HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Grounded grid igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:24:43  Show Profile Send Kmj a Private Message
Tänkte bara slänga upp lite av det man har avverkat än sålänge denna sommaren.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/IMGP0676.jpg

De över "trälådorna" är ett par hypexmonoblock (ucd 180) och det undre är ett passivt försteg med fjärrkontroll.....Eller det var iallafall det under ett par timmar.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/IMGP0679.jpg

Jag slängde ihop en nätdel bestående av en 2x15V kretskortstrafo på 5VA med +-12V ut. Innan likriktningen plockade jag ut 15VAC till fronten (volym och omkopplare) medan +-12VDC gick till reläerna och den balanserade ingången på baksidan. Allt frid och fröjd till efter en timme då det började knastra och jag märkte att jag glömt att jorda volympot och ingångarna till bottenplattan av aluminium. Den temporära lösningen blev en kabel mellan en av ingångarna och bottenplattan. Allt funkade bra under ca 2h tills allt dog och det började lukta bränt.... En st brännd trafo var orsaken och vem vet vad annat

Så går det när man blir lite stressad och inte orkar ta det lugnt.

EDIT:
Fel bilder med till jobbet, bytar till midre imorgon om ingen kan fixa det åt mig.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/01/11 22:12:28

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:28:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
oj vilken enorm bild
jobbigt att läsa när man måste scrolla

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:38:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fixade till storleken. Bör ej vara större än 800x600.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:40:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack Zalve!
förlåt jag är lat. jag skulle kunna gjort det annars

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:45:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ser snyggt ut iaf!
hur har du gjort lådorna?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:54:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
6mm mdf, körsbärsfanér och båtlack på det

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:56:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ah, fanér.
Har du någon verkstad eller fixar du det hemma? ser bra ut iaf.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/03 :  22:03:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vemsom
Köket i lillebrorsans lgh är inte så rent för tillfället .

trälådan är gjort i garaget


Men undra bara varför trafon brann upp....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/03 :  22:18:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Haha. Så du bygger där och låter honom städa! bra! synd min bror inte har lägenhet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/03 :  22:22:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kan vara slarvig ibland men inte fullt SÅ dum att jag låter honom se det
nä, bor i gbg egentligen men har ett vikareat i falkenberg. Nu löste det sig så bra att brorsan testar sambolivet så hans lgh stod tom. Men det är nog tur att jag ofta har städat när han kommer förbi....

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/03 :  22:24:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ah! i see.
Jag bygger själv i min "etta" (delad tvåa) så :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/03 :  23:03:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
man får prioritera, man kan äta lika bra framför tvn som i köket.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/04 :  22:29:24  Show Profile Send Resonans a Private Message
Lådor helt i min smak Kmj! Jäkligt läckert

ps...familjeband är till för att missbrukas...

...music is the best...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/05 :  01:40:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
Resonans.
Tackar
Exakt, och kök är ett annat ord för temporär verkstad.

OT
Förresten, finns det några mindre modeller av borr/slipmaskiner som kan greppa kretskortsborr? Jag satt med flera fina kort men lödade punkttillpunkt då jag inte hade en maskin som kunde använda borren.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/05 :  01:51:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
Förresten.
Jag ska nog slänga in lite rör i lådan med när jag väl rivit ut den defekta trafon.

Jag har bara lite småsaker kvar att bestämma. Jag behöver tre sekundärlindningar och efter att ha letat runt lite så kan jag välja mellan en ringkärna med dessa tre och överdimensionerad med dubbla effekten (VA) eller tre separata ringkärnor med tre ggr den behövliga effekten. Det lustiga är att de tre separata trafosarna kostar lika mkt inkl frakt som den enkla gör exkl. Det är bara en fråga om plats då det kan bli en massa olika saker i detta försteget.

Det är förresten rosenblit jag talar om (ovanligt val va?). Så det jag ska ha in är 2x120V, 1x12V till rören och sedan en +-12VDC till riaa-steg och reläer/volym.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/07/05 02:03:03
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/07/05 :  08:51:28  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jaså, vilken av Rosens skapelser är det du tänker på?

...music is the best...
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/07/05 :  13:02:50  Show Profile Send linnar a Private Message

Kmj:
Du tänker nog på "Dremel" finns på Clas i sjön.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/05 :  21:38:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
Resonans:
Det är Grounded grid.

linnar:
Nope, de borren jag har är inte de som finns på t.ex. elfa. Dessa är 0,6mm även i basen så man behövde en borrmaskin som kan greppa ner till 0,6mm.
Men i vilket fall som helst så ska jag köpa riktiga borr med bredare bas (även om de kostar nästan 70:-/st )

Och då funkar dremel, men tror jag att nån av dessa funkar lika bra
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1132
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1131

helt underbar butik

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/07/05 21:39:49
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/06 :  04:43:45  Show Profile Send Kmj a Private Message
Fasen.
Segt nattskift, internet och VISA-kort är ingen ekonomisk kombination. Av ren uttråkadhet (nåja, i brist på annat ord ) så skickades det iväg beställningar till både amplimo och elfa. En trafo, tre rör och lika många rörhållare från holland och en massa annat från sverige.

En sak angående jord och stjärnjord bara. Jag har följande "delar"

* Rörförsteget med dess jordar (drift, signal).
* +-12V nätdelen till fjärrkontrollskretsarna och RIAA-steget
* Jord från frontkortet (omkopplarna m.m.)
* slingan ingång->volympot->utgång

Kopplar man verkligen ALLA dessa till samma punkt utan någon slags uppdelning? Jord kan ju strula till det en aning, speciellt när man har en massa olika delar.

Jag läste igenom tidigare inlägg igen, jag måste verkligen arbeta på min meningsbyggnad. Nåja, man kan inte vänta sig för mkt när man gör all surfning på jobbet...

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/07/06 04:46:57
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:48:40  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Du bör ha en punkt för "power-ground" och en för "signal-ground" dessa skall i sin tur vara förbindna, gärna med en ganska tunn kabel.
Utgångsdelar i effektsteg som vill ha jord kopplas till "power-ground" samt förståss all ström-jord.
Jorden på reläspolar kan eventuellt också kopplas till "power-ground".

Idén är att hålla borta alla stora strömmar från lågnivådelarna så långt det går med enkla medel.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/07 :  01:14:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
Silvervarg
Ok, tackar

Då borde man ju kunna dela upp dem med sunt förnuft helt enkelt. Kanske ett motstånd som komplement till den tunna kabeln?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/20 :  10:19:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
Amplimo levererade på ungefär en vecka så nu har allt anlänt och matningen för 200V och -200V är ihoplödat på lödstöd. Det syns ju att man har ganska kasst tålamod, iallafall på det faktum att den delen som ger -220V är aningen mindre estetiskt tilltalande än den andra
Rörhållare är fästa i en 10x7cm aluminiumplatta med en tjocklek på 4mm.
Trafon var en ruskigt smidig liten sak, 2x120V och 100mA/lindning och 1x12V med 2A.

Ett kretskort är etsat och det är meningen att detta ska ersätta den point2point-lödda +-12V-matningen som brändes för ett tag sedan. Denmna gången sätter vi dit säkringar (på sekundärerna)....

Det visade sig att det var primärsidan som bränt av på den gamla, fråga mig inte hur men säkringarna borde ju se till att det missödet inte upprepas. Ingen som har en aning om vad som orsakade det eller?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/26 :  14:31:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
Såja, nu var allt färdigt, tills jag såg röken och märkte att jag fäst 5,1K-motståndet på -200V matningen till ett lödöra som stod i förbindelse med chassit, förutom röken så blev resultatet ett fint glödande motstånd.... Och detta efter att jag kollat till förbannelse att båda matningarna var identiskt byggda.

Nåja, bara att skaffa nya motstånd. Övrigt så mätte jag glöden till 12,56V och den andra matningen till +203V, tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd iallafall.

Allt såg fint och prydligt monterat och placerat tills jag skulle börja dra jorden, snacka om att det resulterade i ett smärre kabelnystan. Man märker direkt att man är bortskämd med kretskort då det krävs mkt mer av en för att få det snyggt utan. Nästa gång så blir det att dra de längre interna kablarna först och sedan sätta dit motstånd och liknande, känns som om det kan gå lite smidigare då. Det borde även vara lättare att bygga om man kör toppmonterat som t.ex. på de flesta slutsteg.

Bilder kommer förresten så fort jag fått tid att minska dem, troligen under morgondagen

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/07/26 14:36:56
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/27 :  14:01:04  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bilderna, det började bra men sedan gick det utför....men, men, jag ursäktar mig med att det är första bygget utan kretskort.



.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/29 :  12:38:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, det var en god tanke och en fin låda men så här ser det ut just nu.

alla matningar håller tillräckligt bra värden men placeringen av glöden är inte smart. Ingångssignalen ligger för nära utgången så jag får ett pulserande ljud av högre frekvens när jag slår på försteget. PGA detta så blir det att löda loss och dra om allt.
När jag gör detta så skiter vi i de individuellt dragna jordkablarna och slår ihop vissa så det blir färre, det råttbo som existerar nu måste bort.

Det största problemet är dock att reläerna på baksidan bränner säkringarna på den lilla +-12V delen hela tiden, det går några sekunder sedan så bränner +12-säkringen. Nätdelen är byggd enligt databladet till 78/7812 regulatorn och säkringen är på 125mA. Det som finns förutom reläerna är en op på ingångarna.
Kan jag inte få ordning på detta så har jag inget annat val än att slänga lådan och bygga om det hela.

Eftersom hela fjärrkretsen är tagen från en gammal förstärkare så har jag inget schema till ingångarna.
Är det nån som har en aning om varför säkringarna går eller vad orsaken kan finnas så är jag otroligt tacksam.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/07/29 :  13:47:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Din operationsförstärkare drar bara några mA, så det är nog reläerna som är boven i dramat. Om du vet vilka reläer det är, kan du ju kolla resistansen hos spolen i dess datablad, så kan du räkna ut strömmen som går genom dom. Och det är väl 12V relä och inte 5V relä? För 5V relä har betydligt lägre resistans i spolen!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000