HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rummets påverkan till missljud mm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  13:30:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
Sitter just nu med min 3:e anläggning och än i dag har jag inte fått någon klarhet huruvida rummets akustik kan påverka så högtalaren ger ifrån sig missljud.

Nu är inte jag jätte kunnig i området, men är det inte så att om man har en basreflex låda och när man vrider upp volymen en bra bit och man går och ställer sig bredvid högtalaren så hör man ett väldigt irriterande flåsande från portarna.

Tyder detta då på felkonstruering eller kanske t.om rummets akustik?

Eller kan de vara så illa att det verkligen ska låta så..

jag har en volymskala på min accuphase som går från 0 till 10.

Jag satte i en infected mushroom skiva och vred upp till ca 3 på volym potten och då var det rätt högt...

jag märkte då till min förskräckelse att även denna högtalare Phonar p40 fick fram dessa missljud.

Mina 2 tidigare högtalare har även dem varit basreflex och även dem haft detta flåsande ljud....


Ska det verkligen vara så? Det förstör ju den musikaliska upplevelsen...

tacksam på tips och lösningar som gör att man kan lindra detta irriterande bi ljud....


Ska testa att sätta sockor i portarna för det har hjälp tidigare men då blev de inte lika stort ljud.....


Det ska också sägas att rummets dämpning är i stort sett katastrofal...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/06/21 13:36:15

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/21 :  13:52:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Flåsar porten är det knappast rummets (direkta) fel. Man kan heller inte säga att det direkt är ett FEL i högtalarna, men det är helt klart en dimensioneringsmiss - man har underdimensionerat! Är man elak kan man säga att du har köpt fel högtalare för dina behov. Men elaka är vi ju inte här...

Just Infected Svampar har väl extremt mycket och lågfrekvent bas. Här spelar du med all säkerhet under högtalarnas nedre gränsfrekvens och då beteer sig basreflexer såhär.

Ett litet test kan vara den gamla klassiska "strumpan i porten-lösningen". Emellertid ingen bra lösning, men kanske bättre än flås/blåsljud!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/06/21 13:53:36
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  13:57:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
Så man skulle kunna säga att alla 3 högtalare jag ägt varit fel konstruerade..

hmm ja det är ju bra utdelning

Även polarens infinity kappa flåsar ibland.....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:06:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

I en ordentligt konstruerad reflex "låda" skall det inte låta så. Om du läser högtalarrecensioner märker du dock att det rätt ofta klagas på att porten "flåsar". Rummets akustik påverkar förvisso basåtergivningen, men problemet du nämner är relaterat till högtalarna. Om jag inte har helt fel så bygger t.ex. B&W sina portar med kraftigt rundade ändor för att bl.a minimera just denna effekt.

Hade själv vissa fördomar mot reflexlådor bl.a. av denna orsak, hade därför enbart högtalare med sluten låda (Dunlavy) i många år. Sedan dess har jag dock högt många högtalare som även vid högt tryck inte har detta problem (von Schweikert VR-4, JmLab Utopia, Wilson etc.), så det tycks i högsta grad vara en fråga om högtalarkonstruktion och närmare om sättet på vilket själva lådan och porten är byggd. Mina egna Montana EPS har även en rätt stor reflexport, men uppvisar inget "flås" ens vid extrema ljudtryck.

Sockan i porten hjälper mot "flåset", men den kommer på samma gång att ändra din högtalares basåtergivning, möjligen till ganska stor grad.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:08:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
tänkte på en annan sak som de kanske kan vara men föga troligt..

Dålig ström i lägenheten kan det vara något???

Hur långt ner i frekvens tror ni infected svamp går.....

rc-l går ju ner till 18hz så dom borde ju itne ha problem att spela i princip fullt ut...

mina phonar är specade till 25hz.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:09:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
25 Hz är ju mycket lågt så det hela låter konstigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:11:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jo tycker det med, och sen så ska inte rc-l ha nåt problöem med infected, har varit i kontakt med säkert över 10 st rc-l ägare och de hade inget sådant problem som jag har.. så ja tänkte att de kanske är dämpningen i rummet isåfall eller om dålig ström i rummet har skadat högtalaren....

för ja vägrar tro att jag ägt 3 st felkonstruerade högtalare......

Sådan otur har man bara inte....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:13:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
Har 2 pytte små basreflex portar.....

har bara lyckats lokalisera flåset till den port som trycker ut luften från mellanreg.....

kan de vara så att det är för litet rum kanske??

de står på phonars hemsida att de ska ha mellan 30-40 kvadrat....

jag har 20 kvadrat nu....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/06/21 14:18:58
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:19:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..dålig ström i rummet har skadat högtalaren

Nä, det behöver du nog inte oroa dig för.
Vi börjar nog komma till...man får vad man betalar för..tyvärr.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:22:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Onekligen verkar det så...

man ska alltså behöva en miljon för att bli nöjd typ

Men va faasen ändå, inte ens diskoteks volym juh.....

ganska normal lyssnings volym....

har inte testat en längre stund och bara när ja stått intill högtalaren.. kanske man inte hör det när man sätter sig i soffan....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/21 :  14:42:58  Show Profile Send David A a Private Message
det kan vara så att porten inte sitter tätt mot lådan. Ena porten på en av mina baslådor "flåsar" lite när jag kör 20hz sinus, men inte portarna från dom andra 5 volymerna. Visade sig att jag missat lite i limningen av porten. Du kan ju iallafall prova att täta med silicon runt dom, eftersom dina kompisar inte verkar ha samma problem med sina. Antingen detta eller konstruktionsrelaterat, vilket dock är ganska vanligt tyvärr.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:02:32  Show Profile Send mayro a Private Message


Snoop.

Eftersom du HAR utsläckningar så "hör" du ljud ifrån högtalarna som annanrs skulle varit toner. Nu hör du bara en "del" av ljudet och får inte resterande info. Rätt enkel info med dom utsläckningar du har....

Så vänta med att oroa dig tills allt är klart.
För just som det "Ser ut" så är Phonar P40 en "skithögtalare". Vilket absolut är så fel något kan vara...

Efter att rätt klart veta du har utsläckningar så bör du se över "problemet" i stället för att "debatera högtalarna".

För Phonar är en suverän högtalare som bör ha all "kredd" för det den kan o gör. Det blir väldigt fel då man som just nu sker endast söker problemen där dom INTE kommer därifrån ens...

Du har rumsproblem av stor skala...

En fråga. OM du går till annat rum. Hörs basen då? Om du ställer högtalarna på olika platser och går till annat rum. Hörs basen då??

Sedan så kan jag efter telsamtal säga man till o med HÖR i telefonen hur ljudet ifrån rösten "ekar" i rummet ditt.. Vilket direkt betyder en del "upplevs" som mer och därigenom maskerar den bas som kommer...

Ett bevis till för mina ord här är faktumet att du PUMPAR ut bas.. Dina grannar hör den... Dom kom ju NU och klagade.....samt att portarna pumpar luft i mängder....

Och att portana suger o pumpar betyder det jobbas för fullt....Med bas samt mellanbas...

Så bas produseras i stora mått.. Men med utsläckning så spelar det ingen roll...

Man kan till o med "döda ljudet" av flygmotorer med just detta fenomen. Och man gör det också.... Så det är STORA krafter som är i rörelse Snoop....

Och med ekande diskant o mellanreg i rummet blir effekten många ggr mer problem....tyvärr... Du har rummsproblem.. Inget annat...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:05:41  Show Profile Send mayro a Private Message
glömde.

Med MISSLJUD i portarna skulle dom INTE få den kritik dom fått ÄVEN om dom köpt kritiken. INGEN skribent skulle ge sååå höga omdömmen med så lätthittade fel som blåsljud i basportar... Det behöver man inte ens vara smart för att inse..

Man dödade sig själv på tio sek med en enda dylig test i hifivärlden..

Dumma kan en del vara. Men inter SÅÅÅÅ dumma...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:13:57  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tobbe: Basen finns där och den har kommit till sin rätt.. I infected mushroom kommer basen till sin rätt..

jag är faktiskt tveksam att rummet kan göra så att portarna flåsar, men det kan säkert vara så....

får la ta och fixa lite mer dämpning mmm...

Men faktiskt först idag när jag lirade infected så kom basen jag ville ha.. men ja märkte att akustiken ställde till det för de var bas överallt på ett rund gångs liknande sätt...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:15:14  Show Profile Send markih a Private Message
Mayro!
Jag håller inte med. Jag tror många skribenter (och även högtalarkonstruktörer) missar flåsljud (inte de uppenbaraste förstås).

Jag vet exempel på mkt dyra högtalare som fått goda recensioner, men där jag mfl har hört flåsljud.

Rummet kan ej bidra med flåsljud. Däremot kan rummet förstärka vissa tendenser hos högtalare.

Det skulle ju också kunna vara exemplarsberoende?

markih

Edited by - markih on 2005/06/21 15:17:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:25:55  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag bedömmer inte saker efter pris. Och har hört dyra låta rent skit. Men dessa högisar ÄR inte skit. Det kan jag gå i debatt när som helst om. Jag har inte hört just P40. Men väl den lilla stativaren.I samma billiga serie.. samt P30.

Och att dessa P40 skulle ha sådana dummheter för sig tror jag inte helt enkelt...Det hade JD med sina spelningar sagt själv. Samma CC...

Dom pojkarna snackar inte skit ÄVEN om dom är kompisar till Wolfgang...

Dom vill ju inte förstöra sin trovärdighet här på forumet som du säkert inser själv.

Så hade detta varit ett problem dom märkt så hade det nog stått redan.

Sedan har dom flesta basreflexer nåt för sig. Exakt som mina ribbons. Eller en dipolbas har. Alla har en del saker eller frekvenser där dom talar om att dom är högtalare och inte "gud himself"...

Har sett även en del sådant runt inos osv. Så inget unikt direkt...

Men skit samma. Jag har ändå sagt vad jag tror osv.. Och därmed är MINA tankar framlagda till fullo. Och finner det fritt att anse jag har fel eller rätt hur man vill ju...

Det är ett forums kraft. Att vi alla kan ge VÅR syn på saker o ting...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:33:43  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det kan ju mycket väl vara en felkonstruktion också, det är inte jätte ovanligt.......

Sen så verkar de bara vara mellanreg/diskant bas reflex hålet som flåsar.....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:39:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Exakt Tobbe.

Jag har delgivit min åsikt och hävdar (envist) att det är högtalaren som ger upphov till blåsljud. Vi är inte överens i sakfrågan, Mayro.

Rummet har endast indirekt med detta att göra. Även med all absorbtion i världen kommer högtalarna fortfarande att generera blåsljud, givet samma signal (musik) och samma förstärkare. Även mina konstruktion ger blåsljud till slut, vid lågfrekvent ljud och massa effekt in. Så funkar konstruktionen basreflex. Lufthastigheten genom porten är beroende av bl.a. insignalens styrka men även frekvens (stigande lufthastighet mot lägre frekvens undantaget Fs).

Fixar man rummet kan man kanske få bort en utsläckning (i rummet i basen) och på så sätt erhålla högre basnivå. Vill man emellertid spela lika stark som förut (även med avseende på mellanregister och diskant) så kommer det ändå att generera blåsljud.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:28:07  Show Profile Send David A a Private Message
Prova och kör ett sinussvep på hög volym. Att blåsljudet genereras av rummet är helt uteslutet, om du nu inte förväxlar blåsljud med oljud som rummet själv tillför, tex skallrande väggar etc. Möjligen har Mayro en poäng där med att rummet kan maskera själva tonen. Dvs har du tex en dipp vid 30hz så kanske blåsljudet upplevs som extra starkt just där. Detta eftersom själva tonen dör ut,och endast blåsljudet blir kvar.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:35:02  Show Profile Send mayro a Private Message


vi ÄR nog överens. Jag kanske utrycker mig lite för "svepande generellt". Men gör det medvetet för att absolut inte markera nån speciellt typ eller märke osv...

Lirar bas o mellanbas utan släckning så hörs ofogen.Men då är det inte så markant så man RETAR sig. Och oftast så hörs det inte alls. Utan endast vid fåtal passager på vissa låter eller stycken osv..Och att man lite just måste LETA efter att höra det..

Men som tidigare sagt. ALLA konstuktioner har något "ofog" för sig. ALLA.. Dom är alla som vi mäniskor. DVS inte "perfekta"...Tyvärr eller som tur är. Beror på hur man ser saken iofs...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:36:10  Show Profile Send mayro a Private Message
DavidA...
Du förstog exakt hur jag menar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:48:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan inte vara så att du helt enkelt försöker spela för högt?

Som EA påpekar så ger ju alla basreflexhögtalare ifrån sig blåsljud till slut. Jag tvivlar på att någon "vanlig" högtalare kan ge ifrån toner runt 25-30 Hz (vilket inte är omöjligt om du lyssnar på IM) på "diskoteksvolym" i ett litet rum, till det behöver du stora JBL högtalare eller åtminstone en separat sub.

Fast då bör du nog också bo i ett eget hus, att spela så låga toner högt i en lägenhet är ingen bra ide.


Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:51:50  Show Profile Send Snoop a Private Message
Försöker spela för högt nej, de kan jag inte tänka mig.....

Som sagt tids nog så kommer det att flåsa, men jag tycker det är konstigt att man märker det på den volymen jag spelar.....


jag ska testa att dämpa rummet och se om det fortfarande är hörbart.....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/06/21 16:55:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:56:47  Show Profile Send mayro a Private Message
dämpa inverkar endast på diskant och övre mellanreg så det inte "ekar" runt....

Utsläckning har med rummets mått att göra. Och går nog enbart att hantera via nån form av omflyttningar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/21 :  17:00:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Gud va roligt, nu då det i princip tack vare min bänk jävel inte går att möblera på annat sätt.

ska ta upp högtalarna till kompisen fram över, så får vi se hur de funkar där......

Utsläckningar som ni snackar om, kan de då få flås ljudet att bli mer framträdande....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  17:07:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja eftersom själva TONEN som spelas INTE hörs.. Då hör du enbart den DÅLIGA sidan.. DVS reflexportens blås...

Men sådant problem finns med OLIKA saker på olika konstruktioner...

Mina ribbons är FRUKTANSVÄRT noga att dom spelar EXAKT i fas. Och att dom står EXAKT lika.. EXAKT..

Annars får jag "ringningar" på typ kvinnoröster samt gittarrer osv...

Så som sagts.. ALLA konstruktyioner har NÅT dummt för sig...

Men att därför tro dina högtalare är FELKONSTRUERADE är rent nonsens

Om så varit fallet skulle CC. samt JD hört det omgående. Och dom skulle inte släppt in såsom säljande.

Och testerna skulle aldrig gett dom de toppbetyg som ändå erhållits....

Dessa PUMPAR luft.. Och dödar du tonerna så kommer självklart annat höras..

Tex din grannes bankande. För hos HENNE finns det BAS kan jag lova dig

Hon vet den uppgradering du gjort...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000