HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plasma ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:07:33  Show Profile Send pix a Private Message
Vår gamla TV börjar ge upp och en ny bör inörskaffas till hösten.
Jag är dåligt insatt i vilka Plasmor man bör köpa (Vad som är prisvärt)
Är det lönt att åka utomlands för att köpa billigare, eller vart går man ?
Några tips ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:38:32  Show Profile
Du behöver inte åka utomlands, ofta kostar det ungefär lika mycket eller mindre att beställa från tex tyskland.
Själv skulle jag inte vilja ha en plasma som klara mindre än 1280x720 så jag väntar tills dom börjar droppa i pris. Nöjer man sig med mindre kan man få en helt okej för 20-25k
Kolla in prisjakts plasmaforum annars, finns massor av tips.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/11 :  15:15:51  Show Profile Send Nitram a Private Message

Panasonic TH-42PV500... denna skulle jag satsa på i dagsläget.

Köper du billigast (just nu) här: http://www.screenmaxx.com/product_info.php?products_id=12000415&refid=idealo_de

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/07/11 15:24:09
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/11 :  15:29:15  Show Profile Send Nitram a Private Message
Eller om du vill hamna under 20k

Denna har jag, och är mycket nöjd.

Finns här: http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?portalId=3&id=e881856&referId=36

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:44:53  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Häng mig om jag har fel, men är det inte så att att Plasma (till skillnad från LCD) har en lampa med ganska kort brinntid som kostar en del att byta?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:47:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har en fråga som rör inbränning i Plasma, dvs samma bild kan till slut brännas fast. Har hört rykten om detta och jag vore glad om vi kunde slå ihjäl detta här och nu - om så inte är fallet alltså!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:32:07  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Engelholm: Det är helt sant att plasma kan bränna på det sätt du nämner.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:33:46  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Dock så kan man väl tillägga att detta problem var betydligt störra bland dom första generationerna än vad det är nu för tiden.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:48:51  Show Profile Send thli a Private Message
Skulle jag köpa en ny plasma idag skulle det bli Samsung PS-42S5HX,under 25k och 1024x768 i upplösning.

Plasma har inte någon lampa för att lysa upp panelen det har därimot LCD.

//Thomas
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:34:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
jaha det var tvärt om.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:51:59  Show Profile Send thli a Private Message
Om man skall ge en lite djupare rekommendation så bör man veta vad du skall ha plasman till. Kommer du mest se på tv eller dvd? Om du ser mycket på tv,hur ser du? Parabol,kabeltv eller boxer?? Och hur tror du att du kommer att göra de närmsta åren?. Som ex. kan jag säga att jag tittar bara på tv via vårt (i och för sig mycket bra) kabel tv nät och kör projektor till dvd, i mitt fall har jag BÄTTRE tv bild med min 480linjers Samsung än polarens högupplösta. Visst har har bättre dvd bild med det spelar ingen roll i mitt fall.

//Thomas

Edited by - thli on 2005/07/11 19:52:36
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/07/11 :  20:58:37  Show Profile Send mace a Private Message
En schysst tv är bättre för tv-tittande än plasma/lcd, DVD...tja då kommer plattisarna ikapp

HD HD HD HD... det skulle jag vara noga med att en plattis klarar av.... mm. mm. mm det är MYCKET att tänka på

Själv sitter jag nöjd och väntar ett par år (läs 2-5) tills alla problem och konflikter är lösta.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:02:04  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Om man skall ge en lite djupare rekommendation så bör man veta vad du skall ha plasman till. Kommer du mest se på tv eller dvd? Om du ser mycket på tv,hur ser du? Parabol,kabeltv eller boxer?? Och hur tror du att du kommer att göra de närmsta åren?. Som ex. kan jag säga att jag tittar bara på tv via vårt (i och för sig mycket bra) kabel tv nät och kör projektor till dvd, i mitt fall har jag BÄTTRE tv bild med min 480linjers Samsung än polarens högupplösta. Visst har har bättre dvd bild med det spelar ingen roll i mitt fall.


Det är ju som sagt så att 480-linjers passar klockrent till dvd, skulle jag köpa nu så skulle jag satsa på högre upplöst plasma då priserna sjunkit rejält.

Panasonicen funkar väldigt bra till allt från analoga sändningar till hd-material, väldigt allround. Så om man är villig att lägga ca 27 000:- så är det ett bra val.
Annars så gör inte Sammyn bort sig för sina 18 000:- den är dock lite svagare på analoga sändningarna än Pannan...

Det skulle bli mitt val... med mina ögon... bäst är ju att se och bilda uppfattning själv... som vanligt

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:29:32  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote Filikoster
"Häng mig om jag har fel, men är det inte så att att Plasma (till skillnad från LCD) har en lampa med ganska kort brinntid som kostar en del att byta?"

Man räknar med cirka 60,000 tim på både plasma & lcd idag, vilket gör att du kan titta ca 6 tim varje dag i 26år
Det finns ingen lampa i en plasma.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/07/16 :  13:15:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå HDtv: Hur många HDtvsändningar har ni sett? HDtv har det talats om länge så jag väntar med att byta min plasma tills det finns sändningar. MvhKristofer
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:25:23  Show Profile Send ryst a Private Message
Det finns ju några satelitkanler som sänder HD, t.ex HD1
sen kommer canal digital dra igång ett antal HD-kanaler i september.

quote:
Det är ju som sagt så att 480-linjers passar klockrent till dvd, skulle jag köpa nu så skulle jag satsa på högre upplöst plasma då priserna sjunkit rejält.


Nja, tittar du på NTSC som är optimerat för 480 linjer så duger det ja, men PAL kör ju 525 linjer så redan där måste skärmen/spelaren skala om bilden för att passa in på en lågupplöst skärm

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2005/07/16 14:26:34
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/16 :  14:52:25  Show Profile
Rätt många har problem med inbränningar tyvär har jag läst, man får passa sig att kolla på samma kanal för länge som har någon fast logga eller liknande, likadant med tv-spel.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/16 :  15:39:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inbränningar kan även vara ett problem att reklamera. Nån jag läste om hade fått kanalens logga uppe i högra hörnet svagt inbrännt. Svar blev att man inte får titta förlänge på samma kanal.

Läs det FINSTILTA innan ni köper plasma. Själv skulle jag ha satsat på LCD.

Jag har sett ett flertala slingor med HD Tv o det är sjukt bra ! För bra om man ska vara ärlig , jag blir tittningstrött (nytt ord) ganska snabbt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:10:38  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Nja, tittar du på NTSC som är optimerat för 480 linjer så duger det ja, men PAL kör ju 525 linjer så redan där måste skärmen/spelaren skala om bilden för att passa in på en lågupplöst skärm

Japp... handlar mestadels från Kanada billigt och bra... i sverige kan man ju inte köpa... hutlöst

...och ja, det funkar riktigt bra med r2 med...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/07/16 :  20:16:15  Show Profile Send pix a Private Message
Nitram: [quote]Japp... handlar mestadels från Kanada billigt och bra... i sverige kan man ju inte köpa... hutlöst
quote]

Några tipps var man köper till bättre priser ?
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/16 :  21:13:34  Show Profile
http://www.dvdsoon.com/ är ju ett schysst ställe. Finns många bra asiatiska siter också.
Men nu blev det lite väl OT kanske .. sorry

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/16 :  22:30:13  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ja det är just soon som är min hovleverantör

Kolla också in cdwow.com obs! .com inte .se, billigare där

I båda fallen får man leva med att det inte finns nån svensk text... vilket jag mer än gärna gör... översättarna gör ändå inget bra job

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/07/17 :  10:57:21  Show Profile Send thli a Private Message
Nitram:

Varför handla på cd-wow.com?? cd-wow.fm eller .net är ännu billigare!

//Thomas
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/07/17 :  11:34:02  Show Profile Send Frasseman a Private Message
johan_bjöklund: Det du läst om inbränningen av loggan var med största sannolikhet från Aftonbladet...

Det var aldrig någon plasma, utan en bakprojektions-TV... Det fanns så mycket faktafel i den artikeln så det var löjligt...

Skickade ett meddelande till dem och frågade vad f*n de höll på med, då svarade de att det hört talas om denna TV och litade på vad en annan person skrivit utan att ha kollat ett dugg fakta.... De bad om ursäkt och skrev att de ej skulle göra om det igen, vilket jag inte litar så speciellt mycket på...

Min anläggning
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/17 :  11:45:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jag har sett ett flertala slingor med HD Tv o det är sjukt bra ! För bra om man ska vara ärlig , jag blir tittningstrött (nytt ord) ganska snabbt.


Jag har en HDtvmottagare och tar ned HD1 som sands fran satellit.
Tittningstrotthet ar det hitills ingen som har blivit harhemma, tvartom det ger mersmak med denna upplosning, men det beror forstas ocksa pa vilken tv man har. Jag valde en Pioneer plasma och med den blir bilden mycket naturligare an med LCD som jag tycker ger just tittningstrotthet.




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  11:55:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vart kan man få se lite prov HDTV?
Antingen från nätet eller i Malmötrakten? Någon som vet?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000