HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bitumenhysteri?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/02 :  02:18:36  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Då jag inte är ute efter något hifikrig av något slag utan mest undrar
över denna hysteri av användande av bitumen verkligen ger.

Då den har en vibrationsdämpande effekt är väl självklart men när jag ser folk klippa ut småbitar och klistra på kondensatorer i sina apparater blir jag mest full i skratt. Jag själv kan inte höra någon skillnad på en konding som sitter fritt och en som är belamrad med bitumen förrutom efter ett tag då då sanningen griper tag i en, nämligen att bitumen i detta nämda fall hämmar värme-avecklingen i nämda kondensator och påverkar dess funktion i negativ riktning.

Även i diy-högtalarna används den ju friskt och i mina öron inte gör någon större nytta faktiskt. Att den ska motverka t.ex mdf:ens hemska egenresonans är förvisso sann men ytterst minimal.

Vore kul att höra era egna erfarenheter och lite mer positiva egenheter bitumem kan ha än dom negativa egenskaper jag nämt.

Än en gång, inget hifikrig nu gällande för eller emot tack

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/07/02 :  04:00:28  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Jag har ett köpt filter där en elektrolyt används på ett väldigt olämpligt ställe. Resultatet är mikrofoni, tar man i kondensatorn hörs varje mikroskopisk vibration direkt ut i högtalarna.

Baserat på den erfarenheten kan jag tänka mig att billig eller felkonstruerad elektronik kan ha mycket att vinna på vibrationsdämpning, men om bitumen direkt på kondensatorer är den lämpligaste lösningen låter jag vara osagt.

Bra initiativ f.ö. att starta en tråd för civiliserad diskussion, hoppas det inte urartar bara.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/07/02 :  04:33:03  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ionizer: Tackar för ett kontruktivt svar och jag hoppas det fixade sig med ditt filter.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/02 :  09:23:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Enligt Stefan på HiFiKit i Sthlm, så anser han att det kan finnas skäl, som redan nämnts, att dämpa resonanser och ekon, i klena och dåligt stagade högtalarlådor företrädesvis i MDF, där stående vågor annars lätt uppstår.

Själv kan jag tänka mig, att mekaniska delar och plåtar i en apparat, som innehåller motorer, transformatorer och annat som kan orsaka resonanser och vibrationer, skulle kunna må bra av lite dämpning med Bitumen, på sådana ställen där dessa vibrationer kan uppstå.

Att kluttar av bitumen på små kondingar, skulle kunna ha annat än placeboeffekter, har jag svårt att tänka mig.

/Rolle
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/07/02 :  10:03:18  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det är rätt intressant att se det där med trenderna - för cirkus tio år sedan så var det viskoelastiskt lim eller sand som man skulle ha i allting, nu är det bitumen... Jag tyckte inte heller att jag fick så bra verkan med svalanders små asfaltmattor när jag använde dem som sandwich med plywood, men aluminium och mässing-sandwichar blev väldigt mycket bättre.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/07/02 :  10:19:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi som tillverkar använder fortfarande viskoelastiskt... s k dämplim. Tar i princip bort mdf:ens egenklang.

Asfaltmatta är fantastiskt på plåt.

Har inte provat på kondningar.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/02 :  10:46:59  Show Profile Send edison a Private Message
Sand i högtalarlådväggar/bafflar skrev Wharfedales grundare G. Briggs mkt uppskattande om för mer än 30 år sen...och i synnerhet för DIY då det ofta (men inte alltid) blir väl dyrt för kommersiella designer pga vikt och merjobb.

Vad som är "inne" och "ute" för stunden kanske kan uppfattas olika beroende på var man tittar in och på vad som just nu visas upp i bildreportage etc.
(på detta forum tex verkar bitumen vara "kung")

Kanske är det så att dessa diverse sätten att dämpa förekommer rätt jämnt över tid, men får sina "ögonblick av hype" allteftersom det ena och andra projektet dyker upp på dessa (och andra) sidor (?)
-----------------------------------------------------------------

Min egen "erferenhet" sträcker sej inte så långt...
Har satt i bitumen i locket till en gammal Kodak/Philips CD, samt på en del av innerväggarna till mina hembygge-golvare..och i botten av min H/K skivspelare.

Sand finns i baffeln samt i delar av bak- och sidoväggarna till golvarna.Gjorde så från början, har alltså inte hört vad just sanden kan ha gjort för gott...tror inte det skadat

Kan inte påstå att jag hört skillnad före/efter att bitumen sattes in på innerväggarna av högtalarna dock...men sämre har det iaf inte blivit

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/07/02 11:05:15
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/07/02 :  12:22:31  Show Profile Send markih a Private Message
Jag ställer mig numera starkt skeptisk till den praktiska nyttan med bitumendämpning. För 5 år sedan höll jag på med detta och supertjocka väggar i högtalarlådor, men idag ser jag bitumentrenden som ett utslag av okunskap kombinerat med psykologiskt säkerhetstänkande. I vissa fall kan det säkert göra nytta, framförallt som mellanskikt i sandwichväggar (alt viskoelastiskt lim), eller dämpning av mikrofonikänsliga komponenter, men i många fall finns det oerhört mkt större förbättringar att uppnå på andra sätt, främst för att felkällorna är större på andra håll.

markih
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/07/02 :  13:13:24  Show Profile Send Guru a Private Message
Om man nu håller på att bygga chssin osv är det ju lika bra att pula i lite dämpande material medans man ändå håller på...
Dock får bör man se upp så man inte blockerar kylningen eller ställer till det på annat sätt.

Personligen tror jag helt utan vetenskapliga tester eller kunskap i ämnet att det hjälper då man bygger med tunna material typ 1mm plåt, vid tjockare material liknande mdf är jag lite tveksam men jag slänger dit lite iallafall när jag bygger...

Mvh

Edited by - Guru on 2005/07/02 13:17:24
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/02 :  13:29:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag förbehåller mig ganska restriktiv då det gäller bitumen. Men har man sätt mätningar på (nej, jag kommer inte ihåg och kan ej referera till nån specifik internet-adress eller artikel på rak arm) att de flesta elektroniska delar eller komponenter är i större eller mindre mängd mikrofoniska, så kan man dämpa detta med vibrationesdämpande material, typ bitumen. Kondingar är mikrofoniska. Och i vissa fall kan det bli befogat att testa detta.

I apparater med tämliget skramligt "skal" kan man dämpa ut tråkiga vibrationer med lämpligt placerad bitumen.

Men personligen ser jag det mest som en DIY grej. Jag får svårt att motivera bitumen i typ en 20000kr cd-spelare.

Och ATT bitumen är vibrationsdämpande är ganska uppenbart.

M
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/07/02 :  17:58:35  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Största förbättringen tyckte jag fanns i när man satte bitumen på driverket i en CD/DVD. Verkarde som att de mekaniska delarna i en billigare (<- nyckel ord) CD/DVD har en del att vinna på att dämpas.

The_Groupie
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/07/02 :  21:34:01  Show Profile Send Bardis a Private Message
Att kondingar är mickrofoniska är ganska känt. Att dämpa dem med bitumen hjälper säkert då det tillför tynd o stadga.
Det finns de som går mer drastiskt till väga och strippar kondingen på plåt o gjuter in hela en i trä med bivax.
Kolla länken. DHTRob är lyrisk. http://www.dhtrob.com/projecten/elna1_en.htm
Har köpt bivax för kommande experiment. Skall bara hitta ett kritiskt ställe och en lämplig konding.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/07/03 :  12:55:33  Show Profile Send Goffe a Private Message
surfade och såg denna tillverkare som klistra/linda bitumen liknande massa på det mesta. Rena hysteri
http://www.audioacoustics.co.uk/gallery/audioacousticsgc.html#

Edited by - Goffe on 2005/07/03 12:56:45
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/07/04 :  17:48:55  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Är också "emot bitumen, håller med marikh - det är nog better safe than sorry - syndrommet och en gnutta placebo i de flesta fallen.

Mitt recept mot resonanser är MDF i två olika tjocklekar med dämplim emellan, då har "plattorna" olika egenresonanser.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/04 :  17:58:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Goffe

Det där såg mer ut som självvulkande gummi.

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000