HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basdyrkan och glädje.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/07/10 :  19:35:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message

quote:
Jag gör som den upplysta: har horn!


Jag är bara böjd att hålla med efter att spelat in mina nybyggda horn så har man åter fått det där som är magiskt med horn där man kommer närmare musiken på ett speciellt vis.

Men man bör ändå tänka på att oavsätt lådtyp handlar det om kompremisser hela tiden för lådorna vi bygger/köper har sina för-nackdelar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/10 :  19:44:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men man bör ändå tänka på att oavsätt lådtyp handlar det om kompremisser hela tiden för lådorna vi bygger/köper har sina för-nackdelar.

Nja, nån nackdel har väl inte horn egentligen. Bara små gulliga egenheter eller vi kan väl kalla det personlighet.

quote:
Jag är bara böjd att hålla med efter att spelat in mina nybyggda horn så har man åter fått det där som är magiskt med horn där man kommer närmare musiken på ett speciellt vis.

KUL! Bilder? Info? Skryt?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/07/10 :  20:22:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Euphonic - Såg också det avsnittet. Du kanske kommer ihåg att flera (inte han som stog i mitten) kände en obehagskänsla i bröstet?
Det är bevisat att lågfrekvent "ljud" påverkar kroppen.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/10 :  21:54:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ligger nog något i det här med hornbas ändå. Jag börjar
tro på att man kan döda möss och riva hus med såna här:



Herre du min skapare vilket tryck!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/11 :  07:53:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/11 :  08:39:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Varför ser vi inga bashorn i biografer då?
Väldigt sällan tycker jag att man ser horn
som fastinstallation.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/11 :  08:58:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ignorans och övertro på mätningar. Lyssnar man så skulle man välja ett gäng Imperial som biosubbar, men dom är inte THX specade å då kan dom ju inte vara nått bra.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/11 :  09:01:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Varför ser vi inga bashorn i biografer då?

Föresten, är det inte bashorn i Cosmonova??? Har för mig att det stod nått om det i en hemmabiotidning några år sedan. Nån hornkonstruktion med JBL 2245 i till djupbasen???
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/11 :  09:46:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, den artikeln var väl skriven av - Niklas Nord?

En anledning kan ju vara att det är billigt numera med slutstegseffekt och att horn blir så ruskigt stora.

Jensen Imperial går ner till 28Hz enligt vad man kan läsa på ett papper... Men jag har aldrig hört någon baslåda som enligt papperet går ner till under 20 Hz som ens kommit i närheten av det tryck som presterades av monstren på bilden. Jag vet inte hur nivåerna ligger och exakt vad de är kapabla till, 28Hz med 118dB ljudtryck nämns i artikeln men hur brant de faller av och sånt har jag inte koll på. Time, vet du det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/11 :  13:03:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
NN skrev :

quote:
Varför ser vi inga bashorn i biografer då?
Väldigt sällan tycker jag att man ser horn
som fastinstallation.


Första frågan kanske har sitt svar i att man på biografer inte behöver den kraft och kastlängd som horn kan bidra med, resultatet blir tillräckligt bra med konventionella baslådor.

Att slutsteg blivit billigare (åtminstone till antalet watt räknat) kan nog ha med saken att göra det också.

Men att vi inte vanligtvis ser horn i instalaltioner är nog mer beroende på eventuell prissättning, många av de större tillverkarna har hornbasar i sina installations system.

exempelvis:
EAW Avalon mfl.

och...
Turosound TSW-124 (24" PD bestyckat)


Det finns och det används, dock med fördel i lite större sammanhang där man har råd med dem, men jag köper det du säger, det är inte vanligt, jag har dock svårt att tänka mig att detta har med horns prestationsförmåga att göra, de kan låta väldigt bra, vissa skräckexempel har man väl stött på, men jag vill inte räkna in dessa.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/11 13:03:50
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/11 :  15:23:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jo cosmonova hade gigantiska horn, men också en stoooor lokal.
Som sagt, jag skulle vilja höra horn i ett rum hemma, och få
det bevisat att det kan låta okej.

burkigt, baspuckligt, lite slött och onaturligt är mina erfarenheter

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:17:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
NN: Inte alls min erfarenhet. Men var det burkigt, baspuckligt, lite slött och onaturligt på Cosmonova?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:31:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Fanns en viss tendens till slöhet i basen, men det berode
nog mer på att det är inställt så at basen skall vara fysiskt
imponerande iom de filmer de kör - upplevelse !

Sen är lokalen stor !

Vore jätteskoj o höra ett sådant system som tillexempel time har !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/12 :  00:13:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Efter att jag hörde horn första gången så har ALLT känns som ljummen diet-hifi av viktväktarna. Dom kan vara oerhört beroendframkallande. Borde finnas varningstext på dom: Lyssnande på dessa horn kan framkalla kraftigt ha-begär och en uttråkad inställning till normal-hifi.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/12 :  12:55:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Horn i installationssammanhang (phew) som exempelvis trädgår'n i göteborg gör verkligen susen, de förmedlar verkligen klippfast och mycket transientsnabb bas över hela golvet (stoort golv), det tog mig ett tag att hitta vart de var placerade (under scenen), en nätt liten förening turbosund horn, inte särskillt skräckinjagande att se på, men oerhört imponerande att höra/känna.

Installationer varierar som bekant i storlek, här nedan ett exempel från QSC som stod för förstärkeriet.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/12 12:56:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:00:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilket rack!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:20:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
!!!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:20:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
oj....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/13 :  14:41:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jovars... räcker väl till monitor...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/13 :  16:44:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Annars trodde jag att mellanregistret var 85% av upplevelsen.

Bravo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/14 :  09:11:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett citat från en artikel på Pro sound web angående hur man skall gå till vägqa för att få bukt med bullret från flygplatser, se nedan.

quote:
Hobbs assembled an audio system consisting of six ServoDrive BassTech 7 subwoofers and eight Sound Physics Labs SPL-td1 full-range loudspeakers powered by QSC PowerLight amplifiers.

"It takes a great deal of low-frequency information to reproduce a jet takeoff, and the ServoDrive BassTech 7s are the only speakers we've found able to reproduce the needed amplitude and frequency spectrum in a reasonably-sized package. Weight and ease of transport are major considerations in these tests," Hobbs explains. "Previous speakers were much heavier, and more of them were required to achieve the same SPLs that just a few ServoDrive and Sound Physics Lab speakers can accomplish. A single ServoDrive BassTech 7 can exceed 114dB at 100 feet away."






Hela artikeln här :http://www.prosoundweb.com/install/spotlight/jets.shtml

---------------------------------------------------------------------

Jag fortsätter med ännu en artikel från pro sound web om EAW's KF900 system på dodger's Stadium.

quote:
Steve added that the system operates very comfortably at 105 db at the mix position located nearly five hundred feet from the center cluster with a tremendous amount of headroom available. "When the testing period got started we checked with security officials to verify a stop time for the night and they said, we love the new sound system but your setting off all of the car alarms in the parking lot. Capable of accurate reproduction down to 30Hz, the system utilizes EAW processors, QSC amplifiers with Q¹s control DSP with a MediaMatrix front end.


Hela artikeln :
http://www.prosoundweb.com/install/industry_news/eawdodger.shtml

Detta alltså angående hornsystem av olika slag, att det sedan vanligtvis är QSC som står för drivningen är ju bara en kul bonus för min egen del.

Hoppas detta snudd på OT tillåts, annars tar jag givetvis bort det på stört med mössan i handen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/14 10:49:37
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:51:53  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
kan berätta om när jag var i holland på techno-fest i våras och det såg ut såhär på det stora dansgolvet:

ser ni högtalarna längst fram? det fanns även 2 sådana riggar ungefär där bilden är tagen (folket fortsätter lika långt bak). Där var det enorm bas. och bäst av allt, det lät riktigt riktigt bra för att vara PA grejer. fast å andra sidan promillehalten var ganska hög, sen passiv rökning kan jag tänka mig påverkar lite av intrycken :)

lyssnade på ett liveset senast idag från denna festen, fick enorm gåshud över hela kroppen när jag fick flashbacks. behöver jag tillägga att det är mer inplanerade resor till holland i framtiden?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2005/07/14 22:53:20
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/15 :  13:48:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
"When the testing period got started we checked with security officials to verify a stop time for the night and they said, we love the new sound system but your setting off all of the car alarms in the parking lot.


Right on!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/15 :  13:50:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag lyssnade just på Michael Jackson "Bad" på spår 10 där 9Hz låg -10dB under medelnivån på låten.....det låter härligt. Men det jag egentligen ville säga är att det tyska företaget K-H (Klein + Hummel) tillverkar bl.a. högtalare som antagligen heter duga. Jag har inte hört deras högtalare på länge men dom har alltid varit duktiga på högtalare redan på 60-talet då dom hette OX och OY. Ta en titt på dras hemsida så får ni se själva.
http://www.klein-hummel.de/html/studio/studio_index_g.htm

Kolla på deras O 900 och gärna på tillhörande elektronik. Jag har själv grejor från K+H en förförstärkare som heter SSV och den låter väldigt bra trots att jag köpte den 1968. Jag ångra lite att jag inte passade på att köpa två OX på den tiden när SR sålde ut dom för 300 spänn/styck. inkl. inbyggt rörslutsteg.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/15 :  19:18:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tyskarna har ju aldrig dragigt sig för att informera "korrekt", desutom infinner sig en känsla av allvar i deras utseende, inte helt olikt tyskar, se bara på CAMCO Vortex, inte mkt flärd där inte !





Det är detaljerna som gör det, mkt läckert, utstrålar ren pur ondska.

Tack för detta gcs.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/15 19:25:38
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000