HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Långflygning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2005/07/03 :  15:45:44  Show Profile Send jari a Private Message
Jag ämnar flyga till Australien för att hälsa på dottern efter nyår.
Flygresan tar med några stopp för tankning,ca 30 timmmar.Verkar i mastigaste laget.Jag kanske skulle ta ett stopp med ett par nätter i
exempelvis Kuala Lumpur för att resan imte skall bli så ansträngande.
Finns det någon med erfarenhet av problematiken som kan ge råd?
Tacksam för svar.
Mvh

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/07/03 :  16:05:16  Show Profile Send Piggen a Private Message
Flög till Melbourne i vintras (februari). Startade i köpenhamn och landade i melbourne 35-40 timmar senare (på morgonen, lokal tid). Inga större problem, tycker jag.
Visst blev man rätt trött framåt eftermiddagen. Jag la mig runt 18-snåret och sov till morgonen efter, sen var man fit-for-fight igen!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/07/03 :  16:07:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet inte hur mycket/långt du flugit innan men tänk på att det skiljer en del mellan att flyga interkontinentalt och att ex. flyga inom Europa, komfort etc är högre och det är lättare att sova.

Det kan nog vara värt att om möjligt flyga med ett bolag som har en någotsånär ny flygplansflotta, jag flög ex. till Houston för ett par år sedan; resan med AA dit var inte alls kul (iofs delvis pga att vi blev stående 5 timmar på marken i Amsterdam pga en trasig symbolgenerator medan tillbakaresan med Air France var helt ok, både komfort (benutrymme och mat) var betydligt bättre.
Jag har kollegor som flyger väldigt mycket (USA, Japan, Kina flera gånger per år) och normalt så bryr de sig inte alls om vilket bolag de flyger med inom Europa, däremot är de väldigt noga med det på de längre flygningarna.


Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2005/07/03 :  16:21:05  Show Profile Send jari a Private Message
Jag har rest en del,men aldrig så här långt.Jag flyger antagligen med KLM,ett holländskt flygbolag,om de har ett flygplanspark av det nyare slaget har jag ingen uppfattning om,ngn annan som vet?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/03 :  19:28:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
KLM brukar väl vara okej, har flugit med dom till USA och Saudi-Arabien några gånger. Men det är ju å andra sidan ett tag sen nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/07/03 :  19:56:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har ingen större erfarenhet av långflygningar men har i alla fall flugit Dar Es Salaam - Amsterdam med KLM och det var helt OK! Ingen lyx men klart bra med utrymme och service vad jag kommer ihåg.
(Bra mycket bättre än på nervägen med Kenyan Airlines).

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2005/07/03 :  20:21:16  Show Profile Send jari a Private Message
Det låter ju som det inte är allt för ansträngande att ta allt i ett svep,så får det nog bli så.Eller varför inte ta ett stopp på hemvägen för att fylla Hifihyllan med ngt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/07/04 :  12:29:29  Show Profile Send Piggen a Private Message
Flög med Quantas till Mebourne. Alldeles utmärkt!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/07/04 :  14:29:19  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag har flugit göteborg-köpenhamn-frankfurt-singapore-sydney och tillbaka sydney-tokyo-köpenhamn-göteborg. Lång resa men inte så lång att man behövde stanna och sova någonstans. Sen tycker jag alltid att man blir lite sliten nån dag efter oavsett om det är 10 timmar framåt eller bakåt i tiden. Om man inte har någon tid att passa (vilket jag alltid haft tyvärr) så är det väl inga fel att stanna o se lite mer av världen när man ändå är "in the area". Trevlig resa förresten, jari!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/07/04 :  14:39:40  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Personligen har jag ofta svårt att sova på långflyg. Jag brukar försöka köpa sömnpiller av något slag. Senast köpte jag Valium på Sri Lanka för resan hem, det hjälpte mig något.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2005/07/04 :  17:58:00  Show Profile Send jari a Private Message
Tack för det Bliss.Förutsättningar finns i alla fall.
Dottern studerar på universitet,Turism and Hotel managment,
och har en praktikplats på www.observatoryhotel.com.au/,
där hon bjuder oss husrum.Hon har varit i Sydney,
i över 1 år och jobbar extra på Blackbirdcafe,så hon har
järnkoll på utelivet.Så som sagt förutsättningarna finns.



Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2005/07/04 18:01:13
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:23:00  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag flög till Nya zeeland i vintras, en tur som började i Göteborg-Frankfurt-singapore-sydney-Auckland.

Vi flög med Quantas som jag tyckte hade bra komfort och bra priser.
Men är man väldigt noga med komforten lär Singapore Airlines vara bäst, mest benutrymme o så... Se upp för Thai air, dem har ingen tv skärm vid varje stol nämligen...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/07/07 :  21:37:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En mycket viktig detalj är att ha öronproppar så man inte störs så mycket av dina medpassagerare. När jag flög var Quantas klart bäst.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:31:21  Show Profile Send jari a Private Message
Dottern har rekommenderat Singapor Airlines,eller Quantas som två bra alternativ.Micke Y ditt tips om öronproppar är taget.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2005/07/07 22:34:59
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2005/07/08 :  16:50:37  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag var i Brisbane nyss, flög för första gången i ekonomi för jobbet men detta med Singapor airlines vilket är ett mycket bra bolag.
Så det gick över förväntan.
Bra service gott om plats och trevlig personal.
ett tips är att be om att bli seated vid nödutgång = mer benutrymme, eller kolla om planet är fullt annars få ett ledigt säte brevid sig

// Johan

P.S Flög via GOT-CPH-Singapore-Brisbane.
Inga onödiga stopp.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2005/07/08 16:52:51
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:19:12  Show Profile Send EAR a Private Message
Tror inte det blir några problem med den resan.Har flugit till Manila ett par ggr och det var inga större problem
Som någon skrev innan så vänjer man sig.
Långa väntetider på flygplatser är mycket värre i så fall

Första resan till Manila var såhär om jag kommer ihåg rätt
Taxi och båt till Kastrup ca 3h.Väntan flygplats 3h.Flyg kastrup-Frankfurt ca 1,3 h.Väntetid Frankfurt 5h.Frankfurt - Manila med mellanlandning i Dubai 19h.
Manila och resmål 6h i Jeep.Tillkommer väntetid i Dubai och väntetid i Manila.Men det var 1989 så minnet kan luras lite.
Det verkar mycket värre än det egentligen var

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2005/07/08 19:34:52
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/07/08 :  19:25:14  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag har också flygit med KLM, till Egypten. Planet till Holland var okej klass men inte imponerande alls, och det till Kairo riktigt bra med TV, spel, mat.. och fräscht nyskick på planet!

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000