HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dipolens dyrkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/14 :  10:40:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Härmed är denna tros(hehehe)bekännelse öppen för dyrkan.
Själv är jag bara en prospect då mina element fortfarande ligger på lagerhyllorna hos PE.
Märk väl! Dipolens kraft äro saligare än hornets!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:06:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Du vill ha Religionskrig ser jag!
Nåja några små kättare skall vi nog kunna ta i tu med.

Vi får fråga Bernt. Vilken subb var bäst? Dina Dipoler heller Times HORN???

Edited by - Circlomanen on 2005/07/14 14:07:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:07:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bäst och bäst... Nu ska vi inte vara såna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:12:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Bernt har för avsikt att följa 2 religioner förstår jag =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:44:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bernt är en moderator och får därför inte yttra sig positivt för den ena sidan (horn) även om han vill (vilket han vill) i ett religionskrig på forumet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/14 :  14:46:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Skämt åsido. Dipoler är ljuvliga dom oxå. Men eftersom jag numera är överstepräst i HORNETS HELIGA så är det ju min uppgift att sprida den RÄTTA läran till min församling. Det skulle ju rimma illa med mitt ämbete att predika dipoler.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:20:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tror att DEN RÄTTA läran är att driva sina fullregisters dipoler aktivt med många glada klass d watt, varsamt förda längs den rätta vägen av rören i försteget. Men jag har inte ens byggt dipolerna ännu, så jag får stå i församlingens skamvrå.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:34:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hahaha..ni är ju underbara...

mayday: Ska bli spännande å få läsa dina intryck av ljudet från dipolerna....det är ju så att man försöker själv känna sig fram vad som "är rätt"...vilket inte är lätt....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/14 :  15:44:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Önskar själv jag kunde skruva fram tiden så att elementen från PE redan var här....att vänta har aldrig varit min starka sida....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/14 :  21:30:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, vilket var bäst?

Ett par Imperial hade inte funkat här hemma, de hade tagit över hela huset både ljud- och platsmässigt. Time bor ensam och har lite avstånd till grannarna. Jag tror det är ett krav för att kunna ha ett par Imperial. En annan sak är att hans lyssningsrum är 60 kvadrat ungefär. Så de kan spela ut. På högre volymer känner man att väggarna skakar i rummet bredvid, det skramlar i köksskåpen osv. På lägre volymer känner man att det pulserar svagt liksom i huset. Ändå låter det inte överdrivet basigt i lyssningsrummet.

När det gäller råa prestanda förstår ni nog själv vad jag tycker.

Men dipol är inte bara bas. Det finns saker som stereobild och sånt. Öppna bafflar och Dahlbergband är också dipoler.

I mitt fall, med mitt mindre rum, fungerar dipolbasar bra. De är mycket mindre också.

Så jag tycker båda är bäst på sitt sätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/07/14 :  23:33:44  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Finns ju en del som har hållit på med dipolhorn också (i Finland) .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/15 :  00:37:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt Jansson
quote:
Ja, vilket var bäst?

Ett par Imperial hade inte funkat här hemma, de hade tagit över hela huset både ljud- och platsmässigt. Time bor ensam och har lite avstånd till grannarna. Jag tror det är ett krav för att kunna ha ett par Imperial. En annan sak är att hans lyssningsrum är 60 kvadrat ungefär. Så de kan spela ut. På högre volymer känner man att väggarna skakar i rummet bredvid, det skramlar i köksskåpen osv. På lägre volymer känner man att det pulserar svagt liksom i huset. Ändå låter det inte överdrivet basigt i lyssningsrummet.

När det gäller råa prestanda förstår ni nog själv vad jag tycker.

Men dipol är inte bara bas. Det finns saker som stereobild och sånt. Öppna bafflar och Dahlbergband är också dipoler.

I mitt fall, med mitt mindre rum, fungerar dipolbasar bra. De är mycket mindre också.

Så jag tycker båda är bäst på sitt sätt.


Ju mer jag får veta desto svårare blir det

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/07/15 :  09:37:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag undrar om inte jag platsar i det här sällskapet?!

Dipoler är bra för att man får en mycket luftig och ofärgad återgivning (med rätt placering - långt från bakvägg) och för att man får relativt sett mindre påverkan från rummet. Kanske är vinsten störst i basen men även mellanregister/diskant vinner mycket på öppen montering och ett enhetligt spridningsmönster är ju också önskvärt, dipol hela vägen alltså!!

Jag tycker också att det är roligt att lyssna på musik via horn och när jag köpt ett litet hus i skogen kanske jag spikar ihop nåt. Dock är det nog så att man kan åstadkomma ett ljud som påminer väldigt mycket om bashorn med dipolbasar om baffeln är mycket stor (ger plan vågfront) och med många element (ger liten rörelse).
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/07/15 :  12:43:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Se, en till som bekänner den sanna läran!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/15 :  13:39:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Se, en till som bekänner den sanna läran!

Ja, jag håller med.
quote:
Dock är det nog så att man kan åstadkomma ett ljud som påminer väldigt mycket om bashorn med dipolbasar om baffeln är mycket stor (ger plan vågfront) och med många element (ger liten rörelse).

Som vanligt så jämför man sina alster med det bästa som finns: HORN.

Edited by - Circlomanen on 2005/07/15 13:40:13
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/07/15 :  13:53:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
I normalfalet tycker jag att dipoler är bättre än horn, mindre färgning och naturligare presentation. Att lyssna til stora paneler eller horn är roligt och annorlunda men kanske inte bättre egentligen.

"Punktformig dipol" är mitt ideal men den skall ju helst kunna spela starkt också förstås, då blir det svårt att undgå stora lösningar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000