HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Detta med råd o rekomendera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:01:28  Show Profile Send svejk a Private Message
Det kan vara svårt ibland. Är jag inte ödmjuk kan jag tycka att folk skriver mig på näsan. I en annan sammanslutning jag tillhör pratar vi om andra frågor viktigare (Ja dom finns!!!)än musik o hifipryttlar. Där använder vi oss av sponsorer/kontaktpersoner.

Går inte det att applicera på denna hobby?
För min egen del har det funkat rackarns så bra. Jag har en på hifi området mycket kunnig person. När mina egna erfarenheter plus det jag får här inte räcker tar jag kontakt med honom, det har kört ihop sig vad tycker du? Sedan går jag på hans råd. Och upptäcker att jag slipper göra dumheter.

Ett annat exempel är mitt klassika musik lyssnande. Där guidade mig en numrera död vän (vila i frid Mårten) mig. Jag fick uppslag vilka verk och kompositörer jag skulle börja med, vilka lexicon och litteratur som bra. Denna hjälp gjorde det hela enklare, gjorde att jag inte ruttnade ihop och gick tillbaka till rock o blues dieten!

Så rådet är. Skaffa en "sponsor" som har gått före dig. Det hela blir enklare, roligare och billigare!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:13:16  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
vadå "sponsor", en GURU?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:14:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En pengasponsor, blir definitivt enklare, roligare och billigare

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/06/22 23:14:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:20:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man kan väl tolka det som en vän som har liknande stil/smak/ideal och er erfarenhet från HIFI.
Nån man kan få hjälp med när man är fundersam inför ett köp tex.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:35:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är mycket inom denna hobby som händer som inte syns på forumen.
Via mejl, Pm, telefonsamtal och direkta träffar händer saker som ibland dyker upp här på forumet ibland, men inte alltid. Oftas inte.
Använd PM eller mejl och kontakta dom som du känner ligger i linje med vad du vill och du slipper då alla mer eller mindre konsiga inlägg som blir på ett forum med en massa anonyma tyckare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/06/23 :  01:40:43  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
du slipper då alla mer eller mindre konsiga inlägg som blir på ett forum med en massa anonyma tyckare.


Förlåt
Lär ju inte bli mycket till Forum om man följer den devisen.
Det är ju just det som är ett Forum. Anonyma människor som
tycker till och ger sina "råd". Alla här är inte anonyma kanske pga deras involvering i Svensk Hi-Fi. Dom som driver företag och dylikt (som du själv Jorma) har ju naturligtvis svårt att vara anonyma men det är ju som det är!

Använder både mail och PM med jämna mellanrum men mest glider jag
runt på Hi-Fisajter lite varstans. Visst blir det en del konstiga inlägg ibland (detta är kanske ett sådant?) men det kan man ju kalla "mångfald". Det är ju det som vitsen. Ser likadant ut i hela världen!!


Förstår att du menar det Zalve skriver:
quote:
en vän som har liknande stil/smak/ideal och er erfarenhet från HIFI.
.
Hur många har det Inte jag, fast än att jag är 41 år gammal.
Dom flesta av mina vänner och bekanta tycker jag är fullständigt
pantad som köper tex. en cd-spelare för 10000Sek.
Och om jag nu hade haft en sådan vän.........ja då hade jag inte
behövt häcka på detta Forumet överhuvudtaget, eller hur

quote:
Så rådet är. Skaffa en "sponsor" som har gått före dig


Iden är god "svejk" men hur f*n hittar jag en 50-60åring som
tycker att en bra lördagkväll är en flaska 15-årig maltwhisky och
en liveplatta med AC/DC från 1977 på ordentlig volym.
Låt mig påstå att dom står inte på kö precis

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/23 :  02:01:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
snoddas
quote:
Iden är god "svejk" men hur f*n hittar jag en 50-60åring som
tycker att en bra lördagkväll är en flaska 15-årig maltwhisky och
en liveplatta med AC/DC från 1977 på ordentlig volym.
Låt mig påstå att dom står inte på kö precis

Hahaha....ja du Snoddas...du kan då formulera dig...whiskyn är nog inte det stora problemet i alla fall.

Fast visst är det önskvärt i alla fall...å ha en "mentor"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/23 02:05:10
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/06/23 :  03:04:45  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Fast visst är det önskvärt i alla fall...å ha
en "mentor"


Visst är det de. Hittar Ni en som passar in på beskrivningen
så PM:a mej omedelbart! Tror inte att det finns mer
än en eller två i Sverige.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/23 :  07:49:20  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag är 50+ och tycker det låter som en mycket bra lördagskväll.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/23 :  07:54:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Snoddas:

Jaha de´ blir en kanske en tur till systemet i dag då?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/23 :  08:04:33  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Och om jag nu hade haft en sådan vän.........ja då hade jag inte behövt häcka på detta Forumet överhuvudtaget, eller hur


Forumet ger fler infallsvinklar och uppslag än vad bara en eller två personer kan göra. Forumet ger ju också chanser att gå på träffar eller ordna en träff själv och därmed möta folk som man förmodligen inte kommit i kontakt med annars. Det tycker jag är en av de roligaste spin-off-effekterna av forumet!


Den som postar på forum måste räkna med att andra motstående åsikter dyker upp och försvaras. Givetvis har man rätt att försvara sina egna åsikter, men samtidigt måste man respektera att alla inte tycker lika.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/06/23 08:06:58
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  08:08:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Forumet ger fler infallsvinklar och uppslag än vad bara en eller två personer kan göra. Forumet ger ju också chanser att gå på träffar eller ordna en träff själv och därmed möta folk som man förmodligen inte kommit i kontakt med annars. Det tycker jag är en av de roligaste spin-off-effekterna av forumet


Håller helt med.

quote:
Den som postar på forum måste räkna med att andra motstående åsikter dyker upp och försvaras. Givetvis har man rätt att försvara sina egna åsikter, men samtidigt måste man respektera att alla inte tycker lika


Återigen, håller med!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/23 :  08:17:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter som om vi är på rätt ställe trots allt.

M
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/23 :  12:04:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Hur många har det Inte jag, fast än att jag är 41 år gammal.
Dom flesta av mina vänner och bekanta tycker jag är fullständigt
pantad som köper tex. en cd-spelare för 10000Sek.
Och om jag nu hade haft en sådan vän.........ja då hade jag inte
behövt häcka på detta Forumet överhuvudtaget, eller hur



Hehe, Snoddas, vi är i samma ålder, nästan, kamrater som virrar på
huvudet när de finner mig i min verkstad snickrande på ett par högtalare. Men tack vare det här forumet har jag funnit många nya och
goda vänner, som både delar intresset vad det gäller hifi och whisky.



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/23 :  12:10:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Iden är god "svejk" men hur f*n hittar jag en 50-60åring som
tycker att en bra lördagkväll är en flaska 15-årig maltwhisky och
en liveplatta med AC/DC från 1977 på ordentlig volym.
Låt mig påstå att dom står inte på kö precis


Om du väntar tre år till så är jag 50 och platsar bra in på alla sakerna man skulle gilla....

Och AcDc hög volym efter invärtes tweek av flytande saker är sådan som uppskattas...

Kanske ingen bra mentor. Men garanterat ingen som byter skivan eller sänker volymen kompis...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/06/23 :  17:52:27  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag tycker att forumet är ett utmärkt sätt att samla livs-/ljud-/musik-erfarenhet på ett snabbt och enkelt sätt, så kanske man slipper slösa pengar och tid i onödan. Och är det något som man kan eller som man undrar över så är det ju perfekt att ta det på forumet så kanske andra också lär sig något nytt.

Snoddas: Har du tänkt på att det kanske är du som ska iträda rollen som "fadder" för nån yngre/mindre erfaren istället för tvärt om?!? Man måste ju inte kunna precis allt för att kunna lära ut något. (Du kanske iofs kan allt, vad vet jag?)
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2005/06/23 :  19:23:24  Show Profile Send jari a Private Message
Svejk du har så rätt så.Dessa sponsorer behövs på alla områden.
För några år sedan hade jag anställning på ett företag med mer än 1000 anställda.Bland dessa utvecklades ett antal "sponsorer" som
var ovärdeliga,och som man saknar idag,när man bytt anställning.Idag 50+ när man själv har lite livserfarenhet utav de mest skilda slag,så uppskattar jag verkligen folk med kunskaper.Bland vänner och bekanta finns det ett antal "förståsigpåare" som alltid vet,men som egenligen inte vet något.På min nuvarande arbetsplats är vi faktiskt 3 som har detta (Hifi)som intresse.Och vi har redan klarat av lördagkvällen med AC/DC,med malt och god mat.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:28:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst är det bra om man kan hitta likasinnade och då passar ett Forum som detta väl in, det kan leda till vidare möten med likasinnade.
Kan man sedan hitta en likasinnad med bättre kunskaper en en själv så är det dessto bättre.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000