HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynaco SCA35/ST35 -clone
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/20 :  16:10:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Hej gott folk, jag har nu letat som en tok efter ett läsbart schema till någotdera stegen, komplett med komponentvärden och ej funnit något användbart, kan det vara så att någon på detta eminenta forum råkar ha ett schema som går att scanna/kopiera/mejla ?
eller finns det nån sida i sajberrymden som har ett läsbart schema så tar jag tacksamt emot länken dit

Livet är för kort för mono

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:17:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kolla in denna sida !
http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm

edit: direktlänk:http://www.curcioaudio.com/SCA35-%20WD.pdf

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/06/20 17:20:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:19:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svårläst...
http://www.triodeel.com/dynsca35.gif

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/20 :  19:58:29  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
tack för tipsen, men jag har varit inne på dom sidorna, men där finns inget läsbart schema där komponentvärdena framgår, inte som jag kan läsa iallafall, det borde finnas nån som har nedtecknat/ritat av schemat.. hoppas jag!
edit-nu såg jag din edit, reeltoreel, jag får nog pyssla ihop något av komponentvärdena jag fick i pdf:en..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/06/20 20:01:33
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/20 :  20:50:43  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
tror ni att jag kan ersätta 7199 med 6AN8?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2005/06/20 :  20:59:14  Show Profile Send Bosse a Private Message
mr.Triatic har pm.

Bosse
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/20 :  22:26:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Nu skrev jag ut alla gamla schemasnuttar jag hittade, plockade fram förstoringsglaset och började kladda på ett papper, sen översatte jag det till ettor och nollor, såhär blev det:

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:05:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Du har nog fått en uttömmande bild här ovan men här är ett par länkar iaf....

http://www.geocities.com/vintageaudio/st35a.jpg
http://www.geocities.com/vintageaudio/st35b.jpg

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:09:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->krellmaster
jo, det är bland annat dom ritningarna jag använt mig av, synd att det är så svårt att tolka vissa komponentvärden på dom dåliga bilderna, men jag tror att jag löst det..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:22:38  Show Profile Send time a Private Message
Drivsteget är inget vidare, glöm 7199. Ta istället en ECC 83 och en concertina driv/ fasdelare. Sök på EL84 PP. har scheman men ingen scanner, fax ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:52:49  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
mr. Triatic: Vart bor du???Bor du i närheten av Gbg så kan du få låna mitt ST 35 steg, helt orginal från -66.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/21 :  07:05:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->HLindgren
jag är Halmstadit (heter det så?)

->Time
Håller med om att ljudet från 7199 inte är spitzenklasse.
Jag har jag bara ett ex kvar i gömmorna med allt för många timmar i sig..dessutom är nya eller NOS 7199 rätt dyra och svåra att hitta, prestanda/pris-faktorn blir ju låg.

-Vad gäller ECC83 så har jag tröttnat lite på det röret, dock har jag gott om NOS E88CC från Televinken vilka jag gärna använder istället, så nästa steg är att kladda om schemat med E88CC som fasdelare.
Jag skall ta en sväng till det soliga Stockholm i två dar *jippi*
så jag ritar om schemat när jag är hemma igen.
--
Såg nu att jag skrivit fel på C24A, skall vara 100µ, inte 1000µ.
--

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/06/21 :  08:15:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Nu blir jag lite nyfiken, går 7199:an att byta bara sådär????För som sagt, dom är svåra att hitta och kostar mer en andra rör. Bytte dom för något år sen från dom orginalrör som satt på den.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2005/06/21 :  10:18:42  Show Profile Send Bosse a Private Message
Slutstegen i SCA35 och Stereo35 är inte identiska. Stereo35 använder
7247 istället för 7199. 7247/12DW7 är en ecc83 plus en ecc82 och dom nytillverkas av EI fabriken i Serbien. Varför använda någonting annat?
Det här steget lider av begränsad bandbredd. Den har man offrat för
att få upp uteffekten. 17 och en halv Watt!!
Det är emellertid lätt avhjälpt. Man sänker anodspänningen på el84:orna med ungefär 50V till 320V(punkt 7 på schemat).Det gav den största
enskilda förbättringen som jag upplevde under dom år som jag höll på på med dom här stegen.
Utgångstransformatorerna Z-565 är mycket bra så det finns mycket att hämta.

Bosse
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:12:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant tråd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:45:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->jag hade tänkt lägga min anodspänning på drygt 330V eftersom det är det som min tänkta trafo lämnar efter filtreringen, hoppas att det är värt effektsänkningen, jag har ett par monoblock som lämnar 8 Watt, det duger för det mesta så jag är inte så värst effektkrävande

Jag tror att jag gör det med en E88CC ändå, helt enkelt för att jag har så gott om dom och att jag "diggar" dom rören.

-Några bra tips när det gäller fasdelare med just ECC88, lämplig anodspänning/motståndsvärden/konstiga kopplingar/kondingar??

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:03:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
förresten nu går ju steget i UL, jag kanske borde triodkoppla EL84.orna, vilket är att föredra?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:24:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Bosse. Du har så rätt så, inte samma rör ju. Jag som fick hjärnsläpp ett tag där

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:39:18  Show Profile Send fenwick a Private Message
Triatic
I HEFTA finns det ett förslag på el84 + ecc88. I slutet på tråden..
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/22 :  21:36:34  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->fenwick, nu har jag försökt "implementera" Jax's konstruktion i mitt schema..
det inringade frågetecknet i mitten är feedbacken, i min värld så kan jag inte hoppa över den, utan den behövs, frågan är väl egentligen var jag skall koppla in den?


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/06/22 21:37:20
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2005/06/23 :  21:58:02  Show Profile Send Bosse a Private Message
Jag kan inte hjälpa dig med feedbacken eller ditt drivsteg.

När du skall göra så omfattande ändringar kan du lika väl satsa
på separata katodmotstånd. Det ger lite bättre ljud och skyddar
el84:orna om ett av dom går sönder. Jag tror jag använde 390 Ohm/2W
och 33microfarad på varje katod. Har du råd och plats så använd ej elekrolyter utan t.ex polypropylenkondensatorer.

Skall du använda PA774 som nättrafo?

Bosse
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:51:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->bosse
ja, det är en bra idé med separata katodmotstånd, det skall jag ta med.. men det kan ju bli lite knas med kondingen där, skall jag dimensionera den spänningsmässigt så den klarar en härdsmälta i rören så blir det en halv skokartong med polyproppar som måste till.. jag får väl chansa på att rören håller så går det ju att få plats, chassiet jag valt ut är ju rejält tilltaget.

Nepps, 774 har jag ingen så den får jag klara mig utan, jag har ett par andra som kan funka, en som lämnar 240VAC så jag sänker ju då anodspänningen som du rekommenderade, dock saknar jag glödtrafo så där blir det en 9VAC ringkärna och en rejäl regulatorkrets, jag föredrar likströmsglöd..

Mitt förslag på drivsteg i ritningen ovan har jag scrappat, jag skall rita om det helt, det blir nåt i stil med det som sitter i ST35:an, fast då med E88CC/CCa.

Några förslag på nätdelen, jag tänker inte köra med rörlikriktning utan jag håller till godo med dioderna, troligtvis helvågslikriktar och biffar upp kondensatorerna lite, eller det är kanske inte nödvändigt egentligen
--
Glad midsommar!



Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/06/23 22:52:00
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/06/24 :  00:24:31  Show Profile Send fenwick a Private Message
Återkopplingen tas på gallret på första nedre trioden.
Nån som vet vad C21 gör?

elyterna i PP-rörsteg: det finns de som hävdar att less is more. Jag skulle gärna testa det vid tillfälle.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/06/24 :  09:12:45  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Trevligt med tråd om SCA-35, har en själv.
Mitt exemplar har inte gjort så många timmar, men 7199:rna är skräp.
Det brusar, knastrar och sjunger även utan musik. Stampar jag i golvet låter det som
tidstypiska tamburiner... Jag har med stor framgåg kopplat förbi för- och tonkontrollstegen.
Ljudet blev märkbart klarare med CD:n rakt in på 7199:rna.
För att ta detta ännu längre tänkte jag lyfta över utgångstransformatorerna till ett
nytt (men gammalt) chassie för att inte helt modda sönder "dynan". Förmodligen blir det Jax HFTA-baserade
variant med E88CC. Vill man ha något enklare verkar Morgan Jones "Bevois Valley Amplifier" intressant.
Även där med E88CC, -enkelt ingångssteg med helt oavkopplad katod där motkopplingen går in.
Direktkopplad Concertina splitter. Mycket noga beräknade arbetspunkter ska vara nyckeln till fint ljud.
Jones bok Valve Amplifiers är väl värd sina ca 360:- hos adlibris.se

mr. Triatic, du har PM!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/06/24 :  13:36:53  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har en SCA-35, som det tyvärr finns lite brum i..., sedan har jag en STEREO-35, som är slutstegs varianten & den är som det står på en liten lapp: FACTORY WIRED, & den funkar mycket bra.

I bland när man är lite nostalgisk så kan man ju koppla in dem.
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2005/06/25 :  11:47:52  Show Profile Send Bosse a Private Message
->JohnA
Om man skall använda ecc88 och inte har ngt emot elektrolyter i
signalvägen så är MJ:s förstärkare vägen att gå. Testat och klart.

->mr. Triatic
Härdsmälta? Jag använde konensatorer på DC 250V. Sällan man ser
högre.
http://www.triodeel.com/dyna6bq5.gif
Här finns en variant som jag fick ideén till rörlikriktning av.
Även möjligheten till låga kapacitanser i nätdelen. Använder
oljekondingar där och dom är STORA. Två chassin faktiskt.
Morgan Jones i all ära men förr hade man inte tillgång till
våran tids komponenter utan fick lösa det på annat sätt,
nogrann layout, bra transformatorer osv.Det blev dyrt för den tidens
konsumenter. Som sagt det finns mycket att hämta därute.

Bosse




Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000