HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite hårdvaruporr (cd-pro2m)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/10/06 :  08:24:06  Show Profile Send ludo a Private Message
Tänkte nu sätta tänderna i src4392, läsa högt ur databladet för er om ni tillåter, och rita* ett schema på hur den ska kopplas mot uC'n och df1706.
Kan tänka mej att andra vill/håller på att ta fram hårdvara baserad på ovannämnda kretsen...ni är mycket välkomna att spåna tillsammans med mej om hur kretsen bör implementeras för bäst prestanda/flexibilitet osv...

Tänkte att vi skulle börja med att definiera vad kretsen ska göra för nåt - behöver alla delar av kretsen aktiveras?, behöver vi exempelvis använda alla in/-ut utgångar? vilka kan vi skippa?
Här vill jag att vi brainstormar lite kring funktionaliteten hos kretsen, önskemål om vilka delar som ska aktiveras och varför eller varför inte, och alla relevanta frågor och funderingar kring det.
Hoppas ni är med på vad jag är ute efter...

För min egen del har jag följande önskemål/funderingar:

Kretsen bör kunna serva 4 digitala ingångar:
- cd-pro
- extern spdif 0.5Vpp via 75ohms coax (bör klara även ”dator-spdif” 3.3-5Vpp)
- usb receiver via... (vilken IC-krets? kontaktdon?)
- firewire receiver / annan källa (?)

De 3 sistnämnda alternativen skulle kunna möjliggöra användning av cd-spelaren som ’stand alone dac’.

De 2 sistnämnda alternativen kan vara bra att ha särskilt som utveckling går mer o mer mot att använda datorn som signalkälla. (Har ingen hög prioritet i dagsläget. Det viktigaste blir att få igång kretsen ihop med cd-pron och kanske även en extern spdif)

SRC delen ska kunna förbikopplas så att inkommande data inte uppsamplas. Är detta möjligt? Hur enabla mjukvaran för att åstadkomma förbikoppling av SRC'n?

Behövs transmitterdelen? Till vad i så fall? Om inte - hur deaktivera transmitterdelen så att den inte drar ström o kanske stör i onödan?

Hur indikera inkommande sample rate? Via interna register som man läser av mha uC’n?

Vad mer skulle vara önskvärt att displaya på fronten av cd-spelaren och hur?

Det finns 2st outp portar. Kan dessa driva två separata dac-system samtidigt?
Säg en baserad på df1706/pcm1704 och en annan på pcm1792/-4?

Hur stor är (min-) medel(44.1) - max(192k) strömåtgång per matningspinne förutsatt transmitterdelen avstängd?

Det var mina funderingar för stunden.
Har ni fler så är det bara ösa på.

Länk till databladet:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/src4392.pdf

(*) Förutsättning är väl att ni andra deltar akivt med kommentarer, förbättringsförslag, synpunkter (hejarop är inte tillräckligt), och även kollar om jag håller tungan rätt i mun när jag ritar...

Edited by - ludo on 2006/10/06 08:33:19
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/10/09 :  05:36:11  Show Profile Send ludo a Private Message
Efter att ha läst databladet kan jag konstatera att kretsens alla delar (receiver, src, transmitter, portA och portB) kan var för sig och oberoende av varandra försättas i stand-by så att de drar minimalt med ström.
Transmitterdelen behövs inte för det här projektet och kommer därför att försättas i stand-by;
sak samma kommer att gälla en av outp.portarna (få se vilken det blir men det beror på layouten).
Man kan dessutom routa signalen nästan hur man vill inne kretsen, dvs bl.a förbikoppla src-funktionen om man inte vill uppsampla insignalen. Via spi eller i2c (få se vilket av protokollen det blir) kan man komma åt interna statusregister och hämta info om ”det mesta”.
Det finns även ett par programmerbara i/o pinnar som är hårdvarukopplade till olika logiska noder inne i kretsen och kan även dom användas för att visa viss statusinfo. Tror att jag kommer att indikera ”DEEMPH” status via en av GPO-pinnarna. Har än så länge inte bestämt mej vad mer som ska visas o hur eller varför…
Angående strömbehovet så visar databladet strömförbrukningen bara vid standby och vid 48k o 192k samplingsfrekv när alla delar är enablade/aktiva. Tyvärr finns inte strömförbrukning angiven för varje del för sig vid de olika samplingsfrekvenserna.
I o m att jag kommer använda mej av diskreta shuntreggar för matning behöver jag veta spannet mellan störst o minst förbrukning för att ställa in ett lämpligt strömvärde. Eller snarare 4 st…
Struntar i andra digitala ingångarna än cd-pro och extern spdif så länge.
Struntar även i o fundera på vad jag ska koppla på den andra outp.porten.
Det kan helt enkelt bli lite väl mycket att tänka på…får först kolla om allt funkar som det är tänkt med den uppsättningen av komponenter som i det förenklade schemat över daccen på förra sidan.
För övrigt gått igenom funktionalitet hos varje pinne och konstaterat att man kan klara sig med c:a 60% av pinnarna; många kan antingen hänga i luften eller kopplas till signaljord. Att inte alla pinnarna behöver routas innebär oftast enklare/bättre layout.
Gått även igenom databladet för df1706. Kretsen kommer att hårdkodas; det finns bara 2 pinnar som bör styras via uC…
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/19 :  18:46:02  Show Profile Send ludo a Private Message
Sett att man uppdaterat driven och döpt om den till cd-pro2lf:
http://www.daisy-laser.com/products/CD/modules/CDPro2/cdpro2.htm

Jobbar nu med designen av kontrollkortet.
Freescale uC kommer att styra daccen, cd-pron via dsa-protokoll och en PLED-display.
Originaldisplayen + omkringelektroniken stör alldelles för mycket. PLED'en är inte lika strömhungrig heller och ser bättre ut än originalet.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/11/19 :  22:06:49  Show Profile Send Guru a Private Message
Ser ju ruggigt avancerat ut att få ihop det, hur mycket jobb är det igentligen för att få den att lira skivor ? Verkar som du lagt ner en hel del extra tid på en massa extra finesser ?

Mvh
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/20 :  16:58:28  Show Profile Send ludo a Private Message
Att få cd-pro'n att spela musik är superenkelt.
Bara att tillverka lite sladdar och bygga en eller två 5V-matningar och en 9V-matning. Ansluta sen analogutgången till rca kontakter. Klart.

Men...
Analogutgången fr cd-pro är inte särskilt bra (daccen, matningen; dessutom är den analoga utsignalen fasvänd).
Oscillatorn som driver de digitala delarna är (milt uttryckt) inte särskilt bra.
Kontroll-/displaykortet från Nico är helt undermåligt byggd.

Så visst går det att få ut ljud ur driven men det finns mycket mer att hämta om man tar ut signalen via i2s eller spdif, ansluter en bättre dac/analogdel, bättre klocka, och bygger om kontrollkortet.
Själva avläsningsmekanismen anses som den bästa man kan få tag på idag...

Sen har vi naturligtvis alla våra små böjelser...jag gillar komplexitet och lite tuggmotstånd när jag bygger; det ska inte vara för enkelt, för det ger mej inget.

OK, tillbaka till designen av kontrolldelen.
Blockschemat över anslutningen mellan uC'n och de digitala delarna som ska styras:
ir-mottagaren, knapparna/inmatningsratten, src'n, digitala filtret, cd-pro enheten och den "egna" displayen...

Möjligen kommer jag även bygga in automatik som väljer mellan cd och dvd masterklockfrekvenserna. Men det kanske är bättre att ha en manuell kotroll över dessa...jag får se.
Har heller inte bestämt mej om utg.muteräleerna (ej heller i bild någonstans) ska styras av uC'n eller om dessa ska få en "egen" dc-detekterings/ploppförebyggande krets...
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:01:02  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Att få cd-pro'n att spela musik är superenkelt.
Bara att tillverka lite sladdar och bygga en eller två 5V-matningar och en 9V-matning. Ansluta sen analogutgången till rca kontakter. Klart.

Lätt för en elektronikingenjör att säga
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:09:05  Show Profile Send ludo a Private Message
sorry...
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:15:15  Show Profile Send classe a Private Message
när kan jag komma o lyssnaefter jul kanske,
va inte sorry va happy kör på bara
is2 signalen tar du den direkt från drivern
eller behöver man fixa med den så det blir bra?

18 ska de va.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:16:29  Show Profile Send classe a Private Message
en sak jag glömde, ska läsa på lite.

18 ska de va.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/21 :  17:20:17  Show Profile Send ludo a Private Message
classe->
Man kan få ut i2s direkt från driven, det finns ett särskilt uttag för det.
Man får bara försäkra sig om att spänningsnivåerna ut fr drivverket är kompatibla med den drivna kretsen.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:00:17  Show Profile Send classe a Private Message
hadde det för mig, va bra.
klurar vidare.

18 ska de va.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:06:04  Show Profile Send ludo a Private Message
Kör du fast är det bara att fråga.

När vi (en bekant mjukvarunisse och jag) ändå håller på - varför inte addera ett icke-uppsamplande-icke-digitalfilter () så har vi möjlighet att jämföra icke översampling med uppsampling/icke översampling och mega upp-/översampling (och allt däremellan).
"Icke-uppsamplande-icke-digitalfilter" borde man ganska enkelt kunna implementera i en liten CPLD-krets ( http://en.wikipedia.org/wiki/CPLD ).
Hoppas vi.

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/04 :  16:16:39  Show Profile Send ludo a Private Message
Den senaste (kanske rent av - sista?) versionen av kontrollkortet:

Egenskaper:

- Mikroprocessorn kan försättas i 'sleep mode' med alla interna klockor avstängda
("tyst uC system")

- Processorn körs utan extern klock kristall

- 3V3 processorn kan kommunicera med extern bidirectional 5V bus

- Kortet kan enkelt anpassas till endast 3V3 kommunikation på alla in-/out- linor

- Styrning av 5V (PLED/OLED/annan) display

- Möjlighet till nersläckning av displayen inkl fimpning av all displaykommunikation

- Manuell ljusstyrkejustering av displayen

- Uppväckningsbar 2-vägs I2C kommunikation med SRC4392

- Vid behov kan fler kretsar (såsom exvis PCM1792 xN) kopplas in på I2C bussen

- (Uppväckningsbar SPI kommunikation)
SPI porten kommer att användas för styrning av DF1706 / NonOS CPLD

- Avstängningsbar/uppväckningsbar 2-vägs DSA kommunikation med CD-PRO enheten

- TOC (Table Of Contents) avläsning

- Automatisk avstängning av lasern vid öppen lucka

- Möjlighet till inkoppling av inmattningsratt (uppväckningsbart)

- Möjliget till bestyckning av upp till 15st uppväckningsbara momentana tryck knappar

- Uppväckningsbar fjärrstyrning / avkodning av IR-mottagare

- Drivning av 2-färgs LED för indikering av STBY / ON

- Detektering av DC offset på utgången av spelaren

- Gobal reset drivning

- Flexibelt generellt uC-kort som kan återanvändas till andra (audio)projekt

-----------------------------------------------------------------
*) uppväckningsbar = asynkron interruptbaserad återgång fr 'sleep' till active mode

Som ni märker har jag lagt lite möda på att få kontrollkortet så störningsfri som möjligt ("tyst" uC-mode).
Störningar fr kontrollkortet kan annars lätt påverka de digitala audiokretsarna som ju jobbar med ungefär samma klockfrekvenser vilket kan leda till försämrad jitterprestanda.
Visst kommer jag även att filtrera kortet på lämpligt sätt men nersläckning av alla störsändare är det effektivaste lösningen på störsändningsproblemet...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000