HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstegets vara eller icke vara...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:56:48  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hej hopp!

Det var inte direkt igår ni hörde av mig sist, jag har varit alltför upptagen med andra projekt under våren för att ha tid med anläggningen. Nu när jag skaffat en liten stuga ska det dock bli ändring på det!

Min fundering är som följer. Jag räknar med att min Quad CDP är den svagaste länken i min anläggning som förutom den består av ett par JMLab Micro Utopia BE och ett par hemmabyggda Aleph 60 monoblock ihopsnört med AZ Satori och Transparent Plus MM. Jag vill alltså byta ut den mot en bättre (och balanserad) signalkälla men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på en dyrare spelare med inbyggd volympott, typ Wadia eller ML, eller om jag får ut mer välljud för samma slant om jag köper både cd och försteg.

Nämnas bör att jag varken lyssnar på radio eller vinyl, så någon ingångsväljare har jag ingen användning för.

Alltså, en budget på runt 30-35kkr och inga betänkligheter mot att köpa begagnat. Vad finns det för spelare i den prisklassen som kan tänkas passa ihop med resten av anläggningen? S1, Wadia 301/302, Levinson 39/390, Ayre-kombo och så vidare, tips välkomnas!

//Johansson - tillbaka i rampljuset igen

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:24:29  Show Profile Send daja a Private Message
Du vet att Quaden kan skicka balaserad signal genom Quad-linken va? Kanske kan vara nåt att testa. Bara att knåpa ihop Quad-link till XLR kabel själv. Jag ska fixa en nu i sommar.

Detta gäller (mail från Quad):

15 way ‘D’ type connector differential output.

LHC - Hot pin 6 and cold 14
RHC - Hot pin 8 and cold 15

Common ground pin 7.

MVH/ Daniel

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:35:26  Show Profile Send Figge a Private Message
Finns beggade Audio Aero Capitole MkII i den prisklassen. Helt klart ett alternativ.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/06/22 :  22:45:27  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag säger bara som ovanstående. Har en själv är pecis hur bra som helst. Har testat mycket inget slår denna än så länge.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:03:57  Show Profile Send Bubben a Private Message
Håller med föregående, Audio Aero capitole mkII är fantastikt bra. Deffinitivt den bästa spelare jag hört.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:55:33  Show Profile Send fripps a Private Message
Använder en Advantage S1 med kalasbra resultat. Tycker personligen att denna spelare slår det mesta i prisklassen

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/23 :  11:39:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag vill alltså byta ut den mot en bättre (och balanserad) signalkälla men kan inte bestämma mig om jag ska satsa på en dyrare spelare med inbyggd volympott, typ Wadia eller ML, eller om jag får ut mer välljud för samma slant om jag köper både cd och försteg.


Jag är lite sugen på en QUAD CDP nudge-nudge-wink-wink-know what i mean...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/06/23 11:40:26
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2005/06/23 :  11:45:40  Show Profile Send Johansson a Private Message
Capitolen verkar ha fått många positiva omdömen, jag ska spana vidare lite till medan jag gör något åt akustiken i rummet som har vissa brister. Innan dess känns det dumt att uppgradera elektroniken eftersom jag ändå inte kommer att kunna höra spelaren när rummet är som det är...

Tack för tipsen hittills, några fler spelare som är intressanta?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/23 :  23:15:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
En kvalitetssteg med inbyggt försteg som nämda ML m.fl. är en bra investering om man vill slippa onödiga kablar och att allt skall ta mindre plats. Förstegen i dessa produkter är mycket bra.
Vill man satsa mera, och mera på kablar osv., väljer man separata delar men det blir knappast billigare.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000