HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vart tar effekten vägen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:53:08  Show Profile Send ART a Private Message
Hej igen ljudälskare...

Jodå, jag är kvar ifall någon nu minns mig.
Hänger här ofta. Läser dock bara i vanliga fall...

Dags för mig att skriva ett inlägg igen. Jag sitter nämligen här och ägnar mig åt lördagsgrubblerier.

Aktiva delningsfilter. Multiamping. Trevägs. Men, hur ska man dimensionera de ingående förstärkarna? Hur mycket effekt till basen, mellanregistret och (framför allt) diskanten? Inser att det skiljer beroende på hur effektivt respektive högtalarbit spelar, men rent generellt...

Tankarna går mot rör för diskanten nämligen, så overkill i det registret blir oproportionerligt dyrt...

Jag vet att jag borde kunna räkna ut det, men trött och sleten gammal datakonsult som jag är så är fysikkunskaperna lite ... ja, bortrostade...

((Dessutom är jag förvirrad efter att de senaste dagarna (jaja, nätterna då, jag jobbar ju på dagarna) ha läst om transformatorer för audiobruk, RF och EMI vid användning av switchade nätaggregat och klass D förstärkare, och...))

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/17 :  00:00:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har för mig att jag läst på Rod Elliot´s site att han räknar med att hälften av ljudenergin ligger under 300 Hz.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/17 :  10:24:45  Show Profile Send ART a Private Message
Tack Bernt, hälften till den djupa basen låter faktiskt klart rimligt (plus att jag efter att ha läst trådarna om dina byggen med stor behållning skulle tveka att säga emot dig om du så hävdade att basen läpligen drivs direkt från en walkman, men... )

Det gläder mig att det inte verkar finnas någon enkel standardformel för dimensionering som jag helt enkelt missat.

Dessutom blev min glädje stor när jag googlade på "Rod Elliot" och hittade http://sound.westhost.com. Massor av högintressant information som jag av någon anledning inte stött på tidigare...

EDIT: Hittade genast denna artikel: http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
Där finns tabeller som ger mycket bra svar på min fråga.

Edited by - ART on 2005/07/17 10:32:46
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/07/17 :  10:46:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hittade en bra graf på din fråga, kolla sidan 10 i detta databladet:
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07308240.pdf

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/07/17 10:47:52
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/17 :  12:02:57  Show Profile Send ART a Private Message
Tackar Mcz!
Undrar bara vad 'modern music' är för något...
Deras utläggning var ju annars trevlig läsning.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/17 :  12:42:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har just försökt söka efter en tråd som tog upp det här för en tid sedan och där pratades om en "lag" som beskriver hur det mänskliga örat uppfattar ljud vid olika frekvenser och där det framgår, att det går åt c:a 4ggr så mycket effekt vid de lägsta frekvenserna, för att vi ska uppfatta ljudet något sånär linjärt.
Det är också detta som en loudness försöker kompensera, fast på ett väldigt dåligt sätt, om jag har fattat det hela rätt.

Men jag måste ha fått en släng av Alzheimers light, för jag hittar den inte och inte heller det dokument jag sparat i datorn, men någon annan med ett bättre minne, kanske kan peka i rätt riktning.

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000