HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket RIAA till LP12 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/07/04 :  23:02:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Som väl framkommit av tråden, det råder ingen tvekan om att det finns många bra MM-steg därute, utan att det ska behöva kosta en förmögenhet. Men om det känns angeläget att det just är ett Linn-steg, så testa att ringa dom i England. Om den är på G inom en någorlunda snar framtid så har dom nog inget emot att säga när den kommer och ca vad den kommer kosta.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  09:11:38  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ja, det finns ju en hel massa bra riaa steg. Problemet är ju att det ska passa min spelare. De flesta är nog bättre än mitt nuvarande Vincent.
Men helst vill jag skaffa ett jag slipper byta ut i första taget.
Ska då kunna ta både MM och MC. Och ha variabel impedans så att det passar pickupen väl.

Jag bor i Stockholmsområdet. Så jag får väl ge mig ut på en lyssningsrunda i butikerna efter semestern.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/07/05 :  12:40:37  Show Profile Send lindome a Private Message

Lyssningsrunda låter vettigt.
Missa inte Audio Concept´s butik. De säljer Dynavector som skall vara riktigt bra Riaa-steg.

Du får uppdatera tråden efter "rundan"
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/07/05 :  15:01:35  Show Profile Send UFFE T a Private Message
AudioConcept är en mycket trevlig butik, så den ska jag besöka.
Jag var där och lyssnade på en vinyluppsaättning som lät fantastiskt.
Bla. fanns Dynavectors "budget" riaa inkopplat. Så det riaat finns med på listan.

Nu börjar semestern snart och då läggs tid och tankar på annat. Men som sagt efter semestern så ger jag mig ut i butikerna.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/07/06 :  18:40:43  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Det finns många RIAA-steg i olika prislägen:
Sutherland PHD och EAR 324 kostar mindre än Aestix Rhea (klicka på länkarna för test i PFO!).

Kan själv rek. Sutherland riaa'n, som jag själv kör med. Väldigt bra och välbyggd som satan.
Kanske kan vara något för dig UFFE T?
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:39:31  Show Profile Send UFFE T a Private Message
En liten uppdatering av era rekomendationer.

Trichord Dino
Graham Slee Era Gold
Linn Linto (MC)
Clearaudio Balance
M/F X-LPS v.3
Audio Research PH5
SAT Phonofix
Lehman Black Cube SE
Aestetix Rhea
Sutherland PHD
EAR 324
NLE 17
Dynavector ?

Det blev ju några att välja bland.

Vissa av dem finns ju inte att tillgå för lyssning. Åtminstone inte i Stockholmstrakten. Så då får jag endast gå på era råd.

Kan någon sätta priser på de förslagna.
Så att jag vet var jag hamnar. En tanke är ju också att priset ska vara i paritet till min spelare.
Efter uppgraderingen så är den väl så gott som ny. Alltså 35-40kkr skulle den väl kosta om jag köpte nytt.

Idag ska jag hämta min "nya" spelare. Det ska bli kul att höra om det som uppgraderats verkligen gjort susen.

mvh,

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/07/07 :  08:47:45  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag vill lägga till en sak.
Det där om priserna på de olika riaa-stegen, är ju viktigt så jag vet var i pengar jag hamnar.
Men det viktigaste är ju prestandan. Så om någon vågar sig på att rangordna dem så...

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/07/07 :  13:38:19  Show Profile Send nin a Private Message
Sutherland PHD går på 3000$, så ca 24kkr idag. Kanske i överkant för dig?
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/07/07 :  14:22:18  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ja, ca 24kkr för ett riaa, när spelaren har ett beg. värde på max. 20kkr. känns inte rätt.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000