HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bitummen troende!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/19 :  00:24:15  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
JAg har blivit frälst och som ny frälst vill man sprida ordet!!! Jag köpte idag en Usher CD-100 (samma som Shanling CD-S100) och kopplade in för att lyssna. Det jag märkte var att basen inte var så nyanserad men i övrigt lät allt bra. Men jag bestämmde mig att bitumma insidan för att se om det blev bättre.... Ok oj!!!!!!!! Det var en ny spelare basen blev nyanserad och kändes som den gick djupare. Men diskant och mellanregister kom fram bättre blev klarare och allt föll på plats i ljudbilden. Det var helt sannslöst vilken skillnad det blev.

Så jag måste rekomendera denna kur till alla som vill tweak sin cd eller dvd lite. Det blir grymt mycket bättre och kostar inte mer än 100 kr. Det gav mig nog ett par tusen till i cd-spelare skulle jag tro.

Testa och ni kommer förstå / The Groupie

The_Groupie

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/19 :  02:26:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härligt :)
Grattis till din "nya" cd-spelare :D

Synd bara det är så nedrans tungt att bära hem ;)
Bar hem ett par lådor till ett par högtalarbyggen häromsistens... uuuusch

Hur mycket och var har du dämpat lådan?
Lite bilder vore trevligt :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/06/19 02:28:47
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/19 :  08:57:50  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Jag har dämpat allt ag ansåg gick. mekansinm, kondensatorer och så mycket det gick i lådan. Så jag öla vikten med ca 4 kg.....

Bilder kommer om ett tag...

The_Groupie
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/19 :  14:33:25  Show Profile Send ILLY a Private Message
Bra jobbat, Groupie. Billiga och effektiva moddar är det bästa jag vet.

Ett varningens ord dock, angående att dämpa kondensatorer (om det är elektrolyter du menar?). Har du någon koll på hur varmt det blir i lådan och vilken kvalité kondingarna håller? Om det är väldigt tajta marginaler så finns det risk att de dör i förtid.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/19 :  15:01:22  Show Profile Send hobbes a Private Message
4 kilo bitumen låter väldigt mycket...
Finns det fortfarande plats för släden att åka in..?
Jag har Shanling CD-S100 så detta låter intressant..

Har sett en del Taiwanesiska siter där dom modifierar även elektroniken.. Tyvärr är inte taiwanesiska mina starka sida..

//Hobbes
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/19 :  15:20:44  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Hej hobbes jag ska lägga upp bilder mot kvällen tror jag om jag hinner. Men jag undrar om du kan adresserna till några av dom Taiwanesiska sidorna skulle vara kul att kolla på.

// The Groupie

The_Groupie
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/06/19 :  15:27:28  Show Profile Send hobbes a Private Message
Här kommer dom..

http://eddie.dyec.com.tw/diy-demo/audio-diy/cd_dvd_modify/cd-100_2/user_cd-100_ii.htm
http://eddie.dyec.com.tw/diy-demo/audio-diy/cd_dvd_modify/cd-100/ushercd-100.htm

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/19 :  16:11:13  Show Profile Send linnar a Private Message

"Finns det fortfarande plats för släden att åka in..? "

Dom åker på asfalt gosse....
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/19 :  16:43:02  Show Profile Send ohmega a Private Message

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:21:11  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Nu kommer lite bilder och annat hur den ser ut

Översikitsbild:


Alla ytor som gick att bitumma är bitummade som ni ser!!!

Släden:


Staliliserade släden så mycket det gick för att minska vibrationer. Så mycket bitmummen här!

Krestkortet:


Här har jag dämpat alla kondensatorer.

Locket:


Dämpade det för att det skulle bli stabilt.


De kommande moddarna är ett nätfilter som skall instaleras för att bli av med nät strörningar. SD-fötter skall testas och se om det blir resultat. Och till sist skall även nätdelen och alla 240 nätkablar skärmas. Sedan tror jag att jag är klar.......

Kom med förslag och tyck till, det är alltid bra med feedback.

// The Groupie

The_Groupie
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:27:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är ju rena autobahn

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:29:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det där med nätfilter kan ju diskuteras, jag monterade bort
mitt från en Opera consonance 2.2 mkIII, och det blev bättre

Men testa du att sätta dit ett nätfilter, det går ju att ta bort.





Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:35:36  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Men testa du att sätta dit ett nätfilter, det går ju att ta bort.





Sätter du dit nätfilter FÖRSTÖR du allt.... Per G.. Berätta rakt av för vår vän här vad dessa skitsaker gör då man TAR bort dom.... Tror det behövs lite "stöd" för att inte göra missgrepp här.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:58:23  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Proppade min pioneer dv-656 full med bitumen....den blev väldigt varm....stängde av sig hela tiden.Så det blev att plocka bort det mesta annars hade den nog pajat!Kan säga att bitumen smular upp sig sig rätt rejält när man skall ha bort det,blev väldigt kletigt och pilligt.Så man skall nog ta det lite försiktigt och prova sig fram.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:00:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Sen har limmet en förmåga att släppa om det blir för varmt, såvida du inte använt annat lim än det som sitter på baksidan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/19 :  21:21:23  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Varför inte nätfilter???? Kan någon förklara......

The_Groupie
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:55:59  Show Profile Send Slupen a Private Message
varför fungerar bitumen?
Var hittar man sådant och vad kostar det?

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/19 :  23:04:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
Bitumen fungerar därför att det är tungt och vibrationsdämpande. Finns att köpa hos bl a hifikit, ljudia, mekonomen, micro, biltema och säkert en hel drös andra firmor också. Går ibland under namnet blyfoliematta.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ipren
Member

162 Posts

Posted - 2005/06/19 :  23:11:22  Show Profile Send ipren a Private Message
Självklart ska man tänka på värmen när man klär en CD/försteg med bitumen men bortsett från det kan jag bara instämma. Har själv klätt både CD och försteg med strålande resultat, sådant ljudlyft för så lite pengar är ett kap, fynd eller vilket ord man vill använda.
Jag brukar handla mina på Mekonomen 42:- plattan !!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/19 :  23:47:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
varför fungerar bitumen?



Fungerar och fungerar... Det är en "massa" med en egenskap av tyngd och seghet, vilket gör att den kan på sätt och vis absorbera vibrationer.

Fast eg. inte. Utan det fungerar mera så att den adderar sin massa till den man applicerar den på, som behöver dämpas på något vis, vilket antingen "höjer" eller "sänker" resonansen som sätter massan i rörelse. Ju, tyngre och massivare något är - desto mer energi/kraftigare vibrationer krävs för att få massan i resonans/vibration igen.

Det man eg. gör är att man "flyttar" problemet/resonansfrekvensen en bit. Förhoppningsvis så pass långt bort att man inte störs av det längre.

quote:
Bitumen fungerar därför att det är tungt och vibrationsdämpande.
ILLY tog den korta versionen.

Ang. nätfilter så kan man ju prova sig fram. Ibland kan man få bra resultat - om man har tråkiga omständigheter från början. Men jag sätter nog hellre filter på det som kan störa än det som inte får bli stört. Sen finns det ju filter och filter. "Filter" som försörjer anläggningen med perfekt nyskapad ström brukar vara mumma.

M

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/20 :  00:01:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Prova Ceraballs istället för SD-fötter (Kanonbra)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/20 :  00:53:59  Show Profile Send mayro a Private Message
"varför inte filter"

för dom förstör så mycket..

Och det finns andra vägar att uppnå bättre resultat fast utan förstöra via jobba med elen... så enkelt är det enligt mig...

filter o skit tar inte bara bort kirurgiskt enbart det DU vill..tyvärr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:14:00  Show Profile Send esl a Private Message
EDIT mayro: mayday:
Jag jobbar med elektronik på dagarna och på kvällarna som hobby. Har moddat apparater sedan början av 80 talet, och ofta installerar jag nätfilter i apparater. Nu är jag ju bara ingenjör och har inte doktorerat i ämnet EMC störningar, dock har jag jobbat en del med det... gjort prov i EMC kammare och sådant. Jag lyssnar väldigt mycket på musik och jag brukar ha lätt för att höra även ganska så små förändringar gjorda i anläggningar.

Jag har bara positiva saker att säga om EMC förbättrande åtgärder. Jag tycker oftast att musiken låter bättre när jag sänker eller helt tar bort nätstörningar.

På vilket sätt tycker du att nätstörningar förbättrar musiken när du lyssnar?
Jag upplever speciellt CD-spelare och andra digitala medier som speciellt tacksamma att filtrera, och det beror på att digitala och analoga kretsar jobbar på två helt olika sätt och där dynamiknivån från början är väldigt stor. Digitala kretsar är faktiskt också ganska känsliga för spänningsvariationer.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/06/23 11:27:54
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:18:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
esl: Nu riktade du dig nog till fel person tror jag =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/06/22 :  18:45:51  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Jag har testat Sd-fötter nu och dom stannar allt blev bättre basen mellanregitret och diskanten lyfte ett steg till. Så jag rekomenderar Sd-fötter.

The_Groupie
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7618 Posts

Posted - 2005/06/23 :  22:21:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag ser att du har bitummat insidan av locket.
Passa dig för direkt solsken säger jag bara!
Jag gjorde inte det, varpå min spelare vägrade skicka ut släden på grund av att bitumenet lossnat och lagt sig över mekaniken:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000