HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frekvensmätning av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:01:25  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har testat för skojs skull att mäta mina högtalare med ett Mac OSX-program som heter FuzzMeasure (http://www.supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/). Jag vet egentligen inte så mycket om mätning av högtalare så mina resultat är kanske inte alls relevanta. Kan någon som vet berätta mer om hur man ska göra, och hur mina resultat ser ut i jämförelse med annat. Det skulle vara kul om andra som gjort mätningar postar dem här, eller kanske pekar på en anna tråd där mätningar postas?

Jag har använt en Apple iBook med ett extern Firewire-interface (ESI Quatafire). Mikrofonen är en RØDE NT1000 stormembranmikrofon som har en väldigt rak frekvenskurva. Jag vet inte om mina resultat skulle bli bättre med en "riktig" mätmikrofon?

Högtalarna är Neat Elite och förstärkaren Densen Beat 100.

Mätningen gjordes med hjälp av en logaritmisk svepning av 18:e graden - det bumlade, ven och pep i ungefär 20 sekunder :-)

Här finns en PDF: http://bildarkiv.hififorum.nu/Decadent/freq.pdf

Och så här ser en lågupplöst variant ut:



Jag mätte dels från lyssninsposition (svart kurva) dels ca 1 meter rakt framför en av högtalarna (röd kurva).

Närfältsmätningen har något högre genomsnittlig volym som ni ser.

Jag vet inte tillräckligt för att kunna analysera och jämföra kurvan. Vad kan man säga om rummets inverkan på frekvensåtergivningen?

Edited by - Decadent on 2005/07/18 17:03:47

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:11:40  Show Profile Send Haakan a Private Message
det där ser ju riktigt bra ut!

upp med lite drapperier på väggarna! det borde räcka

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:13:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Detta ser väldigt bra ut och troligen är det för bra för att vara sannt. +-2.5dB mellan 30 och 100Hz är få förunnat och här kan det vara mättekniska effekter som inte riktigt visar verkligeheten.

Hur är din mikrofons karaktärestik? Njure? Sfär? Smalbandig?
Jag misstänker att din mick tar upp ljud från alla håll och kanter varför resultatet i grafen blir jämnare och finare än om du skulle ha en mer direktmätande mick.

Mätningen är en sån typ - misstänker jag - som skickar ut en sinussignal för en frekvens, sen en lägre, sen ytterligare lägre, osv ner till 10hz. Lät det piiip piip pip PIIIP så att säga?

Mätningar är svåra saker - i synnerhet att tolka resultatet och ännu svårare är det att dra slutsatser från dom!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:29:17  Show Profile Send Decadent a Private Message
Det stämmer nog att det blir en utjämningseffekt eftersom mikrofonen tar upp ljud från många håll - den har njurkaraktär. Mer om mikrofonen finns här: http://www.rodemicrophones.com/nt1000_desc.asp?menu=nt1000Menu . I instruktionsboken (som finns att ladda ner) visas mikrofonens karaktär och frekvensåtergivning. Är det alltså olämpligt att använda den typen av mikrofon för att mäta högtalare? Hur fungerar en mätmikrofon i jämförelse?

Jag testade som sagt både att mäta nära högtalaren och från lyssningspositionen. Om mikrofonen plockar upp rumsreflexer från en massa olika håll och dessa jämnar ut frekvenskurvan så den blir "för bra för att vara sann" borde inte det innebära att frekvensgången i rummet är ganska rak? Eller kan mätningen vara helt felaktig?

Jag testade även att mäta hur iBookens inbyggda högtalare betedde sig för att ha en "dålig" referens. Volymen från iBooken var mycket lägre så jag kunde bara mäta nära högtalaren:



Mätningen görs med en kontinuerlig logaritmisk svepning - poooooiiiiiiiiIIIIIIP. Inte pii piii Piiii PIIIIP :-) Programmet kan även använda vitt brus (MLS) och rosafiltrerat MLS.

Edited by - Decadent on 2005/07/19 08:31:06
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  09:58:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Min gissning är vidare att högtalaren är avstämd till ca 30Hz.

Om man med öga+hjärna kompenserar din närfältsmätning med mickrofongrafen blir resultatet väldigt linjärt och fint! http://www.rodemicrophones.com/images_usermanuals/NT1000_InstMan.pdf

Kul mätning på dom inbyggda högtalarna i iBooken. Egentligen inte ett smack under 400Hz vilket dels tyder på hur lätt örat ändå har att förstå röster och vissa instrument...men också pekar på att frekvensgång är mycket viktigt för hur det låter!

Om du har lust vore det intressant med vitt MLS brus. Kolla också om du kan klippa bort data om du ser mls-signalen i ett tidsfönster. Då kan du se frekvenssvaret utan reflexer men mätningen blir bara valid för frekvensen > ca 500Hz (helt beroende på tidsfönstrets längd).

Du kan också testa att sätta micken inne i ett hörn av ditt lyssningsrum och göra mätning mellan 10 och 1000Hz. Då bör du kunna få bra mätningar på vilka stående vågor du har i ditt rum. MLS funkar oftast dåligt för detta. Sinus är bättre.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2005/07/19 :  18:57:43  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag ska göra några MLS mätningar och testa lite olika konfigurationer. Bland annat ska jag testa att göra samma mätning som tidigare men med mina små Antique Sound Labs AV20 rörmonoblock (som är till salu - kika under "säljes" :-) istället för min Densen för att se om det _syns_ någon skillnad. (Hörs gör skillnaden i alla fall.) Jag har tidigare bi-ampat med rören i diskanten, men har haft svårt att få det hela att spela tillsammans, så det skulle vara spännande om jag kunde få bekräftat vad mina öron hör.

Tyvärr har jag rätt ont om tid så här veckan innan min semester, så det kan dröja ända till slutet av augusti innan jag hinner göra det. Men man ska aldrig säga aldrig: något måste man ju ha att pyssla med på semestern :-)
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:56:32  Show Profile Send kebarb a Private Message
Tjenare!

Jag är också intresserad av att göra sånahär mätningar!
Har din FireWire box inbyggda micförstärkare? Vart köpte
du den och vad kostade den den? (jag kör också OSX)

Jag har en mycket bra mic för denna typen av mätningar
som följde med mina Canton Digital högtalare.

Den behöver dock förstärkning innan jag kan koppla den
till min dator, ett externt ljudkort skulle nog lösa problemet!

Kanske borde du testa att ta ett stort duntäcke över mic och
högtalare när du mäter självaste högtalaren? Då får du bort
mestadelen av rummets akustik antar jag.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2005/07/21 :  08:21:55  Show Profile Send Decadent a Private Message
Hej! Mitt firewireljudkort är ett ESI Quatafire. Info om det finns här: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=16&page=1

Priset i Sverige är ungefär 4500 kronor, kan köpas bl.a. på www.jam.se

Jag har en hemmastudio och spelar in musik med datorn så för mig är denna lösning perfekt. Om du bara behöver mikförstärkare med fantommatning och inte är intresserad av fler ingångar SPDIF, MIDI etc finns det billigare lösningar. Kolla på www.jam.se

Skulle vara spännande att se dina (och andras) mätningar!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/22 :  11:09:09  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hur ser tidsfönstret ut? (Alltså hur länge mäter miken?)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000