Kikade lite på goldenagemusic.se och fann att det fanns lite olika varainter av spolar...kan någon förklara fördelar,nackdelar mellan dessa? Dom som fanns var:
Hej, över 2.5 mH (ca 3mH) och uppåt skulle jag rekommendera transformatorspolarna. Under det använder jag Cross Coil. Å andra sidan skall man hela tiden tänka på att man i vissa lägen kan dra nytta av seriemotståndet (Rdc) varför tummregeln fortsätter vara en sanning med modifikation.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Jag rekommenderar luftlindade baklacksspolar eftersom de har väldigt bra egenskaper med avseende på mikrofoni och i övrigt passar min hjärna bra.
Bandspolar använder jag inte alls eftersom de flesta på marknaden förekommande i mitt tycke är usla och väldigt mikrofoniska.
Tranformatorspolar finns väldigt få bra och de flesta lider av hysteresproblem (enligt tester av folk som mätt upp de flesta standardtyper som finns). Naturligtvis kan de vara svåra att undvika när induktanserna blir höga och krav på lågt Rdc finns.
Problemen kan minskas med hjälp av gap i kärnan såvitt jag förstår och rätt materialval. Den typen av spolar verkar föras i väldigt liten utsträckning av butiker dock.