Author |
Topic |
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 09:30:54
|
Har nyligen köpt en extern DAC till cd:n. På den kan man välja att ställa om fasen till 0 eller 180 grader. Jag förstår vad det innebär att ändra fasen (tror jag), men jag kan inte begripa varför man skulle vilja göra det?? |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 10:15:07
|
Vissa skivor lär ha fasen felvänd och det kan du nu rätta till. Det skall gå att höra, det ska helt enkelt låta bättre. Fast jag har aldrig kunnat testa detta själv så det vete fasen... |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 11:35:45
|
OK! Någon som vet vad exakt som låter bättre i så fall? Hör väldigt liten skillnad när jag ställer om omkopplaren... |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 13:34:31
|
"Fast jag har aldrig kunnat testa detta själv så det vete fasen..." Underbar kommentar Björn-Ola!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2005/06/26 23:51:30 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 15:40:23
|
Långtifrån alla inspelningar har omvänd fas. Dom flesta är väl korrekta, antar jag Merparten av alla skivor är ju också ihopmixde av många kanaler där vissa kanaler kanske har omvänd fas. Då lär man inte märka någon skillnad. På andra skivor med korrekt fas bör det bli lite sämre. Det är bara att testa. Återkom gärna med en rapport. Själv har jag som sagt ingen erfarenhet och den enda möjlighet jag har att testa är att vända på anslutningen till högtalarna. Det är för jobbigt. Men egentligen borde man kanske göra detta ifall det finns någon del i signalledet som vänder fasen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/06/26 : 19:36:43
|
quote: Vissa skivor lär ha fasen felvänd och det kan du nu rätta till.
Björn-ola:hur menar du då? fasen kan väl inte vara "rätt" eller "fel" på en inspelning, men däremot kan man vända på fasen på en kanal om det ger fasfel annars. Är det fasfel på en inspelning är det inte mycket att göra.(Rätta mig om jag har fel)
Svanbo:Däremot är viss utrustning(t.ex viss mätutrustning) känslig för hur fas och nolla ligger, att kunna fasrvida på DAC:en är för att slippa dra ut stickproppen och vända fas och nolla på det viset.
MVH Tomas |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 00:00:31
|
Visst kan fasen vara fel, det räcker ju med att någon vänt på en kabel vid inspelningen. Effekten blir som att byta plats på + och - på på ena högtalaren, dvs ljudbilden blir underlig.
Det finns också apparater med knappar som fasvänder BÅDA kanalerna men det tillhör svartkonst-avdelningen eftersom det naturligtiv inte borde ha någon effekt.
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 01:01:34
|
f95toli, det är den absoluta fasen det handlar om och det är inte detsamma som att vända på fasen på en kabel. Det verkar som att inte alla är så känsliga för det här. Själv har jag svårt att höra detta. Det beror också på vilken inspelning det är, men jag vet dom som inte tvekar över om den absoluta fasen ligger fel och använder den här funktionen flitigt. Det finns en sådan på min Bladelius Gondul, men det är sällan jag använder den. Den fanns också på min Mark Levinson 383 förstärkare.
Tomas, det är inte nätanslutningen man vänder på fasen utan i signalvägen. Om det är vänd fas på inspelningen så är detta sättet att rätta till det vid uppspelning. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2005/06/27 01:15:46 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 06:58:29
|
Jorma, hur hör man ett sånt fasfel då? Jag hör som sagt väldigt liten skillnad när jag använder switchen. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 08:56:39
|
Jorma, jag vill inte bli inblandad i någon kabeldiskussion igen. Men begreppet "absolut fas" är i det närmaste en paradox, fas räknas ALLTID relativt en referens och kan per DEFINITION (och det menar jag bokstavligt talat) inte vara "absolut".
"Fas" är ju bara ett sätt att uttrycka hur två periodiska signaler förhåller sig till varandra i tiden, om den ena signalen ligger en halv period efter/före den andra så är signalerna 180 grader ur fas (ex är ström och spänning genom en kondensator eller spole alltid 180 grader ur fas)
Det ska tilläggas att signalen visst ändras om man inverterar bägge signalerna medan man spelar, men i princip skulle man kunnat få samma effekt om man väntat en halv period innan man tryckt på play.
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 09:36:26
|
quote: det är inte nätanslutningen man vänder på fasen utan i signalvägen
wow! aldrig sett!
quote: det räcker ju med att någon vänt på en kabel vid inspelningen. Effekten blir som att byta plats på + och - på på ena högtalaren,
I varje studio över demo-klass har fasfels mätare eller vad det nu kallas, även PC-mixare har en plugg som kollar detta och jag kan inte tänka mig att mer än ett fåtal inspelningar(seriösa) har fasfel, om de inte utnyttjat fenomenet i musiken. |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 09:43:05
|
Jag kan inte påminna mig om att jag har hört något fasfel på någon CD. Däremot vet jag om fasfel på vinyl och då kan det vara mer katastrofalt eftersom det då kan hända att graverdosan lyfter från skivytan och då blir alltså skivan bitvis "spårlös". Vad som där emot är vanligt är att vissa instrument eller grupper kan mixas med ett mer eller mindre fasfel. Resultatet blir att stereobredden ökar och kan hamna utanför högtalarna....det här knepet använder man ofta i film och TV. En skiva som är inspelat med omvänd fas låter i regel lite tunn och obestämd i basen eftersom man som regel mixar basen i mitten. Sången om det finns någon hamnar på en obestämd plats mellan stereohögtalarna...mer än så blir det inte. |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 09:43:54
|
quote: Det ska tilläggas att signalen visst ändras om man inverterar bägge signalerna medan man spelar, men i princip skulle man kunnat få samma effekt om man väntat en halv period innan man tryckt på play.
Det där är sant under förutsättning att man bara lyssnar på enkla periodiska signaler, men vem gör det?
Begreppet "fas" är väl inte riktigt rätt här. Man bör nog istället använda "polaritet".
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 09:49:33
|
Om man lyssnar på en närmickad trumpet som dominerar insigalen, så kommer den att se ut så här ungefär.. väldigt ossymetrisk mellan positiva och negativa halvan.
_/\_/\_/\_/\_/\_.... eftersom signalen innehåller mycket andraton.
Om man nu lyssnar på en förstärkare som har mycket andratonsdistortion eller en högtalare som adderar mycket andratonsdistortion så kan man genonm att växla den absoluta fasen förstärka eller förminska graden av andraton.
I ena fasläget låter det "skarpare" i andra läget låter det "mjukare". Inget påhittat fenomen och inget onaturligt alls. Bara ren signaladdition eller subtraktion.
På klassisk musik med mycket ambiens (rumsreflektioner) eller andra multimikrofon inspelningar bör det inte vara någon skillnad alls.
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 10:10:24
|
-------------------------------------------------------------------------------- Om man lyssnar på en närmickad trumpet som dominerar insigalen, så kommer den att se ut så här ungefär.. väldigt ossymetrisk mellan positiva och negativa halvan.
_/\_/\_/\_/\_/\_.... eftersom signalen innehåller mycket andraton.
Om man nu lyssnar på en förstärkare som har mycket andratonsdistortion eller en högtalare som adderar mycket andratonsdistortion så kan man genonm att växla den absoluta fasen förstärka eller förminska graden av andraton.
I ena fasläget låter det "skarpare" i andra läget låter det "mjukare". Inget påhittat fenomen och inget onaturligt alls. Bara ren signaladdition eller subtraktion.
Ja det var ju bra men hur ska jag använda mig att detta vetandet när jag spelar en vanlig skiva?
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 10:21:21
|
esl: Det där kan jag nog (jag är inte helt säker på att jag förstår din figur, var är nollnivån?) hålla med om, med då är det ju som sagt var inte fas vi pratar om utan polaritet.
Allt ett 180 graders skift skulle göra med signalen du ritade är ju att flytta den en halv period till höger/vänster och det lär väl inte spela någon roll för förstärkaren, det skiftar ju som sagt var bara signalen i tid.
I princip så beror väl dessutom ev. skillnader på att man inte har en helt symmetrisk förstärkare?
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 12:55:15
|
quote: Jorma, jag vill inte bli inblandad i någon kabeldiskussion igen. Men begreppet "absolut fas" är i det närmaste en paradox, fas räknas ALLTID relativt en referens och kan per DEFINITION (och det menar jag bokstavligt talat) inte vara "absolut".
Det här har inget med kablar eller kabeldiskussioner att göra. Det kallas för "absolut fas" i audiobranchen och det finns ett sätt att se det. Om en baston långt ned i basen startar med att elementet åker inåt så ligger fasen fel. Det finns en del inspelningar som har detta fel och varför vet jag inte? Slarv eller medvetet. Samma fel blir det om bägge högtalarkablarna är fasvända eller om ni hellre vill kalla det för polaritetsvända så ok för min del.
Det har inget med fasförskjutningar att göra som används för att på konstgjord väg få "surround" från en 2kanalsanläggning eller för att bredda ljudbilden på samma sätt.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2005/06/27 13:20:30 |
|
|
dude
Member
103 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 13:40:48
|
Som Jorma nämnde så handlar det om att få elementen på högtalaren att svänga åt rätt håll först, t ex på en baskick: där vill man att elementet först kommer utåt och sen inåt. Jag hör dessutom skillnad på elektronisk musik tex Underworld's "beaucoup fish", där musiken låter grötig och tråkig med "fel" "fas", annat är det med "rätt" "fas" :)
/mats |
pillnius?? Jobbar som rumsakustiker |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 13:58:23
|
Ok, det förklarar saken. Med andra ord så är det egenligen inte fas utan polaritet vi talar om (vilket ju inte blir samma sak i det här fallet).
Det finns alltså en konvention inom musikbranchen att transienter (ex trummor) ska vara inspelade så att de först ger en snabb ökning av strömmen i positiv riktning? Är det rätt uppfattat?
Det innebär ju i så fall faktiskt att alla led, inklusive de som lindar högtalarspolen, måste vara överens om man som är positiv och negativ riktning(?!)
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 14:18:33
|
Just precis, och det finns ju elektronik som vänder polariteten. Man kanske ska testa hemma och vända polariteten och se om det blir någon skillnad, eller försämring/förbättring. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 14:22:43
|
Nu kommer ett inlägg från en riktig lekman i sammanhanget:
Jag har ett Muse "Model Three"-försteg, där har jag en knapp som heter "Polarity"..
Jag hör ingen skillnad med knappen intryckt, endast ett "knäpp" i högisarna vid på och av.
Enl Muse så kan denna funktion höja kvaliteten på vissa skivor...
Är det någon som kan förklara denna knapps kvalitet för mig? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 16:00:39
|
quote: Det finns alltså en konvention inom musikbranchen att transienter (ex trummor) ska vara inspelade så att de först ger en snabb ökning av strömmen i positiv riktning? Är det rätt uppfattat?
Det är ju så en ljudvåg från tex ett anslag mot en trumma beter sig. Övertrycket kommer normalt först i ljudvågen och då ska högtalaren bete sig på samma sätt. Det handlar om att få ljudet så naturtroget som möjligt.
Om man spelar in ett vacumljud så ska det naturligvis vara tvärtom |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 16:42:49
|
Exakt Jorma. Det här med absolut fas kan jag tänka mig är hörbart. Ta som du säger t.ex ett bastrumslag där skinnet börjar med att gå i en riktning. Vänder man på fasen så att högtalarkonerna börjar med att åka åt andra hållet blir anslagen fel.
Peter S har vid upprepade tillfällen berättat att numera avlidne Steen Duelund hade en switch för absolut fas på högtalarna. Duelund hade som sin käpphäst att högtalare skall vara faskoherenta. Med sådana högtalare blir det här tydligen hörbart. Peter S säger att han hörde skillnad på sekunden i Duelunds system. Lite intressant. Även J-H Stridbeck tror jag har ideer om detta. Ett omstritt fenomen är det i vilket fall som helst. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 16:48:10
|
Switch på högtalarna?
Där räcker det ju med att byta plats på plus- och minusanslutningarna... Trevligt att ha det på fjärren eftersom man kan switcha snabbt utan att flytta sig från lyssningspositionen.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 16:54:05
|
Men en snare-drum då? Den sitter ju med skinnet horisontellt. Hur ser den pulsen ut? Vilket polaritet?
I övrigt kan jag meddela att många högtalarelementtillverkare specar tydligt att "a positiv signal will force the membrane forward".
Jag är rätt övertygad om att det spelar roll.
Till denns diskussion kommer ju att man inte riktigt enats om vilken standard som gäller och det är väl som vanligt (?) USA mor EU (eller resten av världen) som har olika uppfattningar om vilken "pinne" i XLR-kontakterna som skall vara "hot". Kan väl vara jyste om elektroniken fixar detta medelst en switch?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/06/27 : 17:08:53
|
Gromit, du har fattat alldeles rätt. Duelund hade förmodligen switchen just för han inte hade funktionen i fjärren. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|