52  Show Profile Send icewall a Private Message
Jag har använt stavlimmad björk, finns att köpa på Beijer eller dylikt affärer gissar jag på. Fronten är björkplywood, alltihopa är lackat med en halvblank möbel och panel lack från Nordsjö.

Tack för komplimangerna, just nu behöv de verkligen. Projektet är ganska så omfattande och jag börjar vara lite sugen på att sätta mig i soffan och lyssna lite snart

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/01/09 :  13:32:07  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jätteläckert verkligen!
Högtalarna alltså. Säkert det andra också, men alldeles för lite rör för min smak.. )

...music is the best...
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:11:59  Show Profile Send trango a Private Message

Jag var och tittade på högtalarna och jag måste säga att bilderna inte gör prylarna rättvisa... Det är verkligen en mycket smakfull design!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/09 :  20:16:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nu börjar det likna nåt....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:45:14  Show Profile Send icewall a Private Message
Måste bara skrika ut min glädje!

ÄNTLIGEN SPELAR DE!!!

Efter ett mindre missöde då jag måste fått dålig karma hos lödguden kom paketet med delar från Holland. Japp, det blev Hypex istället för att spendera massor med timmar med surfelsökning och förbannande av sina dåliga kunskaper med lödpennan. Nåja, Hypex har jag ju fått ljud ur tidigare så nu skulle det väl gå vägen...

Efter en lördags meckande, då jag vakande som småbarnen på julafton, vid 5-tiden till sambons förtret så var det äntligen dags



Sambon tyckte väl att det såg ut som det ormbo det var, men efter en stunds skruvande på det fyra trimpottar som finns så var det hela klart!



PUH!!! Nu återstår att njuta av ljudet och av en STOR single malt i kväll... Ljudet då? Måste nog få be att återkomma med en utförligare recension senare men det låter massor med braigt ljud ur dem

*en nöjd icewall återvänder till soffan och lyssnadet*

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:01:53  Show Profile Send trango a Private Message

Oj så fint!

Antar att ni aldrig tog er iväg och klättra is?
Hur funkar det att driva basarna med 400 modulerna, några problem?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:14:35  Show Profile Send icewall a Private Message
Nej, inte vad jag kan höra än så länge... Men sen så har vi båda ganska så överdimensionerade strömdelar till UcD400 så det gör väl sitt till...

Nej, det blev ingen klättring, vi ha ca. 17 minus inne i stan och du vet juhur kallt det blir i Maltis...

- never stop exploring -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/04 :  22:05:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hubba hubba! och vilket sjuhelsikes delningsfilter det blev!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:59:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
Grattis icewall..ser ju riktigt trevligt ut

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/05 00:00:09
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/02/05 :  08:37:47  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Grattis Icewall.

De blev riktigt snygga och lösningen med filtret och slutstegen blev läckert.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/02/05 :  19:10:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
Grattis!
Va bra det blev!
Det enda jag kan klaga på är kabeldragningen på basbaffelns framsida. Led in undre basens kabel i ett hål längst ner på basbaffeln. Kablarna till topparna leder du med fördel på baksidan istället. Lite mer stök på baksidan blir det, men så in i bomben mycket snyggare sett framifrån utan fronttyg.

TIPS: Efter att ha monterat tygpanelerna som Linkwitz med dubbelhäftande tape måste jag starkt framhålla smältlim som ett suveränt sätt att montera tyget ( HiFiKit ) på tygskivorna.
Limma max 4 cm karborreband på vardera 3 tvärslåar på basbaffeln och hela bredden på motsvarande ställe på tygskivan så att inte kardborrbanden lossnar från endera tygskivan eller basbaffel för att det sitter för hårt.

Rocka hårt!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/02/06 :  08:57:13  Show Profile Send icewall a Private Message
Jo, tack allesammans! Det är inte utan att man är lite stolt just nu... Sen tittar man i högen med halvfärdiga projekt och suckar...

Tack AndersP för tipset om frontskydden, har inte tillverkat dem ännu men när andan faller på och den värsta lyssningsiverna har lagt sig så blir det av det med... Tänkte på det du skrev om kablarna men, försent, jag hade redan hunnit borra hålen så nu blev det sådär. Funderar på att dra över dem med lite av gråfärgen så fösvinner de nog

Ljudet då? Japp, det bäst sättet är väl att citera sambon - "jag trodde inte jag skulle höra någon större skillnad. Men nu hör jag ju vad som är inspelat på skivorna" Jag måste säga att jag visste ganska väl vad som väntade efter provlyssningen hos micke. Det bäst sättet jag kan beskriva dem på är närvarokänsla och brutal ärlighet. Sluter man ögonen och låter sig ryckas med man man nästa ta på instrumenten i vissa inspelningar, samtidigt som vissa inspelningar in alls låter närmelsevärt bra. Blev mycket förvånad av en liveinspelning som jag spelade, det lät helt enkelt skit! Lät mycket bättre med min gamla Infinity Ref II men jag kom ganska snabbt fram till att de var inspelningen som var dålig, inte mina Orion. De presenterade bara vad som var på skivan

Jag skall också erkänna att mitt lyssningsrum/vardgsrum/kök inte ger Orion systemet speciellt bra förutsättningar, det är på tok för trångt om sanningen skall fram. Men jag kommer hela tiden på mig med att titta efter om surround läget är urkopplat eller inte - tycker mig inte höra var musiken kommer i från utan börjar skylla på att centern fortfarande är med och spelar. Sen är inte min kedja av utrustning framför filtret den allra bästa, HK recivern har ngt litet brummproblem med centerkanalen och NAD DVD:n lämnar mycket övrigt att önska.

Sång, även på elektroniska album (Depeche Mode - Playing an angel), låter ärligt och varmt trots att ljudbilden i övrigt är ganska stel och kall på vissa spår. De distade gitarrerna från Metallica skär genom märgen men med skärpan hos en skalpell,det låter aldrig ansträngt eller obekvämt när James Hatfield spottar ur sig sången. Man kan höra hur han tar andas och tar sats! Andrea Bocelli:s underbara röst är i rummet, transparent är ett annat ord som jag kommer att tänka på.

Avslutningsvis, jag är mer än nöjd med min Orion, även om det finns skönhetsfel (som bara jag vet om ) och nu står resten av anläggningen på tur att få en makeover till att matcha högtalarna

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/07 :  18:18:28  Show Profile Send Neville a Private Message
Lönar det sig verkligen att skicka stora högtalarelement ifrån Usa? Madisound ligger väl i Usa?
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/02/07 :  18:48:18  Show Profile Send nusse a Private Message
quote:
Lönar det sig verkligen att skicka stora högtalarelement ifrån Usa? Madisound ligger väl i Usa?


Man kan ju tycka att det borde bli billigare att från Danmark och Norge inte ta omvägen via USA till Sverige

http://www.madisound.com/orion.html$1136.79 per pair
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/02/07 :  18:58:11  Show Profile Send trango a Private Message

Dollarn är ganska låg och troligen påväg ner...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2006/02/11 :  17:28:17  Show Profile Send patst577 a Private Message
vad kostade frakten?

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/02/12 :  19:52:48  Show Profile Send icewall a Private Message
158 $ gick frakten på... Ganska dyrt kan man tycka men det väger en hel del också.

- never stop exploring -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000