HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det sant att MOFI skivor .....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/05 :  16:55:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har inge skiva från MOFI men jag läste någonstans att vinylskivor från MOFI är graverade med en lägre nivå än andra bolag. Jag undrar vad ni andra på forumet anser om det.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/05 :  17:56:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom gamla är det inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/07/06 :  07:50:53  Show Profile Send filkingian a Private Message
Vad innebär det att de är lägre graverade?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/07/06 :  08:19:17  Show Profile Send Neon Park a Private Message
De är halvfartsgraverade med vilket menas att graververket med 16 2/3 varv /minut och orginal master bandet spelas också på exakt halvfart av den valda hastigheten.Vid inspelningen få graververkets nål dubbelt så mycket tid på sig att gravera ett spår,och när du spelar upp det vid 33 1/3 hastighet så märker du att du har fått med mycket mer information och resultatet blir att de låter mycket bättre än orginalet.Detta sätt gäller de gamla Mobfi´s hur de spelar in de nya LP-skivorna vet jag ej men jag skulle nog gissa att det sker på samma sätt.
Mvh
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:12:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då förstod jag frågan fel , trodde det handlade om signalnivå inte gravering hastighet. Att MoFi skulle gravera på halv fart både igår o idag borde stämma till 110%

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:19:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Johan_björklund du har förstått frågan alldeles rätt. Jag menar att signalnivån vad jag har läst skulle vara lägre på MOFI skivor och skälet till det är att man vill minska avspelningsdistorsionen när pickupen närmar sig skivans centrum. Skälet är att nålen inte ska behöver göra så stora svängar när den försöker hänga med i skivans vindligar. Nackdelen med detta är att man samtidigt minskar dynamiken och signalbrusförhållandet. Halvfartsgravering tar man till av den tidigare nämnda anledningen men då ökar ju också avspelningsproblemen eftersom vi spelar av skivan i realtid. Det finns ju också nackdelar när man graverar med halvfart. Det handlar om den analogabandspelarens möjligheter att kunna spela av de lägsta frekvenserna alltså 10Hz och lägre och det med fullnivå. Den enda bandspelaren som jag känner till som möjligen kan klara det är Nagra IV-S.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:15:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ok

Då gäller mitt första mess igen

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/08 :  14:16:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag gjorde lite experiment idag. Jag spelade in några vinylskivor på HD(96/24) för att jag ville kolla lite noga hur stort frekvensomfånget var på olika vinyler. 24KHz hamnade som bäst på -40db. Jag ville se med egna ögon om man egentligen behöver en grammofonavspelningsförstärkare med en bandbredd på långt över 20KHz. En annan sak som jag också gjorde var att spela in olika CD-skivor för att sedan spela av dom med halvhastighet. Nu händer det underliga att mellan CD-skivans övre gränsfrekvens som då kunde vara lite olika beroende på vilket lågpassfilter man använde när man brände skivan innitialt. Över den här frekvensen fanns det ingenting men vid 26KHz då kunde man se att det uppträdde någon typ av brus som steg brant upp till som det verkar över 45KHz. Jag tog och spelade in några saker med mikrofon först 48/24 sedan 96/24 och då kunde jag notera att det här bruset över 26KHz endast kunde noteras när man spelar in något med 48/24 eller lägre samplingsfrekvens. Jag vet nu inte om det här har någon större betydelse i praktiken men det var i alla fall en överraskning för mig. Vad det gäller vinylskivor så kan man säga att skivorna knappast har något nyttigt över 24KHz.

Använd utrustning var Ortofon OM30 + Riaa från Spectra Sonic och en banspelare från Studer A812. Hårdiskinspelaren var en Protool/Digidesign HD 192/24 och mätinstrumentet var en FFT typ DK600-SD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000