HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalar/TL-gurus, en fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/07 :  14:25:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad händer om man skulle avstämma en TL-låda till säg 15 hz fast elementets egenresonans ligger på 35 hz och sedan använda elektronik för att korrigera tonkurvan??? Blir det för mycket dist eller vilka typer av problem skulle man stöta på???

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/07 :  15:22:32  Show Profile Send linnar a Private Message

Man stämmer sällan Tl efter resonansfrekvensen.
Man gör så som du säger, man väljer sin frekvens
och bygger efter den. Det finns en oskriven regel,
elementets resonans bör ligga inom +- 1/2 oktav från
lådans resonans. Det är dock bättre att elementets resonans
ligger över än under lådans resonans. Allra bäst är
det om de båda sammanfalller men det är mycket svårt
i en Tl.
Om elementets resonans ligger ex.vis 1 oktav under lådans
kan konen börja att svänga hejdlöst. Fråg mig, jag har
testat det. Konens spolen åkte ur och fastnade på spindelkanten.
Det är otroligt vad en till synes rak skiva kan ställa till med.

I ditt specifika fall tycker jag att det är för stor skilland
mellan de båda resonanserna. Du tjänar inte mycket på att stämma
av lådan så lågt. Om du lägger dig på 25hz för lådan är det
bättre. Bygger du rätt gör elektroniken mer skada än nytta.
men du kan ju testa. Du kommer kanske att få ett fall på
3-4db vid 25hz. Om du lyfter kurvan till 0db kommer f3 att hamna
på kanske 20hz.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/07 :  15:38:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack Linnar!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:01:47  Show Profile Send time a Private Message
Skulle en TL kunna funka tillsammans med Quad elektrostater ? eller blir det för segt ? Hartley elementen skräpar fortfarande i ett hörn och de vore kul att använda med Quadarna

Lämnat forumet
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/08 :  08:24:49  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tror det skulle funka.
Tl har en låg verkningsgra prexis som Quadarna.
Jag tycker dessutom att det är lite märkligt att ingen gjort det tidigare.

"Hartley elementen skräpar fortfarande..."
Du verkar ha allt som kan slå fram och tillbaka?!



Edited by - linnar on 2005/07/08 08:25:47
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:39:07  Show Profile Send time a Private Message
Ja tyvärr blir det grejor över när man provat. Hittade ett gammalt Audio Amateur som det finns ett TL projekt med Hartley fast det blir stort !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:40:31  Show Profile Send time a Private Message
Fast en Tangband hittar man inte hyllorna, patéätare..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/08 :  22:49:44  Show Profile Send linnar a Private Message
"Fast en Tangband hittar man inte hyllorna, patéätare"

Edited by - linnar on 2005/07/08 22:49:59
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/09 :  02:33:37  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Circlomanen,

Tipsar dig om en relativt billig lösning, som kanske kan lösa den problematik du nämner i början av din tråd, är att försöka pröva manipulera T/S parametrarna.
Dvs.blir billigt om du redan har ett element med fs = 35 Hz i din ägo förstås. :)

Elementet skall inte ha för svag motor, eller för liten linjär slagvolym och inte heller med för tung konvikt.

Ett plus är också om du har ett gammalt slutsteg med tillräcklig strömdrivförmåga för låga frekvenser.

Då behövs ett nästan minimum av komponenter för att konvertera slutsteget till ett syntheserat dig-filter a’ la ACE-Bas.

Du kan då lätt ratta in nya lämpliga T/S parametrar som anpassar elementet till din 15 Hz avstämda TL låda.

Det prövade jag på för över 30 år sedan med ett Goodmans element, vars resonansfrekvens flyttades ned en bit för att stämma för en stor, lågt avstämd TL-låda jag redan hade i gömmorna.

För subbas ändamål < 80 Hz ,fungerade det alldeles utmärkt.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/09 :  10:23:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen,

Tipsar dig om en relativt billig lösning, som kanske kan lösa den problematik du nämner i början av din tråd, är att försöka pröva manipulera T/S parametrarna.
Dvs.blir billigt om du redan har ett element med fs = 35 Hz i din ägo förstås. :)

Elementet skall inte ha för svag motor, eller för liten linjär slagvolym och inte heller med för tung konvikt.

Ett plus är också om du har ett gammalt slutsteg med tillräcklig strömdrivförmåga för låga frekvenser.

Då behövs ett nästan minimum av komponenter för att konvertera slutsteget till ett syntheserat dig-filter a’ la ACE-Bas.

Du kan då lätt ratta in nya lämpliga T/S parametrar som anpassar elementet till din 15 Hz avstämda TL låda.

Det prövade jag på för över 30 år sedan med ett Goodmans element, vars resonansfrekvens flyttades ned en bit för att stämma för en stor, lågt avstämd TL-låda jag redan hade i gömmorna.

För subbas ändamål < 80 Hz ,fungerade det alldeles utmärkt.

Björn


Tack för bra info och tips!
Slutsteg är enkelt att bygga för mig. Sitter inne på riktigt läskigt bra Circlotron topologier som är riktiga basmonster.
Detta var egentligen en fundering och ett försök att förstå hur det fungerar. Har länge funderat på att bygga en stor TL låda till mina Cervin Vega basar. Dom har förvisso en Fs på 23 hz men jag vill ned till 10 hz! Visst! Man hör inte 10 hz i sig men i moduleringen av andra toner uppfattar vi väldans mycket rumsinfo. Horn för 10 hz blir ju ganska stora och min flickväns entusiasm för såna monster är svår väckt.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/07/09 :  11:07:06  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Circlomanen :
citat:
...."stor TL låda till mina Cervin Vega basar"....

B: Så här kan man göra:Simulera ditt/dina element i en vanlig simulator "lumped circuit".
Sök volym(erna) / rörlängd för en reflexlåda (BB4),sök sedan motsvarande Qtc för en sluten låda med samma volym.

Gör en modell av ett digfilter i någon "Spice" baserad simulator som driver den elektriskt eqvivalenta modellen av ditt/dina högtalarelement och som i sin tur driver ett 12 dB högpassfilter(motsvarar sluten låda) baserat på Q-värdet du fick vid bestämningen av lådstorleken ovan i texten.

Ratta bara in 5 högst 6 komponentparametrar i Digfiltermodellen och leta upp ett frekvenssvar ur hela kedjan som bevarar amplitud så mycket som möjligt och som sänker gränsfrekvensen till någonstans i närheten du vill den ska nå. En snygg IB liknande kurform är att föredra.

Tag sedan ut de insatta komponentvärdena och räkna ut den nya "virtuella" högtalardata som din element har fått.Simulera sen dan helst i en TL simulator eller använd tabellverk som utgår från T/S data för en given TL typ.Tex som jag föredrar,simulera en ML TQWT.

Björn

Björn

Gignos
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/11 :  00:44:52  Show Profile Send linnar a Private Message
"Dom har förvisso en Fs på 23 hz men jag vill ned till 10 hz! "

Mina TL (är skrotade nu efter 28år) använde jag element med
25hz resonans. Högtalaren hade f3 vid 17hz och f6 vid 13-14hz.

Jag testade lite med negativ utgångsimpedans. Det verkade som (mätte aldrig)
högtalaren fick lite mer verkningsgrad så det som tidigare var
f3 nu blev f0. Det kan betyda att f3 då hamnade vid 14hz och
f6 vid 10hz. Tyvärr var slutsteget (eller nätdelen) för svagt för min TL. Den
hette U66 Bassdriver eller något sådant. Har förresten en artikel
skriven av upphovsmannen till Bassdiver den handlar mottaktkopplade
element och förändring av elementens data genom slutsteget. Första
bladet är borta så jag vet inte namnet på snubben.

Det finns även en tråd här på forummet som behandlar detta.



Edited by - linnar on 2005/07/11 00:47:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000