HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kan ni presentera er hobbybil / Hoj mm? BILDER!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:44:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Hej hej. Man ser till o från att det finns jänkebilsåkare här på forumet. Tänkte att ni kan skriva lite om vad ni har. Samt ev foton...

Jag börjar med en bild av vår nuvarande Chrysler Windsor 1957. Har gått ca 4500 svenska mil. Samt vår tidigare Pontiac Bonneville 1960 ca 6500 Svenska mil...

Båda i snudd nyskick. Pontiacen har numera fått två vinster av peoples choise efter nya ägaren putsat upp den en hel del... Jag har mitt jobb kvar tyvärr...
Båda bilarna är orginal samt oskruvade....Inte ett borrat hål ens någonstans... Alla lister osv är orginal. Och hela självklart....
Pontiacen är helt sjukt fin. Tror knappt jag ens sett en finare orginalbil under mina alla år med jänkare faktiskt....
Tyvärr en skada på förardörren som numera blivit lagad som drar ner lite då man ser en liten liten nyansskillnad där den lagats...
Men i övrigt är den så nära nyskick som man kan komma om man inte var där 1960 o hämtade den som ny... ALLT är perfekt skick. Och cromet kan man OMÖJLIGT ens se det är så gammalt... Inte ens en repa på aluminiumet som är lycktsarger.... Tror man har svårt att förstå hur fin den är föränn man ser den.

Självklart så går den såsom en NY bil som även chryslern gör.

Ett problem finns med chryslern. Jag måste få tag på en orginal soppapump mdär det skall vara glaskopp på som grovfilter. Min är ihoptorkad vilket gör den blir svårstartad då pumpen inte arbetar ok vid varm motor... Kall pumpar den ok. Varm kommer knappt soppa upp...Och den är verkligen "trött" den gamle torra pumpen....

Så vad har ni för bil???? Berätta gärna lite. Och bilder välkomnas av era bilar.....Självklart även andra bilar än jänkare välkomnas. Motorintresset finnes ju med även fina gamla volvos o jaggor osv.. Eller hembyggen. Ev byggen av hojar osv också.

Men inga jäkla jappsare här. Eller nytt plastskräp med massa spoilers o skit...... Sånt skräp har inget här att göra så ni vet...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/16 16:29:17

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  15:28:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Lite mer bilder av dessa bilar. Chrysler windsor 1957 framifrån börjar vi med. Idag är bilen polerad vilket den inte var då bilden togs tyvärr...Men har väl en 10 poleringar kvar innan den är ok...


Lite bakifrån bild också.. Man får ju inte missa dessa former som 57 fenor innebär.... Här ligger ALLA kvinnor i lä enligt mig.


Samt vår tidigare Bonneville.......


Och här ser man starten på att göra bilarna mindre iögonfallande med fenor mm. Men ojoj vilka former ... Går man runt o kollar så är det enormt massa former. Tyvärr gör denna färgen inte att man ser allt krom o former... Men det finns inte en enda rak linje på den...


Hoppas ni har lite skoj att titta på bilderna.. Och självklart får man göra inlägg ÄVEN om man INTE har bil osv själv.. Detta med att INTE sätta in plastbilar (Jappsare) o spoilers är ju för sådant INTE hör hemma här..... Här ska det vara RIKTIGA hobbybilar hojar mm. Ingen toyota med kjolpaket osv...

(Den observante ser att nyansen på fenderskirten är lite fel. Dom är eftermonterade replikor. Monterade UTAN att ändra eller borra osv.

Båda bilarna har heller inte sina orginalnavkapslar på. Detta då vid tappande dom är oersättliga snudd på. Så andra fullgoda får sitta till vardags..)

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/16 15:42:02
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:52:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hatten av för ett par fina "kärror"!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:31:29  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Riktigt fina bilar! Men jag kan inte fatta hur man kan byta från en Pontiac till en Chrysler. Det är ju fel koncern!

Jag har en viss kärlek till Chevor och andra GM bilar. Var mycket nära att köpa en Buick förra våren. Men den såldes två dagar innan jag fick fram pengarna. Då gick luften ur och jag köpte stereo saker istället, lite synd nu när det är sommar. Nu funderar jag lite på att köpa en Amazon eftersom de är ganska billiga, lätta att få tag på, finns gått om delar och är ganska snygga.

Syrran har en lite rolig jänkare, men som inte ska visas här eftersom det är plast. Men det struntar jag i.



Det är en 2001 Corvette C5 (inte den på bilden, men lika). Snacka om att jag blev glad när de köpte den, nu är hon förlåten att hon sålde Camaron för några år sen. Måste va en av de roligast bilarna jag har kört, extremt snabb och helt lugn.

Något roligare är nog denna:



KTH R2, en "hemmabygd" Formula student bil byggd på KTH under sex månader. Vi va i England förra veckan och tävlade mot andra högskolor och universitet. Det gick riktigt bra, vi kom 3:a totalt, 2:a i Europa. Det vi missade var presentationen medan körningen gick bra, 2:a totalt.

Bilen är byggd runt en kolfiber monocoque, motorn är en turboladdad Yamaha YZF-600R Thundercat 600cc, ger ca 95 hk vid 8000. Vi har över 85 hk från 6500 till 12000. Hjulupphängningen är special designad för denna bil och har special byggda Öhlins dämpare. Vi har även ett special byggt anti-spin system som nu testas på Koenigsegg. Som ni märker är den ganska långt från standard.

Nu tar vi lite mer plast bilar.

Eftersom jag inte har haft råd att ha någon riktig jänkare får man ta det man har råd med. Man får med andra ord bygga modeller.





1968 Corvette med small block. Modellen kommer med en L-88 big block motor, så jag fick bygga om motor fästena, avgassystemet och kylare. Det här är nog den modell jag är mest nöjd med, den blev bättre än jag väntade mig.

Bara en till.





1963 Corvette Sting Ray. Den här är byggd "rakt ur lådan". Har bara lagt till lite små detaljer.

Kanske inte exakt vad du hade tänkt dig, men de är hobbybilar.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:08:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Corvett förlåtes självklart....... Jag har haft en 1972 stingray vette själv. Men vässad 350 i..... Ser lika ut som 68án förutom fyrkantigt utblås för avgaserna. Och riktiga gälar i plåt som gick att ta bort färgen på så som såg metallrena ut...

Lackade den illröd o hade ekerfäljar självklart.... Synd man inte har bild på den. Hade samtidigt en blå Caddy 68á eldorado som var med i ett repotage i en biltidning... Rätt fin eldorado kan man säga....

Tack för bilderna du bidrar med...Kul med flera bilder som sagt...

Men för att inte tråden skall bli en "tonnårstråd så gäller detta. INGA toyotor med kjolar o skräp... Hobbybilar gäller. Och inget europeiskt "nymög" av nåt slag... Så vida det inte är totalt ombyggt av er själva så klart. Men ett kit med kjolar o en chipstrimmning är inte hobbybil. Det är tonårsleksaker. Ingen hobbybil. Detta enligt mig. Och som trådskapare så gäller detta... Håll denna tråd till topic med RIKTIGA hobbybilar. Och en sak till. Hämta nu inte massa bilar ifrån nätet o sätt hit. Visa som topic ber om ERA bilar... Syrrans vette är gränsfallet... Jag ville se hur intresset är här på forumet.. Så syrrans eller brossans får gå in... Men INTE hämtade bilder på nätet...

sådant kan man hämta tusentals av ju... ERA bilar eller hojar gäller. Och inget "japanskrot" nu... varken två hjul eller tre eller fyra...Sånt anses EJ som hobbybil eller hoj...

hårda bud på ett forum fyllt av moderna unga osv
Men detta är en "gubbtråd" mer kanske än en "tonnårstråd"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  20:01:12  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Men jag kan inte fatta hur man kan byta från en Pontiac till en Chrysler


Kan inte låta bli att besvara. Jag tänkte inte göra det då mitt svar är taskigt.. Men måste helt enkelt...Svaret gäller då chevor. PONTIACEN är GM.. Men en jäkla skillnad på den och en vanlig cheva faktiskt.....Pontiac är alltid en Pontiac.... Och detta är en väldig skillnad på... En Impala känns som en skrothög mot att åka i en Pontiac... Jag har haft dom alla....

Chevor har man som VINTERBILAR ju... Det är ju amrikanska "volvosar" ju.... Så dom ska behandlas som så också... Vinterbilar.. Vi brukar innan vi flyttade ner ha just chevor varje vinter som familjebil i slask o skit...

Sedan dom "finare" chevorna osv... Hmm felet är ju att "alla" har sådana ju. Vad är det roliga att visa upp en bil då tio tjugo till står bredvid med endast andra färger

Nejtack.. Jag älskar just känslan av att ha bilar som inte "alla" har... Pontiacen är idag MYCKET ovanlig. Och den nya ägaren är lyckligt vetande att han snudd ALLTID är ensam med bilmodellen o året... Samt värdet som stiger i rasande takt i förhållande till priset gett.... Chevor är så rasande överprisatta... Som att ge 100000 för en gamal advatage 150 w från 98á. Det är LIKA snurrigt faktiskt om man prisjämför saker....

Så därför ALDRIG en cheva mer än till just..hmm. Vinterbil....

fast jag ångrar ibland jag sålde Pontiacen faktiskt...398 motorn med 303 hästar o 425 i vrid vid 2800 rpm är saker som en härdad har svårt att glömma tonerna o kompet hänger ihop.... bigblock med lågt varv... wow.. rysningar...

Chryslern har 285 hästar o 354.. så mindre.. Och inte några 425 i vrid... Detta gör skillnader.... Pontiacs 389 är en GRYM maskin.......

EDIT. Rättat

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/16 21:42:07
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:19:46  Show Profile Send jonasz a Private Message
Var på träffen i Björneborg för någon månad sedan och jag såg minst två sånnadär Chrysler du har. Är absolut ingen expert i ämnet men jag är rätt säker på att det var sådana!

Fina bilar du har förresten.

Jonas

PS Hade du bott i Kristinehamn?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  00:59:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja. Jag har bott i kristinehamn.. Startade med några andra Bro Bärgningsbyggen där då Bro Wrecker la ner.....

Och ja det finns flera Chrysler än min. Men dom är ändå sällsynta...
Och min modell med dubbla framljus. Samt dyrare fronten är väldigt sällsynt.. Så sällsynt så gubbarna i hamnen i GBG där snudd ALLA bilar ankommer stog i kö o hjälpte till då vi hämtade den. Dom har aldrig sett en som vår sa dom. Och inte i det skicket defenetivt... Rätt skoj att höra då man står i en iskall hamn o inte får igång bilen i mellandagarna... Fy fan va kallt det va......

sedan kom man nån mil så höll hjulen på att falla av... Efter nån mil till stoppade polisen oss. Bilen hade ju inga skyltar..

Ja herregudar vilken resa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/07/17 :  01:21:54  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vart bodde du i Kristinehamn? Själv är jag uppväxt på Östermalm. Vill gärna tro att du bott där, har en teori om det...

Har en arbetskompis som har en svettig Firebird -71, inte helt original men redigt snygg!

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  01:57:32  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag bodde först på uppe vid sjukan som las ner. Djurgården nåt.. i radhus.. Sedan köpte jag hus vid ICA stora butiken.

Sedan sålde jag mina aktier i bro bärgningsbyggen o flyttade till STHLM igen....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/07/17 :  02:22:32  Show Profile Send jonasz a Private Message
så du bodde aldrig på Östermalm? Då sket sig min teori! Var nämligen dagbarn hos ett par där och ditt nick skulle passat rätt bra om du kände dem!

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  15:48:41  Show Profile Send mayro a Private Message

berätta... Östermalm????? Det är väl där vid dom skamfilade husen vid utfarten mot karlstad... eller minns man fel.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:20:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Nope, Östermalm ligger ett par hundra meter söder om Ica-butiken du nämnde. Tror det är Stenstalid du tänker på. Det området är förövrigt uppfräschat nuförtiden och många av husen är rivna.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:30:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Då bodde jag ju på östermalm ju....

tror gatan hette härbrevägen nåt om jag inte minns fel.en hörntomt hade vi.....Vikket minne va... Det var en tid med 220 resdagar om året.. O ingen semester någonsin.. Oj va slut man va då man flyttade därifrån...

Men Bro Bärgningsbyggen har ju klarat sig bra tydligen.. Jag var ju säljaren där. Och lämnade ett års orderingång... Så dom hade över värsta krisen i början av 90 talet.... sen kom exporten väl igång för grabbarna.. Så dom överlevde trotts dåliga tider...skönt för dom... Dom slet hårt, en del faktiskt med livet som pris.tyvärr...jaja.. nog om detta...




Mer bild nu....

Lite skoj ifrån förra sommarens träff på gården i STHLM som vi hade... Korvgrillning samt rockband live.. Och ojoj vad dessa grabbar kunde lira rock... Man blev rent paff... Jänkare i bakgrunden är självklart ett krav... Ska kika om man hittar nån mer rolig bild med hobbybilar man haft eller så. Men tror alla är borta tyvärr...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/17 21:53:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:20:09  Show Profile Send mayro a Private Message


Väldigt förvånande får man säga att INGEN dyker upp mer med lite bilder o text om SIN bil eller hoj. Det finns intresse här . det VET jag...

O sedan så, Har man inte bild av SIN ögonsten så kan man ju finna liknande på nätet som det gjordes med vetten här ovan... Så fram med texter om era hobbyfordon... Samt ev bilder också...Jag VET ni finns här ju....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:25:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Saab 9-5 Kombi. Vill du ha en bild?

Jag förstår mig inte på detta med gamla bilar. Ser inte tjusningen alls. Sorry Mayro!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:38:40  Show Profile Send mayro a Private Message


EA.. Jag får ta dig på en tur så du LÄR dig väsäntligheter i livet....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/07/18 :  17:59:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
För att sätta en helt ny nivå så visa jag upp mitt åk:



Bor man i Sthlms innerstad så är detta det smidigaste sättet att färdas på och drar knappt ingen soppa alls. Parkeringshuset där jag bor tar runt 1500:- i månaden och parkering på jobbet kostar 90:-/dag. De få gånger som jag åker utan för innerstan så hyr jag en bil och skönt att då kunna välja nya modeller varje gång

Börjar dock bli lite sugen på en Mini Cooper men som sagt så är det lite synd att köpa när jag nästan aldrig använder bil...


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  18:08:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tober: När jag bodde och jobbade i gbg hade jag en Aprilia SR50 -03, kändes mkt gott att bara åka förbi bilköerna =) Visserligen kunde jag inte hålla fingrarna i styr, så det satt 70cc cylinder, 24mm förgasare, effektsystem, annan variator osv på den=hårresande acceleration o toppfart nånstans över 100km/h..... Den väckte tonåringen i mig igen lol!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:17:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja pappsen å jag har var sin cobra, men tyckte det va enklare att bygga en först å den andra sen kan ha vart ett dumt val (byggtid 2år hittils)






"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:19:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Cobra e en brutal-snygg kärra!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:30:56  Show Profile Send mayro a Private Message
Haakan.
RESPEKT är ordet...

En kompis har en äkta cobra i superskick... Oj vad den går denna bil....

Kul du delar med dig....Tack..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:52:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
jao hade man haft råd med en äkta cobra i nyskick så hade man med lätthet haft en! fifan då går det undan

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/18 :  22:54:07  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message




Saab 96L V4 från 1976, 11000 mil. Har en läder-kringla från en saab 99 ems, då den är skålad jämfört med original v4 sportratt som är platt. Det blir lite mer sug i ratten när det skall trixas, samt bättre avstånd till rattväxeln.

Har iof tryckt till en Volvo redan, volvon fick all plåt från framskärm till bakdörr knycklad, jag endast lite lackskador. Allt pga snorhalka och fyrhjulslåsning. Den är oslagbar på snö, men på is är alla bilar usla utan låsningsfria bromsar.

Just nu spacklas och målas framskärm. Tidigare har hjulen målats svarta, försetts med volvos skrytringar i RF och mutterhattar i kromad plast, original "gristrynen"; a-fordstuta typ 'AOOGAH!' installerad; extraljus och en bättre gummistötfångare fram skall monteras.

Hur som hellst, roligare bil finns inte.


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  22:55:35  Show Profile Send mayro a Private Message


Vilket dröm-garage ni har föresten!!!!!! Ett sådant garage och jag hade plockat min Chrysler i bitar direkt... O varenda pryl skulle få sig en uppsnyggning. O total lack skulle läggas. Min bil är så fin så den då faktiskt skulle bli BÄTTRE än då den såldes ny..

För orginal är lackeringarna ju med rinningar osv direkt ifrån fabrik. Samt rätt dåliga underjobb gjorda. Men ett sådant jobb kräver rätt mycket garage. För enbart att ställa inredningen nån stans är rätt utrymmeskrävande.. Och det gör man INTE i en källare med massa småkryp rännande direkt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/07/18 :  23:06:03  Show Profile Send Draken a Private Message
Ååååh, jag som sålde min Sonett i julas!


De' blev en "stereå" istället!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000