HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabelval till Audiovector
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:52:05  Show Profile Send pewe a Private Message
Till mina Audiovector M3 Super (som snart skall uppgraderas till Mi3 Signature) och min Thule IA150B använder jag idag Audioquest Slate högtalarkabel. Kabeln är inkopplad till bas och mellanregister och diskanten är således förbunden med AV:s egna bleck. Tror detta kallas "single-biwiring".

Har dock fått tipset om att man får ett ljudmässigt lyft med att bi-wira...Kan ni tipsa om en kabel som passar bra till denna uppsättning? Vill gärna behålla min Slate-kabel som jag tycker funkar fint. Skall man köra på en längd till Slate eller kan det vara värt att gå upp till ex.vis Bedrock ur Audioquests sortiment? Vad har ni gör erfarenheter? Eller rent av köra ett annat märke tillsammans med Slate?


Prioriterar upplösning och allroundegenskaper och vill gärna hålla mig under 4000:-strecket.

Tacksam för er input!

Edited by - pewe on 2005/06/22 18:57:40

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:22:13  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ha kvar Slate, men enbart till basen. Kör QED Silver Anniversary till mellanreg/diskant, en mycket billig lösning som är beprövad med Audiovector och fungerar bra.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:59:44  Show Profile Send pewe a Private Message
OK, tack för tipset, skall genast prövas! Var hittar man den kabeln? Pris?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:16:36  Show Profile Send Blue a Private Message
pewe: Som du beskriver det skulle jag nog säga att det är biwiring som du kör med idag, men med Audiovector finns ju också möjligheten att köra triwiring, det som du rådfrågar om här.

Personligen är jag lite skeptisk till detta att blanda olika kablar vid biwiring, har inte funkat riktigt bra då jag själv testat. (Vore jag du hade jag nog hellre bytt upp mig till en annan biwirekabel).

Men men, om det som tommypeters säger är så att kombin med QED är beprövat bra med dina högtalare så kan det ju vara värt att testa, det spar ju en del pengar.

QED hittar du t.ex. hos Hifiklubben!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/06/24 :  17:44:50  Show Profile Send pak a Private Message
när jag hade ett par m3 super så körde jag med aq bedrock biwire-funkade väl bra(trodde jag).
tills jag av nån anledning bytte till ett par synergistic researc signature no2-mest av ren nyfikenhet.oj!vilken skillnad det blev-haksläpp!
allt lät bättre,större,djupare,kraftigare ja allt.dessa var singlewire,dock en del dyrare men o vad bra det blev.i alla fall hos mig.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/06/24 :  19:53:26  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ska kanske förtydliga mig lite:

Combon Slate/QED är testad, dock inte på AV, funkade bra.
QED Silver Anniversary är testad på Audiovector (aktivt triampade AV Avantgarde) och låter mycket bra.
Jag har själv haft Slate, tyckte den hade mycket bra bas, dåligt mellanregister samt rätt bra diskant. Lät den hantera basen vid biampning.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/24 :  20:23:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kimber
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/25 :  00:21:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
EKK!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/25 :  00:21:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du kommer säket att få en hel massa förslag... Tills du inte vet in eller ut...

Min tanke är nog(och din tanke med hoppas jag) att du tar råd av dem som har haft olika kombos till Audiovector. "TommyPeters" förslag verkar både genomtänkt och vettigt prövat. Testa.

M
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/06/25 :  10:45:40  Show Profile Send pewe a Private Message
Bra förslag, det tackar jag för! QED verkar vara ett bra budgetalternativ. Då jag enbart kör 2-kanals stereo så behöver jag inte mycket kabel, cirka 2x3 m. Finns det fler bra Audiovector-alternativ som kan vara värt att prova? Var hamnar man om man vill upp ett snäpp från QED silver anniversary och budgeten är ca 4000?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/25 :  10:53:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har sett att det finns NordOst Blue Haven till salu för 2000(tror jag det var) på hifimagasinet, det kanske vore nåt till övre registret?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/25 :  17:51:08  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag har själv kört med Kimber 8TC till mina Audiovector M1 Signatur. Det fungerade bra tyckte jag. En bra kabel som man ofta ser på hifimagasinet eller här för runt 2500:- för 2*3m.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:48:57  Show Profile Send perper a Private Message
Läste om hembyggda kablar och köpte först EKK som jag även flätade (massiv 2,5:s.... inte samma finnes i diskanten som nån platt Nordost kabel som skickades med för test (black nånting hette den) men betydligt bättre än de andra mångtrådiga som jag hade sen förut... Denna Nordostkabel funkade inte heller så bra till basen... kändes lite kraftlös ibland (svårt att beskriva!) Köpte då lite datakabel (100 meter!) på clas ohlson... fyra ledare (0,5) varav två flätade..
Tog fyra till basen (alltså 4 kablar x 4 ledare x 0,5) och två till diskanten... de sammanflätade kablarna tog jag en till + och en till -
Blev mkt nöjd med ljudet nu! Primare DVD26 + Primare A30,1 + Quad 22L
Smaken är förstås som baken men då det är så billigt att testa så varför inte? har inga bananer och annan skit ivägen mellan signalen heller som kan sabba ljudet;-) Njä, ska kanske skaffa (sämre kontakt med tiden?) men helt seriöst så blev ljudet riktigt bra!
Svårt det där med tycke och smak... men jag gillar inte när det "sticker ut" en massa toner utan att det är en sammanhållen helhet... ingen känsla längre... detaljerna finns ändå med!
Utseendet är ju också viktigt! men det år att fixa med lite strumpor &krympslang mm... låååångt inlägg men bra och billigt är aldrig fel.
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2005/06/28 :  14:44:40  Show Profile Send perper a Private Message
Har du som startade denna fråga testat med ovanstående datakabel? (eller någon annan). Skulle vara kul att få höra synpunkter på ljudet från dessa... skriv gärna vad ni har för högtalare mm då det säkert har stor betydelse också!.

mvh Herr Farbror Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000