Author |
Topic |
Poe
Member
808 Posts |
|
More
Member
126 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/06/29 : 23:57:10
|
Poe: Hur stora är kondingarna? De ser små ut!
|
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 09:51:29
|
Hört en massa på sistone om "kondingar"...Kan någon förklara vad det är? |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 11:08:44
|
quote: och där efter lär jag vara nöjd i ett par år
tillåt mig tvivla Du kommer fortfarande att var amissnöjd, men på en annan nivå för att travestera den gamla forskningssanningen "We are still confused, but at a higher level"
On Topic: Vad jag hört av kombinationen Thule och B&W har kittlat öronen i gott samspel. Minns också att jag var mer imponerad av IA60B än av 100:an. Rekommenderar att lyssna på båda. |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 11:45:14
|
quote: HiFiKlubben öppnar 3 nya butiker i Stockholm och enligt deras sida lär det bli en massa öppningserbjudande.
Det är efter öppnandet av en butik till i Stockholm, dvs tre stycken butiker sammanlagt, inte tre nya butiker (antar jag)! |
Edited by - konraqu on 2005/06/30 11:45:56 |
|
|
More
Member
126 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 15:32:04
|
Helt korrekt! Mitt fel. |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 21:00:08
|
quote: pewe: Hört en massa på sistone om "kondingar"...Kan någon förklara vad det är?
Kondingar är kort för kondensatorer. I detta fall syftar m_persson79 med säkerhet på de stora, dvs de som runda blåa tornen nära högtalarutgångarna. I effektförstärkare används de stora kondensatorerna främst till att få en jämn spänning från nätdelen. På detta kretskort så sitter de placerade på ett ganska ovanligt ställe. En traditionell placering är nära där sladdarna från ringkärnetransformator kommer in.
|
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 12:42:24
|
Visst har Thule den kraft som behövs, dessutom är Thule en neutral och korrekt ljudförmedlare med hög transparens som torde fungera ypperligt till lätt varma B&W - framförallt tror jag de kan strama upp den annars lätt köttiga och långsamma basen som B&W tenderar till. Thule har även en skärpa och precision i ljudet som den lätt flytande NAD:en saknar.
Men visst finns det många alternativ här... Rotel har redan nämnts. Jag skulle titta lite extra på Micromega A60 eller A80. Hög strömstyrka, transparans och gott sväng. Arcam A65 Plus är ett annat alternativ med fin detaljåtergivning och rytmik.
Högtalarkablar har diskuterats... Kör bi-wire (single från förstärkaren, dela vid högtalaren). Jag kör nu med Supra Ply 2 till mina ALR Jordan och tycker de är bra, neutrala och fokuserade. Skulle jag byta så vore Audioquest Type 4 ett hett alternativ, just för de är strama och rytmiska. Har haft Audioquest förut...
Sen ska du tänka på signalkablar - och ett par kablar som jag själv funderar starkt på, det är Eichmann Express 4 S2. 995:- hos Ljudmakarn på Drottninggatan. Fått lysande recensioner i bl a High Fidelity.
Hälsningar * Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
Topic |
|