HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpad skivspelarhylla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/17 :  22:23:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Har insett att skivspelaren måste få en egen hylla och tänkte hänga upp den på väggen. Det är ett stumt chassi, inga fjädrar alltså, och den ska kunna ha en tangentialarm på sig.
Jag tänkte försöka göra en dämpande hylla. En första idéskiss här.

Hoppas den är någorlunda begriplig... Här hänger plattan som skivspelaren vilar på i muttrar. Plattan kan vara MDF-board, kanske skiktlimmad med viskoelastiskt lim. Plattan hänger alltså i muttern, med ett mellanlägg - den röda pluppen.

Förutsättningarna: Upphängningen kan väl göras på många sätt, det här är ju bara en idéskiss - men för vobbligt får det inte bli eftersom jag vill kunna använda skivspelaren med en tangentialarm. Ändå vill jag ha en någorlunda OK dämpning. Och hyllan bör väl helst inte väga mer än cirkus 20-30 kg, det är lättbetongvägg jag ska fästa den i.

1. Är det meningsfullt att skiktlimma plattan med viskoelastiskt lim? Eller finns det andra bättre lösningar? Cykelslang?
2. Den röda pluppen - tja, strunt i tjockleken och bredden, det är bara ett exempel Helge - men finns det gummi- eller plastmaterial som har resonansfrekvenser under 20 Hz som man kan använda på det här viset för att dämpa? Finns det kanske till och med halvfabrikat eller färdiga dämpsatser som används nånstans, i lastbilar, symaskiner eller så?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/07/17 22:26:30

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:00:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej zix. Bra tråd - jag går själv i samma tankar men kommer ingen vart. Funderade ett tag på om man kan avända oljestötdämpare som man har i radiostyrda bilar, med lite laboration med fjädrar såklart.

Så du har tangentialarm du..


Ps, jag har rör som tillhör dig. Kommer du inte och hämtar dem så bygger jag julgransbelysning av dem!!!

...music is the best...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:09:47  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
WoW! Rören!

Skam till sägandes hade jag glömt dem. OK, jag messar dig...
Nä, tyvärr har jag har inte riktigt tangentialarm än. Det är några grejer som fattas för att få "beta-versionen" uppmonterad och jag kommer aldrig ner till borrmaskinen innan jag är för trött på kvällarna nuförtiden. Har hört att det blir bättre med åren, även småbarnsföräldrar lär kunna vakna ur sin dvala...
Oljebad hade kanske annars varit något för hyllan, om det går att få tillräckligt viskös sådan. Oljedämpade fjädringar för radiostyrda bilar? Skulle det finnas sånt för såpass tunga grejer som skivspelare? Kanske kan vara något isåfall.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:18:21  Show Profile Send Resonans a Private Message
Javisst, jag körde ju lite RC förr och har några bilar kvar. Men skivspelaren är nog lite för tung för fjädrarna men man kanske kan byta ut dem.
Problemet hemma hos mig är att golvet sviktar när man går över det och det får mina 12"are att bottna, samt att man blir påmind över den sämre sidan av vinylspelande, dvs att nålen far åt h..

...music is the best...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/18 :  00:48:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hej zix det är ett bra tag sedan vi hördes vid och så har skivspelarbygget vi pratade om på diyträffen har tagit fart mitt har legat nere pga färdigställande av mitt hornbygge.

Jag har funderat på en liknande ide´ om dämpning till skivspelare och efter lite tankeverksamhet så har jag byggt en grund låda med sand i. Sanden förvaras i en påse som man syr så att de passar inuti (självklart) sedan sandfylls så slipper man att sanden kommer ut i rummet och stället till problem. Sedan lägger man "brickor" i lämplig storlek under skivspelarens fötter på påsen och justerar in dessa och skivspelaren hamnar då i våg men detta får man kolla med jämna mellanrum då sanden sätter sig. Nu kommer någon att föreslå att man lägger en mdfskiva på sanden detta är inte bra då mdf fångar upp ljudvågorna då skivan kasar (flyter) omkring ovanpå sanden utan att göra sitt jobb. Med brickorna kommer skivspelaren ner i sanden och sanden tar därmed upp vibrationer och även så låter lite bättre.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/18 :  09:08:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Hej Bubbel!
Nädå - inte kan man påstå att bygget har tagit fart direkt... Den skivspelare jag har och som ska upp på hylla är en Well Tempered, "Record Player"-modellen, inköpt hos (far-)bröderna på Engelbrektsgatan i Gbg för nu snart femton år sen. Armen har varit på gång i sisådär flera år, och nu skäms jag inför min sexårige son som börjar undra när 17 vi ska gå ner och göra färdigt den... Skulle det framtida skivspelarbygget, där jag med glädje hänger på dina byggidéer, bli för stort för hyllan så får man väl göra den större.
Sandtipset låter som en bra och inte alltför dyr lösning - som det är nu står WTRP:n på fem (sic!) fötter. Isåfall kanske man borde reducera det till tre. Blir lättare då...
Edit: förresten, Bubbel, är det nån särskild sand du använder dig av? Ner på badstranden och hämta en hink eller?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/07/18 12:46:24
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:44:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Resonans: vi har ett knarrigt golv, men som tur är så flexar inte själva bjälklaget. Vibrationer går igenom ändå, men det blir sällan så stora rörelser att tonarmen verkligen hoppar ur, såvida inte man står alldeles intill och hoppar på golvet - eller slår på skivspelaren... Hursomhelst så hoppas jag få en lugnare ljudbild genom kombinationen av väggmontering och dämpning.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/18 :  19:47:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Biltemas finest fick förtroendet. Om jag inte minns fel så var hyllan 80mm hög och skivan som sidorna var spikade i en 19 mm mdf min kompis valde sarg av ek som oljades och de övriga måtten fick spelaren styra och det blev ca 50 mm extra runt om.

Jo i och med att det finns tid över till andra tankar än högtalarbygge så har jag sparkat i gång skivspelarbygget där tallriksaxlen och delar till min tangentialarm kommer att göras av en kamrats bror som utbildar sig till vertygsmakare så det är bara buga och tacka.

/Anders

Numera hänsynslös eoJUED:are med allt vad det medför.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2005/07/18 19:53:19
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/19 :  23:37:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Då skulle nästa idé kunna se ut nåt sånt här då. Prövar en konstruktion som kan göras av brädbitar istället för skivor. Förutom botten då förstås.

Man får tänka sig sanden i en påse i lådan under skivspelaren. Sand-lådan () lika stor som skivspelaren, med samma brädtjocklek i lådväggarna som stöden. Inte för att det är skalenligt, vi är fortfarande på skiss-stadiet, men tycker du att det ser grunt ut? Typ sisådär 6-8 cm djupt ungefär tänker jag mig att det är.
Edit: gud vad trög jag är. Du hade ju redan sagt 8 cm. Glöm frågan.

... vänta nu. Biltema-sand? Fattar jag rätt eller är jag trög i skallen nu igen?


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/07/19 23:42:19
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/20 :  22:03:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
vänta nu. Biltema-sand? Fattar jag rätt eller är jag trög i skallen nu igen?




Nä nu var jag taskig biltema säljer blästersand som är av kvarts som inte tar upp fukt vilket är bra, sanden finns i två grovlekar och det kvittar vilken men jag har alltid tagit den grövre av de två.

Det är valfritt djup på lådan vi valde 80mm bara för att det skulle harmonisera med den storleken som vi fick 60mm passar även det utmärkt. Se bara till att skivspelarens chassi inte ligger imot ramen på lådan.

/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are med allt vad det medför.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/21 :  00:59:53  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tackar! Nu fattar även jag.
Ska göra lite mer måttriktiga ritningar härnäst. Vi får se vad det blir för djup, det beror lite på vad jag hittar för brädor också.
quote:
Se bara till att skivspelarens chassi inte ligger imot ramen på lådan.
Just det, för då kan man lika gärna strunta i att dämpa. Tack för tipsen! Nu är jag på banan, tror jag.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000