HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare till denon dm31
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/07/02 :  23:58:51  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Ska nu köpa nya högtalare till min lilla denon

Funderar på någon av dessa:

alt1: B&W DM303
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/BW_DM303_Hoegtalare.htm?id=1026

alt2: B&WDM600
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/BW_DM600_S3_Hoegtalare.htm?id=1029

alt3: B&WDM601
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/BW_DM601_S3_Hoegtalare.htm?id=1031

alt4: Dali Concept 2
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/DALI_Concept_2_Hoegtalare.htm?id=4646

Vilken tycker ni jag ska välja för att få bästa ljudet?
Finns det andra (bättre?) högtalare i ungefär samma prisklass?
Några tips på bra/billiga stativ är också det välkommet!

Kan tillägga att rummet de ska stå i är på 27 kvadratmeter.

Tack på förhand!

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/03 :  00:12:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Säger som vanligt: Quad 11L eller 12L. 11an ger lite mindre bas, framförallt i fråga om kvantitet (ungefär som B&W 600 jmf med 601) men i övrigt samma karaktär. Dom tar förstås gärna lite kraftigare förstärkare men jag tror nog att DM-31an kan göra ett bra jobb på normala lyssningsnivåer.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/07/03 :  00:47:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
androxe: Jag har skrivit om mina intryck av de högtalare du nämner samt några till i denna tråd: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35351

Som du märker skulle jag helt klart välja B&W:s 601:or av de du nämner.

Blue: Jag har inte hört DM31 tillsammans med Quad:s 11.or elle 12.or men är tveksam till kombinationen. Jag tror inte DM 31 orkar driva Quadarna på ett sätt som gör varken dem eller DM 31 rättvisa.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/03 :  01:11:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Jörgen G: Kanske har du rätt, men det beror nog mest på vilka ljudtrycksbehov man har. Impedansen verkar inte vara tuffare i Quadarna än i B&W, däremot får man nog ett par extra dB i känslighet med B&W.

Andra stativare med relativt hög känslighet skulle kunna vara JM-Lab och Triangle.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/07/03 :  01:42:10  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
ok lutar starkt åt ett par B&w 601 S3 då! Det är väl de bästa jag kan få(?)för ungefär det priset, som passar min förstärkare då....
Kul att läsa dina utlåtande om högtalarna, lutade ganska mycket åt dali:n (alt 4) förut, men inte efter läst va du tyckte :)
tack för det!

Funderar på B&W stav20 som stativ. Någon som testat den?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

Edited by - androxe on 2005/07/03 02:55:53
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/03 :  06:30:37  Show Profile Send Manga X a Private Message
Quad 11/12L är de bästa högtalarna som sagt var MEN de kommer inte spela fullt ut som du säger.

Jag har lyssnat på alla de andra och jag gillade Dali's Concept 2:or bäst. Väl avvägt ljud med god dynamikprestanda, bra stereobild och mycket trevligt nyanserat mellanregister. Basen spelar subjektivt djupare än de andra och även , i mitt tycke, bättre. Välupplöst silkeslen diskant som lämnar mycket lite att önska i övrigt. Dali är dessutom "impedanskorrigerade" så de utgör en mycket lätt last för din DM31:a. Ligger väldigt nära 8 Ohm över "hela" dess frekvensområde.

Generellt tror jag att Dali är mer lättdrivna än B&W överlag.

Har själv funderat mycket på att skaffa högtalare i denna storlek/prisklass till mig själv samt till min svärmor. I mina öron har Dali presterat det bästa ljudet avseende musikalitet SAMT rena hifi-kvaliteter Quad 11/12L undantaget.

Detta är enbart MINA subjektiva bedömningar och jag rekommenderar, som vanligt, att själv gå och provlyssna med din musik. Gör det ofta och länge innan du gör ditt val. Det som låter bäst först kan bli jobbigt i längden.

- Lycka till!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/07/03 :  08:40:53  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
det beror nog mest på vilka ljudtrycksbehov man har.

Håller helt med Blue.

androxe: lyssna på Ino Audio piP. Jag har lyssnat på 12L i många anläggningar/rum och de är prisvärda men jämfört med piP så är de chanslösa. Min bror hade ett par 12:or och när han fick höra mina piP så sålde han omedelbart sina nästan helt nya 12:or. piP går mycket djupare i basen och låter renare än 12L. M31 o piP ska visst vara en bra kombination. Sök på www.faktiskt.se om du vill veta mer om piP. Baltazar på detta forum har skrivit en del om sin uppgradering från 12L till piP.

PeterL
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/07/03 :  10:20:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Blue:
JM Lab har jag lyssnat på i andra sammanhang. Jag har alltid tyckt att de varit för ljusa. Därför har jag inte i undersökt dem närmare. Huruvida de passar tillsammans med DM 31 om man tycker om JM Labs karaktär har jag således ingen aning om.

Det vore onekligen intressant att se höra DM 31 och Quadarna spelar tilsammans. Om möjligheten att provlyssna kombinationerna fanns på ett enkelt sätt skulle jag nappa direkt. Sedan jag skrev det inlägg jag hänvisade till tidigare har dessutom de fysiska hindren för att välja Quad eliminerats.

Manga X:
citat: "Generellt tror jag att Dali är mer lättdrivna än B&W överlag."
Tänk hur olika det är - jag har precis motsatt intryck av de kombinationer jag lyssnat på. Både med DM 31 och annan elektronik...

androxe:
Glöm inte att ta en ordentlig provlyssning av de mest intressanta högtalarna innan du bestämmer dig. Du kanske inte upplever kombinationerna likadant som jag. Jämför bara mina mina och Manga X:s uppfattning om Dali och B&W här ovan...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/03 :  13:55:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Jörgen G: "Manga X: citat: "Generellt tror jag att Dali är mer lättdrivna än B&W överlag."
Tänk hur olika det är - jag har precis motsatt intryck av de kombinationer jag lyssnat på. Både med DM 31 och annan elektronik..."

Hmmm... Visst, vad man förderar av dessa Dali- respektive B&W-burkarna är givetvis en subjektiv fråga. Men att påstå att B&W generellt skulle vara mer lättdrivna än Dali kan jag nog inte riktigt vara med på. Dali har ett rykte att vara hyfsat lättdrivna, B&W ett rykte att vara hyfsat knepiga. Ryktet kan knappast vara helt ogrundat, om man kollar på lite mätningar och tester med olika elektronik i pressen. Men, å andra sidan är ju dom små 600-burkarna helt klart några av dom mer lättdrivna modellerna inom B&W-sortimentet.

Jaja, detta är lite besida the point. Androxe: Om du har möjlighet, provlyssna gärna din Denon med Quads stativare och för all del också Pip (har själv ingen erfarenhet av dom men deras rykte är inte precis fy skam). Vore riktigt kul om det funkade bra med en så liten stärkare!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/07/03 :  14:24:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Blue:
Som du ser begränsar jag mitt omdöme av B&W och Dali till de kombinationer jag lyssnat på. Dels i HiFi-klubbens butiker dels hemma hos folk som har respektive högtalarmärke. Utifrån dessa intryck har jag skaffat mig min uppfattning. Jag är väl medveten om B&W:s trögdrivna rykte men tillsammans med DM 31 uppfattar jag de modeller som är aktuella i denna tråd att B&W-alternativen är mer lättdrivna än Dali. Jag skulle ha varit tydligare i mitt tidigare inlägg därvidlag.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/07/03 :  17:44:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
DM-31 borde orka med piP iaf då Öhman har demat piP med just Denons minsting förut(troligtvis en tidigare/äldre modell).

Som PeterL skrev tidigare gick jag från ett par 12L till piP och mina erfarenheter är liksom Peters att piP är en klart bättre högtalare. Jag tyckte faktiskt att mina piP lät bättre när de inte ens var inspelade. Men det betder inte nödvändigtvis att man inte kan föredra ljudet från Quadarna, för dåligt låter dom absolut inte.

Finns väl en till här och på faktiskt somm gått från 11L till piP som delar våran uppfattning.

En annan tanke är att det kanske vore bättre att kika efter någon lite effektstarkare förstärkare med tanke på rummets storlek. Iof har väl DM-31 pre-out? Isf kan man ju köpa ett slutsteg när man känner att man har råd.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/03 :  21:31:58  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag har ett par ALR Jordan Entry 2M (senaste versionen av denna högtalare heter Entry M). I samma storlek som de Dali och B&W som varit på tal här, men mer neutrala, korrekta och transparanta över hela frekvensområdet. Basen är fastare och torrare än vad både Dali och B&W kan erbjuda, samtidigt som diskanten är mjuk och luftig. Mellanbasen till mellanregistret saknar den värme som B&W kan tendera till, men samtidigt låter det mer precist och rätt. Jag upplever ALR Jordan rent subjektiv som snabbare återgivare än Dali och B&W. Visst kan både Dali och B&W vara klädsamma återgivare - väldigt charmiga, Dali i mitt tycke mer än B&W - men jag tycker ALR Jordan förmedlar mer av det som verkligen är på skivan. Utmärkta monitor egenskaper och låter bättre ju bättre grejjer du har.

Ett intressant alternativ för dig kan vara lilla Entry S - torde vara måttsydd för din anläggning. Stort ljud från ett kompakt format.

En annan högtalare jag skulle titta närmare på är nya Audiovector K1. System Audio är en annan tillverkare med intressanta modeller, mest kända för snabbhet och lätthet. De fortsätter den danska skolan om snabbt, lätt, luftigt och exakt ljud - värsta konkurrenten är Audiovector. Dali kan också platsa, men jag tycker Dali är lite för varma för att riktigt funka här. Dynaudio är en annan intressant tillverkare, men deras högtalare kräver mer av förstärkaren.

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/07/05 :  09:12:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
rolandm:
Vet du någonstans där man kan provlyssna ALR Jordan-högtalarna?

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/05 :  11:01:00  Show Profile Send rolandm a Private Message
HiFi Punkten i Skövde och Trollhättan har ALR Jordan, för andra ställen får man kolla med David på Hifi Agenten
http://www.hifi-agenten.se

Jag köpte mina på Sontec i Sthlm för några år sedan, men de verkar satsa på andra märken nu. ALR Jordan brukar inte lyckas så bra i Hifi & Musiks tester, de tycker de låter för neutrala och korrekta - saknar alltså charmiga färgningar och gosig värme - men jag gillar ett neutralt, naturligt och transparant ljud med snabbhet och precision. Drivs med lätthet även av mindre kraftfulla förstärkare, jag har själv en 30 wattare och det svänger störtskönt i kistan.

Hälsningar
* Roland



Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000