HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Koppla datorn till stereon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:01:24  Show Profile Send audiogear a Private Message
Hej!

Jag undrar om det finns några risker med att koppla ihop datorns ljudkort med stereon? Jag tycks ha hört talas om förstärkare som gått sönder pga. detta.

Sedan är det ju en annan femma att man knappast kan åstadkomma något välljud genom att låta datorn vara signalkälla, men i vissa sammanhang kan det ju vara trevligt att kunna spela upp MP3 i stereon.

EDIT: Postade nog i fel forum. Jag hade tänkt att det skulle hamna under HiFi.

Edited by - audiogear on 2005/06/17 19:04:48

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/06/17 :  23:58:22  Show Profile Send labrat a Private Message
Har också hört att förstärkare kan ta stryk av detta, men vet inte alls omd et faktiskt ligger någon substans i faktumet. Kan inte se någon rimlig förklaring, men är åandrasidan inte direkt tekniskt bevandrad. Har dock själv haft min dator kopplad till förstärkare de senaste 7-8 åren och det har aldrig varit något problem och ingenting har gått sönder.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/18 :  00:34:51  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om du skall få förstärkaren att gå sönder så måste du antingen ha en väldigt hög signal på ingången eller kortsluta utgången. Inget av detta är något som jag skulle lasta datorn för.
Sjävklart så kan all elektronik gå sönder när som helst, annars skulle allt hålla i evighet.
Jag kopplar givetvis alltid ihop datorn med stereon om de står i samma rum.
Alternativet vore att ha ett par extra högtalare för att få sämre ljud, och det låter inte som speciellt vettigt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/18 :  01:47:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Var bara försiktig med jorden om dator och stereo står i olika rum, i min lägenhet är det några tiotal volt i potential mellan rummen (jag har inga jordade uttag) så om jag mäter spänningen mellan chassit på datorn och förstärkaren så får man ex. 30V (jag kommer inte ihåg exakt värde, jag tror till och med att det är högre); i sådana fall bör man INTE dra kablar (jag har en bränd utgång på mitt ljudkort pga detta).

Jag har löst det genom att dra en digtal optisk kabel och låta min reciever agera DAC.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/18 :  02:19:31  Show Profile
precis, kör optisk så är man home safe! Går ju såklart på andra sätt också, men då kan det hända saker om man inte har 100% koll på vad man gör.
Något inte många förstärkare tycker om heller är strömspikar som skickas ut när datorn slås på.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/18 :  10:16:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
f95toli:
Min dator och stereo står tyvärr i olika rum, så det verkar ju som att det är bäst att vara lite försiktig då. Jag har heller ingen receiver med inbyggd DAC utan en vanlig 2-kanalsförstärkare (Rotel RA-1060).
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/18 :  10:41:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har brännt förstärkare på detta viset..
dock bara när jag slarvat och pluggat in datorn när förstärkaren varit på... blå tjock rök som luktade.. illa

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:40:46  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
blå tjock rök som luktade.. illa


Låter inte speciellt trevligt, såvida stereon inte var en blinkande julgran från Siba eller liknande då det kanske var lika bra att den brann upp.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:09:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
själv har jag bränt både ett grafikkort och ett ljudkort på grund av skillnader i jordpotential (i grafikkortets fall var det närmare 100V mellan datorn och TV:n beroende på den dåligt jordade central-TV antennen...
om du drar en kabel från stereon och en från datorn och håller i bägge samtidigt, dör du så har du potentialskillnad, kittlar det bara så har du oxå potentialskillnad...

"dont´t do this at home"

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/06/18 23:10:06
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/20 :  00:34:22  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om du skall koppla ihop flera delar jordmässigt så bör allt vara kopplat till samma fas för att slippa problem. Oftast pratar vi inte om problem typ "blå rök" utan mera subtiala saker som brummande ljud.
I moderna hus så brukar det inte vara något problem även med olika faser, men det kan ge små skillnader som försämrar ljudet.
Optisk överföring är ett enkelt och säkert sätt att koppla ihop, men om du inte kan det så kan du helt enkelt dra en förlängningssladd med ström från ena rummet till det andra om du inte har rätt fas tillgänglig.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/06/22 :  00:49:04  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag brukar hänsynslöst slita ut och sätta in kablar med både dator och förstärkare på. Resultatet är brum. Inget har gått sönder hos mig men jag kanske borde vara mer försiktig i framtiden.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/06/26 :  10:31:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den bästa lösningen är nog att satsa på en "streamer", exempelvis Squeezebox från Slim Devices. Det är en liten låda med display som du styr med fjärrkontroll och som du ansluter till din stereo, antingen analogt eller digitalt. Boxen ansluts till datorn som du har i ett annat rum via trådlöst nätverk.
Du slipper problem med en bullrig dator i ditt musikrum och kan ha datorn på en dedikerad arbetsplats.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/06/26 :  12:20:12  Show Profile Send luften a Private Message
Men en enklare lösning är att sätta en "galvanisk avskiljare" mellan ljudkortet och förstärkaren. På detta sätt slipper du alla potentialskillnader och eventuellt jordbrum som kan uppstå.

Ett billigt exempel är t.ex. Biltemas variant: Galvanisk avskiljare

//air
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/01 :  10:22:27  Show Profile Send rolandm a Private Message
Rent tekniskt är Biltemas säkert helt OK, men kolla kablarna och kontakterna... Ojoj!

En klassiker som är lätt hänt i dessa sammanhang - det är att koppla hörlursuttaget (högnivå) till förstärkaren (lågnivå). Iiiinte så lyckat. :)

Bästa lösningen är nog om man kan tanka signalen digitalt från datorn och in i en DAC som man sedan kör in i förstärkaren - då borde jord- och fasproblem undvikas?! Som ren bonus borde det ge högre ljudkvalitet. :)

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2005/07/01 :  22:03:23  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Så här mäter biltemas galvaniska avskiljare:



Mätt mellan ljudkortets line out/in. (DMX 6fire 24/96)
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/02 :  20:26:15  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Tackar för mätningen Zvensson. Att den tappar lite på låga frekvenser hade jag väntat mig, men varför den elaka förstärkningen på höga frekvenser?
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/08/02 :  11:37:47  Show Profile Send menace a Private Message
vad innehåller igentligen en galvanisk avskiljare? hur fungerar dem?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/08/06 :  17:48:41  Show Profile Send Larsen a Private Message
Vet inte säkert, men i min lilla fantasivärld skulle det kunna vara en trafo med 1:1 förhållande... kanske... ehm...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/08/12 :  11:24:18  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Såvitt jag har förstått det (men det kan ju vara helt fel... ) så är det 2st trafos som inte är elektriskt förbundna... Signalen förs över, men apparaterna är inte ihopkopplade jordmässigt...

Som sagt, så vet jag ej om detta är 100% korrekt.. Kanske någon som har mer koll kan verifiera om det är så...

Andreas


Min anläggning
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/08/14 :  16:59:12  Show Profile Send sumo a Private Message
Hej på er.
Jag har kopplat min dator (bärbar) till surroundförstärkaren.
Jag har kopplat från hörlursuttaget till MD-ingång.
Jag har haft det så i många år och det har funkat bra.
Hörlursutaget är den enda utgång från datorn, så det finns inget alternativ om jag vill ha ljudet till stereon.
Hade en annan dator kopplad till samma förstärkare, en lampa (over) blinkade då.
Jag kollade i bruksanvisningen, där det stod att om (over) blinkade så skulle jag trycka in knappen (input att) lampan slutade då att blinka.
Jag har använt MD & videoingång till datorer i åtminstone 7-8 år och inte haft en aning om att det skulle vara skadligt för förstärkaren.
Såvida inte det var orsaken till att nätdelen i datorn small som ett pistolskott vid ett tillfälle. Jag sprang runt och letade var smällen kommit ifrån, trodde att en tavla ramlat ner tills jag kände lukten av "bränd elektricitet" vid datorn


Det är inte farten som dödar det är smällen. Eller som vi cowboys säger. It´s not the fart that kills it´s the smell.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000