HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Viktigast för bra återgivning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/20 :  03:29:34  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej forumet

Naturligtvis är alla parametrar viktiga för att återgivningen ska vara bra, men vilka tycker ni är de viktigaste? Det är väl där de olika valen görs när två prylar ställs mot varandra och utvärderas.

Jag tycker dessa är viktigast (i ordning);

Stereobild(!)
Mellanregister (allmänna mellanregisteregenskaper)
Torr bas

Vad tycker ni?

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/20 :  07:21:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
1. Renhet/klarhet i ljudet (annars blir det aldrig roligt med musik).
2. Bred, hög och djup ljudbild med bra sweetspot.
3. Nyanserat mellanregister där röster är tydliga (ska vara tydligt vad som sjungs..).
4. Rapp (ej bumlig) bas.
5. Dynamik, trummor och gitarrer ska kännas (viktigt i bla hårdrock, rock och grunge som jag gillar!).

Finns fler viktiga faktorer så klart, dessa känns viktigast för mig men det är ju en smaksak. Ska bli intressant att läsa fler inlägg i tråden!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/20 :  08:25:03  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

* Transparens (så gott det går 100% är ju en omöjlighet)
* Ljudbild, bred hög och djup. Beror ju på om den infon finns på inspelningen men erhålls om ovanstående uppfylls
* Dynamik
* Bas och mellanreg. som ger "kropp" åt instrument och sångerskor/sångare

Vad jag kan komma på nu, men nu måste jag jobba........

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:09:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min prioritering:

1a. Klarhet i ljudet
1b. Dynamikförmåga
1c. Klangriktighet
Dessa tre gäller i ALLA register.

Sedan:
2. Ljudbild

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:24:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså...jag är inte nöjd förräns det känns som att personen som spelar sitter mellan högtalarna...rätt enkelt egentligen det ska låta LIVE!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:31:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, får man till ljudet så det låter likt en livekonsert är nog mycket vunnet..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:33:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låta "Live". Ja, det säger vi allihopa, fast klätt i olika ordalag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/20 :  09:46:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
huvudsaken man är nöjd bernt så

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:51:14  Show Profile Send Loopen a Private Message
Musikaliska.....kanske.

(kan någon tolka det?)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/20 :  15:12:13  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Eftersom jag är musiker och har spelat live i c:a 15 år så kan jag säga att jag aldrig har hört någon hifi-anläggning spela "live", aldrig.

Om jag skulle ställa upp mitt trumset i ditt vardagsrum så så skulle inte välljud komma i tanken utan ren skräck och panik att komma ut ur rummet. Eller om vi skulle ställa tex Tommy Körberg i rummet så satt man inte kvar då heller..jag lovar.

Många pratar om "autentiska ljudtryck", och menar man vad jag tror så innebär det alltså att man har trumsetet i vardagsrummet..Jojo, visst..med ett par enkla högtalare.

Eller om man tar tex "AC/DC live i Globen-känslan" in i rummet hemma så skulle varenda ruta krossas.

Men min priolista är:
1: Klangriktighet(eftersom jag vet hur de flesta instrument låter i verkligheten)
2: Transparens i hela registret
3: Ljudbilden ska vara tre-dimensionell, jag vill höra hela scengolvet på tex en jazzplatta(Wynton Marsalis "Live At Bubbas, WOW!)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/20 :  15:17:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
muse "for the record" jag vill inte ha pa-ljudet hemma...utan oförstärkt live-känsla...


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/20 :  20:20:31  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag ser att alla här verkar tycka om ljudbild, så jag kan passa på att fråga er om inspelningar med ljudbilder i världsklass. Har nämligen ibland lite problem men ljudbilden hemma. Gärna filmmusik Wynton Marsalis "Live At Bubbas noterad!

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/20 :  20:29:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Svårt att gradera faktiskt men jag brukar prioritera.

  • 3Dkänsla (livekänsla)
  • Klang
  • Dynamik
  • Detaljrikedom

Det skall slutligen låta musikaliskt ihop om det stämmer.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/06/20 20:31:30
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/21 :  07:50:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Muse, jag tror du blev missuppfattad, jag håller med dig, jag har heller aldrig hört någon hifihögtalare/anläggning prestera den dynamik man kan få av oförstärkta instrument (alltså inte PA förstärkt).

Många av oss (precis som bernt skrev) vill ha och söker live känsla, och det är väl gott och väl, men jag får allt som oftast för mig att vi inte riktigt har koll på vad detta kräver.

Med detta menas inte att man inte kan få en mkt givande upplevelse av en fin hifi högtalare, för det vet vi ju alla här att man kan få.

Men har man stått framför en storbandsorkester eller jazzensabel (oförstärkt), eller suttit och lyssnat vid ett bord på en klubb så inser man nog ganska snabbt att "live" kräver väldigt mycket, blåsinstument och trumset exempelvis.

Vill man ta det hela ytterliggare ett snäpp och tänka live i form av PA förstärkt ljud, ja då finns det mig veterligen inget inom hifi som skulle hänga med ens halvvägs, och jag är helt såld på den kvalitet ett fint och rätt rattat PA kan leverera, men tyvärr är dessa uppleveleser ganska sällsynta.

Prioriteringar då :

- homogenitet och flyt
- kontroll och jäklaranamma
- högt till tak

Jag är högtalarmässigt inte där än på långa vägar (bor i en mindre lägenhet) men det är ett långsiktigt mål, elektroniken borde dock klara av det rätt bra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/21 :  08:12:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Humöret spelar också in, har jag mig tyckt märka.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/21 :  08:32:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Och mörkt i rummet ska det vara, ögonen spelar en spratt ....

Martin
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:55:53  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Absolut MartinN, jag tycker man njuter som bäst i totalt mörker......får en ibland att undra vad som vore värst....att förlora synen eller hörseln....det vete sjutton om inte det vore värre med att inte kunna höra....sorry för OT Wingboot....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/21 :  10:05:40  Show Profile Send mayro a Private Message

Muse
quote:
Om jag skulle ställa upp mitt trumset i ditt vardagsrum så så skulle inte välljud komma i tanken utan ren skräck och panik att komma ut ur rummet


Det vore om JAG fick tag på "pinnarna" det
(Sorry, "stockarna"...

Och så till frågan. Den är svår att sammanfatta i en helhet.

Men musikalitet är ett ord som sammanfattar rätt bra. Men vill lägga till även MELLANREGTONERNA. Dom är numera ofta helt borta i jakten på "upplösning" o hörande av läppar som smackar i micken osv...

Men musikalitet o tonal vibb får sammanfatta mina viktigaste parametrar...

Och rent privat även förmågan att göra det vid rätt höga volymer. Jag spelar "rätt högt" jämt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/21 :  11:19:45  Show Profile Send MartinN a Private Message
Klangriktighet är för mig viktigt och sedan kan jag uppskatta
ljudbild som extra. För klangriktigheten är mellanregister och
basen mycket viktiga. Ibland måste jag mixtra med subben för att
få 'dåliga' CD:n att låta acceptabelt. Diskanten har jag lärt mig
att strunta i, för CD:n ger mycket sällan verklighetstrogen diskant.
Däremot blir ljudet lätt en aningen skarpt utan tillräckligt med bas.
Basen är också mycket viktig för djupet och t.o.m. luftigheten i
ljudet. Skulle inte klara mig utan sub nu mera.

Martin
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:31:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Vill man ha livenivåer så krävs nog åtmiståne såna häringa doningar, se länk...

http://www.decware.com/imperial.htm

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/21 :  13:57:54  Show Profile Send markih a Private Message
För fullgod återgivning behövs:

1: Tillräcklig headroom för det materialet och den nivå man vill lyssna.

2: Hänger egentligen med punkt nr 1: Ohörbar dist (av alla sorter.)

3: Ohörbar dist ger även rak frekvensgång, men spridningen i rummet är det stora problemet. Här infinner sig mer eller mindre begränsningar.


markih
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:52:26  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Haakkan: "For the record":
Min svärfar är trumpetare och har spelat med bla Radiosymfonikerna, han kan väl få repa hemma hos dig ett par timmar?
Mer transparent kan det väl ändå inte bli?

Och "by the way": hur många konserter har du sett utan PA?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/21 :  16:41:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Med livekänsla menas väl normalt ändå inte live i verkligheten, utan så pass bra återgivning att vi kan fylla i bristerna och få ett njutbart resultat.
Verkliga nivåer i våra lägenheter och radhuslängor beackar sig nog grannarna för till att börja med om inte öronen packat ihop innan.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/21 :  17:38:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju prioriteringar som efterfrågas i tråden antar jag, vad tycker medlemmarna är viktigast.

Jag minns på DIY-Göteborg 2004, då hade Bosse Hansson med sig en saxofonist.
Där satte han ju ribban direkt så att säga. En tankeställare för många tror jag.
Någon trummis hade han inte med sig - gudskelov.
Alla är inte så kompromisslösa som Bosse, med murade bashorn i källaren. Det är ett system jag gärna skulle höra!

Ibland på onsdagkvällar är jag i samma lokaler som ett storband som repar - system som klarar
den dynamiken med bibehållen klangriktighet vågar jag knappt tänka på vad de skulle kosta...

Men det hade ju varit det ultimata helt klart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/21 :  19:14:46  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Håller med Martin m.fl.! Det är riktigt härligt när det är helt mörkt (men kanske ett litet myspys stearinljus när man lyssnar på någon kärlekslåt ). Jag tycker högtalarna smälter mycket bättre då! Det är roligt att försöka fastställa vars ljudet verkligen kommer ifrån när det inte alls låter från högtalaren. För mig är det som sagt prioritering ett. Och visst fan är det härligt på liveinspelningar när det låter som om man står mitt i publiken och hör åskådarnas jubel och applåder omrking sig

/wing

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/06/21 :  20:41:47  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Fyllighet i ljudet är ngt som prioriteras högt.
En fet o omslutande ljudbild som verkligen fyller rummet med musik.
Det som ställs i särklass högst krav på återgivning är röster, dessa "vet" man verkligen hur dom låter i verkligheten. Visst "vet" man hur instrument låter också men dessa har man långt ifrån lika bra uppfattning då man inte vanligtvis inte hör dessa långt ifrån lika ofta.
Diskanten får inte sticka ut och bli skrikig.
Basen ska vara fyllig med bra att attack.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000