Author |
Topic |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 00:49:06
|
Jag har kommit fram till att jag har ett behov av högtalare till sommarstugan.
Dessa får inte ta upp allt för stor plats, och behöver inte heller kunna flytta luft för en hel hockeyrink.
Är sugen på att använda något udda material såsom betong, rostfritt och liknande.
En iPod kommer vara signalkälla, troligen till en billigare cambridge stärkare.
Budget för elementen enbart tror jag är max 1500-2000kr, gärna billigare!
Någon som sitter inne med något trevligt förslag? |
/Sebastian Petersson |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 01:23:38
|
hfls-1? eps?
hfls-1 är väl lite dyr men enligt mig en helt ok talare så länge man inte spelar för starkt |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 09:12:09
|
Vore inte Seas koaxial en smidig lösning? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 09:51:35
|
ohmega: Låter som ett enkelt och bra alternativ! Men jag undrar hur dessa högtalare låter? Jag får lite små köksradiovibbar.
EngelholmAudio: Det vore verkligen en smidig lösning. Är dett något som ditt företag kan tillhandahålla? Hur stor volym kan de tänkas vilja ha? |
/Sebastian Petersson |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 10:03:39
|
Det kan jag säkert hjälpa till med att tillhandahålla men inte till nått bra pris eller med nån bra service i övrigt så jag rekommenderar inte mig själv.
En hastig titt på elementparametrarna säger portad låda nån stans runt 13 liter. Give or take 4 liter. Du får simulera vidare mer nogrannt...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 10:14:56
|
Vart kan jag då köpa ett sådant element, eftersom du inte rekommenderade dig själv?
Undrar just hur det skulle bli om man gjöt ett rör i betong, med port på baksidan och elementet på framsidan. Sedan gör man ett stativ i rostfritt. |
/Sebastian Petersson |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 10:28:26
|
HifiKit.se
KISS är min kommentar till låda.
|
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 11:35:33
|
quote: KISS är min kommentar till låda.
Den kommentaren får du nog utveckla lite. |
/Sebastian Petersson |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 11:44:47
|
ZAC: bra förslag. Verkar genomarbetat!
KISS = keep it simple, Stupid! (No offence)
|
|
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 11:50:03
|
quote: KISS = keep it simple, Stupid! (No offence)
Hehe, no offence taken! Jag är dock väldigt sugen på betong i någon form, varför vet jag inte.
Detta element hittade jag på hifikit.se: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=187
Kan det vara något att vara kanske, eller ska man spränga budgeten ännu mer med detta element? http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1083
Gällande filter så borde man ju kunna använda sig av det som vissa på den bra sidan som ZAC länkade till? |
/Sebastian Petersson |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 15:19:55
|
Jag TROR att jag kommer att bygga ett par högtalare med FE167E...jag återkommer isåfall ...angående om det låter klockradio eller inte |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mjon
Member
316 Posts |
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 18:16:42
|
Varför inte ett par Solo-103?
http://home.hetnet.nl/~geenius/Solo103.html
Döm inte ut dom pga det lilla högtalarelementet, dom låter mer än dom ser ut för. Naturligtvis har dom begränsningar när det gäller djup bas och ljudtryck. Men sett till storlek/kostnad så är jag imponerad. Jag "hafsade" ihop ett par i våras i väntan på att mina rätta högtalare ska bli klara. Nu har jag dock blivit så imponerad av dom att dom ska få nya och snyggare lådor. |
Mvh Roger |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 08:15:59
|
Tota ihop ett par Voigthorn, dom går att driva med en minimal stärkare. Perfekt för bredbandselement, ger en fullregisterhögatalare..... |
nyfiken skeptiker |
|
|
|
Topic |
|