HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus + Plinius=?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:34:33  Show Profile Send Nitram a Private Message
Hur funkar den kombinationen? Nån som har erfarenheter?

Dela gärna med dig...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:48:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har McIntosh C41+Plinius SA-102, och kör detta mot Dynaudio Contour 3.0, med mycket lyckat resultat, jag gjorde en längre utvärdering innan jag slog till , men har inte provat med Sonus Faber. Jag har dock hört Sonus Faber vid ett flertal tillfällen, och skulle tro att det passar alldeles utmärkt, men försök att få provlyssna.
HiFi Stället i Göteborg har många modeller av både Plinius och Sonus Faber, så om du har nmöjlighet åk dit och provlyssna.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:57:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har ju erfarenheten kring våra högtalare Och när jag var ute efter nytt slusteg så fick jag infon att Plinus lutar lite åt det mörka/varma ljudidealet så är det något sådant du söker så är detta märke intressant, finns ju några beg ex ute på marknaden också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:24:03  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Håller inte med om att Plinius, åtminstone inte SA-102 är mörk/varm, jag skulle nog kalla den neutral. Anledningen till att det för min del blev ett McIntosh försteg var bl.a. att jag tyckte att det blev lite för analytiskt ljud med ett Plinius försteg, det fanns givetvis fler skäl att valet föll på McIntosh.
Jag hade en integrerad Accuphase innan och den skulle jag karaktärisera som "varm".
Jag tror att det handlar mycket om matchning av vad man har för övrigt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:46:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jag tror att det handlar mycket om matchning av vad man har för övrigt.

Ja det är ju just det... skulle ju vara intressant att låna hem, men det kan ju vara lite knepigt då det gäller begagnat... vilket jag är ute efter (dock inte specifikt Plinius, denna tråden kom till av ren nyfikenhet).

Tack för era synpunkter så långt.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/17 :  16:37:04  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
jag håller med dig om att provlyssning är det optimala, det var så jag gjorde, jag köpte å andra sidan nytt.
men beg blir det svårare om plyler finns långt bort, men risktagandet är ju inte så stort om du betalar ett vettigt pris.
Du är välkommen att kontakta mig för en provlyssning, om du har vägen förbi Göteborg.
Det fanns en SA-250 MKIV beg ute för ett tag sedan till vettiga pengar.
Denna fanns häromdagen jag vet inte vilken revision det är, men det är ett bra pris.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8275

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/17 16:44:03
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/17 :  17:56:13  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag har tidigare ägt den integrerade maskinen Plinius 8200. Åtmistone den drar åt det fylligare/varma hållet. Och jag tvivlar på att den skulle vara en bra matchning till ett par Sonus Faber (GP?)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/17 :  18:20:34  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
SA-102 är något helt annat än 8200. Min uppsättning är långt ifrån mörk. Det finns ju även andra parametrar som kan spela ett spratt.
Grand Piano har jag aldrig hört, men jag har hört Amati, Stradivari och Electa Amatour II, och jag är ganska övertygad att SA-102 skulle passa bra till dessa.
Grand Piano kan vara en helt annan match!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/17 18:29:31
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  18:50:21  Show Profile Send Nitram a Private Message
Matchning kan ju va knepigt... hänger ju ganska mycket på vad som "matchar" var och ens öra också... kör ju med Primare i dagsläget, och det har jag hört från mer än en att det inte skulle funka klockrent... fast jag måste säga att jag inte alls tycker det är en dålig kombination.

Sen kan ju allt bli bättre... men jag skulle inte avråda nån att köra just den kombo´n...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:03:42  Show Profile Send olof a Private Message
primare är väl ganska "varma" så på det sättet så borde det inte bli sämre iaf
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:08:58  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
så på det sättet så borde det inte bli sämre iaf



Mycket bra inställning den dagen man uppgraderar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:15:19  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Nitram: Lite den erfarenhet jag hade av att driva Contour 3.0 med Accuphase E-210, jag tyckte att det problem jag hade var att den tappade kontrollen över basen, när jag spelade lite starkare, men att den f.ö. lätt bra, (vilket den också gjorde).
När jag sedan utvärderade nya förstärkare, så insåg jag att det fanns en hel del att hämta för övrigt, den tänkta budgeten överskerds med ca: 50%.
Jag började att utvärdera i samband med Arken mässan 2004. Jag lyssnade på mycket, men det jag lyssnade lite mer på var:

Försteg:
McIntosh C41
Plinius M8

Slutsteg:
Mark Levinson No27 Beg
Plinius SA-102
Bladelius Grendel
Bryston 4B SST

Integrerat:
McIntosh MA-6900
Classé CAP-2100
Accuphase E-408

Jag lånade hem:

McIntosh C41
Plinius SA-102
Bryston 4B SST
McIntosh MA6900

Resten är historia, men jag la massor av tid på att prova olika kombinationer, ändå så är det bara en bråkdel man kan ta till sig,
men det är ingen tråkig resa du har framför dig, Nitram.

Jag måste bara nämna McIntosh MA-6900, det var mycket nära att jag valde den, en sådan muskikalitet och spelglädje har jag aldrig träffat på, den föll på att det sista i botten saknades, och att den kanske var i varmaste laget, men vilken förstärkare, det är helt omöjligt att få den att låta illa, kanske nästa gång, den sista förstärkaren man behöver.
Det var otroligt roligt att lyssna på den.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/17 19:29:12
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/17 :  23:55:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Om man får fråga, Nitram. Vad är det som du vill förbättra i ljudet ifrån din anlägning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/18 :  12:40:05  Show Profile Send Nitram a Private Message
Det är inte direkt nåt jag stör mig på i dagsläget... men efter lite akustiska åtgärder så skulle det vara spännande (även ekonomiskt farligt) att prova kraftfullare bättre doningar...

Fast egentligen så står nog signalkälla högst på priolistan, även för att komma åt bättre bild (dvi).

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000