HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 -Var det bättre förr på begagnatmarknaden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:19:25  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hej,

Jag har köpt och sålt begagnade musikprylar sedan 1990. Förr fanns majoriteten av hifiannonser i t ex Hifi-Musik, HighFidelity. Du skickade t ex in ”20 riksdaler” med beskrivning, telefonnummer och pris. Idag annonseras majoriteten av annonser på prisjakt/hififorum/hifimagasinet/selleri/ o s v. Min diskussionsfråga i det här är: -Var det bättre förr på begagnatmarknaden

Låt oss ta ett exempel, FÖRR:
Superstarka Bengt skall köpa en LP Sony Xdsf-super. Han läser tidningen Hifi-Musik / HighFidelity i pressbyrån och spanar snabbt igenom ”marknaden” längst bak. Noterar att det faktiskt finns en LP Sony Xdsf-super till salu. Rockar hem till etagelägenheten. Blickar ut över stan från sin balkong med telefonen till örat och slår dom handlare han känner till en signal för att lyssna av vilken nivå begagnatpriset bör ligga på. Kontaktar vid ytterligare intresse personen i annonsen och pungar ut ett antal äldre 100-lappar. Affären är avslutad.

Naturligtvis kan förloppet ovan ändras till att Superstarka Bengt ringer annonsören och köper prylen utan att blinka.

Låt oss ta ett exempel, IDAG:
Superpinglan Sara skall köpa en DVD Sony Xdsf-super. Hon surfar in på sidor som prisjakt / pricerunner / hififorum och bildar sig en uppfattning om nytt och begagnat pris. Kontaktar den som har lägst pris via e-post. Superpinglan är en riktig förhandlingsdonna och kontaktar ett antal andra säljare för att spela ut dessa mot varandra med den hårda inriktningen att sänka lägstapriset. Några säljare backar och tycker Sara är väldigt otrevlig och okunnig. Via en e-post till Sara går en säljare med på att sänka ytterligare. Hon ringer upp annonsören och gör affär.

Naturligtvis kan förloppet ovan ändras till att Superpinglan Sara ringer annonsören och köper prylen utan att blinka.

Vad har egentligen hänt om du jämför förr med idag?

Min slutsats är:
1. Prismedvetenheten har ökat med medier som Internet
2. Exponeringen av en annons är betydligt större
3. Antal svar på en annons har ökat
4. Antal ”verkliga” intressenter är nog rätt konstant som tidigare
5. E-posten fungerar som ett ”frågande” verktyg för snabb information och onödig muntlig kontakt
6. Tror att butiker får fler e-post än telefonsamtal.
7. Att vara en duktig försäljare genom att ”prata” med köparen är mindre intressant eftersom priset är prioritet nummer ett. När det är rätt så ringer ofta köparen säljaren för en eventuell affär.
8. Utan e-postadress i din annons får du inga svar
9. Om det har blivit ”jobbigare” att agera säljare så borde det ha blivit bättre för köparen?
10. Priserna har minskat på begagnade prylar. Detta med självklarhet av den ökade prismedvetenheten.
11. För att besvara diskussionsfrågan ovan från min horisont så tycker jag det är bättre IDAG

Tack för att ni läste detta inlägg .

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:49:00  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Allt som gör parterna mer informerade och affären mer transparent är ju enbart till godo. Det är nog en betydligt effektivare prisbildning på hifimarknaden i allmänhet idag. Det är ju bra. Vill man inte betala för fika och insatta diskussioner med säljaren (oavsett om säljaren är en näringsidkare eller begagnatsäljande privatperson) så finns den möjligheten idag (inte sagt att det är fel med fika, men det är naturligtvis lika lite fel med prismedvetenhet).

Ino Audio for life
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:08:23  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag tycker nog utan tvekan att det inte var bättre förr. Den allra största skillnaden är att internet har gjort begagnatmarknaden otroligt mycket större. Fler säljare, fler köpare. Mer prispress vilket indirekt gör att handlarledet måste vara väldigt framme både pris- och prestandamässigt för att kunna sälja helt nya prylar.

Angående säljare som knorrar över att folk ger vad de anser vara "skambud" så måste säljare inse att du numera fungerar så. En vara har inte högre värde än vad någon köpare är beredd att betala för den, oavsett nypris. Det svider, men så är det. I förlängningen gör detta att det blir allt svårare att motivera att betala multum till handlaren för nya prylar när man kan få dem för en bråkdel av priset begagnat.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/07 :  12:00:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Mycket bättre nu.

Begagnatmarknaden var mycket dålig förr då man måste köpa en tidning för att hitta annonserna och säljaren annonserade oftast i bara en tidning vilket gjorde risken större för att köpare och säljare skall missa varandra.

Begagnatmarknaden på mindre orter var tidigare i stort sett obefintlig, idag finns den via internet och därmed kan man själv välja geografiskt filter.

Lite ovanligare produkter kan hitta sin köpare och vanliga produkter blir mer prispressade.

Det är lättare att söka information om ovanligare produkter och det finns flera forum där man dessutom kan få svar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/07 :  12:57:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
7. Att vara en duktig försäljare genom att ”prata” med köparen är mindre intressant eftersom priset är prioritet nummer ett. När det är rätt så ringer ofta köparen säljaren för en eventuell affär.

Klockrent det jag är inne på ang Aftonbladets prispress.

En punkt jag anser viktig som jag tror du glömt i din i övrigt superba lista är möjligheten att SÖKA! Söker jag efter RIAA så skriver jag in det i fältet (iofs då även riia för alla stavar fel...). Vips är alla listade. Söker jag slutsteg skriver jag in det och vips har jag alla slutsteg framför mig i en lista.

På många sätt har det blivit bättre men jag tycker det mer och mer går åt att priset är det enda viktiga medan kunskap och service inte värderas som förr.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/07/07 :  13:29:29  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Fobin för en vanlig telefon verkar mer påtaglig i dag. Givetvis pga av e-mail. Dock tycker jag att det går till överdrift ibland. Finns både säljar och köpare som vägrar plocka upp luren om det så gällde livet...

För mig är det ett naturligt steg i en affär, vare sig det gäller köp eller sälj, att skapa en personlig kontakt med den andra personen. Å andra sidan har jag en förkärlek till "kringprat"... =)

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/07 :  13:57:50  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Kan nog bara instämma i att det blivit bättre. Mycket smidigare att hitta det man vill ha på Internet än i tidningar. E-mail är oxå bra när man är telefonfobiker....men när man väl är på väg att bestämma sig så är det trevligt med en mer personlig kontakt på telefon.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/07 :  17:55:05  Show Profile Send sampix a Private Message
I stort sett så är det bättre idag. Främst den större tillgängligheten av specifika produkter. Även prisbilden blir enklare att få ett humm om. Borde ha medfört att begpriserna är längre idag (bra för köparen åtminstone)
Nackdelar? Möjligen att email:en gör en större möjlighet för svala intressanter att ändå höra av sig. Och de är många

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/07/07 :  20:44:39  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Något som inte blivit bättre är butikernas vilja till inbyten, den finns inte längre.
När jag började med hifi så kunde man både köpa och sälja beg hifi i butiken, vilket var väldigt positivt för hobbyn, det blev ju alldrig "grisen i säcken". Provlyssning i en bekant miljö var möjlig.
Det finns någon förklaring om moms regler men jag vet inte detaljerna.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:11:41  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har aldrig haft några problem med inbyten, och det handlas med beg. i Göteborgsbutikerna, och dit räknar jag även Alingsås, med det enda undantaget för HiFi Klubben.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:15:26  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag lägger numera aldrig ut mitt telefonnr i säljes annonser. På det sättet slipper jag tokprutare och svala intressenter. De flesta seriöst intresserade ringer för att skapa kontakt.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:21:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tycker hela IT revolutionen har gjort det enbart bättre. Vid de tillfällen jag annonserat via internet de senaste åren har det aldrig varit några problem att snabbt och enkelt få sålt prylar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000