HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Åska och blixtrar...akta hifi'
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/16 :  11:40:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja här i Stockholm hände inte mycketsom vanligt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/07/16 :  12:14:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Inte i västra värmland heller ! Typiskt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:15:09  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm. larvigt. Det lät bortåt av åska.. Regnet kom i tjugo minuter.. Sedan slut....

Det var torrt igen på en timme överallt... Så detta var rena larvet tyvärr... Ut o vattna igen med andra ord....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:18:20  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Smällde rejält här uppsala nyss, men det gick väldigt snabbt över....

Räcker det att man slår av huvudströmmen på baksidan av apparaterna eller måste man dra ur för att vara säker?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:21:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Överreklamerat åskväder.

Jag hade förväntat mig nåt häftigt men det blev ju bara normal åska. Det small några gånger och ljuset blinkade ett par gånger. Det regnade förstås en hel del men inget skyfall. Bättre har jag sett!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:23:08  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Räcker det att man slår av huvudströmmen på baksidan av apparaterna eller måste man dra ur för att vara säker?


Sladdarna dra i alla fall jag ut! Annars går ju strömmen fortfarande
fram till dom olika delarna.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/16 :  15:13:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
I gårkväll när vi såg Matrix triologin så kom det några mystiska "blixtar" här uppe i Angered. Det var bara ett kort lila sken från en punkt på himlen å så small det en kraftig smäll. Först efter några sekunder kom muller å sånt. Min första tanke var "så skulle en klen atmosfäriskt detonerad kärnsmäll kunna upplevas".
Mycket mystiskt. Fattar fortfarande inte vad det var.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:41:03  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det var ett lustigt regnväder här nyss.Först öppnade sig himlen och det vräkte ner,sen efter nån minut så var det som om någon bara stängt av kranen.Inte en droppe kom det efteråt.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:10:43  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Inte en droppe kom det efteråt.


Nä, det brukar väl inte regna efter att det slutat

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:24:54  Show Profile Send mayro a Private Message


snoddas

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/16 :  20:06:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sommaren är inte över än grabbar och tjejjer, jag räknar kallt med att sjunka ned på knäna av mäktigeheten i ett rejält åskväder åtminstone en gång.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  21:33:38  Show Profile Send mayro a Private Message

martinsson...

Du sa rätt ord.. "mäktigheten"

Stormen gudrun fick en också att inse hur LITEN man är trotts allt....Tala om POWER......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:47:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag vet, jag körde genom "henne" när hon kulminerade... Jag gör aldrig om något så korkat, doften av gran, hagel, och det orehörda dånet...

Kalmar - Göteborg, Volvo 740 GL, 18:00-23:00...

När man riktade blicken över trätopparna vid sidorna av vägen rörde sig himmeln med en enorm hastighet, nästan organiskt...

Som sagt... inte en gång till... det var minst sagt dumt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:37:08  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Snoddas:

Haha...Jag vet att du skojar men jag har aldrig varit med om att det slutat så tvärt.Grannen tyckte likadant.Man såg slutet på vattenväggen slaska i backen och sen blev det knäpptyst.



martinsson:

Gjorde samma tabbe(egentligen 2).Kommer också ihåg grandoften.Körde mellan 17.30 och 20.00 nånting,sedan mellan 05.00 och 06.00.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:58:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Och vi gjorde tabben att bo här då hon passerade....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:05:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och vi blev fast i Köpenhamn den natten.

Flyttar tråden till off topic.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  21:09:45  Show Profile Send mayro a Private Message
Finns värre platser att bli "fast" i än Köpenhamn Du borde tacka Gudrun ju Bernt.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/07/17 :  21:17:40  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Idag 14.22 small det till hemma hos mig i Stockholm. Blixt och smäll kom i det närmaste samtidigt. Och regnade gjorde det också...

/Jörgen G

edit: Allt verkade klara smällen

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/07/17 21:18:36
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/07/17 :  23:41:27  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Stormen gudrun fick en också att inse hur LITEN man är trotts allt....Tala om POWER......


Och själv fick jag spendera natten i Hamburg eftersom Kastrup stängde när planet var i luften, men landningen var precis som häftigaste åket på Tivoli

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/18 :  07:53:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Min strategi var den att istälet för att ta den "sörda" vägen via värno-bor-ljungby så tog vi växjö-lenhovda-jönköping i tron om att vi skulle komma lindrigare undan.

Vi tankade vid en obemannad station i lenhovda och precis efter att jag var klar och flippade igen tanklocket slocknade hela sammhället, snacka om tur, för sedan var det strömlöst hela vägen till borås.

Jag såg hur ett träd föll bakom bilen, rakt över vägen där vi kört några sekunder tidigare, med det var bara toppen som la sig över vår vägbana så det var förmodligen ingen större fara och jag vet att vi var rätt ensamma därute (konstigt eller hur) så jag tror inte någon kom till skada.

Många underliga fenomen, ett hagelbälte som var ca 200m brett låg över vägen, det var som att köra upp på en trotarkant och sedan ner igen, sedan ingenting.

Jag mötte en familj i en gammal sliten Mazda (3 barn i bilen) vid en mack i närheten av jönköping (var tvungen att köpa lite avfettningsmedel till rutan), Mannen i familjen undrade vilka förhållanden som väntade dem, jag tittade på deras risiga bil, och avrådde honom att fortsätta, men om han skulle fortsätta rekomenderade jag honom att ta det mkt lugnt och ge akt på de lövträd som fallit över vägen (de är betydligt svårare att se då det bara är mörka grenar istället för en vägg av barr).

Jag visste att hans vägbana var värre drabbad är den jag använt mig av och jag försökte förklara att han mycket väl kunde bli stående någonstans längs med vägen en längre tid om han hade otur, och med tanke på hans barn kunde detta innebära problem, det är nämligen inte roligt att kliva ur bilen.

Jag minns att det dånade så inne på macken (inomhus) att det stundtals var svårt att höra vad folk sade, varningarna på radion avlöste varandra, stanna inomhus etc.. jag minns att vindrutetorkarna stundtals inte tog som de skulle då vinden fick dem att släppa från rutan, likså det där dova krasande ljudet från däcken då bilen krängde till i byarna och smattret och smällarna av alla smågrenar som for omkring.

Det var mkt svårt att se mitträcken, vägskyltar och vägmarkeringar, det var som att köra i dimma och utan belysning annat än från bilen, det krävde en hel del koncentration och försiktighet, jag ködre genom ett par trädtoppar (nej, jag var fortfarande på marken:) och då fick man ju satsa lite (härligt med en gammal traktor).

Det finns mer att berätta (vägskytlar som låg ner etc...) med det är vi nog fler som upplevt här, delar med mig lite av vad jag var med om bara.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:58:21  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Det var ven inte så hifiangenäm upplevelse när jag satt på ett plan över London och vi flög mot ett regnmoln och plötsligt slog det en blixt från molnet till planet med en smäll.

I högtalaren sa dom att det var helt normalt med sådana statiska urladdningar och att alla instrument fungerade normalt.

Det var säkert helt normalt men bara att de behövde nämna att alla instrument fungerade normalt får en ju att tänka att de nog inte alltid gör det vid sådana tillfällen.

Har flugit genom regn förr men aldrig varit med om att planet träffas av en blixt på det viset
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:41:50  Show Profile Send mayro a Private Message
Hade du åkt över ljungby hade du INTE klarat din resa.... Jag åkte där strax dagarna efter stormen.. Och värre helvete tror jag inte man kan se förutom efter ett krig.

ALLT låg över massor med platser. Då menar jag absolut ALLT..

En del ställen låg kapade stammar som en ren vägg på sidorna .. så man åkte på vägen med DRIVOR med stock på sidorna. Som att åka i norge på vintern då det är väggar av snö på sidorna som slungorna skickat upp... Rent skrämmande. Så den vägen hade med tur endast förlängt er resa. Med otur säkert som ammen förkortat ert liv...

Det var helt enkelt inte förståerligt ens då man SÅG vad som hänt...

Så vilken tur ni valde RÄTT väg....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/19 :  06:48:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mayro, jag förstår precis vad du menar, det var först en stund efteråt man fattade hur illa ställt det egentligen var med saker och ting, och jag kan nämna att det fortfarande ser ut som slagfält på sina ställen där ute.

Jag har tänkt att jag nog gjorde ett strategiskt korrekt val att ta den norra rutten, tack för att du bekräftar mina funderingar, annars hade jag nog varit i ljungby mitt i alltihop.

Jag tror det är många i vårat land som inte insett vad det var som hände egentligen, dem av oss som upplevde det på nära hålla kommer nog minnas det resten av våra liv.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  18:26:33  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag har tänkt att jag nog gjorde ett strategiskt korrekt val att ta den norra rutten, tack för att du bekräftar mina funderingar, annars hade jag nog varit i ljungby mitt i alltihop.


Hade du stått med bilen mellan träd hade det varit tur o en lycka utöver det vanliga. Ljugnby o den vägen var rena kriget som gått fram.. TUR för livet den vägen INTE valdes av dig/er Annars hade chansen att det stått i statestiken varit stor...


quote:
Jag tror det är många i vårat land som inte insett vad det var som hände egentligen, dem av oss som upplevde det på nära hålla kommer nog minnas det resten av våra liv.


Jag delar dina ord till fullo där.. Jag hörde politiker rya om att man skulle för skogens skull låta saker ligga för olika borrars skull.. osv osv.. Verklighetsförankringen vad som hänt var nog som vanligt inte så stor.. Ett hus som innan stormen stog i en skogsglänta strax utanför ljungby. Ja det stog ensamt på ett fält efter den natten.. Så där förr det stog ett gult hus strax innan en korsning med skog runt. samt skog helt åt ena hållet från korsningen sett. Ja där står idag ett ensamt hus på en hygge där INGEN skog alls finns

En rätt snabb "ombyggnad" av deras trädgård kan man säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000