HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Oj, vad nöjd jag är! Platt 19" skärm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/05 :  13:47:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var och hämtade min nya skärm igår. Philips 190S5. KANON!!!

Jag tycker de platta skärmarna är riktigt bra nu. Tidigare hade jag en Compaq 15" platt men denna har ordentligt mycket bättre skärpa. Sonen har en 21" trinitronskärm, det är väl lite bättre tryck i den men STORLEKEN! Den här tar ju ingen plats alls nästan.

Ville bara tala om hur glad jag är över min nya skärm!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/05 :  14:12:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Platt skärm är verkligen kung. Synd man inte har råd med platt-tv också eller projektor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/05 :  14:25:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Så fort jag får tummen ur, så skall jag åka och lägga ett bud på kompisens 22" CRT, Min 19"TFT tycker jag inte duger till bildhantering. Att spela på den är inte att tänka på. För slö uppdatering. (Har en HP L1925)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/07/05 :  14:48:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Zalve: http://www.pcforalla.idg.se/ArticlePages/200507/04/20050704092710_PFA/20050704092710_PFA.dbp.asp

Den ska jag kanske köpa i höst någon gång. Verkar kanon om man vill ha platt skärm som funkar bra till snabba spel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/07/05 14:49:10
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  14:58:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Så fort jag får tummen ur, så skall jag åka och lägga ett bud på kompisens 22" CRT, Min 19"TFT tycker jag inte duger till bildhantering.


Det finns TFTskärmar som är byggda för bildhantering, men då kostar dom en slant. Det är Eizo och Lacie som har dessa skärmar och en 19 tummare av bästa kvalisort från Eizo ligger i pris runt 14000 kr.
Lacie 20 tum kostar lite mindr4e ca. 10000
En sådan skärm med alla kalibreringsmöjligheter är bra att läsa text och göra annat också. Jag köpte en Samsung 17tumsskärm för ett tag sedan som kostade ca. 3000 kr. Det slutade med att jag fortfarande sitter med min gamla 19" Nokia,crt 446Xpro som var bland det bästa som fanns när den köptes för ca. 6 till 7 år sedan. Den har mycket bra kalibreringsmöjligheter.
Men den är stor och tar mycket plats och bildytan är inte 19 tum. Den är ca. 17,5" men bilden är bra och jag blir inte stirrig i ögonen efter ett par timmar som jag blev med Samsungskärmen.

Till hösten blir det en 19" Eizo eller Lacie 20" som ska ta över på skrivbordet
Dom tar liten plats, har bättre bild och kalibreringsmöjligheter och dom har en bildyta på 19" eller 20". Om dom duger till spel vet jag inte, men jag spelar inte med datorn, så det behöver jag inte ta hänsyn till.

Någon som vet mer om dessa skärmar eller om det finns likvärdiga alternativ? Jag ska snacka med Matton som säljer dessa skärmar också innan jag bestämmer mig.



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/07/05 15:08:27
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:13:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
Äsch, Barco skärmar ska det väl vara?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:29:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Barco?
Är dom gjorda för bildarbete med dom kalibreringsmöjligheter som krävs

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:34:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Barco tillverkar de allra värsta och bästa skärmarna för det ändamålet. Flertalet av större tryckerier använder just Barco. Tyvärr är de VÄLDIGT dyra.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:37:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Var hittar man Barco i Sverige.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:44:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bland annat här.. http://www.proink.se/customer/home.php?cat=291
Glömde säga att det rör sig om crt-skärmar..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:46:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Glömde säga att det rör sig om crt-skärmar..


Jag har en bra CRTskärm, men det är ingen ny sådan jag är ute efter.
Jag hittade bara svartvita LCDskärmar hos Barco, det var därför jag undrade.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:55:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jorma: Barco inlägget var mer menat som ett skämt. Att köpa en sådan skärm för privat bruk om man inte har ett extremt intresse för bildbehandling, tryck och foto är nästan ren idioti.

Edited by - marbrink on 2005/07/05 15:55:42
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  16:13:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jo jag såg att dom kostade en lite större slant än jag vill lägga upp.
Jag vill ha en skärm som är bra till bildbehandling och då förmodligen är bra på allt annat också, men inte nödvändigtvis spel.
Photoshop har jag hållit på med sedan 1996 och det har blivit mer av den sorten sedan digitalkameran har ersatt den vanliga kameran.
Innan digitalkamerorna kom upp i kvalitet använde jag en fotoscanner och scannade in bilderna från negativ och dia.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/05 :  16:20:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det mest glädjande tyckte jag var hur fantastiskt mycket bättre den här typen av skärmar blivit
på 3-4 år. Jag har valt att aldrig mer spela dataspel så för mina behov funkar det här perfekt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:10:33  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Vad det gäller bildbehandlingen så blir det väl också två grupper där man kan dela upp detpå hobby och proffsnivå. Lacien tex funkar en bit in i proffsnivå annars är det tex Eizo Coloredge om det ska vara kvalite och att gå och kalibrera dom nåt så när korrekt. Ska själv ev byta till en 23" Apple som funkar ok i mitt tycke. Annars kör jag en 21" Sony CRT och även mot Eizon så är den överlägsen förutom storleken. Till hobbysurfaren hemma så funkar det mesta av platta skärmar medans för personer som jobbar med bildhantering så finns det max en handfull bra produkter där kanske Apples 20" för runt 8000:- är den billigaste.

Synd annars Zalve att du inte bor i Sthlms området då jag har en 21" Sony E530 CRT på väg ut i perfekt skick för billigare peng.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  20:15:10  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Apple cinema display
Läckrare LCD skärmar får man leta efter
och bra är dom också.

www.apple.se

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:21:02  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Zalve:
Så fort jag får tummen ur, så skall jag åka och lägga ett bud på kompisens 22" CRT, Min 19"TFT tycker jag inte duger till bildhantering. Att spela på den är inte att tänka på. För slö uppdatering. (Har en HP L1925)
<vinkar>

Det var inte mig du tänkte på?
Jag har två st NEC MultiSync FP1250
22" Aperture Grill (Det får ju inte heta Trinitron när det inte är SONY)
Och två st NOKIA Multigraph 445Xav 21" (vanlig CRT)


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/07/05 21:21:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:26:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Synd annars Zalve att du inte bor i Sthlms området då jag har en 21" Sony E530 CRT på väg ut i perfekt skick för billigare peng


Du matchar inte detta priset Tober

Du kan va lung Gaffa. Det är Foobar som har en SONY trinitron 22". Han bytte den mot st 20" TFT

Edit; Tillägg

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:38:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som grafiker kan jag lugnt säga att CRT är fortfarande bäst till bildhantering. LCD kommer tätt efter. Men många tycker att LCD är för skarpa i bilden.

Bilder som är justerade via en TFT blir förmörka o utan någon kontrast. På en TFT ser det ok ut men på en CRT liknar det mest mörker. Man ser det tyvärr lite för ofta idag då TFT inte kostar nått direkt.

*edit*
Kan nämna med att utan kalibreringsverkyg så kan även en CRT suga
Men när man kommer till olika märken så tar man väl vad man vill. Trinitron skärmar är att föredra.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/07/06 00:42:01
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/07/06 :  05:09:22  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Zalve:

Du kan va lung Gaffa. Det är Foobar som har en SONY trinitron 22". Han bytte den mot st 20" TFT
Annars hade du gärna fått bjuda på dem. De ska som sagt bort. Jag har två st. brevid HemPCns 19" TFT, och en till ska vara kvar i garaget.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/07/06 :  07:55:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Får hem en platt 19" i september med sambons hempc-paket, vi tog bara den och en bärbar, den som väntar på nåt gott.....
Datorer får jag nog av på jobbet och hemma blir det mest slöande med Hififorum....då duger den bra.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:28:42  Show Profile Send Mad a Private Message
Hade tills för nåra veckor sen tre stycken Barcoskärmar ståendes som terminalövervakning. Har ingen aning om hur dom var för bildbehandling men grön lågupplöst text klarade dom att visa ;)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:30:07  Show Profile
Skönt med plattskärm helt klart, har en 17" wide på min bärbara med 1440x900. Använder den som huvuddator!
Känns som jag får ögoncancer varje gång jag skall använda en 4:3 skärm. Det är ju så skönt med en wide!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/07/06 :  11:30:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mad: Barco har ganska många skärmar i sortimentet så jag tror nog inte det var någon av värstingarna du använde till terminalövervakning. =)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:16:25  Show Profile Send Larsho a Private Message
Spelar väl ingen roll om man har en snabb skärm så länge man
läser långsamt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:23:42  Show Profile Send arcam a Private Message
Kul att du är nöjd med den nya skärmen,
en sådan får man skaffa...

Arcam


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000