HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vart Finns riktigt tjockt tyg billigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:46:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho i sommar värmen..

En kompis till mig var hem till mig idag och lyssnade på stereon.

Han tyckte det lät bra men att ljudet stutsade lite hit och dit i mitt rum..

Han gav mig ett tips att hänge upp ett tjockt tyg över hela vägen bakom högtalarna för att dämpa . Sen även sätta upp någon typ av diffusor bakom huvet på väggen där.


Så det jag är ute efter nu är något ställe där man kan få tag på riktigt tjockt tyg..

Väggen är ca 5.5m och jag har 2.60 i tak höjd.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:58:56  Show Profile Send mace a Private Message
Det här skall väl vara riktigt bra,
quote:
JJlabs Stage Absorb Backdrop!


Priset tycker jag är bra,
quote:
Den levereras på 3 meters bredd, vilket räcker på höjden på de flesta scener, och paketet är 7 meter i 3 meters bredd för bara 1000:- fraktfritt. +
+ att de har shyssta villkor
quote:
Vi lovar - blir du inte nöjd får du pengarna tillbaka och vi står även för returfrakten!



hittas här, http://www.jam.se/hgtalare.htm

Mycket sugen på att fodra gardinerna med detta

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:03:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det såg ju bra ut, men de är väll ändå inte särskilt billigt eller är jag ute och cyklar?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:07:11  Show Profile
Det är svinbilligt, sånt ska upp i min bio här framöver. Ska väl köpa en 20 meter och sätta i mindre stycken på skenor i taket så att man kan dra runt dom efter behov.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:10:53  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tror ni de finns någon risk för överdämpning om man sätter det för hela väggen?

Läste på ett foum nyss där denna text stod..


beror på vad man är ute efter... en tygbackdrop på en vägg dämpar bara i de högsta frekvenserna... efterklangstid i låg och mellanfrekvenser blir oförändrad...
Kan man likabra köpa något tjock tyg på en loppis

Stämmer detta?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/07/17 17:14:23
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:16:46  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
men de är väll ändå inte särskilt billigt eller är jag ute och cyklar?


Nja !, nu har jag inte kännt på just det tyget, men billigt tyg KAN man hitta på IKEA men deras tjockaste är så tunnt att det inte dämpar vingslagen från ett knott ens

47kr/kvadratmeter (paketpriset) är inte så illa faktiskt och det är inklusive frakt !!! (och retur om man inte är nöjd)

Ett annat tips jag fick här på forumet är att kontakta närmaste teater/opera etc. för att se om de har något de vill bli av med.

Lycka till

Edit: är ingen ko

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/07/17 17:33:03
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:19:28  Show Profile Send mayro a Private Message
7 X 3 Meter med avsett matrial för en tusing är fasiken gratis Snoop...

För ska du köpa TYG med liknande egenskaper så är det DYRT... 1000 spänn är småpengar... O sedan jobbigt att tillverka i ett hem då det är STORA ytor att sy osv...

O fuskar du o syr gardiner.. Ja då måste du st dubbeltyg med nån form av tunn madrass elellan.. Eller superfet sammet.. Ja det är INTE billiga grejor..

Jag skulle sattsa på 7 x 3 meter för denna tusing inklusive lev utan snack... Låter snudd FÖR bra så man blir misstänksam.. Men dom har ju lämna tillbaksgaranti.... så risken är väl snudd noll det inte är bra grejor antar man...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:58:58  Show Profile
Jag har en bit hemma som Jam.se har skickat till mig som provbit. Verkar helt okej!
Har man husdjur så lär det fastna en del hår på tyget

edit: Värt att påpeka är att tyget inte alls är jättetjockt... man får nog vika det på mitten i sådana fall.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/07/17 18:02:17
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:05:53  Show Profile Send Snoop a Private Message
Du kan inte ta och typ mäta tjockleken på dem?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:20:05  Show Profile Send mayro a Private Message
Snoop... Om det är just massa flyg runt om i ditt rum så är det avsett för just sådant... Så bara att handla....

Och efter hört ditt rum i tel så är jag i alla fall störtsäker dina problem blir massor hjälpta av denna "tygremsa" dom säljer....


Sen har du lådor. Så det är inte så kritiskt som med dipoler exakt hur dämpningen är. Bara den dämpar diskanten så är det bra... Lite av mellanreg åker ju med också.. Den skall ju klara ett LIVE band på scen.... Då är ett bostadsrum en barnlek ju.... Jämfört med en TOM lokal enbart....
Och betydligt högre volymer än man någonsin får hemmavid trots allt...tvärr....

Jag skulle vilja ha MÖJLIGHETEN att spela skiten ur en o annan besökare.. Men bara för KUL skull....

Som jag fick uppleva då ja lyssnade på Megatrenderna...
LIVE känns snudd larvigt sen ju....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:25:23  Show Profile Send Snoop a Private Message
Okwj okej får väll beställa sådant då, har ni nått tips på snygg och lätt fäst anordning som är billig.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:42:44  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag skulle sätta upp i draperiform. Testa först så det fungerar ok...

Sedan skulle jag kapa den i lite olika delar. Så man kan "reglera HUR mycket man VILL dämpa... Så kapa den i flera draperier så man kan täcka hela väggen. Men även enbart delar av väggen också...

Hoppas du hänger med här...

Då kan du reglera mer exakt till även olika musik.. En gles musik kan ju va skoj med "lite" saker som flyger omkring LITE...

M
Jag anser ibland heldämpade väggar tar bort för mycket... Det är rätt markant till o från.... Men mitt tips förstör ju inget. Så därför kostar det inte nåt att ha möjligheten...

Samt en dag kanske du provar en ny högis. Eller enbart bygger själv eller så. Ja.. det va bara tips hur JAG skulle gjort.....

utan vidare vetenskaplig grund......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:03:58  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Kolla in loppis/secondhand som sagt tidigare. Fick mina tre gardiner som är ca 2.5 höga och dryga metern breda för 350:-. Att de sen är riktigt snygga (högst subjektivt som i andra smakfrågor) i lejongul (tjock) sammet är ju inte dumt. Dämpar riktigt fint (i de övre registren). Tjockt manchestertyg borde ju också fungera väl.
Lycka till/ mikael
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/17 :  20:18:39  Show Profile
snoop, lite svårt att mäta kanske? Hur hårt ska jag trycka ihop tyget
Mätverktyg har jag som gammal verktygstekniker/förinställare, så jag kan mäta iaf på 0.01 mm marginal.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:16:57  Show Profile Send Snoop a Private Message
ja svårt att mäta kanske lättare att jämföra med något slags tyg?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:21:28  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
quote:
Vill du ha det där perfekta scenljudet skaffar du en backdrop av svart Molton - ett filtliknande tjockt tyg som dämpar alla ljudreflexer högst väsentligt, det känns som att stå i en väl dämpad studio och spela, och det låter mycket bättre ut till publiken också - inte alls så slamrigt som det gärna blir när man har reflekterande väggar omkring sig på scen.


Låter inte riktigt redigt. Ett tyg kan ju bara dämpa högt upp i frekvens. Priset verkar vara på TOK för dyrt!!

Varför inte lite gullfiber, stenull eller liknande?

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1004

Istället för en duk (ett par mm tjock?) så får du 44mm tjockt, 21kvm fiber som verkligen dämpar 19SEK * 21kvm = 400SEK.

Så tyg för "endast" (som JJlabs erbjuder) 1000kr eller ~5cm absorbent för 400kr... lite mer jobb med absorbeten dock, fast tyget vs absorbeten är som att Linda Skugge skulle möta George Scott i Boxning!


Ett tyg (säg mindre än 1cm tjockt) lär ha hyfsat nära noll absorsion under säg 1000Hz, förmodligen högre.. varför ska man lägga massa pengar på sånt tyg? Jag tror inte ens att 1cm gullfiber eller stenull absorberar 1000Hz ordentligt, men det är bara mätresultat jag läst och som jag vet att en del här inte respekterar.



Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:30:32  Show Profile Send mayro a Private Message

Men Snoop ska väl INTE absorbera heller??? har jag missat nåt här?

Jag trode det endast var massa studsande reflexer som skulle dämpas bort... Inte absorberas väl...?

Eller söker du absorbenter snoop?? Har du behov av sådant? Och i så fall har du väl mätt upp "var" du ska absorbera eller??

Hmm.. ska nog i så fall överlämna till kunnigare personer i absorberingstekniken....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:35:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hänger med Tobbe här. Att dra in kunnig personal är inte ett måste. Men ha koll på vad du sätter upp. Ett o samma tyg påverkar bara ett visst frekvensspan. Som följd så får du bort ekot men du har skapat dig en rejäl dipp med inom ett relativt snävt frekvensspektra.

Glöm inte att eko finns i alla frekvenser , men våra öron uppfattar inte all direkt. ta bort en del så träder nya fram osv osv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:39:59  Show Profile Send edison a Private Message
Mayro:
Nog är det så att Absorbera = Dämpa ('suga upp', 'minska', 'ta bort'), eller har jag missat nåt här...?

Diffusera (= sprida ut) är (väl) det alternativ man har till att dämpa/absorbera, och ofta är det (väl?) bäst att göra båda i lagom omfattning alltefter var rummets problem ligger.

Är jag ute på cykeltur nu...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:41:30  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tja, ni verkar ju nära.. det var bara ett inlägg i all välmening.

om det är ljud som "studsar runt" runt så är det bättre med riktiga absorbenter än "backdrops" i tyg med nära noll absorbition? Jag har tjocka (~3-4mm) gardiner, de gör lite kontra välplacera bokhyllor och tjocka "små"-absorbenter.

Jag gav honom mitt råd, om han väljer mitt före ditt bryr väl inte jag mig om.. har lite svårt för dina så många ????????
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:42:16  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det jag vill göra är ju att få bort ekon och det stutsande ljudet....

Så jag antog att ett tjockt tyg skulle råd abot på det.....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:43:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hoppas ingen hängde upp sig på vad jag skrev för det var inte meningen att dissa nån.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:54:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
Frågan är ju då vad som är bäst att satsa på Tyg eller gullfiber eller liknande?

Ska man dämpa anant än bar aekon så måste man ju veta vilka frekvenser man ska dämpa...

Sen så är det snyggt med tyg i övrigt...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:57:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Frågan är ju då vad som är bäst att satsa på Tyg eller gullfiber eller liknande?

Ska man dämpa anant än bar aekon så måste man ju veta vilka frekvenser man ska dämpa...

Sen så är det snyggt med tyg i övrigt...


en enkel tummregel som gäller är att både vid dämpning o vid diffusering är att det är djupet som bestämmer frekvens. Vid dämpning påverkar även matrialets densitet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/18 :  00:01:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
Så vad råder du mig till, du som är skarprättare och allt

Billigt och bra ska det vara...


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/18 :  00:21:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jag är en snäll idag så det e lugnt

Det är inte världens lättaste fråga att svara på. Att ta bit för bit tycker jag är bäst det finns risk att man sabbar om man hivar in en massa saker rätt upp o ner.

Billigt skulle det vara va

Då blir mitt svar masonit med hål i , sån där man ser i sängbottnar ibland. Upp med ett par st på väl valda ställen med rätt mått från väggen. Klä in det i tyg av passande färg. Det kommer att fungera som en diffusor. Det kommer inte att ta jätte långt ner i frekvens men det större hål så gör det. Det viktigaste är att inte ta i förmycket från början utan att sätta upp efterhand.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000