HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gitarrcombo, Lämpliga 12 tummare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/26 :  12:18:42  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Beslutade mig för att starta en ny tråd om min combo (en gitarrförstärkare och högtalarlåda i ett) eftersom jag känner att jag behöver en del hjälp.

Min filosofi är följande:

En helt strippad förstärkare-låda konstruktion vars enda uppgift är att reproducera rent ljud. Till detta skall kopplas en Pod XT Live floorboard, vilket är ett pedalbord som innehåller alla effekter jag vill ha. Podden genererar alltså alla olika ljud, typ dist, delay, chorus etc, och min "combo" förstärker ljudet och förmedlar det till mina öron...
Det skall vara en stereokonstruktion, jag vill kunna få riktig chorus.
Jag hade fyra 12" celestion "greenback" element liggande från en Marshall fyrtolva, dessa mäter 13,5ohm över polerna så jag antar att det är 16ohms varianten, är detta kanske för mastigt för UcD 180 om man vill få lite kräm eller? Måste jag ha tag i andra element?? Jag har i alla fall monterat två av dessa och ni kan se konstruktionen nedan:


Min tanke var sedan att koppla två Hypex UcD180 till denna konstruktion, och det är detta jag behöver hjälp med...

Jag kopplade mitt ICE500a till combon via ett Rod Elliot försteg, p88 http://www.sound.westhost.com/project88.htm , men det blev riktigt klent ljud... Kan det bero på att det verkar var 16ohms element??

Jag skulle helst vilja bygga en enkel rörpreamp i stereo till detta bygge men vet inte om det kanske blir för avancerat för mig, har aldrig byggt med rör... Annars kanske nån kan tipsa eller hjälpa mig att konstruera en enkel preamp med FETar eller nåt... Enkelt ska det vara! Det skall alltså i princip bli två identiska monosteg, en till var kanal, telepluggar in och i konstruktionen skulle jag vilja ha line-out så man kan koppla den till ett mixerbord. En volymratt samt gärna en enkel bas, diskantkontroll...

Jag vill nu alltså höra era tankar kring detta. Finns det nackdelar med detta eller, råd o tips?

Länkar:
Pod XT Live - http://www.line6.com/podxtlive/overview.html
Celestion "greenback" - http://www.musiciansfriend.com/srs7/src=SearchDex/search/detail/base_pid/660250

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/07/26 11:19:13

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/06/27 :  01:03:24  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Om du tänker använda PODen som stereochorus tror jag inte du behöver nån preamp, för PODen fixar allt det. Dessutom försvinner lite av rörpoängen om du stoppar in sån digitalbox i signalkedjan. I mitt tycke försvinner all feeling ur gitarren men en sån box (dvs knappt nån skillnad på volym 3 och 10, och man hör knappt skillnad på en Strata och en Les Paul).

Å andra sidan så blir det ju riktigt billigt om du redan har PODen.
Eftersom du har 4 element kan du ju parallellkoppla dom 2 och 2, så får du 8 ohm, vilket väl passar Hypex bättre.
Men då är det iof helt plötsligt en fyrtolva

En rörpreamp behöver inte bli speciellt svår, 2-3 ECC83, en handfull kondingar, en likriktare, lite motstånd, 2 gamla 6v batterieliminatorer, rörsocklar, telejack och lite annat.
Men jag tror nyttan av den är lite tveksam, ska den sitta innan PODen får man ju lite mer rördynamik fast stor risk att man överstyr PODens ingång. Sätter man den efter ska den kanske mest agera spänningsförstärkare och då finns det bättre lösningar.
Ska den ersätta PODen kommer ju stärkaren att sakna reverb, fast det kanske inte gör något?

Eftersom du har 4 redigt goa element tycker jag du ska bygga dig en riktig rörhäck!
Ta ett span på http://www.18watt.com

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/27 :  07:34:51  Show Profile Send gongken a Private Message
KAnske skall man spara 12:orna till ett annat bygge, men jag vill verkligen prova det där med klass-d till gitarrförstärkeri...

Om man bygger en rörpreamp, är det lätt att ställa hur mycket signalförstärkning man kan få ut ur den eller? Observera att jag är grön på rör...

petmo338: Kan du bidra med en ritning på ditt rörförsteg som du föreslår?


Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/28 :  07:10:11  Show Profile Send gongken a Private Message
Skulle det här försteget fungera tro, steget har jag blivit tipsad om i en tidigare tråd...



Är det svårt att öka gainen om man vill i detta försteg?

Kan man implementera en bas, diskantkontroll?

Hur gör man om man vill ha en line out?

mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2005/06/28 07:15:20
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/06/28 :  13:04:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där ser ut att vara ett linjesteg för hifibruk.
Kolla på www.firebottle.com och www.ax84.com så kan du säkert hitta gott om rotningar på gitarrpreamps med rör

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/28 :  14:12:28  Show Profile Send gongken a Private Message
OK Fuling! Tack för länkarna.

Vad är egentligen skillnaden på ett linjesteg för hifibruk och en gitarrpreamp?

Hittade det här schemat från firebottle:



Det ser ganska lättförståeligt ut...

Frågor:
1) Har jag förstått det rätt om jag säger att detta är en monopreamp?
2) Är det bara att bygga två likadana om man vill ha stereo och använda dubbla pottar till reglagen?
3) Vad skiljer de båda ingångsjacken åt?
4) Kan man strippa konstruktionen lite? Typ plocka bort brightswitchen eller liknande förenklingar? Jag vill ha tonkontrollerna kvar samt volym...
5) Kan man skicka signalen direkt till ett klass-D steg, typ Hypex eller kan det bli problem?
6) Anodspänningen är 360V, om man inte hittar exakt rätt traf, gör det något om det blir lite lägre spänning???
7) Om det låter för lågt, kan man enkelt öka gainen?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/06/29 :  00:56:20  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Japps, det var något i den stilen jag tänkte på.

1: Det är en monopreamp
2: Japp
3: Hi och Lo gain. Det går att ta bort det undre jacket och skippa det undre 68k motståndet. Då får du endast Hi-gain.
4: Bright och Lo är väl det som går att banta
5: Fungerar gör det nog, men frågan är hur det låter. Båda stegen har en förstärkning på runt 40 ggr (som jag har förstått det). Hela steget har isf ca 1600 ggr förstärkning och med en insignal på 10mV ger det 16v p-p ut. Detta måste räcka mer än väl för att överstyra Hypex:en och förmodligen kommer det att låta gurka. Problemet blir att transistorsteget får en insignal den inte på långa vägar kan driva => transistordist.
Vad man skulle vilja ha är några rör som överstyr varandra och sen skickar en signal med lagom nivå till slutsteget. Jag lägger upp ett schemaförslag i nästa post att ha synpunkter på (det är säkert helt uppåt väggarna )
6: Man borde klara sig på 200-250v
7: Fler rör

/peter
Go to Top of Page

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/06/29 :  02:12:38  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Så!
Ritade ihop nåt lite snabbt. Har inte simulerat det, och arbetspunkterna stämmer inte hundra.
Men "nåt i den stilen" tycker jag borde funka.

Räcker inte gainen kan man lägga till ett rör till, likadant som det sista. Då bör det bli lite heavy metal



Jag är inte alls säker på att lösningen med spänningsdelning mellan 500k och volympoten fungerar, men tanken var spänningen över poten ska vara lika med ingångskänsligheten hos slutsteget (när preampen spelas för fullt).

/peter
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/29 :  07:27:52  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack så mycket petmo338!

Jag tror bara jag vill göra en liten vändning i projektet... Jag vill nog bara ha ett rörförsteg som förstärker den "cleana" signalen samt ton- och volymkontroller... Jag är inte i behov av någon gain när jag tänker efter... Kan man modifiera något av schemana(?) här i tråden?

Sedermera vill jag att preampen skall kunna kopplas till ett klass-D steg typ hypex...

Jag är helt beroende av er hjälp att konstruera/modifiera, jag är för grön för att göra något på egen hand, och jag vill bara säga att jag är väldigt tacksam för den hjälp jag får!

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/06/29 :  14:57:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där med 1600 gångers förstärkning stämmer nog inte riktigt, det brukar försvinna rejält med signal i tonkontrollkretsar och liknande.

Angående matningsspänningen på 360V så är den nog inte så kritisk, jag hade tagit första bästa nätdel som gett 250-400VDC

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/06/29 :  17:34:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Fuling, menar du att detta schema skulle funka tillsammans med ett hypexsteg?


Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/07/06 :  07:20:37  Show Profile Send gongken a Private Message
Ingen som vågar sia om det skulle gå att hänga en hypexmodul (eller ice) på preampen i mitt inlägg ovan...?

Sen skulle jag gärna vilja veta vad skillnaden är på ett "linjesteg" och en gitarr preamp?

mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:50:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kan tänka mig att en katodföljare (eller sourceföljare) på utgången skulle ge bättre impedansampassning mot ett transistorslutsteg. Utgångsimpedansen på den där kretsen ligger på åtskilliga tiotals kiloohm annars.
Sen bör man veta om ingången på Hypexen är skyddad mot för höga signaler, om inte så kan ett par zenerdioder vara på plats så att man inte blåser ingångssteget

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/07/07 :  07:19:10  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, tack fuling,

Kan någon möjligem hjälpa mig med att rita in dessa grejjer i schemat eller förklara hur det skall kopplas?

Schemat är alltså detta:


Mv (tacksamma)h
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/07/07 :  22:47:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
Om jag har förstått saken rätt, så vill du ha stereoförstärkare och högtalare att koppla till en Pod. Poden ger ifrån sig en stereosignal på linjenivå - det innebär att du inte behöver något försteg alls. Det är bara att koppla rakt in i exempelvis klass D steg, eller vilket stereoslutsteg som helst. En pod är ju gjord för att kopplas direkt till ett PA eller en porta (inspelningsapparatur), och den innehåller all ljudalstring, inklusive den som sker i högtalarna på en "normal" gitarrförstärkare. Jag är själv något en rörpurist, men om du inte kan stänga av högtalarsimuleringen så riskerar det att låta sådär genom ett par greenbacks, om du får kaka på kaka. Å andra sidan så kanske det låter bra. Bara att ta ditt HiFisteg och koppla in i lådan och se om det är vad du är ute efter.

Å andra sidan har du ju också en färdig låda till en kalastrevlig rörhäck. Personligen är jag väldigt förtjust i rättframma rockförstärkare av mjukare slag, nästa projekt blir troligtvis en Marshall 18w, lättbyggt: 18watt.org Se exempelvis Lite versionen: http://18watt.com/storage/18wattLite.gif Ska du verkligen bygga en mer komplett förstärkare, så tala om vilken typ av ljud du är mest ute efter, Fenderrent, Marshallskrikigt, Orangedovt, Hiwattrent...

*tillägg*

Preampen ovan består i princip bara av tonkontroller, men torde annars funka okej till ett transistorsteg. En katodföljare eller dylikt skulle inte skada för att driva kablage om inte annat dock. Räkna heller inte med att få varken speciellt mycket eller speciellt snygg dist i en så "kort" krets. Du kan ju titta lite extra på schemat till Matchless Hot Box (sök på Google, jag tror att det finns på schematicheaven.com), detta är en preamp i pedalform, med låg utimpedans, kraftfulla tonkontroller och från ingen till massor av dist. Fördelen förstås att du kopplar in den till vad du vill, även före Poden.

Edited by - Leffler on 2005/07/07 22:53:50
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/07/08 :  11:23:43  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej Leffler,

Det jag är ute efter är:
1) helst en stereolåda att koppla min Pod live XT i. Tanken är att jag skall kunna ha den hemma utan att behöva koppla den i nåt stort PA (det blir nog bättre stämning mellan mig och frugan om jag inte har ett PA stående i vardagsrummet ;))

2) Ett så ofärgat ljud som möjligt för att kunna utnyttja poddens simulering fullt ut. (kanske inte greenbacksen är ett lämpligt alternativ...?)

3) Combon skall kunna fungera med en gitarr pluggad direkt i den och då ge ett helt rent ljud, alltså är en volymkontroll nödvändig...


Menar du att jag lämpligen kan bygga ett hypexsteg och lägga en passiv volymkontroll mellan podden och steget?

När jag kopplade gitarren i mitt 500W Icepower stereosteg via en aktiv preamp till lådan som jag byggt var ljudvolymen väldigt låg... Vred jag på full volym lät det rätt klent ändå!!!
Därför känns det som om att en pod direkt i ett hypexsteg inte kan prestera nån ljudvolym direkt, eller har jag fel???


Jag kan säga att jag köper dina argument... Kanske är det bäst att montera nya 12:or som passar bättre till hypexarna, greenbacksen är nämligen 16ohmare och 4 ohm kanske är mer lämpligt. Dessutom har jag 2 greenbacks till så jag kanske sparar dem och bygger mig en Combo till med alla 4 med ett rent rörsteg i, och det är isf "Fendrigt" ljud jag är ute efter...

Kan du (eller någon annan) tipsa om ett par bra 4ohms bredbedbands 12:or att stoppa i låda istället? Helst till en vettig peng...


mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/07/08 :  16:08:08  Show Profile Send Leffler a Private Message
Gongken: Med största sannolikhet så skulle pod funka utmärkt rakt in i ett hypexsteg, förutsatt att det vill ha vanlig 1v linjesignal. Eftersom du har volymkontroll i Poden så behöver du ingen sådan heller. Dock står jag lite tveksam med nyttan att ha över 100w per kanal i en gitarrförstärkare, speciellt för hemmabruk. Även om du söker kristallklart ljud, så behöver du knappast mer än 20w totalt. Till skillnad från HiFi så behöver du ju inte återge något under 100hz. Vill du ha en förstärkare som klarar att spela riktigt högt så räcker det gott med 2x50w.

Om du har ett ICE steg, så testa att koppla Poden till det, det ska funka.

Det är helt olika saker att koppla in en pod och gitarr. Om du bara söker rent gitarrljud rakt in i lådan, så skulle du kunna bygga en liten förstärkare enligt Fender Champ konceptet. Exempelvis http://www.ampwares.com/ffg/schem/champ_aa764_schem.gif. Ett alternativ är att ta signalen efter kopplingskondensatorn före 6v6-an och leda in den i ett annat slutsteg. Sådana här småförstärkare ger generellt ett underbart rent ljud (eller bluesigt om man drar på) i hemmiljö. Om du orkar (det är mer jobb än man tror) och kan bygga en hel förstärkare, så kan jag varmt rekomendera en sådan att koppla in med en greenback.

Elementmässigt så kanskes du ska kika på PA-element. I princip så är det en PA-låda du bygger till poden, men du behöver varken signal under 100hz eller över 5khz, eftersom gitarren inte går så högt eller lågt. Jag har dock aldrig sökt ofärgade högtalare till gitarr, så jag har ingen koll alls.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/07/08 :  18:59:44  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack Leffler!

Jag tänkte på hypex helt enkelt eftersom de är enkla att bygga med. Man behöver t.e.x bara en strömförsörjning med en enda spänning. Tripath har mindre stärkare med de vill ha upp till 3 olika spänningar... Dessutom skiljer det inte så otroligt mycket i pris, så överkapaciteten får man bara på köpet...

Jag tror jag går på din linje, i alla fall nu när det är en stärkare till podden jag är ute efter. Det blir nog nya element med någon form av klass-D steg i kopplat till podden. jag sätter kanske en pot i combon av säkerhetsskäll. Kopplar nån annan in en gitarr rakt i stärkaren så kanske det blir lite väl högt...

Sen blir det nog en ny Combo lite senare med en ren rörstärkare, typ Fender blackface och med mina 4 greenbacks...

Kommer med bilder på bygget vart det lider...

mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/07/26 :  11:23:49  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har nu införskaffat en POD XT Live och pluggat via mitt ICE-steg in i Combon. Måste säga att det låter helt OK men jag funderar på om jag inte borde byta elementen i lådan. Elementen färgar helt klart ljudet och det låter lite "väsigt" eller 60-taligt, typ...

Jag undrar nu vilka element man lämpligen väljer till detta ändamål... Bredbands-12" med ett frekv.omf. på ca 80-6000Hz. Vad skiljer egentligen ett Hifi-element mot ett PA?
Kan ni ge tips på element? Prisklass max 1000:-/st

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/07/27 :  07:03:25  Show Profile Send classe a Private Message
kolla ljudia celestion element för under 1000

18 ska de va.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/04 :  02:20:25  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Till gitarr skall man ha en gitarrhögtalare. Celestion Vintage 30, Century eller liknande. Weber California är också fina grejer.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:25:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
LH Musik i Nacka ( http://www.lh-musik.se/ ) säljer riktiga gitarrelement

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000