HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Verdis requiem - vilken inspelning är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/19 :  17:37:12  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message
Jag har ganska nyligen upptäckt hur bra Verdis requiem är (bättre sent än aldrig), och kollade runt lite efter vilken inspelning som verkade bäst.

Efter ett tips från någon webbsida köpte jag en från 1964 med Carlo Maria Giulini som dirigent (EMI Classics). Fast jag är inte alldeles nöjd med ljudet. Till exempel känns det som att det "spräcker" på vissa ställen, och pukorna tränger igenom för mycket på sina ställen. Petitesser förstås, men nu är ju det här ändå ett hifi-forum...

Är det någon som har något bra tips på en inspelning som låter bättre?

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/20 :  10:38:00  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Hej,

Jag har en inspelning med Solti och Chicago symphony orchestra på Decca som har bra ljud. Jag vet dock inte om den låter bättre än Giulini på EMI. Men jag är rädd att EMI klassiska inspelningar är kända för dålig ljudkvalité. I vartfall sämre än Decca.

Även jag har läst att Giulini's tolkning på EMI ska vara den kanske konstnärligt bästa som finns, så du kanska ska behålla din skiva.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:56:48  Show Profile Send MartinN a Private Message
Bäst och bäst ?? det kan vara svårt att betygssätta konst.
Har själv en DVD (EMI) med Gheorghiu, Alagna och Abbado
som är trevlig. Sedan har jag en CD, Cherubinis Requiem
och Verdis med Muti på EMI Double FForte (2CD). Ljudet är
OK.

Martin
Go to Top of Page

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/20 :  18:26:20  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message
Ja självklart, alla har ju förstås inte samma preferenser. Det jag har stört mig lite på i Giulinis version är framför allt i Dies Irae, där jag tycker att kören spräcker lite när det öser på som mest, och att pukorna som ligger på baktakt där går igenom för mycket - tycker närmast att just det låter otight. Om det inte är så på Decca eller EMI:s DVD kanske jag borde kolla upp dem också. DVD:n - är det med bild också alltså, eller DVD-audio?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/21 :  08:29:41  Show Profile Send MartinN a Private Message
DVD:n är DVD-video, alltså med bild. Kommer inte ihåg
vilka ljudspår den har, men kan kolla hemma. Har fått
bra kritik t.ex. i Penguin Guide to Classical Music.

Martin
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/21 :  10:11:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tyvärr finns inspelningen JAG rekommenderar starkt inte kvar längre i DG katalog men jag lyckades ändå efter mkt (edit!! MYCKET!!!!) sökande få fram följande SACD (hybrid) utgåva av samma inspelning!! Vad gör man inte för en människa i nöd!!

Carlo Maria Giulini förståss och Berliner Philharmoniker i en fenomenal tolkning med underbar känsla och stämning i inspelningen!!
Bas stämman skickar rysningar längs ryggraden av välbehag!!

Inspelat i en kyrka i Berlin. Och ljudet skall klangmässigt vara på topp.. Säkert bättre än min kopia på standard CD!!

quote:
Verdis klangprächtige Totenmesse in einer Einspielung unter Carlo Maria Giulini gehört zu den Perlen aus der neuen SACD-Reihe.


http://www.klassikakzente.de/product.jsp?eanPrefix=00289&articleNo=4767351&mode=productDetails&name=Messa da Requiem

Hoppas den går att få tag på!!

Lycka till!!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/06/21 10:24:17
Go to Top of Page

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:18:15  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message
Stort tack för tipset! Fast just Dies Irae går väldigt långsamt där, tycker jag. Alltid är det nåt... Å andra sidan blir det väl lätt så när man har hört en version, att man tycker att det "ska" låta just så som man är van.
Go to Top of Page

AB
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/06/22 :  13:37:11  Show Profile Send AB a Private Message
Hejsan!

Två ytterligare rekommendationer:



Philips 00289 442 1422:

Luba Orgonasova, Anne-Sofie von Otter, Alastair Miles, Luca Canonici, The Monteverdi Choir, Orchestre Révolutionnaire et Romantique/John Eliot Gardiner.

*Väldigt* bra inspelning (och tolkning). Nästan "för" stort dynamikomfång. Skillnaden i ljudnivå i exempelvis övergången från "Requiem Aeternam" till "Dies Irae" är så stor att det kan vara svårt att hitta en bra balans mellan de svaga passagerna (så de inte blir ohörbara) och de starka (så du inte kvaddar öron och högtalare). Rekommenderas.



Music & Arts CD-4240(2)

Zinka Milanov - Soprano, Bruna Castagna - Mezzo Soprano, Jussi Björling - Tenor, Nicola Moscona - Bass; Westminster Choir; NBC Symphony Orchestra/Arturo Toscanini, performed at Carnegie Hall, November 23, 1940.

Inte alls så ljudmässigt bra inspelning av naturliga skäl, men jag tycker ända att man kan lägga ett sådant här makalöst historiskt dokument till sina samlingar... Hi-fi eller ej. Kan vara lite kvistig att få tag i, men jag hittade faktiskt mitt ex på Mega i Sthlm, annars kan man beställa direkt på nätet (http://www.musicandarts.com/CD4240hc.html).

Det finns utgivningar av samma inspelning på bolag av "piratkaraktär". Dessa bör undvikas, inte minst på grund av risig kvalitet på överföringen.

Anders B
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2005/06/29 :  10:31:18  Show Profile Send mikaels a Private Message
Den här har jag:

och jag är mycket nöjd.
Amazon skriver:
quote:
If you value the drama and terror of Giuseppe Verdi's sacred masterpiece, you need to hear this. Solti's "Dies Irae" is overwhelming, the drums pounding and the chorus sounding as if it's writhing in hell's torments. What Solti's intense, operatic conception lacks in spirituality it more than makes up for in the way it grips you by the throat and never lets go. The solo quartet, with one exception, is among the best assembled in the stereo era. Pavarotti shines, and Talvela's authoritative basso profundo is a rock-solid anchor. Horne's trademark register break can be a distraction at times, but she's thrilling. With a more idiomatic soprano, this would have been an unbeatable foursome, but Sutherland is sadly miscast here, most damagingly in the "Libera me." Sonics were demonstration quality in their day and are still competitive with the best.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/07/31 :  09:56:58  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message
Nu kan jag meddela att det blev John Eliot Gardiners version på Philips -- och jag är väldigt nöjd. Av det jag har hört hittills tycker jag nog att både musiken, inspelningen och sången är bättre än Giulinis version från 1964. Stort tack för alla tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000