Author |
Topic |
|
Magic
Member
105 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 16:17:35
|
Nu behöver jag tips och ideér för ett framtida projekt.
Lite kort om mig... Jag jobbar med abosorbenter, bullerbekämpning innom alla möjliga områden från labben på Astra till soprummen i trapphus.
Det finns vissa planer på att bygga ett bio rum från noll och eftersom det finns många här som är duktiga på området så skulle jag vilja ha lite tips på vad det är för prylar som skall införskaffas, ex projektor eller plasma. osv. Det är alltså inte rumets konstruktion utan teknologin som jag vill ha hjälp med. gärna innom lite olika prisklasser eftersom allt fortfarande e på planeringsstadiet. |
"Ljudrätts Aktivist Javisst"
Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se
Nu med Web-shop |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Magic
Member
105 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 07:27:39
|
Ledsen för buggen på hemsidan, den är påväg att fixas. |
Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se
Nu med Web-shop |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 15:29:22
|
quote: gärna innom lite olika prisklasser eftersom allt fortfarande e på planeringsstadiet.
Nån slags budget har du väl? lite lättare att tipsa då... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 19:14:20
|
Magic, för det första väljer du högtalare från JBL, det blir bäst så.. Inget annat duger ju, när det verkligen gäller att ha bra ljud, höga ljudtryck och en bibehållen ren signal även i extrema fall.
http://www.spatz-tech.de/synthesis/synthesis-elektronik.htm http://www.jblsynthesis.com/
- Finns flera olika paket att välja på, från mellandyrt till snuskigt dyrt och snuskigt bra ! Det finns inte några direkta konkurenter till dessa system tycker jag.
Här är några av de "billigaste" paketen
eller
Projektor, ska man köra så seriösa system som JBL SYNTHESIS väljer man en CRT -projektor, det finns inga andra alternativ. Möjligen Digital Cinema !
kuriosa
finns flera olika controllers
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 19:19:45
|
NHT är ett annat val om du begränsat din budget
kanske får man tag på ett par begagnade NHT 2.9 eller 3.3 http://stereophile.com/loudspeakerreviews/320/index.html
2.9 imponerade med sitt rena ljud, naturliga klang och den rena basen, verkade vara mycket låg distorsion i denna högtalare - om man ser till priset är det ett fynd på begagnatmarknaden.
min personliga åsikt
3.3 har jag inte hört, men dom sägs vara bättre, men i praktiken är det inte alltid så.. att dyrt är bäst.
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 19:39:05
|
NN får man fråga vad du menar med "dom billigare grejerna" ? dvs pris |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 22:27:29
|
Haakan, vet inte riktigt hur det är me de billigare, men ja tror inte det är mycket över 100 000:- |
|
|
Magic
Member
105 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 07:14:26
|
Är det något specielt som man skall tänka på om det skulle vara så att man köper begagnat?
Nitram budgeten är lite oklar eftersom det beror på huset, blir det som jag vill med en liten gård utanför stan med en lada så kan jag lova att det inte blir kossor som skall stå där inne blir det som tjejen vill, med ett lite dyrare hus närmare stan så blir det oklart hur rummet kommer konstrueras.
|
Nu med Web-shop |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 08:41:25
|
Om du köper begagnade högtalare till exempel, jag brukar trycka in alla koner försiktigt en bit, om det skrapar någonstans - är det illa. Dock är marginalerna små ibland, se till att trycka så konen inte hamnar snett i gapet.
Annars gäller väl alla gamla regler om att göra research, kolla skicket och om funktionerna duger.
|
|
|
|
Topic |
|